måndag, september 19, 2011

Söndag med Fredagstema - höst

Lite tyst på bloggen sedan i lördags. Det beror på att det varit fullt upp här. Med diverse saker. Idag måndag har jag mest suttit framför datorn hela dagen. Men då för att skriva. Först renskriva protokollet från torsdagens "PA Board meeting" (där jag ju numera är sekreterare) och sedan mer filande på resumé och även ett s.k cover letter. De senare är för att jag faktiskt hittat ett jobb jag vill söka. Det låter som något jag skulle kunna tycka om att arbeta med, men visst jag har egentligen inte särskilt mycket hum om vad arbetsuppgifterna innebär i detalj måste jag erkänna. Jag misstänker även att jag kanske är överkvalificerad för jobbet till viss del, men å andra sidan sakna den specifika erfarenhet som de kanske söker. Oavsett så vill jag söka jobbet. Sedan får vi se.

I fredags hann jag inte med Fredagstemat så jag tänkte slå två flugor i en smäll här och visa bilder från vår underbara septemberdag nu i söndags under Fredagstemat - "Den vår de svage kalla höst". Det är Olgakatt som fortsätter hålla i dirigentpinnen för septembers Fredagsteman. I söndags var det en sådan där fantastisk höstdag här. Med runt 20 grader och sol. Ingen kylig, hög och klar luft som man som svensk ofta förknippar med hösten, utan ljum och framförallt torr och skön! Jag ÄLSKAR sådana höstdagar här! Lill-Skruttan var fortfarande lite förkyld men vi tog en promenad till den fina lekplatsen John Jay Playground (som jag verkligen rekommenderar till alla med barn på Upper East Side) och där lektes hej vilt.

Här är den John Jay Playground. Som ni ser på bilden känns det nästan som sommar. Så hösten har inte alls kommit lika långt som den verkar ha gjort i Sverige. Ett hösttecken man ser i alla lekparker runtom är att man stängt av vattnet nu. Inga "sprinklers" är på längre. Tidigare i somras såg det ju ut såhär här.

Solen sken men det var sådär lagom och perfekt temperatur. Inte alls hett och fuktigt. Det är nog den största skillnaden här när hösten kommer, just det att den höga luftfuktigheten byts ut mot torr och skön luft. Så underbart sommarens fukt och hetta!

Lill-Skruttan har börjat gilla att klättra på klätterväggar. Här är en som finns på denna lekplats.

Den var hög så det krävdes lite hjälp. Men upp till toppen kom hon!

Hängbro

De här är rätt kul! Man kan prata och lyssna i dem. En finns på marknivå och den andra uppe i en av klätterställningarna. Här pratar jag och Lill-Skruttan med varandra.

Här ser man den andra tratten "uppe på klätterställningen" (bakom mig).


Klätterställningen är utformad som en båt så det finns givetvis en kompass också! Fast Lill-Skruttan kallade det för klocka och berättade för oss hur mycket klockan var...

Ännu ett hösttecken är att poolerna i staden nu är torrlagda och stängda. Den här ligger i anslutning till lekplatsen, men den var nu helt öde.

Rutchkaneåkning

Här är andra delen av lekplatsen. Den är gjord för något yngre barn. Lill-Skruttan har fortfarande kul här men om något år eller två tror jag hon kommer tycka de flesta sakerna här är "för små".

Söndagskvällen tillbringade vi till stor del nere på vår innegård där Lill-Skruttan lekte med W. Det var en skön kväll med ljumma vindar. Nu framöver verkar det dock som om det ska bli något ostadigare väder. Vi får se. Morgondagen ska jag nog fortsätta att fila på mitt cover letter och försöka få iväg en ansökan till jobbet. Så det blir mest inomhussittande för min del då med.

14 kommentarer:

Katarina sa...

Lycka till med allt plintande! vilka fina höstbilder på dig och E. Det ser behagligt väder att vara ute i nu.

Jag har ju inte läst eller studerat bloggar på några veckor,, du är så fin i håret! Har du förnyat dig eller ser jag bara väldigt dåligt just nu?

Ha de gott!

Saltistjejen sa...

Katarina,
Tack! Både för din fina kommentar om bilderna och om ITT hår. Jag klippte mig i Sverige så det är nog därför håret ser bra ut. :-)
Kram!!

Stef sa...

Lycka till med jobbansökan! Det kan ju vara roligt att testa något nytt ibland, man lär ju sig efter hand! :) Vad underbart med 20 grader, jätteskönt, här har vi jacka och halsduk nu! Lustigt att New York ligger mer norrut och ändå är det så varmt där nu, vet du vilken breddgrad NY ligger på?
kramar

Äventyret framtiden sa...

Lycka till med din ansökan om jobbet! Håller mentala tummar!:)
Mysbilder av dig och Ella!
Ha en fin dag!

Karinkram!

anna of sweden sa...

Så fina bilder! Och visst har du ändrat frisyr? Eller är det glasögonen? Fina är ni i varje fall. Båda två!

Saltistjejen sa...

Stef,
tack för Lycka Till! Och ja, jag kommer ju i stort sett enbart att söka jobb som är "nya" nu eftersom jag vill byta "branch" lite. :-) Så vi får se hur det går...
Oj halsduk tar det nog ett tag innan vi behöver här, men visst kan det bli kyliga dagar här också redan i september. Även om temperaturen ofta ligger mellan 15-20 grader här såhär års. Men NY ligger ju faktiskt söderut jämfört med Sverige. Vet inte breddgraderna exakt men har för mig att det ligger i höjd med Madrid ungefär?? Så att det är varmare här är inte så underligt. Att det är mycket kallare än Spanien och södra Europa är ju för att ni där borta har Golfströmmen som värmer upp medan vi inte har det här borta. Det gör stor skillnad.
Kram!!!


Pettas,
Stort tack för dina mentala tummar!!!
:-)
Kram!


anna of sweden,
tack!! Njae, inte ändrat frisyr kanske men jag HAR numera en frisyr! :-) Tidigare har jag ju klippt mig själv och då blir det ju lite si och så med att hålla frisyren.... ;-) Tack för att du tycker det var fint.
Kramar!

Annika sa...

Stort lycka till med resumen och cover letter. You can rock this,
Ja, hösten här kan inte nog prisas. Men denna vecka är det sugigt värre med mest regn. Aja, då kan vi lika gärna sitta här med våra snuvor, Saltis.
Fina bilder från Central Park. Ännu har jag inte sett så stora hösttecken i naturen, mest på andra ställen, som starbucks ;-)
Men snart kommer de fina löven. Längtar!!
Kramar!!!

Emma sa...

När du beskriver din oro ang. att du kan vara överkvalificerad och sakna den specifika erfarheten de söker så kom jag att tänka på Kevin Spacey i American Beauty ;-)du vet när han söker jobb på en hamburgerkedja trots att han är högutbildad. Haha, nu förstår jag ju förstås att det inte är ett sånt jobb du söker men om det kan pigga upp dig så fick han ju i alla fall det ;-)

Bra att du söker jobb du vill ha! Tror det är nyttigt att prova på lite mindre självklara arbeten om man får chansen.

Fina bilder - och ni har såna roliga lekparker överallt!

Saltistjejen sa...

Annika,
tack!!! Ja jag behöver lite Lycka Till tror jag. :-)
Hösten här är fantastisk! även om denna veckan ser lite regnig ut nu ja. Men men hoppas det vänder till helgen.
Bilderna är faktiskt inte från Central park utan från en lekpark vi har ett par kvarter bort här på Upper East Side. John Jay Playground. Ligger nära East River.
Och ja hösten kommer tidigare till Starbucks än ute helt klart! ;-)
Krya på dig nu vännen!
KRAM!!


Emma,
haha ja just get! Hade glömt det. Och nej, det är inte McDonalds eller Starbucks jag sökt jobb på. Men ändå en bra bit från vad jag tidigare gjort.... Så vi får se. Att söka är alltid nyttigt tror jag. man lär sig alltid något nytt.
Och visst har vi många fina lekparker här i staden! Det är en av fördelarna med att bo här med barn tycker jag. :-)
Kramar!

Victoria sa...

Spännande med att söka jobb, vi håller alla tummar! Många kramar//Vic

olgakatt sa...

Håll kvar det behagliga vädret, är du snäll.....

Saltistjejen sa...

Vic,
tack!!! Nu har jag äntligen klickat iväg ansökan också. Puh!
Kram!


olgakatt,
ja just nu väntas regn de närmaste dagarna men de hinner förhoppningsvis försvinna till söndag?!?
Kram!!

Anna, Fair and True sa...

Tänk om vi hade sådan härlig höst här i Sverige! Någon dag då och då kan ju vara så men... Idag är det väldigt mulet och det regnar ett sådant där fint regn. Tur att vi ändå bara ska vara inne idag för Isolde är lite snuvig.

Jag har inte hunnit med fredagstemat på ett tag. Måste ta nya tag!

Saltistjejen sa...

Anna Fair and True,
ja det är höstarna som är bäst här tycker jag. Tätt följt av vårarna men våren är ofta så försvinnande kort.
Nu har vi dock regnväder och fuktigt igen denna veckan. Idag regnar det inte men det ska bli regn och åskskurar framöver. Trist!