måndag, januari 27, 2014

Vinterdag i Central Park

I lördags tog Lill-Skruttan och jag oss tillsammans med två andra familjer till Central Park för att åka lite pulka. Det känns riktigt roligt att snön fått ligga kvar. Annars är det ju tyvärr så att trots att vi kan få snöoväder så slår temperaturerna ofta om hastigt och snön ligger sällan kvar mer än kanske en till ett par dagar. Prickar man då inte in dessa dagar under en helg eller någon annan ledig dag så blir det inte så mycket pulkaåk eller vinterlek. I år har vi dock haft den kallaste vintern på länge. Särskilt vad gäller hur lång period det varit riktig kyligt. Alltså har snön som fallit fått ligga kvar. I lördags snöade det igen men var mildare än tidigare i veckan vilket var skönt. Under dagen hade vi ett par minusgrader bara jämfört med runt 12-14 minus som det varit senaste tiden. Dock började vinden ta i lite mer under eftermiddagen men då var vi rätt nöjda och tog oss tillbaka hemåt igen.

Tre glada tjejer på väg mot pulkabacken

Som jag sagt tidigare, jag älskar Parken i vinterskrud


Denna dagen pågick även ett event i Parken och tjejerna fick såklart syn på Lego-Emmet


High Five!

Hästarna i Parken kommer snart vara ett minne blott

Bethesda Fountain - en av mina absoluta favoritplatser i Central Park


Vänskap



Här en av mina andra favoritplatser i Parken






Snöängel


En perfekt vinterdag i Parken. Men vinden tilltog som sagt under senare delen av eftermiddagen så det kändes lagom att ta oss hemåt då. Mina tår var vid det laget lite frusna och Lill-Skruttan frös hon också. Väl hemma värmde vi oss med varm choklad med marshmallows medan vi tittade ut på snön som for nästan horisontellt i den tilltagande vinden utanför fönstret. Då var det mysigt att vara inomhus i värmen. M kom hem vid sjutiden och då åt vi middag. Han hade hunnit med mycket under dagen och verkade nöjd han också. Vi hade sedan en väldigt skön och mysig lördagkväll och ja, själv har jag verkligen njutit av att jag fått vara riktigt ledig. Utan tankar på jobb eller annat. Bara vara i nuet. Så underbart!

Idag söndag blev också en skön dag då alla "måsten" helt enkelt bara lades undan. Det blev en brunch med Annika och sedan pysslade jag och Lill-Skruttan mest hela dagen. Vi läste, ritade, spelade spel, gjorde rainbow looms, lekte, busade och ja umgicks. Skönt. Stackars M däremot han jobbade hela dagen, men han var nöjd ikväll då han kom hem så jag tror han tyckte denna helgen var bra trots allt. Nu är det ny vecka igen. Och denna blir lite speciell för min del eftersom den kommer innehålla både en födelsedag, en resa till Paris samt en till Barcelona. Inte varje vecka som är sådan direkt. Fast vi får se om resandet blir av. Det ska ju tydligen vara flygstrejk i Frankrike just denna veckan så ja, som sagt vi får se...

19 kommentarer:

Channal sa...

Älskar den där parken. Legogubbar också... och glada barn! Härligt!

KRAM Anna

ExPIAtriate sa...

Vilken fantastisk park, vacker oavsett vader! Men vinterskrud ar svarslaget, ser sadar magiskt ut. Lill- Skruttan sag ut att ha valdigt roligt och mysigt att varma sig inomhus med choklad nar det blaser utomhus!
Vad spannande med resor till Paris och Barcelona, det later harligt. Bada dessa stader ar ju helt fantastiska pa sitt satt. Haller tummarna att flygstrejken inte drabbar dig utan allt gar som det ska.
Skont med ledighet ocksa efter jobbstress, da njuter man extra mycket av att bara fa umgas utan nagra masten.
Kram!!!

Anna, Fair and True sa...

Vad ska hända med hästarna?!

Anna, Fair and True sa...

Just ja, fransmännen och deras flygstrejker alltså. Vi missade ju resa till Nice i somras pga strejk :( Jag ska resa till Sthlm ett par dagar i slutet av veckan men hoppas att strejken inte påverkar mig.

Desiree sa...

Så glad att du fått en riktigt skön helg där du fått koppla av och bara vara. Precis det du behövde efter din superintensiva vecka. Underbara bilder på E i pulkabacken. Härligt att se sådan glädje och vänskap. Kanske skönt på ett sätt om det inte blir någon resa pga av flygstrejk.
Kram!

Taina sa...

Det här var du verkligen värd! Så som du jobbat den senaste tiden.

Saknade dig i lördags...

Kramar!!!

Saltistjejen sa...

Channal,
Ja visst är Central Park fantastiskt!
Och glada barn såklart. :-)
Kram!


ExPIAtriate wife,
Ja jag älskar Parken. Och just med snö är det lite extra eftersom det händer så få dagar per år ändå.
Paris och Barcelona ska bli jätteroligt, MEN eftersom det är en jobbresa så är det tråkiga att jag lär få i stort sett noll tid att se ngt av själva städerna. Tyvärr. Vet hur det är. Brukar vara uppbokad nästan varje timme med jobb.
Nu får vi se hur det blir också med själva resandet...
Kram!


Anna FT,
Japp alla dessa strejker.... Vi får se hur det hela går. Hoppas dock det ska gå bra att komma dit men också hem...


Desiree,
Ja det var en riktigt skön helg utan en massa "måsten" och framförallt inget jobb. Sådana behövs ibland så man kan ladda batterierna lite. jag hoppas dock få komma iväg på mina jobbresor så förhoppningsvis ska jag inte drabbas alltför hårt av strejken. Hoppas....
Kramar!


Taina,
Tack! Och ja, det hade varit skoj att vara med i lördags men det får bli en annan gång.
Kram

Anna, Fair and True sa...

Strejken är avblåst nu om jag förstått rätt, iaf enligt min vän piloten som brukar ha koll.

Marianne sa...

Ska de ta bort hästarna? Hästarna som liksom är som ... ja det blir som svensk jul utan pepparkakor, ungefär. Trist! Inte för att jag har åkt med dem någon gång, men de ska liksom bara finnas där och stå parkerade längs gatan vad den nu heter, south end of the park.

Kul med legogubbarna! Är det Lego som har skickat ut dem, eller är det någon leksaksaffär?

Fina vinterbilder!

kramar!

Saltistjejen sa...

Anna FT,
ja jag fick ett meddelande om strejkuppdatering nyligen. Det ser ut som om jag iallafall kommer klara utresan imorgon. Sedan är det fortfarande oklart om resan till Barcelona blir drabbad. Det är ju även i andra europeiska länder som strejken kommer att vara så allt beror väl på om situationen förändras eller ej. Vi får se. Hoppas iallafall det ska bli ok och helst utan alltför mycket förseningar också eftersom det är rätt jobbigt med sådana...'TACK för att du uppdaterade här också! Sådan info är alltid välkommet!


Marianne,
Ja det är ett av nya borgmästarens första löften. Att hästarna ska bort. Just för att det varit en otrolig debatt här från djurrättsaktivister och andra om att hästarna inte sköts ordentligt och om att det varje år sker olyckor (hästar och kuskar blir påkörda i trafiken och skadas/dör). man har hävdat djurplågeri. Jag är tyvärr inte så insatt i frågan och kan tycka att hästarna såklart är en del av Parken. Å andra sidan om det ligger sanning i att de inte sköts väl så är det väl ett bra beslut gissar jag. Men som sagt, det verkar som om de under året kommer att försvinna.
Legogubbarna var där eftersom "Lego The Movie" väl ska ha 8har haft??) premiär snart och detta gissar jag var en marknadsföringsgrej för filmen. Ungarna älskade det iallafall. :-)
Kram!

Martina sa...

Det är verkligen en lyx och en otrolig fördel med att ha CP mitt i NY! Sommar som vinter. Att kunna ha picknick, leka, springa, aka pulka.... trots att ni bor mitt i en jättestad!
Underbart!
Kramar

Saltistjejen sa...

Martina,
Ja det är verkligen en underbar tillgång att ha Central Park så nära som vi ändå har. Jag är så GLAD över det.
Kram!!

Emma sa...

Barcelona!! Alldeles här där jag är...nästan. Antar att du kommer att vara upptagen? Jag kommer ocksa att vara där pa jobb annars.

Saltistjejen sa...

Emma,
ja tyvärr lär jag vara mer eller mindre helt "fullbokad". Annars hade det varit super att ses. Men som sagt, om min erfarenhet från min förra business trip är sann även denna gång så kommer det inte finnas ngn tid till annat än jobbet.... :-(
Kram!

Liz sa...

Vilken harlig helg ni fick med pulka akning och lite extra mys. Skont efter stressig jobbvecka och speciellt kanske ocksa for att du ska resa ivag nu i veckan.

Jattefina bilder fran parken och pa barnen i snon! Harligt att ni har Central Park sa pass nara och kan njuta av detta!

Lycka till pa resan och ta hand om dig lite extra!

Stor kram!

Malin sa...

Ser härligt ut. Det verkar alltid hända något i central park. Ska bli spännande att komma dit. Skönt att du får andas ut efter hektisk period på jobbet. Hoppas att det ordnar sig med flygen.

Saltistjejen sa...

Liz,
Ja det blev en väldigt lyckad och skön helg. Härligt efter senaste tiden. Och att ha Central Park på gångavstånd är underbart!
Tack för Lycka tillet också.
Kram!!


Malin,
Ja det är nästan alltid något i Parken. Oavsett årstid och väder. Förstår att du tycker det ska bli riktigt roligt och spännande att besöka staden och parken.
:-)

Marianne sa...

Jo, förstås, inte bra om de plågas, då får vi stå ut att de inte är där. Haha, ja jag påverkas kanske inte så mycket för jag ser dem ju inte! :-)

Kramar!

Saltistjejen sa...

Marianne,
ja jag har faktiskt inte någon detaljerad information OM de verkligen far illa hästarna. Men det har diskuterats här och jag gissar att det KAN ligga något bakom? Annars hade det kanske inte blivit sådana protester. Vad jag inte förstår är varför man då inte hellre satsar på bättre villkor för hästarna så att de fortfarande kan finnas kvar i Parken men ha det bra?
Kram!