torsdag, januari 16, 2014

Lakrits, Choklad samt Lakritschoklad

Man kan ju inte bli mer än GLAD, rörd och ja, lycklig i magen varje gång man inser att man har fantastiska vänner! Detta kom med posten och överraskade mig totalt!
TACK kära söta Nenne!!!!!! 

Just som min lakrits tagit slut efter höstens Sverigeresa dimper detta ner i brevlådan. Vilken timing! För det är ju så: det finns inget godis så gott som svenskt godis!!

På tal om det, har ni sett eller hört att den svenska godisbutiken Sockerbit ska öppna upp i Los Angeles? Jo det är sant. Så alla ni svenskar som bor i eller nära LA kommer nu kunna shoppa loss ordentligt på Marabou choklad, sega colaflaskor, ferraribilar och annat svenskt plockgodis. Innan jul och påsk förra året hade de även t ex julmust också. Härligt va?! Det verkar som om det går bra för dem eftersom de skriver såhär på FB:
"This is the first step of our sweet expansion and we hope to be in YOUR city next. Exact location and opening date coming soon!" 

Kanske dags för er andra där ute med lite lobbying för just ER stad inför den kommande expansionen...?!?!

13 kommentarer:

Therese sa...

Det godiset var du väl värd!!
Underbart med sådana vänner.
Kramar

Marianne sa...

Vilken fin present! Och vad kul med Sockerbit. Ja där har ju Ikea dragit sig själv i baken, inte ens snåljåpar köper godis på Ikea längre, för det är så äckligt. Det säger inte lite.

Kramar!

Saltistjejen sa...

Therese,
Tack vännen så söt du är!
Och ja, visst är det fantastiskt med vänner!! :-)
Kram!


Marianne,
Ja det var verkligen en överraskning när den kom i brevlådan. Svenskt godis och lakrits dessutom är verkligen ngt jag uppskattar mycket.
Jag trodde IKEA börjat ta tillbaka vissa varor nu )andra än sina egna då alltså) men mest i Europa. Fast kanske är godiset fortfarande IKEAs eget?
Kram!!

Charlie sa ... sa...

Å, så snällt och omtänksamt att skicka godis!

Roligt att sockerbit expanderar. Tycker dem borde öppna upp i Connecticut ;) Utan sockerbit skulle det vara mycket tufft mellan varven, that is for sure!

KRAM vännen, hoppas du mår bra! Jag arbetar hemma idag, så skönt!!

Lotta

Annika sa...

Vaffö, vaffö, vaggö öppnade de inte i Washington då? Sockerbit, buhu!!
Du har ju verkligen lyx att du har den så nära.
MEn Salmiakki säljer inte SOckerbit, och Samiakki är typ världens godaste saltlakrits. Fazer är suverän choklad dessutom.
Så fint av din kompis att skicka så gott godis!!
Kramar!!

Martina sa...

Härligt med svenskt godis! Det är nagot speciellt med det! Och där känner man att man verkligen är svensk, haha. Inte en enda person här i Frankrike som jag har bjudit pa saltlakrids har gillat det och än mindre förstatt hur man kan stoppa nagot sadant i munnen!
Kramar

Anonym sa...

Hej! Vill int låta jobbig men när ni alla skriver om god svensk lakrits så måste ja bara påpeka att Fazers godis är väl från Finland??!!

H: En från Finland

P.s. Så där annars måste jag tacka för att du skriver så bra. Är själv mammaledig med en pojke som e lite på två månader gammal o tar alltid lite paus i vardagen då han sover o läser din blogg. :)

Annika sa...

Klart Fazer är finskt!!! OCH Fazers choklad är godare än Marabou!!
Any day of the week!!
Hej du från Finland!!
Här har du en som är i Närpes i varje sommar!!! Japp, har sommarstuga där!!!
OCH Fazer är underbart gott. Säger bara Amerika-pastillerna!!! OCH ÄSSÄ-mix!!! OMG!!

Saltistjejen sa...

Lotta,
ja visst är det gulligt!! Man blir så rörd och glad. Och visst är det roligt att det går så bra för Sockerbit. Bra för dem och bra för oss utlandssvenskar.
Kram!!


Annika,
Hahaha, du som bor i Lobbyisternas Mecka får väl ta och börja lobba lite du med. För ett öppnande i Presidentens hemstad! :-) Visst är det lyxigt med Sockerbit i staden. Fast vi besöker inte butiken så ofta eftersom den ligger "helt fel" från oss. Men det är nog tur hahaha! Salmiak och saltlakrits säljer de knappast alls faktiskt. Jag frågade en gång tidigare och då berättade de att det tydligen är jättesvårt att importera det för i mycket saltlakrits finns ngt ämne som FDA inte godkänt.
Och ja jag håller nog med om att Fazer är snäppet vassare än Marabou. :-)
Kram!!


Martina,
Visst är svenskt godi s speciellt. Iallafall för en svensk. ;-) Och att andra som inte "vuxit upp med saltlakrits" kan förstå sig på det tycker jag egentligen är helt naturligt. För det ÄR ju faktiskt en rätt konstig godis.... ;-)
Kramar!!


Anonym,
Hahaha du har HELT RÄTT!! Och jag VET att varken salmiaks eller Fazer är svenskt. Men för en som bor i landet där Hersey är den stora chokladproducenten och där alla älskar Reese's jordnötschoklad, så hamnar även finskt godis under "kategorin svenskt" men egentligen inte för att man tänker på exakt nationalitet av godiset utan snarare för att det är något som säljs hemma. Och som är fantastiskt gott för någon som inte kan få tag i det själv "bara sådär"... :-)
TACK också för din kommentar! Det värmer och jag blir verkligen jätteglad för att du tycker om att titta in och läsa här. Roligt med din lille pojke också! Grattis i efterskott!

Marie sa...

De där va faktiskt ganska beskrivande o så komiskt att du råkade ha just Reese's som exempel för den godisen råkade jag själv bli stor förtjust i under våra resor till U.S.A Ja var överlycklig då jag för en tid sen hittade av dem i en butik i Finland men tyvärr har de inte mera av dem. Som tur hade ja sparat en o firade födelsen av sonen med att äta den sista.

Saltistjejen sa...

Marie,
hahaha name just reese's ÄR ju väldigt speciellt. Just en sådan godis många antingen älskar eller verkligen inte gillar. Jag gillar inte Reese's alls. Konstigt kanske med tanke på att jag älskar jordnötter. men det är nog kombon choklad och jordnötsmak ja har lite svårt för? Däremot har jag släpat just Reese's till Sverige förr då jag bodde där och var på besök här och fick "beställningar" från amerikanska vänner i Sverige. På samma vis som många svenska vänner som kommer hit släpar med sig saltlakrits och choklad till oss. :-)

Marianne sa...

Vet inte hur de gör, jag kollar i princip aldrig i matavdelningen, finns ingen anledning längre. Jo, jag köper gärna deras färska kanelbullar, de är goda.

Kramar!

Saltistjejen sa...

Marianne,
nej jag tror det är lite olika på var i världen IKEA finns. I vissa affärer i Europa har jag hört att de börjat sälja mer "märkesvaror" igen. Men här i USA är det mest det egna märket som säljs.
Kram!