måndag, februari 14, 2011

Bak- och Bokförsäljning samt spontan middagsinbjudan

Idag var det den årliga "Bake Sale" som Parent Association anordnar på Lill-Skruttans dagis. Ni som läste mina tidigare inlägg i helgen vet att jag först inte alls kände att jag hade så mycket att komma med beträffande bakning. Men jag tog mig i kragen och gjorde något relativt enkelt igårkväll; citronrutor. Och det är jag glad för idag eftersom de sålde nästan slut under den tid jag var med och sålde. När jag lämnade försäljningen var det bara två rutor kvar. Jag hade tid att hjälpa till med försäljningen under drygt 2 timmar under "lunchrusningen" och det var riktigt roligt. Så många föräldrar hade bakat en massa. De som varit med tidigare år sa att vi hade mer nu i år än vad de tidigare hade sett. Det var så många olika bakverk, allt från kakor till cupcakes av olika sort, banana bread, Angel cakes och hela "tarts" till matbröd och mer speciella kakor som "Mexican wedding cookies". Dessutom sålde vi muggar och man kunde då välja mellan röd eller blå mugg samt om man ville ha kaffe eller varm choklad.

På ett långbord i lobbyn utanför kafeterian hade vi dukat upp allt gott.


Den som ville ha en mugg kunde köpa en för det facila priset av 6 dollar och då få kaffe eller choklad (med mashmallows!) på köpet. Eller om man var sugen på kaffe eller choklad kunde man köpa detta för samma pris och få med sig en mugg på köpet....! Jag blev kaffesugen under tiden jag stod och sålde så jag köpt faktiskt en mugg inklusive kaffe... Muggen ser ut såhär fast den jag köpte var blå.


Förutom försäljningen av hembakta bakverk skedde även en Book Fair då böcker och annat från företaget "Scholastic" såldes till förmån för dagiset. Varje rum hade en egen önskelista med böcker de gärna ville ha och som förälder kan man då välja om man vill köpa en eller flera av dessa böcker man ville köpa och ge till sitt barns rum. Jag köpte två olika böcker till Orange Room. Självklart behöver man inte handla alls, men många föräldrar bidrar gärna med just böcker. Jag köpte även en bok med stickers (klistermärken) till Lill-Skruttan eftersom hon älskar just stickers! Hon kommer nog inte få den idag utan vi spar den till något bra tillfälle.

Pengarna från de här försäljningarna går till dagiset. Det är alltså fråga om en form av"donationer" skulle man kunna säga. Här i USA är det mycket vanligt med den här typen av insamlingar till just dagis och skolor. Nästan uteslutande anordnat av föräldrar till barnen på dagiset/skolan. Vart pengarna från den här Bak- och bokförsäljningen ska gå till vet jag inte just nu. Det brukar nämligen variera. Pengarna från vår Book Fair i december förra året gick till att köpa in nya instrument till dagiset. Tidigare år har det inhandlats allt från ett datasystem till dagisets bibliotek, digitala kameror till alla rum, Briojärnväg och tåg till rummen med de yngre barnen, datorer som lärarna kan använda för att ladda upp bilder, skicka emails etc, nya böcker (både till de respektive rummen samt till biblioteket), olika större saker till bl a deras art studio, samt även till att bjuda in föreläsare som vi föräldrar kan gå och lyssna på/ diskutera med.

Kvällen blev sedan något annorlunda än väntat. På väg hem från dagis blev jag och Lill-Skruttan inbjudna till en av hennes dagiskompisar. Där fick flickorna middag och sedan lektes det för fullt i en timme ungefär innan Lill-Skruttan ville gå hem. Eftersom nästan alla Lill-Skruttans vänner från dagis bor på eller i närheten av Campusområdet är det väldigt lätt och enkelt med sådana här spontana träffar. Det gillar jag mycket! På vägen hem berättade Lill-Skruttan att då fått en "Hjärta-tårta" på dagis idag och att hon ätit "tå bitar sen vart hon mätt." Det är ju som sagt Valentine´s Day idag vilket uppmärksammas överallt. Jag har aldrig riktigt firat "Alla Hjärtans Dag" som det heter i Sverige, men tycker det är fint om man kan göra något lite extra en dag som denna. För vår del är nog den mest speciella Valentine´s Day den för 2 år sedan. Då fick vi ju vårt senaste tillskott i familjen. Kanske borde vi kallat honom Valentin?

Imorgon är bland annat ett besök hos den advokat vi beslutat att anlita för vår Green Cardansökan inbokat. Nu hoppas vi att det ska gå bra. Förövrigt kan jag även meddela att vi haft riktigt vårlikt här idag. På eftermiddagen var det hela 14 plusgrader här!!! Och sol! Otroligt skönt. Jag vet att det endast är mitten av februari så det hinner komma både fler köldknäppar och snöfall men dagar som denna kan man ändå inte låta bli att njuta och hoppas bara lite lite lite att det ändå inte dröjer alltför länge inna våren kommer på riktigt.

22 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Såna där book fairs är så bra :) Och bra att rummet barnen går i får nya trevliga böcker! Det är fortfarande nåt jag gärna tar med mig till Sverige!
Vad kul att dina citronrutor blev populära! :) Men det var ju klart, de var säkert mycket goda!

Ha en jättefin tisdag!
Kram

Saltistjejen sa...

Trillingnöten,
ja jag gillar också book fairs. Tror det skulle kunna vara bra även i svenska skolor och dagis. Kanske kan du starta en på din skola?? :-)
Kram!

Västmanländskan sa...

Så roligt att läsa om detta. Det känns så väldigt amerikanskt :)

Livet enligt Jenny sa...

WOW vilket kakbord!! Inte rätt tidpunkt för mig att läsa/se de bilderna när jag är hungrig som tusan... hahaha
Vilken himla bra idé med bookfair och att föräldrar kan köpa och bidra till sitt barns klassrum. Tycker jag låter kanoners.
Ha en toppendag! Kramen

Desiree sa...

Vad kul att dina citronrutor salde som smor i solsken. Det ar roligt att baka nagot som blir valdigt lyckat. Mycket ovrigt gott verkade ocksa finnas som de andra foraldrarna hade bakat.
Tycker att den arliga book fair som ni har verkar himla mysig och ett valdigt lyckat satt att fa in pengar och donationer pa. Just bocker kan jag tanka mig att manga foraldrar vill vara med och sponsra. Smart satt att fa in det man behover genom att anordna sadant har. Det skulle nog behovas mer sadant har i Sverige.

Sa skont med var som ni har fatt. Jag kanner mig helt dyster for har rader vargavinter och i DN stod det idag att kylan kommer att ha parkera sig har i flera veckor till. Tacka gudarna for att vi har varan resa att se fram emot.
Haller tummarna for att det gar bra hos advokaten.
Kraaam!

Emmama sa...

Citronrutor låter supergott, var det med citronglasyr? Gott hur som helst! Ni gör alltid en massa mysiga saker som är kul att läsa om! Här är det soligt idag och det kanske kan bli hyfsat milt, hoppas!

Ha en skön dag!

Kram!

Anonym sa...

Haller tummarna att allt gar bra hos advokaten!
Jätte smart med book fairs & donationer! Nagot sadant vore otänkbart här! Kul att dina citronrutor salde sa bra!!!
Avis avis...vi skulle behöva lite värme här. Gratt & trist & kallt!
Kramar, Lisa

Millan sa...

Ah ok sa ni har bestamt er for att anlita en advokat! Skont att beslutet ar taget. Hur lang tid har ni pa er innan allt maste vara fixat o inlamnat?

Precis en sadan kakforsaljning ar det pa Nils skola i dag faktiskt. De har dem nagra ganger varje termin. Foraldrarna bakar och sedan saljs det till alla som vill komma forbi. Pengarna gar oftast till nagot projekt pa skolan. Tex saker till lekplatsen eller dylikt. Jag har bakat en tuppakaka :-).

Vi har ocksa lite var har. I lordags hade vi ocksa 14 grader och sol. Underbart!!!

Ha en bra dag! Kram

Annika sa...

Book fairs och sales av detta slag är så bra. Ofta går pengarna till utflykter, föreläsare på skolan och rent matriella ting.
Säkert var dina kakor sååå goda, jag blir sugen bara jag läser om det.
Ja, vilket VÄDER det var igår!! Här blev det 19 grader, tom JAG var tvungen att erkänna att det var skönt. Idag nollan igen, men på fredag 20 grader!! Sådana hör små "teases" är inte helt fel.
KRAMAR!!!!

Saltistjejen sa...

Västmanländskan,
haha jo det är ju iallafall väldigt osvenskt.
;-)


Jenny,
ja det kakordet var rätt fullt med godsaker vill jag lova! Bookfairs är väldigt bra tycker jag eftersom det är något som de flesta föräldrar också vill göra. Köpa böcker. Och sådana där önskelistor är himla bra!
Kram!


Desiree,
ja citronrutorna var faktiskt riktigt goda. Jag smakade såklart en innan försläjningen. ;-)
Du har rätt i att böcker är ngt många föräldrar tycker om att hjälpa till att köpa så det är otroligt bra med sådana här Book Fairs tycker jag. :-)
Och vårväder ja, det vill jag också ha mer av. Idag är det kallt igen men jag tror det ska bli mildare igen så småningom.
Och tack för tummarna!!
Kram!!


Emmama,
de var goda! :-) Nej det var ingen glasyr utan man gör liksom en sorts "kräm" med citronsmak (rivet skal samt citronsaft från en citron).
Hoppas ni får en fin dag!
kram!


Lisa,
tack!
Ja jag kan inte tänka mig sådana event i Sverige riktigt. Men jag gillar faktiskt just de här book fairs mycket och tycker att det vore en bra sak även i Sverige faktiskt.
Kram!!


Millan,
ja vi har bestämt oss. Vi har haft kontakt med ett par olika advokater och nu kommit fram till en som vi tänker anlita. Det är en jag fick rekommenderat från en kompis här som också hade den advokaten när de ansökte om Green Card.
Kul att ni också ska ha bakförsäljning idag! :-)
kramar!!

Victoria sa...

Men hallå?! Du kan väl inte hålla på att skryta om din citronkaka och sen inte lämna ut receptet?? ;o) Den lät mycket smarrig, ser gärna ett recept så jag kan testa!
Vad bra att ni bestämt er för en advokat som ska gå vidare med er greencard-ansökan! Det kommer gå bra, det tycker jag vi bestämmer. Så. Då var det gjort. :o)
Många kramar//Vic

Saltistjejen sa...

Annika,
ja det tycker jag också!
Och vädret ja, nu är det kyligt här igen men det var ljuvligt igår. Vi ahde inte lika varmt som ni men det var ändå skönt!
Kramar!!


Vic,
hahaha jag skryter väl inte??? ;-)
Men visst recept kommer så småningom.
Och ja det känns bra att vi bestämt oss för advokat och vilken. Nu får vi hoppas det går bra.
KRAM!

Katarina sa...

Åh, citronkaka,,, mm. Lägg ut recept, snälla du! Va kul att det gick bra med försäljningen!

Hoppas det ska gå bra med er GC ansökan,, jag själv får nog ev. lämna tillbaka mitt GC i sommar,, jag håller på att försöka finna någon rätsida på det.. Vi inser att vi kommer att förbli i Asien ett tag till, troligen.. L. är amerikansk medborgare,, och jag har haft re entr permit beviljad under vår tid utomlands..

Kram

Saltistjejen sa...

Katarina,
ja recept kommer! Lovar! :-)
Och ja det känns bra att vi äntligen ska komma igång med GC ansökan "på riktigt" nu. Det har ju tagit lite tid... Förstår att det kasnke kan vara trixigt för dig att bibehåla ditt. Kan du inte ansöka om medborgarskap? Fast då måste man förstås bo med sin partner i USA ett antal år först?
Kram!!

Petchie75 sa...

Åh, vad jag håller tummarna för er idag med advokatmötet!!! Hoppas, hoppas att det löser sig snart med er green card-ansökan!
Spontana inbjudningar är så härliga, jag gillar när folk "vågar" bjuda in folk på vardagarna. Jag är en sådan där spontanperson men jag har en fransk kompis här i Bryssel som alltid ska bjuda på så avancerade middagar att det blir typ vartannat år man får komma hem till henne. jag är mer för kvantitet än kvalitet när det gäller bjudningar, ha ha!
Kram!!

Saltistjejen sa...

Petra,
tack! ja det känns bra att äntligen ha påbörjat det här nu även om man hel tiden tänker "blir det här bra nu? Hur ska det gå?"
Spontana inbjudningar tycker även jag är de bästa! :-) Eller de blir iallafall nästan alltid väldigt trevliga! Jag håller med dig om att hellre kvantitet än kvalitet vad gäller middagar eller fika emd vänner. ag träffar hellre mina vänner oftare under enklare former än mer sällan och storslaget... ;-)
Kraaamar!!

Lia sa...

Jag tycker väldigt mycket om både bakningen och böckerna! Det har jag alltid gjort. Synd att man inte kan få göra så i skolorna här, önska böcker, filmer eller material som utbildar på annat sätt till våra elever, JAG hade haft väldigt roligt då! Härligt att dina kakor sålde så bra! Jag är inte heller en bak-fantast och blir mest nervös över att visa upp resultatet, haha. KRAM

Saltistjejen sa...

Lia,
ja det är synd att man inte skulle kunna göra något lite liknande i svenska skolor. Jag tror att det hade varit en jättebra sak som dessutom kanske fått föräldrar lite mer engagerade i skolan också. Det skapar lite av en "vi-känsla" tycker jag vilket i det här fallet är positivt. Att man TILLSAMMANS jobbar FÖR något. :-)
Och bakning ja, det blir oftast okej om och när jag väl gör ngt men jag gillar att laga mat mycket mer än att baka. :-)
Kramar!

Anna, Fair and True sa...

I Sverige får man inte be föräldrarna bidra med pengar eftersom skolpengen ska räcka till allt material, böcker osv. Detta för att de inte ska vara skillnader mellan skolor eller mellan elever. Men man får bidra till olika saker i natura så att säga.

Saltistjejen sa...

Anna Fair and True,
vaddå natura?? Kan föräldrar köpa böcker själva eller är det endast "tjänster" det handlar om. Som att ställa upp och städa etc...?
Jag gillar faktiskt detta att man som förälder kan vara med och bidra till dagis och skola. Samt att dagiset har en styrelse där även föräldrarepresentanter finns med.

Bejla sa...

Sådana arrangemang skulle man verkligen behöva här, där skolor och dagis ju har så otroligt små resurser. Fast tyvärrär det väl så att få föräldrar ställer upp och gör/köper något. Det är skrämmande att se hur lågt engagemanget är här vad sånt angår. Själv ger jag istället kläder (till byteskläder, få har nämligen med sig regnkläder och byterkläder till sina egna barn...) och avlagda leksaker från sonen vidare till dessa ställen. Det brukar vara väldigt uppskattat.

Saltistjejen sa...

Bejla,
ja jag tycker det är en otroligt bra idé men det kräver ju engagemang hos föräldrarna. Både att arrangera och att sedan stödja. Annars händer ju inget. Vad fint att du bidrar med sådant som din son inte längre behöver! jag förstår att det är uppskattat!
Kram!