onsdag, december 14, 2011

Det här med skräck

Jag nämnde ju i ett tidigare inlägg att vi just nu följer den ameri-kanska serien "American Horror Story". En otroligt bra serie för övrigt som jag verkligen rekommenderar till er som gillar lite småmysig skräck i ett snyggt format. Jag tycker ju om skräck i olika former och vi följer även zombieserien "Walking Dead". En otroligt bra serie (om man gillar skräck) även om jag tycker att första säsongen var bättre än den nuvarande. I bokform har jag hittat en av mina favoritskräckförfattare i John Ajvide Lindqvist. Jag älskar hans böcker som blandar övernaturligt med vardag, men som dessutom är oerhört skicklig på att skapa både intressanta karaktärer och miljöer.

Med tanke på att Lill-Skruttan under mer än ett år har varit både fascinerad av och samtidigt rädd för monster, spöken, häxor och andra läskiga saker, var det lite roligt en morgon när hon satt i soffan och sakta kvicknade till efter att ha gått upp ur sängen. Jag hörde henne då sitta och småsjunga på en ramsa. Samtidigt höll hon upp ena handen med sina fem små fingrar spretande åt alla håll. Hon tittade på mig med en blick som var lite full i fan och höjde rösten. Ramsan var denna:

Five little babies sitting on a gate
A very evil witch was flying by
She said I will scoop you up and take you home
to make a baby pie!
YUM!!!

Självklart var detta en ramsa där man räknar ner efter att hon till slut vikt ner alla sina fingrar kom hon fram till sista versen som löd:

No little baby sitting on the gate
A very evil witch was flying by
No baby to scoop up and take home
I can not make a baby pie!
Bohoooo!

Jag minns inte texten exakt men ungefär så sjöng hon. Sittande i sin Alfons Åberg-pyjamas med morgonrufsigt hår och något lite lurigt i blicken. Min lilla Gosetjej! Hjärtat svämmar över av kärlek.

Här nedan lyckades jag filma lite av hennes ramsa då hon berättade den för mig och W under middagen kvällen när jag var barnvakt för honom här hemma för ett tag sedan.


Något säger mig dock att det i originaltexten inte är just babies häxan ska göra en paj av...? Men det fick mig osökt att tänka på just American Horror Story.... Kanske har jag en liten dotter som med åren kommer övervinna sin rädsla för det "läskiga" och så småningom börja gilla att titta på och/eller läsa skräck hon med? Precis som sina föräldrar. Men då endast den här påhittade skräcken. Den som kittlar lite i magen. Men som är långt långt långt från den där verkliga. Den riktiga. Den som verkligen är skräck med stora bokstäver. Den vill jag inte ha i närheten. Den hoppas jag att vi får bli skonade ifrån. Den är ju något helt annat än gengångare, zombies och annat hitte-på.

11 kommentarer:

Annika sa...

Du, M och Peter har verkligen LIKA smak då det kommer till detta.
P älskar Walking dead.
OCH han gillar American Horror Story också! Har hört, och läst, så mkt bra om den.
jag är för skraj. Du vet. Jag älskar egentligen skräck, men det är itne BRA för mig att se sådant. Jag blir rädd, och eftersom jag både tror på spöken och är mörkrädd avstår jag.
Men,skulle jag titta skulle jag dras in i det hela direkt. FÖR det FASCINERAR!!
Har ännu inte sett Pans Labyrint som både du och mins syster pratar så varmt om. Den ligger här hemma ouppackad ännu.
Jag tror att Ella blir som ni när hon blir stor, she's gonna love HORROR!!!
Hon är så GULLIG!!!
Kramar!!

Desiree sa...

Jag är också för skraj då det kommer till skräck. Hyr och ser aldrig skräckfilmer. Vågar inte. Även om jag tror att jag ska klara av det så vet jag med mig att jag inte gör det. Jag har nog för livlig fantasi för sådant. Jag känner mig själv vid detta läge och vet att det är bäst jag avstår även om jag är lite nyfiken ibland på någon skräckfilm.
Kram!

Saltistjejen sa...

Annika,
hahaha japp det verkar som om Peter har en mycket GOD SMAK vad gäller Tv-serier tycker jag! :-)
Den är faktiskt inte alls läskig längre tycker jag. Den var liiite läskig i början men efter bara ett par avsnitt är den mest som en dramaserie med lite övernaturliga inslag. Inte läskig alls med andra ord!!
Å du skulle tycka om Pan's labyrinth tror jag! och den är verkligen inte läskig på "det" viset utan det allra läskigaste är ju egentligen de "verkliga" scenerna.
Haha vi får se vad Lilltjejen tycker om som vuxen. Själv har jag alltid varit fascinerad av skräck men som barn var jag sååå lättskrämd och mörkrädd att jag aldrig ville se något läskigt. :-) Sedan ändrades det någongång i tonåren tror jag. Då jag ett tag nästan enbart läste Stephen King, Straub och lite Koontz.. :-) Och äääälskade "Aliens". Gör det förresten fortfarande. Tycker det är en av de allra bästa filmerna EVER hahaha!
Kram!!!


Desiree,
fast de flesta skräckfilmer är ju inte så läskiga ändå tycker jag. Visa är mest splatter och så. Men jag gillar nog att bli lite skrämd så riktigt bra rysare tycker jag kan vara helt otroligt bra. Även vad gäller böcker.
Det finns ju även många filmer och böcker som ligger i gränslandet tycker jag. Mellan att vara rysare och att vara så mycket mer. Om du inte sett The Orphanage t ex så GÖR DET Desiree! Jag tror du skulle tycka om den. Samt Pan's Labyrinth som Annika nämnde här ovan. De är såååå underbart bra!!!! Och handlar om så mycket mer än bara "skräck".
Kram!!

Coolaannna sa...

Hon är då för söt! Cool liten ramsa!

Jag är ett stort fan av skräckisar! De får inte vara overkliga och igentligen är jag så mörkrädd men kan inte låta bli!

Verkar de för jäkliga kollar jag dem på dagen!

Kraam!!

Josefine sa...

Usch, vilken läskig liten tjej... =)

Saltistjejen sa...

coolaanna,
jaså så du gillar också skräckisar! Kul! Ja det är helt klart mindre läskigt att läsa eller se skräckfilmer när det är ljust. ;-)


finelinan,
hahaha ja ganska...
;-)

Katarina sa...

Jag är nog för skraj för att titta på dessa skräckfilmer,, det ryser i kroppen på mig då jag ska se den, redan innan starten!

E. är så söt med sin ramsa. Kram

ExPIAtriate sa...

Ah va sot hon ar!! Sjalv ar jag inte sa fortjust i skrackisar pa film (jag ar sa otroligt morkradd) och det gor knappast saken battre. Men lasa skrackisar gar bra, gillar ocksa Jonas Ajvide!
Ha en fortsatt harlig vecka!
kram!

Saltistjejen sa...

Katarina,
jag vet, många tycker att skräckfilmer och böcker är hemskt. Jag vet inte varför jag själv är så fascinerad faktiskt. Men gissar att ja gillar att bli just lite skrämd när jag vet att det bara är på låtsas. :-)
Kram!


ExPIAtriate wife,
å vad kul att du också gillar Ajvide! jag tycker att han skriever helt otroligt bra och då också för att hans berättelser aldrig är enbart en skräck utan alltid har djupare mening också. Mycket handlar ju om kärlek och utanförskap. Egentligen.
Kramar!

Anna, Fair and True sa...

Finns det verkligen småmysig skräck?! Hm... ;)

Saltistjejen sa...

Anna Fair and True,
ojaaaaaaaaa!!!!! :-D