onsdag, januari 22, 2014

Skolorna öppna!

Jaaa! Det första jag gjorde i morse då alarmet ringde var att logga in på NY1 och kolla ifall stadens skolor skulle var öppna eller stängda idag. Tydligen ansåg man att snöovädret "gjort sitt" för denna gången så skolorna ska vara öppna som vanligt idag. Så även alla "After-school Programs". Gissa om det kändes skönt! Ute är det klarblå himmel nu men bitande kyla och fortfarande rätt hård vind. Man sa att det med vinden idag kommer ha en temperatur som är ner mot -20. Kallt med andra ord. Och det känns även inomhus eftersom husen här inte är lika väl isolerade som i Sverige.

Gårdagen var dock helt kaotisk och mitt beslut om att inte köra till jobbet kändes mer än rätt. Vi fick på eftermiddagen hjälpa ett par vänner också. M tog med sig deras minsting hem hit då deras pappa var tvungen att gå till jobbet (han jobbar på sjukhuset här) efter lunchen och deras mamma var fast i trafiken (hon pendlar till Long Island). Sedan hämtade M både Lill-Skruttan och kompisen O (minstingens storasyster) och tog med sig alla tre tjejerna till vårt Playroom. Mamman som då var framme i NYC på Queenssidan alldeles på andra sidan om Queensboro Bridge trodde hon skulle kunna hämta barnen "alldeles strax". Men på grund av vädret var det fullkomlig kaos i trafiken (även här inne i staden) så det tog henne FEM TIMMAR(!!!) att ta sig över bron. Vi vanlig trafik skulle den resan kanske tagit ca 10-15 minuter, max. Vid halvsextiden kom sedan deras pappa och hämtade tjejerna. Han och mamman var såååå tacksamma. Som jag sagt förut, det är TUR att vi har varandra sådana här gånger. Att ställa upp och hjälpa till är en självklarhet.

Resten av kvällen var ett enda tjutande av sirener och tutande av bilar här utanför oss. När vi tittade ut genom fönstret såg man trafikkaoset nedanför på gatorna. Totalstopp. Ambulanser som var fast. Desperata bilförare. Och ovanpå allt detta yrde snön fortfarande som konfetti i vinden. Under senare delen av kvällen samt under natten har sedan snöplogarna kört gata upp och gata ner. Skraaaap. Skraaaap. Och så saltbilarna. Nu på morgonen ser man inte ens särskilt mycket snö på gatorna. MEN det är alldeles säkert annorlunda utanför Manhattan samt i Central Park. Gissar att just Central Park är ljuvligt vacker idag.

Nu har jag ett sjukhusbesök framför mig. Glukostest. Sedan blir det på't igen vad gäller jobbet för ikväll ska det ju vara färdigt och skickas till Storchefen i Paris. Men vi ska ikväll även få se ett uppträdande. Det är Lill-Skruttans "Drama Kids" som ska visa upp sin pjäs som de jobbat med under terminen. Det ska bli jätteroligt! Så även för den saken skull är jag glad över att skolorna är öppna idag. Annars hade vi missat det.


10 kommentarer:

Annika sa...

Härligt Saltis!!
Skönt, då slapp ni den huvudvärken!!
Här är skolorna stängda.
Vi åker snart mot DC. Amtrak lär gå som de ska.
Vägarna vet jag inte så mkt om, men antar att de stora vägarna in till DC är preppade och totalt OK.
Så i em kommer vi in till NYC då om allt går som det ska.
Svarade på ditt medd om fredag. HOPPAS vi kan ses så.
ja, det har verklgien varit ett snöoväder som heter DUGA!!! Från DC till Boston. Helt otroligt, det var stundtals så igår att det var total White Out här.
Trafikkaos är inte konstigt att det blir i snöstormar eftersom ingen hat vinterdäck. MIN FASA att köra i sånt väder…
Så att skolorna stänger här vid snöfall är inget jag tycker är konstigt längre. Inte hos mig här i burbsen alltså. Annat hos er i stan…
KRAMAR och VI SES!!!!

Suzesan sa...

YES härligt då kan jag släppa taget om tummarna nu. Hurra så glad jag belv för er/din skull. Oj jag skulle icke stå ut med att sitta i bilkö i fem timmer.Fyfasen.

Lycka till NU!!

Kram
/Susanne

Saltistjejen sa...

Annika,
ja det är så skönt! För det är verkligen knepigt att få det att gå ihop då skolorna stänger. Lycka till med resan nu! Här verkar vägarna under kontroll nu (manhattan) så det ska säkert gå fint för er att komma in till staden från stationen.
Jag såg ditt svar och jag har svarat dig igen. :-) Hoppas så det ska gå.
Kram!!


Suzesan,
TACK för tummarna söta du!! De hjälpte! :-)
Och nej, att st still i bilkö i 5 timmar måste vara hemskt. Men vad ska man göra? Det är väl det som är frågan när/om man skulle sitta där. Man får bara hoppas att man inte måste på toa för då skulle det ju bli panik.
Kramar!

Liz sa...

Vilken tur att skolorna ar oppna, dels for din deadline, och dels for upptradandet ikvall! Sa skont att ha det att se fram emot, da denna dagen kommer vara riktigt stressig antar jag.

Hoppas glukos testet gar bra och ta det lugnt nar du ar ute i kylan och snon, sa att du inte halkar med babymagen. Hoppas ocksa att du har en varm jacka som racker runt, da denna kyla ju inte ar att leka med! Det hade INTE jag kan jag saga nar jag var gravid med twinsen i KS, men da jag var tvungen att vara mycket i vilolage under den vintern, sa var det inte sa farligt anda..Men det kandes inte som om jag ville kopa en heller i storlek XXXL eller sa for att racka om magen..:)

Vilken fasa, att sitta fast i trafiken i 5 timmar, verkligen bra omdome att du inte tog bilen! Fantastiskt att ni har varandra i detta natverk sa att ni kan hjalpa varandra, guld vart!

Lycka till med din deadline nu!
Kramar!

Saltistjejen sa...

Liz,
ja det känns väldigt bra att skolorna är öppna som vanligt idag.
Glukostestet får jag veta resultatet av nästa gång jag ska till gynekologen men jag hoppas det är ok så jag slipper göra det stora testet. Vad gäller jacka så hoppas hoppas hoppas jag den vinterjacka jag har ska räcka hela vintern. Den är lite tight att knäppa nu, men än går det så jo jag hoppas det ska gå bra fram tills att temperaturerna stiger igen. För en gigantisk vinterjacka vill jag inte köpa för bara ett par veckor (om ens det).
Och vist är det guld värt med vårt nätverk. Det känns som en otrolig trygghet mitt i allt "pusslande" att man kan hjälpas åt när det krisar.
Kram!!

Desiree sa...

Oj du milde så kallt ni har. Måste nästintill vara rekordkyla ni har nu. Gud så skönt att du slapp köra igår då det var både snöstorm och stort trafikkaos. Hade varit både farligt och frusterande att sitta fast i den trafiken. Ja nog är det viktigt att ha ett bra kontaktnät som ni har och kunna hjälpas åt i sådana här situationer. Guld värt, ena gången kan man hjälpa någon annan och andra gången kanske man själv behöver hjälp desperat.
Kul med upptränande att se fram emot och så skönt att få färdigt projektet och kunna skicka iväg det.
Kramar!

Marianne sa...

Kallt! Sån tur att skolorna är öppna så att du hinner jobba och får se föreställningen!

Jisses, fem timmar över bron. Ja så där var det i Istanbul också. Rekordet jag hörde om där tror jag var 8 timmar, men då var det nog inte bara över själva bron, utan till och från bron också. Skönt när man själv inte sitter i de köerna!

Lycka till med glukostestet och jobbet och föreställningen!

Kramar!

Josefine sa...

Åh, om det bara kom lite snö här också!!

Martina sa...

Men oj vilket vinterväder ni har fatt! Sa himla kallt! Är det blasigt ocksa? För da blir det ju ännu mer isande mellan alla skyskrapor!

Herregud, fem timmar för att ta sig över bron!!! Hon maste ha varit i upplösningstillstand.
Helt galet!

Hoppas att det lugnar ner sig lite nu.
Kramar

Anonym sa...

Ojoj vilket snöoväder ni fått och vilken kyla. Vackert när man är ledig men inte annars. Snowdays är ju välkomna ibland men det ställer förstås till det när båda föräldrarna jobbar. Skönt att ni har ett sånt fantastiskt nätverk av vänner som hjälper varann,

Hoppas glukostestet gick bra. Jag slapp göra det här som tur var. Minns att det var rätt jobbigt att få ner all den där drycken, usch! Här görs det bara i misstänkta fall av diabetes.