söndag, januari 12, 2014

"After-school"

Som ni redan vet så går ju Lill-Skruttan nu i kindergarten. Detta betyder att hennes skoldagar är betydligt kortare än vad hennes dagisdagar var tidigare. När hon gick på sitt dagis lämnade vi henne ofta mellan 9-9.30 på morgonen och hämtade vid 17.30-tiden på kvällen. Detta eftersom vi hade ett "heltidsdagis". Det var inget vi funderade över då hon började där, men vi har förstått senare att för just pre-schools (alltså dagis/förskola för barn från 3 års ålder fram till de börjar kindergarten vid 5 års ålder) så är inte heldagar något som alla pre-schools har. Ofta är det snarare så att det handlar om "halvdagar" då barnen måste hämtas runt 14-tiden på eftermiddagen. Det fungerar ju bra om man har en förälder hemma, men med två heltidsarbetande föräldrar blir ju sådana tider rätt knepigt. Vissa familjer har då nannys som hämtar barnen och sedan har ansvar för dem fram till att föräldrarna kommer hem från sina jobb.

Nu i kindergarten så slutar dock barnen i Lill-Skruttans skola redan 14.40 på eftermiddagen. Då får man antingen hämta dem eller så måste man anmäla dem till s.k "afters-school-activites". Detta är vuxenledda aktiviteter som barnen gör på eftermiddagarna fram till att föräldrarna (eller nannys) hämtar barnen på kvällen. Här finns ingen motsvarighet till "fritids" som jag själv gick på efter skolan i låg- och mellanstadiet. After-School-activities är något som hålls av olika företag/organisationer och det finns en mängd olika typer av aktiviteter och priserna varierar beroende på aktivitet och företag/organisation. Aktiviteterna är allt från olika sporter, art, musik, dans och drama till shack, teknik och lego. I höstas gick Lill-Skruttan på tre olika activities i veckan: "Star performance", "Drama Kids", och "Lego". Alla dessa var på hennes egen skola och barnen blir hämtade vid sina klassrum då de slutar och sedan får de mellanmål innan själva aktiviteten började. De två dagarna i veckan då hon inte hade någon after-school activity turades vi och en annan familj om att hämta våra döttrar. En dag hämtade den andra familjen båda tjejerna och den andra dagen hämtade vi bägge. Det kändes bra att de hade två dagar i veckan med något kortare dagar eftersom de dagar då de går på after-school-activity blir långa för dem.

Nu till nya terminen har vi dock bytt två after-school-program. Vi fick tipset om en ny organisation som flera tyckt är jättebra. De håller till ett par kvarter från skolan, men kommer ändå och hämtar barnen i deras klassrum vid skoldagens slut och promenerar sedan till den byggnad där de är. En av anledningarna till att vi bytte var att de har simskola som aktivitet en av dagarna och vi har funderat ett bra tag på att försöka få in Lill-Skruttan i en simskola. Nu kommer hon alltså att kunna göra detta efter skolan en dag i veckan, vilket känns toppen. Förra veckan var första gången hon gick och efter allra första dagen där satt jag ner med två av de ansvariga för programmet och pratade. Det kändes otroligt bra och seriöst. De frågade Lill-Skruttan om hennes intressen och annat. Samt mig. Och så fick vi information om deras filosofi och aktiviteter. Som sagt, det kändes toppen att man har en sådan bra och öppen dialog med föräldrarna och barnen.

Lill-Skruttan var dessutom strålande glad och tyckte att det varit en jättebra eftermiddag. De hade haft musik och läsning och hon berättade att hon tyckte jättemycket om musikläraren. Innan första simskolelektionen var hon dock väldigt nervös. Inte så konstigt eftersom vi inte varit så ofta med henne i någon pool, och senaste gången var i slutet av sommaren. Men då jag hämtade henne på kvällen var hon överlycklig och tyckte det varit toppenkul och hon berättade att hon "till och med vågat doppa halva huvudet i vattnet!" De hade dessutom datakunskap efter simningen och det gillar hon otroligt mycket. Det har de ju även i skolan och det är ett av hennes favoritämnen. Nu under våren kommer hon alltså att fortsätta med "Drama Kids" som var den after-school-activity som hon tyckte bäst om under hösten, men de andra två kommer hon att sluta med för att istället ha de två nya aktiviteterna. Det känns i nuläget som om vi gjorde ett bra val och byte, även om det var lite småkrångligt att få ihop det hela och krävdes flera telefonsamtal, email och annat. Ännu en av fördelarna med den nya organisationen är att de även har "Summer camps" under sommarlovet som vi hört otroligt mycket gott om. Och till dessa har man förtur om man går på deras after-school-activites, vilket känns bra inför sommaren.

De kommande två veckorna blir det dock ett uppehåll i just simskolan för Lill-Skruttans del. Detta för att den nya organisationen kör sitt skolår som privatskolorna gör. Alltså började de sina aktiviteter redan nu efter jul men i public school är höstterminen egentligen fram till slutet av januari. Och eftersom Lill-Skruttans ena aktivitet "Drama Kids" ska ha sin "uppvisning" för föräldrarna om två veckor ville vi inte förstöra detta för henne. Så kommande onsdag blir det genrep av pjäsen och onsdagen därpå är själva uppvisningen. Och då får simskolan vara. För att hon ändå inte ska känna att hon kommer efter helt, har jag tänkt ta med henne till poolen någon (eller kanske båda) helgerna de här veckorna när hon inte kan delta i sin simskoleklass. För ytterligare en förmån med denna organisationen är att man kan gratis får utnyttja deras pool på helgerna då man har sitt barn i deras after-school-program. Jättebra tycker jag eftersom jag själv också gillar att simma, och jag även känner att ju mer vattenvana Lill-Skruttan kan få desto bättre.

16 kommentarer:

ExPIAtriate sa...

Vad bra att ni kan ha after school activities och pa sa satt " forlanga" dagen. Det ar vanligt har ocksa och det mesta ar gratis vilket ar trevligt. Dock finns det aven alternative som kostar pengar och vi har ocksa Joli I simskola som hon alskar. Eftersom det tillbringas sa mycket tid I poolen kanns det viktigt och man kan slappna av lite mer nar man ar ute och badar. Det verkar som Lill- Skruttan trivs bra med sin nya skola! Vi hade Joli pa dagis och det var bara halvdag men fran och med KG sa har hon gatt "vanliga" dagar. Det verkar dock variera mellan skolorna har ocksa beroende pa vilket curriculum man valjer.
Vilken fin blombukett ni fick av storchefen! Verkar vara en fantastisk chef, tyvarr ser man ju mer exempel pa samre chefer an de som ar riktigt bra!
Hoppas M har aterhamtat sig val efter operationen!
Kramar!!!

Saltistjejen sa...

ExPIAtriate wife,
Ja simskola är viktigt tycker jag, Eller snarare simkunnighet. Jag tycker det är otroligt viktigt att kunna simma.Här är det dock vanligt att vuxna inte är simkunniga.jag har flera vänner här (amerikaner) som inte kan simma vilket för mig känns så konstigt.
Här kostar alla after-school-program pengar. Dock skiftar priserna en del.
Jag minns att du berättat att Joli älskar sin simskola!
Kram!

Anonym sa...

Så bra med en massa efter skolan aktiviteter. Leon har ju ingenting utöver skolan alls och är nog rätt så uttråkad här hemma tror jag.
Han verkar dock interesserad av att prova på karate så jag ska kolla upp det.

Bra med simskola. Minns själv hur kul det var. Tyvärr blir Leons kropp väldigt dålig av klor så vet inte hur vi ska fixa med simkunskaper för honom. Och att bada i havet i Sverige blir ju inte alltför ofta tyvärr.

Har Ella förresten hittat dig någon bästis på kindergarten?
Hon verkar ju vara en sån social tjej.

Kram på er!

Saltistjejen sa...

Jess,
Karate tror jag är jättebra. Här verkar det mycket populärt också. Där för barnen både fysisk träning (styrka och smidighet) men även lära sig den mentala biten med att koncentrera sig, att visa respekt för andra etc. Jag förstår att det är svårt med Leons allergi när det kommer till t ex klor. Tråkigt. Sådant är ju väldigt svårt. Själv hr jag starka känslor för just detta med simkunnighet men jag har verkligen full förståelse för om man har sådana problem och därmed inte kan ta med sina barn till ngn pool.
E har en del nya kompisar i K-garten, men tror fortfarande att hon allra helst väljer sina "gamla" vänner. Vi har dessutom varit "dåliga" föräldrar under hösten och ännu inte organiserat ngn playdate med ngn av de nya klasskompisarna ä. Det står på min "att-göra-lista" inför januari och februari. :-)
Kram!!

Annika sa...

De är ju bra på det här, After school activities. DET är de verkligen!!!
OCh det fortsätter ju hela skoltiden ut.
BRA!!
När k gick på lekis gick hon 3 timmar om dagen.
När hon började KG var det heldag, 9:15-15:50.
Jag hämtade henne då.
men även för de som behövde after school act fanns ju det att tillgå.
Karate ja, store after school act i USA. Både för killar och tjejer.
Simskola ja, viktigt som bara den!! Det gjorde K också i flera år. Olika nivåer. På somrarna är ju nästan alla barn involverade i Swim Teams.
Kramar!

Martina sa...

Nej fritids är det nog inte manga länder som har.
Här i Frankrike slutar ju alla barnen 16.30 när de är fran 3-10 ar och da finns det möjlighet att lata de vara kvar pa skolan i nagra timmar. Det kallas för "études" och det innebär i stort sätt att de far vara i en sal och göra läxor övervakade av en lärare och det far man betala extra för.

Later ju kanon att kunna välja bland sa otroligt manga intressanta och roliga aktiviteter!
Och simskola är ju toppen. Bade roligt och väldigt viktigt att lära sig simma ordentligt.
Kramar

Therese sa...

Simskola låter som en toppenaktivitet efter skolan. Simkunnighet tycker jag är mycket viktigt!
Nu vet jag inte hur det är med simkunnigheten i USA nu men på den tid jag var Au-Pair för 20 år sen var den bedrövlig. Kommer ihåg att tex mamman i "min" familj inte kunde simma så hon var så glad att jag kunde det så vi kunde ta barnen till stranden...

Läste lite längre upp nu bland dina kommentarer och ser att du har skrivit att det fortfarande är många vuxna som inte kan simma. Helt ofattbart för mig.

Vet du, jag ska åka till New York igen :) Den här gången kommer vi i september och liksom för två år sen tar jag gärna med saker till er som ni kan tänkas behöva. Det är bara att hojta!
Kramar

Marianne sa...

Vilken tur ni har haft med allt sånt där! För dagiset har ju varit riktigt bra, om jag har fattat rätt. Kommer lille ... bror/syster också att gå samma dagis?

Det är väl allt sånt där BRA som de strävar efter här hemma, politikerna som privatiserar allt. Och det kan jag förstå. Men det blir ju inte så bra, det mesta blir bara pannkaka i stället. Det är synd.

För det låter verkligen bra med de där aktiviteterna. Det är utvecklande för barnen på deras nivå, och det är verkligen en fördel.

KRAM!

Desiree sa...

Intressant att få höra lite mer om hur det funkar då man har barn som inte går hela dagarna i skolan och hur man löser det hela då man är två heltidsarbetande föräldrar. Även om dessa aktiviteter kostar en slant så antar jag att det är betydligt billigare än att anställa en nanny. Dessutom är ju fördelen den att barnen får utöva sina intressen och lära sig bra grejer som är viktiga som att simma. Perfekt att ni även har förtur till summer camps för det måste ju också vara en stor pusselbit att få till då man är två föräldrar som jobbar.
Hur blir det med nya babyn? Kommer han eller hon gå på samma dagis som E gjort innan?
Superkul att ni hittat en bra organisation som är seriösa och har ett stort utbud på aktiviteter.
Kramis!

Malin sa...

Hej. Som ganska ny läsare av din blogg vill jag bara säga att det är en trevlig blogg du har och det är väldigt intressant att höra lite om hur vardagen kan se ut i New York. Jag och min familj ska nämligen flytta till New York om dryga 2 månader och då jag själv har barn född 08 är det kul att höra att din dotter verkar trivas så bra. Att det finns bra simskola låter ju toppen. Får nog kolla upp lite om after School activities.

Liz sa...

Sa intressant att hora hur det gar och hur ni gor med just aktiviteter efter skolans slut. Det later ju verkligen som om ni har hittat hem med den nya organisationen! Kanonbra later den! Simskola kommer jag ihag att vi pratade om for flera manader sedan, sa bra att ni nu har hittat detta och att Ella tyckte det var sa roligt! Extra bonus att ni kan utnyttja poolen gratis till pa kopet pa helger etc. Perfekt for er nu under varen, som gravid ar det ju underbart att fa simma lite, och aven sedan att kunna halla igang Ella's intresse for vatten lite mer regelbundet! Sa viktigt for barnen!

Och att dom aven har Summer camps och att ni da har fortur, later ju som en mycket bra losning, da det ju inte ar latt att behova dels hitta nagot annat, och sen for Ella att vanja sig vid nya ledare, nytt stalle for sommarmanaderna. Nu blir det enklare for alla. Hoppas att det inte ar for dyrt, tyvarr ar det ju oftast det och jag kan tanka mig att i NYC ar det sakert valdigt mycket dyrare an har.

Jag haller pa att kolla in vad det finns for alternativ har med just Pre school till mina sma. Det ar manga som redan satter in barnen i Preschool fran 3 ars alder har istallet for 4 ars alder som var lite vanligare tidigare. Fram tills dess var det ju mer dagis tills dom var 4 ar, nu ar det som sagt har mycket mer undervisning redan i tidig alder. Jag kanner inte att inte att mina maste borja nu, men jag skulle garna vilja satta in dom ett par formiddagar i veckan for att vanja sig vid rutinerna, for att borja sedan heltid/halvtid i host. Det ar en stor kostnad, speciellt da vi ju bara har en inkomst och inte heller "behover" ha dom inom omsorgen. Det ar ju mest for deras skull. Men nar man dessutom har tva som ska borja, blir det genast dyrt per vecka...och det ar tyvarr inte ofta det erbjuds bara tva dagar i veckan etc.

Skont att ni har hittat nagot som passar er och era tider!

Kramar!!

Saltistjejen sa...

Annika,
Ja de har väldigt bra sådana aktiviteter här tycker jag. Inte för att jag har ngt att direkt välja på men hittills tycker jag det varit bra.
Kram!


Martina,
Oj vad sent de slutar skolan hos er även då de är små. Halv fem låter iallafall sent. Men visst, det beror ju också på när man börjar på dagen såklart.
Simkunnighet är superviktigt tycker jag!
Kram!


Therese,
Ja simkunnighet är otroligt viktigt tycker jag. En av de viktigaste "baskunskaperna" skulle jag säga. men tyvärr är det väldigt vanligt här, att som du säger, vuxna inte alls kan simma. Ingen simskola i skolorna och många bor långt från pooler och/eller har inte råd att betala för simskola till sina barn så det är inget som "alla" gör. Tyvärr.
KUL att du kommer hit igen!! Hör av dig då resan närmar sig! :-)
Kram!


Marianne,
Ja, vi har haft tur både med dagis och skola.Vi hoppas att även min inneboende ska kunna gå på samma dagis, men jag tror inte det kommer hända tyvärr. Platserna är så otroligt få och det är lååång väntetid. Så troligen blir det nanny i höst.
Även vårt dagis var ju privat så det är inte förräkn nu då E börjat skolan som hon går i "vanlig icke-privat skola". Aktiviteterna efter skolan är dock privata också och de flesta är nog non-profit organisationer. Så detta betalar man såklart för.
Kram!!


Desiree,
Ja jag gillar att utbudet är såpass stort. Men visst, kan jag ibland känna att amerikaner har så mycket "specialaktiviteter" att man lätt tappar bort att barn även behöver leka fritt. För att utvecklas. Dock tycker jag de aktiviteter hon gör efter skolan varit bra på att även ha lite "fri lek" men visst, det är ju alltid under uppsyn av lärare/vuxna. Så inte riktigt som när man själv var liten.
Kram!


Malin,
hej vad roligt att ni ska flytta hit!!! Du får gärna maila mig också om du har fler frågor eller senare när du vet mer om er flytt hit. Vore jätteroligt att ses efter att ni kommit. Vart i NY ska ni bo?
Har ni fått tag på skola och så till er dotter?


Liz,
Ja det blir ju väldigt annorlunda för oss som jobbar båda två jämfört med er där du är hemma med barnen. Tyvärr tycker jag att barnomsorgen här i landet verkligen är dålig på så vis att man liksom "förutsätter" att man har en förälder hemma. Det är svårt att vara två heltidsarbetande föräldrar tycker jag. Om man inte har supermycket pengar och kan ha barnvakter och nannys också... Simskola är toppen tycker jag eftersom vi länge tänkt att vi borde sätta E i det så hon blir vattenvan. Hoppas ni kan hitta någon bra förskola som inte är alltför dyr. Det är ju DET också här med barnomsorgen. Att det som finns ofta är väldigt dyrt!!!
Kram!

Malin sa...

Det är fortfarande oklart kring boende och skola, men jag hör gärna av mig igen när jag vet mer. Tack igen för en trevlig blogg. / Malin

Saltistjejen sa...

Malin,
så spännande med er flytt!
Hoppas allt ordnar sig på bästa vis med skola och dyl.

Malin W sa...

Hej! Tänkte att jag skulle skicka iväg en kommentar och höra om det är så att ni söker någon nanny som kan hjälpa till då och då när det inte går att lösa på annat sätt eller om ni kanske redan har den hjälpen ni behöver? :) Bor här i New York och har jobbat som aupair både här i USA och i Sverige tidigare. Hittar ingenstans jag kan fylla i min mailadress men om det skulle vara intressant kan jag maila dig mer information om mig! /Malin

Saltistjejen sa...

Malin W,
Tack för din kommentar och ditt erbjudande. Kanske är det ngt vi kommer vara mer intresserade av framöver. Du får gärna maila mig på saltistjejen@hotmail.com (finns även i högerspalten här i bloggen) om du vill så kanske vi kan höras! :-)