fredag, januari 24, 2014

Kort och koncist...

...men dock POSITIVT. Kärnfullt skulle man också kunna säga. Detta väntade i min inbox då jag vaknade i morse (amerikansk tid...).

From: XXXXXXX, XXXX PH/FR
Sent: Friday, January 24, 2014 2:46 AM
To: Anna R&D/US
Cc: XXXXXXXX, XXXX PH/US
Subject: RE: publication planning slide

Excellent Anna!

Thank you

XXXX
_______________________________________________

Och visst väger beröm och positiva ord så mycket tyngre då det kommer från personer som man vet även ger negativ kritik då de inte gillar det man gör. Som sagt, rak kommunikation kan svida rejält (som för en vecka sedan), men det är också något jag uppskattar eftersom jag känner att jag faktiskt kan lita på just sådana här reaktioner också.

I och med detta, go'vänner infann sig definitivt en känsla av HELG. En vintrig sådan. Med ca -12 grader, skinande sol och snö. Fredagskänslan är här för att stanna och jag tänker banne mig njuta av dagen och den kommande helgen. Att få ta det lite lugnare. Inte sitta uppe och jobba till halv två på natten. Eller gå upp klockan halv fyra på morgonen för att påbörja arbetsdagen. Nej, nu blir det tre dagar av lugnare takt. M däremot har en jobbhelg framför sig. Och efter hans heroiska insatser under min senaste intensiva jobbvecka så kommer jag självklart att ta på mig "hemmapasset" här under helgen. Och jag gör det med glädje. Trots att jag kommer missa en Bloggbrunch. Så Kära Bloggvänner som jag vet kommer ses imorgon här i staden för en brunch. Jag kommer alltså inte att kunna komma. Tyvärr. Men ni kommer ha det underbart roligt, tjattrigt och mysigt det vet jag. Nästa gång hoppas jag kunna vara med. För min del står pulkaåkning i Central Park på schemat imorgon om kylan inte blir värre. Ihop med Lill-Skruttan och några av hennes vänner. Jag kan återigen vara en närvarande-och-inte-så-stressad-mamma och det känns just nu som prio nummer ett.

Vill ni kan ni gissa vad hon är Lill-Skruttan...!

Avslutar dagens inlägg med en bild från onsdagens Drama Kids då vi ju var på deras avslutning. Så ROLIGT att se barnen "in action". Mer om det kommer senare. Men här ett litet smakprov.
Och med detta önskar jag Er Alla en riktigt fin Fredag och en ännu skönare helg!

13 kommentarer:

Anne sa...

Du har så rätt, de positiva orden gräver sig så mycket djupare ner. Som du också säger, när en person som din boss kör med rak kommunikation och ger både ris och ros, då vet man också att berömmet är ärligt och uppriktigt. Jag tycker hon verkar suverän, en bra chef. Det är nog svårt det där, hur man är som en bra chef. Folk fungerar ju olika också, olika anställda/olika anställda behöver olika saker men jag tror nog universellt är att de flesta (oavsett personlighet och så) mår bäst av rak kommunikation, öppen och rättfram kommunikation (även om det kan vara tufft när/om den är mer negativ).
Lustigt det där, hur vi människor fungerar. Även om vi har fått höra 100 positiva omdömen, sen när det kommer ett negativt så känns det ändå.
Jag vet inte hur det är med dig, men personligen har jag rätt svårt med kritik. Det är ju ofrånkomligt, oavsett hur bra man är så är det ju ofrånkomligt att man nån gång inte lyckas och att man kan få kritik men jag har ändå svårt för det. Ja, det har väl de flesta men... Även i skolan var det här svårt. Just det där att skilja på kritik och person. Negativa ord och ris betyder inte jag är en sopa, är kass och dålig. Det är egentligen rätt odramatiskt och naturligt. Precis som i alla situationer (vänskapsrelationer, kärleks, skola, jobb osv) ibland gör man mindre bra ifrån sig och kan få "bannor". Sen det där också att inte personligt på det sättet att man tror kritiken är riktad mot en som person, den JAG är. Det där är knepigt och nåt jag försökt jobba med.
Babbel, babbel.
Skönt med helg! Låter riktigt mysigt med lite pulkabackenbesök!
Kram!
ps hur mår magen?

Saltistjejen sa...

Anne,
ja visst är det så att det beror mycket på personlighet, kultur och situation. Att ha en rak kommunikation ÄR bra men det ställer liksom högre krav på både "givaren" och "mottagaren" på något vis. Det är ju alltid enklare att prata lite mer luddigt. Linda in kritik så den knappt märks. Men på så vis minerar man ju faktiskt utvecklingsprocessen. Sedan kan jag tycka, som många kommenterat i tidigare inläggen redan, att rak kommunikation inte ska behöva vara "oartig, ohyfsad eller elak". Det handlar om att kunna uttrycka sig rakt men ändå på ett sätt så att den som tar emot kritiken KAN skilja jUST på det du säger: handlingen och personen. Att kritiken är mot själva handlingen men inte mot personen i sig. Lika med barn ju då man "grälar" på dem. Att kunna förmedla att "jag tycker inte om det du just gjort/sagt/inte gjort..." MEN att jag för den skull fortfarande tycker om DIG. Men visst är det komplicerat.
Och att ta kritik tror jag de flesta har svårt för. Särskilt när det kan vara svårt att skilja just på de sakerna. Som handlingen och personen.
Nu känns det dock otroligt bra även om jag känner mig lite trött. Kvarvarande trötthet gissar jag. Så en lugn helg känns väldigt skönt.
Önskar er en riktigt fin helg också!
Kramar!
Ps magen mår bra. Det är fullt hålligång där nu. Särskilt om kvällarna. :-)

olgakatt sa...

Grattis till beröm och en ledig helg! Att välja att tacka nej ibland är också en konst.
Jag har en del bekanta som själva berömmer sig om att vara "raka" i sin kommunikation men inte förstår att det egentligen betyder att de är ganska elaka. Det kräver en hel del mognad att kunna välja sina ord rätt vid rätt tillfälle.
I en internationell organisation (och det kan man nog kalla även den svenska läkarkåren numera) måste man även vara medveten om kulturskillnader i kommunikationsvanorna utan att hålla den ena för "bättre" än den andra.
(Jag skulle kunna berätta en hel del om att få polacker och irakier på någotlunda samma våglängd;))

Saltistjejen sa...

olgakatt,
Haha ja du jag tror dig. Att arbeta med personer från olika kulturer gör verkligen att man får både bredare och djupare förståelse för skillnader. OCH det kan även bitvis vara otroligt frustrerande.
Håller def med dig om att det där md rak kommunikation inte alls är detsamma som att kunna säga elakheter "bara sådär". Nej det handlar väl om att man ska kunna kommunicera på ett direkt vis men fortfarande som en människa till en annan med stor respekt för varandra.

Desiree sa...

Åh så härligt och underbart med budskapet i din inbox. Helt rätt att njuta av den karamellen med tanke på hur hårt du jobbat för detta. Ta nu helg och bara njut av helgen med E. Hitta på roliga saker och koppla av och bara var. Klä er varmt för ni har ju rejält kallt. Brrr glad att vi inte har så kallt här.
Kram och grattis till berömmet känns extra gott med beröm efter kritik.

Katta sa...

Anna, njut! Sträck på dig! Du är duktig och fin! Kram

Saltistjejen sa...

Desiree,
Tack! Och ja det känns så skönt nu. Dagen har nästan känts lite som jag har fått semester hahaha! Bara vetskapen om att man kommer ha en helt jobbfri kväll känns fantastiskt.
Kram!!


Katta,
Tack vännen vad söt du är.
Kramar!

Anna, Fair and True sa...

Härligt med beröm och härligt att du nu är helt ledig flera dagar!

Håller med Anne ovan att man kan få 100 positiva beröm men så kan ett negativt få ned en till noll igen. Men just ett sådant här kort och koncist beröm från just en sådan person får nog upp en till 100 igen! :)

Kram!

Saltistjejen sa...

Anna Fair and True,
Visst är det så att det är lätt att känna sig dålig när man får negativ kritik även om man får mestadels positiv sådan. Jag tror de flesta känner så eftersom man tar det så mycket mer personligt att få just negativ feedback. Vi är tyvärr alltför bra på att analysera när vi får höra att vi inte är tillräckligt bra. Vi borde alla försöka att verkligen ta till oss all positiv feedback och beröm också.
Kram!

Lisa sa...

Grattis!!! Härligt att chefen är nöjd & att du fick ett sadant fint beröm. Bra jobbat! Njut av helgen & hoppas du kan koppla av ordentligt.
Kramar, Lisa

Suzesan sa...

Grattis. STORT hurra. Ja oftast är det just rak kommunikation man kan lita på. Hurra för dig. Nu vet du var du har din chef. Bra jobbat. Fin Lill-Skrutta på bilden.

Vilket lyft för dig "mentalt" att få godkänt efter den dusten.

Kram
/Susanne

Liz sa...

Ah vad harligt att kunna lasa ifatt och se detta! Sa glad over ditt fina berom, och jag forstar att det maste ha kannts jatteroligt!

Skont med en lugn helg utan massa jobb, det kan du verkligen behova, synd att maken da maste jobba lite extra, men forhoppningsvis far ni snart lite lugnare tider tillsammans!

Ser fram emot inlagget med Ella's upptradande! Kan inte riktigt gissa vad hon ar..spindel kanske?

Saltistjejen sa...

Suzesan,
Tack söta du! Och ja rak kommunikation är bra eftersom man då verkligen "tror på" det som sägs. Och ja, det kändes bra för självförtroendet också att lyckas ro iland uppgiften nu.
Kram!!


Liz,
Ja det känns helt fantastiskt lyxigt att kunna njuta av nuet och helgen. Att inte ha jobb huvudet eller stress i magen. Så SKÖNT! Och uppträdandet kommer. Kan också säga att din gissning var väldigt bra! :-)
Kramar!!