onsdag, januari 01, 2014

Årets allra första dag

Första dagen på ett nytt år. Det känns alltid lite speciellt sådär. Lite småhögtidligt mitt i ledigheten. Samtidigt är det nog den dag på året då jag (och jag tror ganska många med mig) känner att man mest vill ta det lite lugnt. Inga måsten. Nyårsfirandet är över. Det blir en dag för återhämtning.

I år firade vi dock otroligt lugnt. Vi var bjudna till ett större partaj, men ingen  av oss kände att vi hade ork eller energi för en fest av den storleken. Särskilt inte som det var i Queens vilket skulle innebära bilkörning och parkeringsbyrderi. Nej, efter att ha varit borta julaftons-, juldags- och annnadagjulskvällarna kände vi alla för att få vara hemma på Nyår. Hade detta skett då jag var yngre hade jag tyckt det varit hur trist som helst, men nu kändes det helt perfekt!

Så vi stannade helt enkelt här hemma och åt en mycket god middag tillsammans. Bara vi. Och det var hur mysigt och skönt som helst! Sedan, efter att Lill-Skruttan somnat (senare än vanligt men ändå före midnatt) räknade vi ner de sista skälvande sekunderna av 2013 tillsammans med de rätt trista TV-personligheterna på NBC, men missade ändå att se då bollen föll på Times Square eftersom vi pussades just i det ögonblicket. Sedan  skålade vi i alkoholfri men ändå bubblande äppelcider och såg fyrverkeriet från Central Park genom vårt vardagsrumsfönster. Perfekt faktiskt eftersom raketerna smällde av precis mitt emellan husen en bit bort så vi hade nästan fri sikt över färgprakten.

Nyårsnatten avslutades med att vi låg i soffan och kände hur det levde runt i min mage och M fick känna den största sparken hittills vilket han tyckte var roligt. Vi lekte lite med olika namnförslag och förundrades över att nästa nyår kommer vi fira som en familj om fyra. En tanke som känns fantastisk om än fortfarande lite konstig. Eller kanske borde man säga ovan. Jag säger som Lill-Skruttan gjorde då hon fick veta att hon skulle bli storasyster: "Jag har inte vänjt mig än vid att det ska bli en till i familjen, men jag kommer nog göra det senare" Och efter en stund: "Nu har jag vänjt mig". Men efter ytterligare ett tag: "Nu har vänjet gått bort igen!" Och precis så tycker jag det känns. Ena stunden kan jag nästan inte förstå medan det en liten stund senare känns helt naturligt att tänka på hur det ska bli att bli fyra. Men så plötsligt mitt i det självklara så slås jag igen av insikten "Men hur ska det bli egentligen?!?" och så håller det på. Fram och tillbaka. Vänjet kommer och vänjet går....

Imorgon är det dock vanlig vardag igen här. Lill-Skruttan börjar skolan igen efter jullovet. Själv kör jag in till jobbet. Vanlig torsdag med andra ord. Fast det sköna i kråksången är att man vet att man startar med en tvådagarsvecka. Skönt! Plus att vår deadline är nu på måndag, så jag ser definitivt ljust i tunneln. Det ska nog bli bra det här också.

Till er alla där ute önskar jag en en riktigt fin fortsättning på det nya året!

16 kommentarer:

Desiree sa...

God fortsättning. Låter som en skön och mysig nyårsafton. Ibland är det både skönare och mysigare att bara fira lungt hemma hos sig. Vi fick ett fint och även här ett stilla och lungt nyår i Florida. Lagade mat i vårt lägenhetshotell och njöt av kvällen tillsammans.
Det är så spännande och roligt att ni inom några månader ska bli fyra i familjen. Jättekul att få se en liten magbild på dig. Må 2014 bli ett riktigt gott år med många fina stunder för er.
Stor kram!

ExPIAtriate sa...

God fortsattning och det later som en harlig avslutning pa det gamla aret! Vilken fin magen du har, visst kanns det otroligt och spannande! Hoppas det inte blir alltfor hektiskt pa jobbet och det blir en nagorlunda lugn start pa det nya aret.
Vi firade I vart compound som vanligt. Eftersom Dubai skulle sla varldsrekord I fyrverkerier sa var hela Palm Island stangd for trafik sa hade absolut ingen lust att ge mig ut pa vagarna. Det blev mysig grillkvall med grannar, charader och fyrverkerier I oknen.
Kram!

Saltistjejen sa...

Desiree,
Tack detsamma! Och visst är det så att det ibland är både skönare och mysigare att fira lite mer stillsamt med de närmaste. :-)
Det låter som ni hade en väldigt mysig nyårsafton du och C!
Och jo, det kommer verkligen att bli ett spännande år för oss.
Kramar!!


ExPIAtriate wife,
Ja det blev en skön avslutning och en skön början. Jag hoppas också att det ska bli lite lugnare på jobbet åtminstone efter måndagen. Jag vet att det alltid dyker upp "nya saker" men riktigt så intensivt som det varit i december hoppas jag att det dröjer innan det blir.
Ni verkar haft en mysig nyår ni också!
Kram!!

Sahra sa...

Haha. Sötnosan. Så kluriga dom är. Fin mage. Det vackraste som finns. Skönt att bara vara. Ni. Ensamma. På årets sista dag. Lugn o ro och tid för reflektion och eftertänksamhet. Stor kram

Saltistjejen sa...

Sahra,
TACK vännen!!!
Och ja det var en otroligt skön nyår. Precis vad vi önskade. Jag hoppas nu att det nya året kommer bli riktigt fint för dig och din familj!
Kramar!!

olgakatt sa...

Om Ella senare behöver stöd i uppgiften att vara storasyster - skicka henne till mig! Jag hade TVÅ småsyskon som kom på samma gång! Det var en pärs så snart nyhetens behag snabbt hade gått över!
Önskar er alla ett synnerligen trevligt och lyckosamt 2014!
Kram!

Annika sa...

Fina, fina Saltis!!!
Min älakade NYC-vän!! TÄNK att du har en liten vacker kula!!!
OCH snart får jag se den!! Kommer den 22 jan, stannar till den 27. HOPPAS vi kan ses då. Eller, nej, jag kräver det :-)))))
Stort. Vet ni könet? Antar att du har noll lust att berätta, men jag kan inte låta bli att fråga iaf :-)))))

Nyårsdagen är en skittråkig dag. USCH!! Årets tristaste. Fast iår var den OK. Vi slappade hela dagen. precis hela dagen.
Sega och trötta.

Idag kommer Skye hit från Philly. Inte så kul med tanke på den snöstorm som komm skall. Att åka in o hämta på Union Station kl 16 idag. PUST!! Frostigt och mulet när jag skriver detta. Det känns att snön hänger i luften. Vet att det blir grymt hos er, så jag hoppas du är på hemväg snart- ÅK HEM NU!!!


God fortsättning och allt det där!!!!

KRAAAAAAMAR!!!!

Anna, Fair and True sa...

Verkligen spännande år ni har framför er! Vad klok hon är, Ella! Isolde förstod ju knappt att hon skulle få syskon innan Harald kom, blir ju annorlunda med ett större syskon. Jag tänkte mest på att hur kan man älska båda lika mycket men sedan blir det självklart att man gör det.

Trillingnöten sa...

Härlig nyårsafton!! Det är så skönt att bara ta det lugnt och vara tillsammans som en familj :) Speciellt vid en sån högtid. Och som gravid :)

Jag känner igen det där med att vänja sig vid en ny familjemedlem. Samtidigt som vi alla var så himla glada och förväntansfulla inför den nya bebisen så kändes det ändå en oro. Hur ska det bli? Man har ju liksom hunnit bli en familj, bara vi tre. Och man har sina rutiner och annat som plötsligt kommer att ändras något. Och hur ska det bli? Vakna nätter IGEN, börja om från början. Just då kändes det lättare om vi hade haft ett mindre barn än N eftersom man då redan var inne i "cirkusen"...

Sen kom lilla H och ja, allt bara föll på plats! Och blev en omedelbar självklar del av familjen! Det känns inte som att det var sex år sedan vi hade en liten plutt, utan som igår :)
Värst förändring kanske för E och N som får växa lite mer och bli storasyster och allt vad det innebär :)

Saltistjejen sa...

olgakatt,
Haha ja jag ska berätta det för henne! :-) Här är hela familjen rätt lättad över att det "bara" är en bebis och inte två som väntas.... ;-)


Annika,
TACK vännen! Och visst ska vi ses. Åtminstone EN gång borde vi kunna få till hoppas jag.
Jag tycker ofta att nyårsdagen är en rätt skön dag. inte trist utan just en sådan dag då man med gott samvete kan ta det lugnt. :-)
Nu är jag förresten hemma. Körde redan efter lunch. BRA! Snön är på väg men inte är än.
KRAMAR!!

Saltistjejen sa...

Anna Fair and True,
ja det kommer bli ett otroligt spännande och omvälvande år. Det känns både spännande och lite läskigt. :-)
Visst är det stor skillnad på om ens barn är lite äldre då de får syskon. En av fördelarna då äldsta barnet är lite äldre är väl att de just förstår mer och är mer självständiga.
Jag har också funderat lite över det där med hur man kan älska ett nytt barn lika mycket, men oroar mig inte eftersom alla verkligen säger att det kommer helt naturligt. Och det gjorde det ju även med det första barnet (en kärlek jag aldrig tidigare kunnat inse styrkan av) så det blir säkert bra.
Kram!


Trillingnöten,
Visst är det ibland det allra bästa sättet att spendera högtider på. Tillsammans med sin "lilla" familj. Skönt att höra at t även ni hade funderingar hit och dit men att det hela ändå blivit så bra och känts naturligt. Jag är fullt beredd på att det kommer att bli utmanande och jobbigt också såklart. Så ÄR ju spädbarns- och småbarnstiden. MEN det känns ändå som om man med tidigare erfarenhet har lite mer koll på läget även om alla barn såklart är olika.
Kram!!

Marianne sa...

Haha, vad fint, vänjet gick bort igen! Våra grannar fick sin tredje i somras, en pojke. Det värsta var nog när jag satt och pratade med tjejerna innan, och så sa jag att Lilla E skulle bli storasyster hon också nu. Då blev Stora E alldeles förskräckt för det var ju HON som var storasyster ... Men de gillar sin lillebror, han är ju så söt.

Vi var också ensamma och jag kände också att jag inte hade orkat något annat efter julhelgen, den tog på krafterna. Faktum var att jag hade en sån där riktigt jobbig huvudvärk, och inte blev det bättre av att jag drack ETT glas vin till maten. Efter det ville jag bara gå och lägga mig, men höll mig uppe till strax efter tolvslaget i alla fall. Man vill inte missa pussen! :-)

Stora kramar!

Saltistjejen sa...

Marianne,
Japp så kan det visst vara. Att vänjet går bort igen... ;-)
Haha, roligt att största storasystern blev lite förskräckt där. Såklart det blir lite annorlunda när lillasystern plötsligt OCKSÅ blir en storasyster. :-)
Och visst kan det ibland vara den allra bästa nyårsaftonen att inte ha en massa stoj och glam. Jag tyckte det var otroligt skönt och hade inte orkat med ngn stor fest i år. :-)
KRAM!

bettankax sa...

Underbara Lill-Skruttan, vilken på-pricken-känsla, vänjet kommer och går:)))
Jättespännande, overkligt och roligt. Många känslor ska samsas.
Mitt barnbarn Ebba blev storasyster i augusti 2013. Hon fick en lillebror som hon redan älskar och är väldigt mån om. En dag frågade jag henne om hon inte nån gång tyckte det var lite jobbigt att vara storasyster? Hon svarade , "nej inte än mormor men jag tror jag kan bli trött eftersom jag måste lära honom så mycket". Älskade unge. Och jag är mycket glad över att nu ha TVÅ gullungar:)
KRAM!!

Suzesan sa...

God Forstättning på 2014. Önskar lycka och mycket kärlek tur och och och allt till er under året.

FIN mage. Gullig. Åhhh alltså "vänjet" gick bort igen. Gulliga lilla Lill-Skrutta. Spännande att följa och se hur hon verkligen kommer att reagera!! ;) När det kommer en liten och tar HENNES "plats" ja TID!!! Men det kommer nog gå superbra. Oftast kan ju syskon bli som babys en tid.

Rätt lugnt att göra så lite som möjligt. Oj har många erfarenheter när man ska hem på nyårsnatta att det är OMÖJLIGT att hitta taxi hem. Så väldigt roligt firande kan gå över i "TRÖTT- på- att- vänta -vill hem -och sova ;)"

Kram
/Susanne

Saltistjejen sa...

bettankax,
så roligt att du nu har två gullungar!!! Jag tror det kommer gå bra på det hela taget. Visst är man beredd på jobbiga perioder och sådant också. Samt att det säkert till en början kan bli lite svartsjuka . Det kommer ju bli en stor omställning för E som varit ensam med oss så länge. Men på det stora hela är jag nästan säker på att det kommer bli riktigt bra och vi är otroligt glada över att vi kommer att bli en till i familjen!
Kramar!!


Suzesan,
haha ja visst är de finurliga. :-)
Tack också för din fina önskning till oss. Detsamma säger jag till dig såhär inför det nya året.
Och ja nyårsnätter är inte alltid så roliga. Just denna nyår var det perfekt för oss att vara hemma utan en massa folk och så. Men jag kan gilla det också såklart. Allt beror på situation och humör helt klart.
Kramar!!