söndag, januari 05, 2014

Se upp i backen!


Igår var det en sådan där fantastisk vinterdag här. Snön gnistrade vit i vintersolen. Klarbå himmel. I stort sett vindstilla och temperaturen steg från ca -10 grader på morgonen till runt -6 på dagen. Helt perfekt med andra ord. Vi hade redan planerat att ta oss till Central Park för lite vinterlek och så blev det. Efter en lugn morgon slöt vi upp med två andra familjer och tog bussen cross-town. M promenerade till parken för att kunna se om han skulle hitta en pulka i någon affär. Vi trodde det skulle vara omöjligt eftersom vi tidigare år helt misslyckats med detta, men i år blev det jackpot!

Här blir Lill-Skruttan och hennes kompis O dragna i O's pulka

På väg till en av backarna (det finns ett par stycken bra att välja på i Central Park) ville tjejerna såklart pulsa i snön också

Nya solgula pulkan

Första backen som testades var den som slutar nere vid dammen

Upp ska man ta sig efter att ha åkt ner

Vi bytte sedan backe eftersom Lill-Skruttan tyckt den första varit lite för läskig. Hittade en alldeles bredvid som var lite planare och med något färre åkare

Här tyckte hon det var roligt att åka eftersom farten var lite mer kontrollerbar

Central Park är så vacker då snön ligger vit

På kvällen var vi bjudna till våra vänner Herr och Fru Wien i Harlem. Det bjöds som vanligt på hur mycket gott som helst!

Huvudrätten bestod av ostfondue! Eftersom en av gästerna var från Schweiz blev det såklart en mycket lyckad fondue. Även om vi "fuskade" lite och hade mer än bröd och potatis till. Vi fick annars lära oss att den traditionella klassiska ostfonduen i Schweiz endast ska bestå av bröd (och eventuellt potatis) samt att man ALDRIG dricker rött vin till. Nej, vitt vin ska det vara. Eller svart te med mycket mjölk och socker. Igårkväll bjöds det dock på både champagne, vitt och rött vin samt österrikisk snaps "Kirsch". Och så äppelcider till mig då...

Det var verkligen en helt perfekt vintermiddag och ja, ostfondue är ju så otroligt gott. Dessutom ett väldigt bra sätt att umgås på kring middagsbordet tycker jag. Det finns tydligen olika lokala "ostblandningar" till fonduen och den vi åt nu var från Genève och den bestod av 2/3 raclette och 1/3 gruyère om jag minns rätt. Tydligen ska osten värmas tillsammans med vitt vin samt en liten gnutta stärkelse för att få osten och vinet att inte "skära sig". Och så ska det hela röras, röras och åter röras. Efter middagen blev det fruktsallad och glass. Supergott och trevligt. Men efter en dag i pulkabacken var vi ganska trötta (särskilt Lill-Skruttan och jag) så vi tog oss hem redan vid 22-tiden. Då hed temperaturen redan stigit ytterligare och snön kändes mer slaskig än pudrig.

Idag är det söndag och vädret är hur grått som helst. Temperaturen ligger runt nollan nu och imorgon ska den stiga till nio (!!!) plusgrader och det ska bli regn. Så TRIST att all den vackra snön regnar bort. Särskilt som det redan på tisdag igen ska bli -11 grader! Alltså, detta hoppande i temperatur är något jag har lite svårt för. Min kropp tycker inte om att det. Men så är det ofta här. Allt beror på från vilket håll luftmassorna sveper in över östkusten. Kommer de norrifrån blir det kyla, och kommer de söderifrån blir det högre temperaturer. Det kan skifta stort över ett dygns tid. Idag blir det nog en rätt lugn dag hemma. Jag ska försöka baka något att ta med till jobbet imorgon eftersom vi då ska fira min chef som just fyllt år. Men i övrigt hoppas jag det ska bli en skön söndag. Önskar er alla som läser en fin ny vecka!


10 kommentarer:

Miss Marie sa...

Ni har mer snö än vi haft den här tiden i sverige! Mysigt!

Martina sa...

Vilken underbart fin vinterdag! När vintern är som härligast! Och jag kan tänka mig att E tyckte att det var superkul med pulkaakningen.
Och verkligen en perfekt vintermiddag pa det! Ostfondue är verkligen supergott!! Det at jag massor när jag bodde i Schweiz! Och sa raclette och tartiflette som ocksa är vintriga osträtter.
Kramar

Saltistjejen sa...

Miss Marie,
ja det har ju varit snöfattigt i Sverige senaste tiden har jag förstått. Om man inte är nordvästra Sverige så har det väl inte varit mycket snö än i vinter.
Tyvärr regnar vår bort nu. :-(


Martina,
Ja jag älskar verkligen vinter när den är som igår! Underbart med snö men ändå inte alltför kallt. Och ostfonduen passade som sagt perfekt!
Kramar!!

Therese sa...

Underbara bilder! Synd att det blev plusgrader igen. Men förhoppningvis får ni lite mer snö snart. Vintern blir mycket roligare med snö :)
Kramar

ExPIAtriate sa...

Sa mysigt med sno och aka pulka, jag blev riktigt sugen sjalv! Forstar att Lill-Skruttan maste haft jatteroligt I backen och vilken perfekt avslutning med ostfondue, det ar ju hur gott som helst!
Hoppas ni far en fortsatt harlig vecka!
Kram!

Steel City Anna sa...

Oj vad kallt. Fina bilder. Synd att det växlar så i temperatur, man blir rätt trött av det. Vi kan också ha alla årstider på en och samma dag.

Annika sa...

Håller med. Tycker inte om när tempen åker berg-å-dal som den gör nu!
Det får gärna fortsätta att vara kallt. OCH så är det så synd att snön inte ligger kvar.
Imorrn ska det bli iskallt igen, och sen i helgen runt 12 grader, såg jag.
USCH. Sånt gillar jag inte.
Vad BRA att ni utnyttjade det perfekta vintervädret i lördags. Perfekt pulkaväder. OCH tur att ni hittade pulka till Ella!!
Jag och Peter jobbade med att ta ner julen i lördags, så vi sinkade den vackraste dagen.
Hoppas du också får en fin vecka!!
Kramar!!

Marianne sa...

Vilken perfekt dag! Och vad roligt att M hittade en pulka så att ni har en egen. Men visst är det trist när snön bara försvinner så där, det är så skönt annars när den lyser upp det mörka. Vi ska tydligen få snö till helgen, men vi får väl se vad som händer. Det kan ju ändra sig många gånger än.

Kramar!

Desiree sa...

Underbart att se hur kul de små har i backen. Ostfondue är väldigt gott och perfekt vintermat. Jag tycker dock att det kan bli lite väl stabbigt men er middag såg finfin ut eftersom det fanns så mycket grönt och annat att doppa så blir det betydligt bättre än när man bara kör bröd och ost.
Inte kul när det går från superkallt till slask och sedan fryser på igen. Lär ju bli snorhalt.
Kör försiktigt om du ska ut och köra.
Kramar!

Saltistjejen sa...

Therese,
Tack! ja det var riktigt ljuvligt vinterväder här i lördags. Tyvärr är det bara ett minne blott nu. Vi får hoppas det kommer lite mer innan vintern är över.
Kram!!


ExPIAtriate wife,
Ja jag älskar sådana vinterdagar! Och ostfonduen var otroligt god.
Kram!!


Steel City Anna,
Ja, det är verkligen jobbigt med temperaturväxlingen. Men inget man kan göra.


Annika,
Nej visst är det jobbigt när det ena dagen är +12 grader och nästa -12!
Vi hade en härlig dag i lördags! Just sådana vinterdagar som man älskar och minns.
Kram!


Marianne,
ja det är bra att ha en egen pulka nu. Svårigheten är var vi ska förvara den haha! Men kanske kan den vara under sängen. För tillfället står den i korridoren... fy på oss! ;-)
Hoppas ni får lite snö för det lyser upp i mörkret.
Kram!


Desiree,
ja det är roligt med pulkaåkning. Tyvärr åkte inte jag alls i lördags eftersom det inte är så bra med gravidmage. Annars gillar jag pulka. :-)
Ostfonduen var supergod men jag håller med om att det är otroligt mäktigt.
Imorgon varnar de för halka så jag kommer köra sakta till jobbet.
Kramar!