tisdag, januari 14, 2014

Lite smålåg

Ja, ni. Lite smålågt är det hos oss just nu. Inget allvarligt. Alls. Egentligen. Bara sådär lite sparlåga. Låga energinivåer helt enkelt. Det har varit en intensiv period. Hela hösten fylld av det ena efter det andra. Tillsammans med nya rutiner för hela familjen samt extra intensiva jobbperioder för både mig och M gör det att man nu känner av det tror jag. Min deadline som var förra måndagen. Efter det tänkte jag ju att det skulle lugna ner sig lite. Och det har det ju gjort. Lite iallafall. På jobbfronten. Fast förra veckans blindtarmsinflammation gjorde ju inte direkt att det blev lugnare ändå. Här på hemmafronten. Men det hela gick ju ändå strålande bra och det är vi tacksamma över. M mår bra nu. Otroligt egentligen vad modern sjukvård kan göra. In för operation på tisdagkvällen. Redan nästa dag hemgång (promenad...!) med tre bowlinghål i magen och tröttare än vanligt, men ändå på det hela taget bra. Fantastiskt egentligen!

Nu förbereder vi oss lite inför nästa händelse. Jag ska nämligen på jobbresa om två veckor. Det hela kom lite hastigt och lustigt (min chef tog upp detta med mig precis innan jul och sa att hon ville att jag skulle få åka och därmed tänkte ta upp det med senior management) och så blev det bestämt och klart förra veckan. Flyg och hotell bokat. Så på min födelsedag (det råkade bli så med datumen) tar jag flyget från JFK till Paris. En "nattresa". Där blir det möte samma dag jag anländer och dagen därpå flyger jag vidare till Barcelona. Där själva orsaken till resan ska gå av stapeln. Ett symposium som företaget har anordnat. Det känns jätteroligt att få vara med på detta. Tror det kommer bli otroligt lärorikt. Flyger sedan tillbaka på söndagen. Har fått klartecken från min gynekolog också, även om han sa att villkoret är att allt är ok med mig och graviditeten nästa vecka också då han ska kolla mig. Men om ingen förändring skett ska det vara ok för mig att resa. Jag kommer då att vara i vecka 26-27 under resan och Lill-Skruttan kom inte förrän i vecka 33 så jag hoppas det hela kommer gå helt utan några komplikationer.

Nu ska jag fortsätta min hemmajobbartisdag. Grått och småregnigt ute. Så vädret hjälper inte heller till att boosta energinivåerna direkt. Tyvärr. Men det är skönt att arbeta hemifrån ändå dagar som denna. När man är lite smålåg.

23 kommentarer:

Anna, Fair and True sa...

Jag reste ungefär då i båda graviditeterna, fast bara 2-3 timmars flyg. Jag hade liksom inte tänkt tanken då att man kanske behövde intyg för trodde det var från v 32 och så frågade de vilken vecka jag var i. 27 sa jag. Vad bra, sa de, från v 28 behöver du intyg. Tur att jag var precis innan! Harald kom ju tidigt sen men det var ju först v 36.

När jag opererade blindtarmen i USA fick jag stanna tre dagar efter operation men det kanske ändrats nu (det var också delvis titthål och så ett litet snitt på 3-4 cm - blindtarmen är väl sällan stort buksnitt). Dock hade jag lite problem med droppet först (fick antibiotika bl a) så kanske därför det blev fler dagar? Eller så försökte de mjölka försäkringen? Minns att jag var på min datorkurs samma kväll jag kom hem och jag försökte att inte skratta för då gjorde det ont i såret :) Vi hade tydligen väldigt roligt på kursen, tror det var sista tillfället :)

eastcoastmom sa...

OM doktorn säger att det är ok att resa, så. Jag flög Brasilien-Sverige med en tvååring i knäet (reste ensam) när jag var i v32, med intyg från doktorn. Ingen frågade nåt och jag mådde iofs toppen. Men senare än så skulle jag inte resa. Du ska se att det går jättebra.

Desiree sa...

Har stor förståelse för att du känner dig trött och lite låg med tanke på allt som hänt och att det varit en väldigt intesiv höst och vinter hittills både för dig och M. Skönt dock att M mår bra igen och att allt gick bra och smidigt med operationen.
Förstår också att det kanske inte känns superentusasiskt med en jobbresa just nu. Men jag hoppas att det blir ett riktigt bra symposium och att resan går bra. Får ni flyga business? Det hjälper en hel del när det gäller att kunna sova och vila ut på planet. Nattflyg gör det iförsig lättare att kunna ha en chans att somna. Har din läkare sagt att allt är ok så blir det säkert bra med resan även om den inte kommer att göra underverk för piggheten.
Stor kram

PS här är det också grått och trist väder idag. Regnigt och blött hela förmiddagen.
Sådan här mörker och regn gör att man inte direkt känner sig speciellt upplyft.

Marianne sa...

Ja, såna där dagar är lite trista, men de behövs väl antar jag för att de fina dagarna ska stråla lite extra.

Kul med Paris och Barcelona, men jag blir också lite orolig för in inneboende. Du måste lova att vara försiktig.

Stora kramar!

Saltistjejen sa...

Anna Fair and True,
Tror att det där med intyg beror lite på vilket flygbolag man flyger med samt kanske försäkringar? Jag flyger Air France och där kan man flyga utan intyg fram till vecka 36. Om man inte har några komplikationer. För min del handlar det ju om att E kom nästan 8 veckor för tidigt så min gyn jag går till är en sådan som framförallt tar sig an just "mer komplicerade" graviditeter.
Blindtarmsoperationer förr var ju ju hela buksnitt. Iallafall på 70-talet o tidigare. En tjej på mitt dagis minns jag opererades för blindtarmen och jag minns att vi fascinerades av hennes ärr efteråt som löpte över magen/buken.
:-)


eastcoastmom,
Ja det är kanske inte vekonumret i sig som betyder så mycket egentligen, utan snarare det att jag helst inte vill komma för nära tiden då E föddes (vad gäller graviditetsveckor) Man har ju större risk att föda för tidigt om man har gjort det tidigare. Så närmare än vecka 30 skulle jag absolut inte vilja flyga/resa långt bort (som till andra sidan Atlanten) :-)


Desiree,
Tack! Jag tycker egentligen det SKA bli roligt med en jobbresa. Just att få kunna närvara på det här symposiumet känns otroligt roligt och intressant. Men jag är helt klart tröttare än normalt och så finns en liten liten tanke om just detta med att E kom såpass mycket för tidigt. Och jag vill ju verkligen inte få komplikationer långt hemifrån.
Vädret påverkar humöret mycket också tycker jag. Som du säger så är det så att grått och mörker lätt gör att man känner sig lite extra trött också.
Kramar!


Marianne,
Haha ja jag försöker också intala mig det. Att sådana här grådagar behövs för att andra ska kännas desto bättre. :-)
Och ja, jag lovar att vara rädd om mig! Gulle dig!
Kram!

Anne-Marie sa...

Så skönt att M mår bra. Mycket har hänt inom sjukvården som gör att ingrepp av olika slag går mycket snabbare att återhämta sig från.
Vad bra att din läkare tycks ge dig klartecken. Låter spännande med både Paris och Barcelona. :)
Kram!

Saltistjejen sa...

Anne-Marie,
ja det är otroligt vad bra den moderna sjukvården är. Och man är glad och tacksam över att leva i den del av världen där sådan vård finns.
Och ja, det ska bli roligt med en tripp till Europa även om jag knappast lär se så mycket av vare sig paris eller Barcelona eftersom vi lär vara busy, Men förhoppningsvis är vädret bra.
Kram!

pratglad sa...

Coolt med jobbresa! Är nyfiken på hur föräldraledigheten kommer att se ut för er den här gången? Minns hur ni gjorde med E och tycker attdet är intressant att få perspektiv på den svenska varianten!
Kram på dig!

Martina sa...

Inte sa konstigt att du känner dig trött och lag. Du har ju ett högt vardagstempo, är gravid och dessutom sa är det vinter vilket inte direkt hjälper för att fylla pa med energi.

Resan later väldigt spännande och intressant, MEN väldigt INTENSIV!!
Vem vet, det kanske blir en halvfransk bebis i Paris?!!! Nej, skämt a sido, det hoppas jag verkligen inte. Jag hoppas att du kommer att kunna sova pa flygningarna sa att du inte blir helt utschasad. Ta hand om dig!
Kramar

Saltistjejen sa...

Pratglad,
Ja det ska bli ku med jobbresan. Ser fram emot den. Vad gäller föräldraledigheten ska jag ta tag i det nu under januari-februari. Troligen (om det blir som jag vill) är jag ledig i 3 månader (som med E) men jag kommer inte få betalt under den tiden utan den mesta tiden tror jag att jag "bara" kommer vara ledig. Så vi försöker spara lite nu och lägga undan. :-)
Kramar!


Martina,
Nej, visst är det inte konstigt. Dock kan jag känna mig frustrerad av tröttheten. Jag gillar det INTE! Men nu idag känns det lite bättre. Gick till sängs tidigt igårkväll och det känns bra åtminstone nu på morgonen haha!
Jobbresan kommer helt klart bli intensiv. Så är det alltid på sådana resor. Men ändå hoppas jag på positivt intensiv om du förstår vad jag menar. :-)
Kram!!

Anna, Fair and True sa...

Gillar ordet "inneboende" som Marianne använde :)

Är det alltid högre risk för tidig förlossning igen när man haft det tidigare eller beror det på anledningen till varför förlossningen startade tidigt?

Kommer ni få plats för bebisen på Es gamla dagis?

Josefine sa...

Här är det också en låg period! Men tack så mycket för dina peppande och värmande kommentarer! =) Hoppas ni tar er ur det snart! KRAM!

Millan sa...

AH nu har jag antligen lyckats lasa ikapp lite. Jag har haft sa daligt med tid de senaste manaderna men lite har jag allt last ibland. Och idag har jag till och med bloggat sjalv igen :-).
Vad laskigt med M forra veckan. Sag ju pa FB! Men sa skont att allt gick bra tillslut!!
Maste ocksa saga grattis ater igen till den lilla i magen. Sa spannande! Men josses jag hade ju helt glomt att du fick tidigt forra gangen. Ar det storre sannorlikhet att du foder tidigt den har gangen ocksa da?

Roligt med jobbresa. Barcelona ska ju vara fantastiskt fint. Fast du lar kanske inte hinna se sa mycket fran staden ..?

Stor kram
Millan

Annika sa...

Ja, du, inte konstigt om du känner dit lite låg, tycker jag.
Herregud vilket tempo du haft. OCH HAR!
Ja, om läkaren din säger att det är OK att resa ÄR det det. DU bor i USA, här tar inte läkarna ngra som helst risker. SÅ ja, du kan nog åka.
MEN; jag vill ju TRÄFFA DIG, KVINNA!!! HOPPAS du kan komma till den där brunchen Lotta, Lotta, AM och jag ska ha i SoHO:
VILL DET!!!
Om inte, så hoppas jag att vi kan ses-. Vi bor i Hells Kitchen denna ggn, på 8 AV.
VILL så gärna ses!!
KRAMAR till dig, min fina!!!

Saltistjejen sa...

Anna Fair and True,
Ja man räknar med en högre risk att föda för tidigt igen om man gjort det tidigare. I vilket fall om man fött tidigare än vecka 34. Så jag är därför en "High-risk pregnancy" här nu och går till speciell gyn för detta.
Ang dagis hoppas vi få plats men troligast är att vi inte kommer få det eftersom kön är väldigt lång dit.

Josefin,
Tack själv! Jag hoppas att ni också snart kommer ur låghetshumöret. :-)

Millan,
Vad roligt att se dig i bloggvärlden igen! Saknat dig! Men jag vet hur det är m tids-och energibrist. :-)
Tack för grattis också!! Som jag skrev till Anna här ovan så är risken högre om man fött för tidigt så jag går på extra kontroller o medicinering etc...
Därav var jag också tvungen att få godkännande sv min gyn för resa redan nu.
Kram!!

Annika,
Jo jag vet att läkarna här är noggranna och tar det säkra före det osäkra. :-)
Och visst ska vi försöka ses. Jag vill ju träffa dig/er också!! Ska bara hoppas tid o ork räcker till :-)
Kramis!!

Therese sa...

Hoppas du känner dig lite piggare och gladare idag.
Skickar en varm kram!

Therese sa...

Hoppas du känner dig lite piggare och gladare idag.
Skickar en varm kram!

Anonym sa...

Men oj vad tiden har gått fort! Att du redan är i vecka 24 nu!
Jag var ju rolig att Jamie skulle komma tidigt eftersom Leon gjorde det men han stannade ändå tills efter 40 veckor. Så vi får hoppas att eran 2:a också stannar längre än sina storasyskon gjorde. :-)

Kul med jobbresa till Paris. Intressant för dig.
När kommer du att ta föräldraledigt? Först efter att du fött eller någon vecka innan beräknad dag, om den nu väntar tills dess så att säga?

KRAM!

Saltistjejen sa...

Therese,
TACK!!! Vad söt du är! Det känns verkligen bättre idag. Inte alls lika trött som igår. :-)
Kram!


Jess,
ja det känns helt klart som om det gått fortare denna graviditet. Säkert dels för att jag varit så otroligt mycket mer busy att man liksom inte hunnit med att "känna efter" lika mycket. Jobbet är en anledning men en annan stor är att man redan har ett barn sedan tidigare. Det blir så väldigt annorlunda då tycker jag.
Jag hoppas att ebben stannar i magen åtminstone till slutet av mars. Det hade varit skönt! Men vi får se.
Jag planerar inte att gå i förtid, men om det blir svårt för mig att koma till jobbet kan jag ju jobba hemifrån i slutet, vilket känns skönt.
Kram!

Suzesan sa...

Åhhhh var rädd om dig Saltis. Glädjs med dig för resorna men blev också lite orolig för lilla babyn att lilla den håller sig lugn och fin och inte får FÖR sig NÅT. Men tur att läkaren har bra koll och att du är trygg med det. Jag ska inte sitta här och sprida oro och säga såna nervösa saker. Min lilla oro är min och inte din ;) Men det kommer gå bra. Men så kul med resa till Paris och Barcelona. Vad duktig du är.

Kram
/Susanne

Saltistjejen sa...

Suzesan,
å Tack gulle du! Jag lovar att vara rädd om mig. Och jag tror inte ska hända något på resan. Visst är det alltid en risk att resa, men om läkaren säger ok om en vecka så tror jag nog det ska gå bra.
Kramar!!

Slow-Eva sa...

DU är gravid!!
haha, det vet du ju men jag hade missat det. Jag har ju varit rätt avstängd från datorer och bloggar. Börja komma tillbaka lite grand.
Stort stort grattis!!

Saltistjejen sa...

Eva,
Japp jag är gravid. :-)
Tack!! Och jag förstår att du inte kände till det efter er långa härliga resa!
Kram!