tisdag, januari 21, 2014

Snöstorm på väg!

Först av allt vill jag börja med att Tacka alla som givit mig uppmuntrande, stöttande och peppande kommentarer här på bloggen efter mitt inlägg angående fredagens ris. Sådant värmer och det känns bra att inte bara ha fått fina och gulliga tillrop, utan också att flera av er även delat med er av era egna erfarenheter och tankar kring detta med konflikthantering, kritik och kommunikation. Både vad gäller privat och i jobbet. Tack!

Igår var det som sagt MLK Day och ingen skola. Jag och M hade dock båda en hel del jobb att göra men min otroligt gullige man lät mig ta dagspasset och han tog hand om Lill-Skruttan i stort sett hela dagen. Det blev födelsedagskalas på förmiddagen. Väl hemma planterade de basilikafrön tillsammans i den kruka Lill-Skruttan fått dekorera på kalaset. Hon hade fått med sig en liten påse frön och en liten påse jord med krukan. Sådana "party favors" gillar jag. På eftermiddagen spelade de Dinosauriespelet och gick sedan ut en stund innan det blev för mörkt. Jag tog senare över på kvällen medan M drog till jobbet så det blev Godnatt via FaceTime. Eftersom jag var trött trött trött somnade jag ihop med Lill-Skruttan.

Idag är det varning för snöstorm. Igen! Jag hade planerat att köra in till jobbet idag eftersom vi har ett riktigt stort möte (video med alla våra "hubs" i Europa) men efter att ha följt nyheterna under morgonen så beslutade jag till slut att avstå från att köra idag. Enligt nyheterna börjar "Snow Alert" här i NYC redan från 9 på morgonen och de varnade för att det i New Jersey skulle kunna bli snöfall redan vid 11-tiden på förmiddagen vilket ganska snart skulle öka till kraftigt. Jag har verkligen ingen lust att köra i sådant väder. Vi ska under eftermiddagen, kvällen och natten få upp emot 8-10 inches (ca 20-25 cm) snö. För en svensk inga jättemängder kanske, men här är det rätt mycket. Vägarna utanför staden snöar mycket snabbt igen. Ingen har vinterdäck. Vill helst undvika att fastna där. Närmare kusten blir det troligen ännu mer snö. De pratar om ca 10-14 inches vilket är upp emot 35 cm ungefär.

Nu på morgonen är det svårt att förstå att det om ett antal timmar kommer dra in en snöstorm över staden.

Det jobbigaste med detta är dock inte att jag inte kan köra in till jobbet. Eftersom jag har ett väldigt flexibelt jobb kan jag ju ändå jobba. Hemifrån. Nej, det som känns jobbigt med sådana här "snöstormar" är att public schools ofta stänger ner då. De har redan pratat om att man eventuellt kommer att stänga tidigt idag beroende på hur snabbt och "illa" detta snöfall kommer att bli här i staden. Och jag gissar att det imorgon kommer att vara en s.k "Snow Day" vilket betyder att jag och M återigen måste försöka pussla ihop våra jobbdagar med att ha Lill-Skruttan hemma. Sådant kan vara väldigt stressigt tycker jag. Särskilt denna vecka då vi båda har deadlines och eftersom vi under gårdagen redan har haft en dag med "pusslande". Har vi tur drar snön förbi tillräckligt snabbt så att folk kan komma till jobben imorgonbitti och då kommer skolorna att vara öppna, men om det blir alltför mycket snö och/eller om det fortsätter snöa rejält in på morgontimmarna lär skolorna vara stängda. Jag misstänker att det lär bli det sistnämnda. Men vi får se. Ibland lever ju sådana här vädervarningar inte upp till sitt rykte.

Liten Uppdatering: Klockan är 8.45 och snön har redan börjat falla här i staden. Så just nu känns det bra att jag beslöt mig för att skippa bilkörningen idag.

Svårt att tro att det är endast ca 1 timme mellan detta fotot och det ovan. Det kan svänga fort här ibland - vädret....

8 kommentarer:

Anna, Fair and True sa...

Ett sent pepp även från mig får du här. Så lätt att ett sådant missförstånd uppstår. Den som ger uppgiften tycker jag borde vara extra klar vad gäller tidpunkter, särskilt när medarbetarna sitter i olika världsdelar. Och bra att hon tar upp problem direkt men låter som hon kanske blev onödigt arg eller i alla fall högljudd. Jag tänkte på dig igår för jag hade en deadline idag och personen hade skrivit "mid-day". Nu arbetar vi alla i samma tidszon så inga sådana ytterligare dimensionern men samtidigt finns det ju olika idéer om vad "mid-day" betyder. Min närmaste chef sa att vi kör italiensk (hon är italienska) definition och då betyder det ca kl 15, dvs efter lunchen som är sen enligt italiensk standard. Men svenska definition hade nog varit kl 12-13 :)

Anna, Fair and True sa...

Kraaam! skulle jag skriva också!

Saltistjejen sa...

Anna Fair and True,
Visst handlar det mycket om kulturella skillnader och just missförstånd kan ju ännu lättare uppstå p g a sådana. Som i ditt fall också med tider. Mid-day är rätt luddigt uttryckt och ja som svensk skulle man säkert tänkt runt 12-13-tiden. Inte vid 15. :-)
Min chef har ett häftigt temperament och det känner alla till så jag blev inte direkt förvånad över att kritiken uttrycktes på det sätt den gjordes. Dock kan jag väl hålla med om att optimalt är det ju om man kan framföra kritik direkt, men ändå under lite lugnare former. :-) Själv blev jag nog mest ställd för att jag kände mig oförberedd på att det skulle komma såpass stark kritik då det hela ändå byggde på just ett missförstånd. Men som sagt, jag kan till viss del förstå också eftersom jag vet vilken press även min chef är under så det var säkert stressrelaterat där också.
Kram!!

Annika sa...

Vi har snow day här idag. OCH iom det så ryker ledigheten på President's day. Vi har avverkar våra snödagar redan.
Så ja.
DET vräker ner snö här i Washington, white out nästan. Känns sådär…
Vi ska ju åka till NYC imorrn som du vet. HÅLLER alla tummar för att Amtrak går som de ska imorrn vid 14 tiden, och att det inte ska vara svårt att ta sig in till Union Station. Vi MÅSTE till NYC, som du vet.
Jävligt taskig tajming med denna snöstorm. Lite av Murphy's Law…
Hoppas ni får en fin dag i snön, det lär ju komma mkt, efter vad de säger!
Jaja, man kan inte göra ngt åt det iaf…
Kramar!!

Saltistjejen sa...

Annika,
Ja detta med snön här ja... ett gissel på många vis. Särskilt då man ska resa. Jag hoppas verkligen det lugnat sig tills att ni ska resa imorgon. Här yr det rätt bra nu med men tror inte det är något alls mot om ett par timmar. Då får vi ert snöovader.
Fick just email om early dismissal från skolan. Så ja, nu blev jag plötsligt ännu mer stressad himmel!!! Jobbdeadlines och snow days går INTE så bra ihop. :-(
Lycka till med resan imorgon!
Kram!!

olgakatt sa...

Skåne har haft snökaos sen förra veckan, nu börjar det lugna sig. T o m på vårt villaområde lyckades en (ökänd) yngling sladda av på en raksträcka och meja ner ett stort elskåp varefter 80 hus blev strömlösa ett bra tag. Inte vi, tack och lov.
Kan man inte själv välja att skaffa vinterdäck även om andra inte har? Även om man avstår från att köra när det är som värst kan man ju råka ut för överraskningar.

Saltistjejen sa...

olgakatt,
ja jag har förstått att det varit vinterväder hos er också senaste tiden. Ang vinterdäck här så vet jag i ärlighetens namn inte var man skulle få tag på det? Vi frågade när vi skrev på leasingkontraktet men enligt de är de däck vi har däck som ska fungera både vinter och sommar. Ähuuum... Och ingen jag pratat med vet var man kan få tag på "typen svenska vinterdäck". Här kör bilarna ju med snökedjor när de är riktig vinter, men dock inte inne i stan. Vet inte ens om man FÅR köra med snökedjor inne i staden.

Liz sa...

Forstar att det maste kannas jattestressigt med dessa snow days och att hamta tidigare an vanligt fran skola och aktiviteter da allt stanger. Hoppas att ni har turen att fa lite extra hjalp av nagon annan in ert kontakt nat med passning. Detta da du ju anda ar mycket stressad infor din deadline imorgon! Olagligt var oredet. Skulle sa garna hjalpa dig, hamta upp Ella at dig nar det krisar, tyvarr ar det ju lite langt..:)

Kram och hoppas det ordnar sig pa basta satt!