onsdag, mars 28, 2012

När jag blir stor...

"...så vill jag bli en ritartist." berättade Lill-Skruttan för mig nu ikväll. "Du menar en konstnär?" sa jag och förklarade att en konstnär kan både rita, måla, göra saker i lera eller med tyg, skapa kollage eller andra konstverk. "Ja, just det! En konstnär."

Och efter morgonens tecknande i Green Room på dagis är jag nästan benägen att tro att hon kanske skulle kunna slå in på den banan. Jaaaa, jag vet att hon inte är 4 år fyllda än. Det är långt tills man är stor. Självklart kan mycket allt hända. Men ändå. Både jag och Fröken Mys på dagis häpnade i morse över Lill-Skruttans förmåga att fånga formen hos den frukt som man satt fram som stilleben. Alltså, jag hade banne mig inte kunnat göra det bättre själv! Visst, är det en hel del tur också, men jag tror minsann hon har öga för det där med linjer och detaljer. Och talang att föra över det hon ser med ögonen via handen till pappret.

Ja ni kan ju själva gissa frukten. 
Och jag lovar, varken jag eller någon annan har hjälpt henne det minsta med denna kritteckning.


Här syns den avmålade frukten också.


En annan teckning hon ritade härom dagen är en som inte alls är lika lätt att se vad den föreställer, men jag tycker väldigt mycket om den ändå, är denna (nedan). För er som vill gissa ska jag inte avslöja direkt vad den föreställer. Men om ni scrollar ner lite kan ni se vad det är (eller klickar på bilden så ni kan läsa texten i nedre vänstra hörnet).

Ni kan försöka gissa vad detta föreställer. Inte helt lätt... (om ni klickar på bilden kan ni se den lilla texten. Eller så kan ni scrolla neråt här i inlägget så kommer avslöjandet där.)

Själv är jag väldigt glad för att Lill-Skruttan tycker så mycket om att rita och måla. Jag var likadan själv då jag var barn. Det är verkligen ett otroligt bra sätt att dels roa sig med ganska enkelt (endast papper och penna behövs) och dels att kunna uttrycka sig på. De gånger man känner att ens ord kanske inte riktigt räcker till. Det svåra för oss som föräldrar är nog att kunna spara på de alster hon genererar. Vi kan ju inte spara allt så det blir så att vissa sparas medan annat försöker jag fota och/eller scanna och spara som bilder i datorn. Vi får väl se hur vi ska göra framöver. Jag gissar att man som förälder blir hårdare och hårdare i sin sortering av sådant man sparar?








Och för er som gissat på nedersta bilden- här kommer svaret:


Den nedersta bilden föreställer en "knölval (humpback whale) som hoppar upp ur vattnet. Det blå under valen är vatten och det blå ovanför är himmel."

21 kommentarer:

Coolaannna sa...

Jag vill också bli ritarist när jag blir stor, hihihi vad söt hon är! Och jag tror minsann vi har en blivande konstnär här!

Jag undervisar i bild också och tycks se att det är fina grejer på gång!!!

Ha en fin onsdag! Snart helg IGEN!

Kram Anna

Trillingnöten sa...

Vad fint! Hon är verkligen duktig :) Ett superfint päron! Och vilken val :) Inte helt lätt att se, men när jag fick förklaringen var det hur lätt som helst!
Det är så kul att spara och se hur de utvecklas tycker jag!

Marie sa...

Hon är ju jätteduktig! Tror inte det är många fyraåringar som skulle kunna rita av ett päron så där. Jag ritade o pysslade mycket när jag var liten, jag tror det är jätteviktigt att göra med sina barn!

Sahra sa...

Man måste sålla. Särskilt om man har en liten konstnär i familjen. Varje utvecklingsfas måste ju såklart sparas. Men som nu, när Molly är inne i prinsessfasen och ALLA teckningar föreställer en flicka med långt hår, krona, målade nalar, och en tunga som hänger ur munnen, ja då väljer man en och sparar.
Eller så ritar hon hjärtan. Hjärtan, hjärtan, hjärtan.
Eller skriver.
Det går inte att spara. Hur mycket man än vill. Bättre att spara några få utvalda, rama in och hänga upp på väggen. Då blir de superstolta. En del sparar jag i en stor kartong. Resten hamnar hm i pappersinsamlingen.
Väldigt fin teckning.
Kram

Channal sa...

Uppmuntra henne! Hon har talang! Vilket fin päron och jag gissde på en igelkott men självklart att det är en val med vågskvalp och allt! Lovely! Jag har sparat mina barns bilder! Två stora stövelkartonger! Underbara!
Fin dag till dig! Kram... Anna

Carita Liljendahl sa...

Härliga teckningar, frukten i all sin enkelhet - man hade försökt för MYCKET själv.
Fin blogg du har, återkommer säkert hit någon gång!

Victoria sa...

Hihi, jag gissade på en hamburgare..! ;o)
Kramar//Vic

Millan sa...

Hon ar verkligen superduktig!! Jag sager det igen ... det ar STOR skillnad pa de alster vi har hemma fran Sofia som ju trots allt inte ar sa mycket yngre. Hon plitar bara dit sma sma krumelurer... inget som alls kan anses vara ett ansikte, blomma eller liknande.

Det ar ett himla bra intresse att ha tycker jag och maste vara valdigt roligt for er att hon ar sa duktig!

kram

Saltistjejen sa...

Coolaanna,
:-) Ja jag med. ;-)
Kul att du undervisar i bild! Det visste jag inte.
Kram!!


Trillingnöten,
tack!! Ja valen gillar jag så mycket eftersom man inte alls kan se vad det är förrän man vet men DÅ kan man faktiskt se det! :-)
Kram!


Marie,
ja det är himla roligt att rita och pyssla med henne och jag hoppas hon vill fortsätta med det eftersom jag själv gillar det haha!
Kram!


Sahra,
ja i vårt fall handlar det ju mycket om plats. Eller snarare BRIST på plats. Så här sållas det också. Måste helt enkelt. Jag gör som du, om det ritas samma motiv hela tiden ett tag så sparar jag en eller kanske två av detta.
Ramar in och sätter på väggarna gör vi dock!
Kram!!


Channal,
tack! Haha igelkott SKULLE det ju kunnat vara :-)
Kram!!


Carita,
hej och välkommen till bloggen!!
Tack för din fina kommentar!


Vic,
hamburgare HADE ju också kunnat vara rätt! :-)
Kram!


Millan,
tack! Ja jag tror att hon faktiskt har öga OCH intresse för detta med bild. Och de gör ju mycket sådant på dagis också vilket är kul för de uppmuntras mycket där med.
Kram!!!

Loppan flyttar västerut... sa...

Åh! Hon är talangfull på riktigt, vad kul! Älskar valen, när man vet vad det ska vara ser man det så tydligt, o tulpanteckningen på FB, grym! Lilla fina skruttan, är så roligt att följa henne o hennes utveckling. O mamman är rar o gullig o intressant att läsa om också såklart!

Kram

Annika sa...

DET syns att hon har läggning för detta! Otroligt duktig!
Uppmuntra allt du kan. Päronet så BRA och valen också!
Säger som Åsa, tulpanteckningen på FB var SÅ FIN!!
Nej, det går inte att spara allt, långt därifrån.
Jag vet...
Kram!

Saltistjejen sa...

Loppan,
jamen visst kan man se att det är en hoppande knölval bara man känner till det innan?!
Haha, jag vet inte om det är lika intressant att läsa om mig direkt Åsa, men tack för att du alltid är så gullig och positiv!!! :-)
Kramar!!!


Annika,
tack!! :-) Ja vi uppmuntrar såklart, vilket är otroligt lätt när man själv tycker ngt är roligt och bra. :-) Tror det är betydligt svårare med detta om det handlar om jobbiga och mer svåra saker. Och nej vi kan inte spara allt, men försöker att sålla och spara en del pärlor. :-)
Kram!!

anna of sweden sa...

Hon blir nog en ritartist en dag. Så duktig!

Saltistjejen sa...

anna of sweden,
:-)
Tack!!!
Ja vad hon kommer vara intresserad av i framtiden kommer vi nog bli varse. Men det är väldigt roligt att hon gillar att rita och måla tycker jag! :-) Kanske för att det är ett intresse vi delar hon och jag.... ;-)
Kram!!

Desiree sa...

Jag måste säga att jag tycker att hon är väldigt duktig! Päronet är hur fint som helst. HOn har blicken för att avbilda och få med detaljer. Jag tror nog hon har en stor portion talang när det gäller måla/rita. Det är bara att uppmuntra henne vidare så kan det kanske bli något av detta i framtiden. Smart idé med att scanna av hennes konstalster för jag förstår ju att det blir omöjligt att spara alla hur mycket man än tycker om dem. Jätteduktig är hon lilla Ella.
Kram!

Saltistjejen sa...

Desiree,
tack vad gullig du är! Jag vi scannar och fotar för det går inte att spara allt. Särskilt inte som vi bor såpass trångt som vi gör med så lite förvaringsutrymme.
Kram!

olgakatt sa...

Man kanske kan inleda ett samarbete och få skisser som kan omsättas i silversmycken, rentav! Så duktig som tösen är kunde det ju löna sig.

Astrantia sa...

Jättefina teckningar och vad kul att hon gillar att rita och måla!

Tyvärr går det ju inte att spara allt barnen gör. Vi sparar en del men sen måste en del hamna i återvinningen också (fast jag försöker gömma det som slängs under tidningarna) för annars hade vi nog dränkts i teckningar vid det här laget.

Saltistjejen sa...

olgakatt,
ja men du DET kanske vore något! Så kan E börja försörja sina fattiga föräldrar hahaha! ;-)


Astrantia,
tack! Och ja det är himla roligt att hon tycker det är så kul att teckna och måla. Jag visar heller aldrig när vi kastar saker hon gjort. Det känns som om hon producerar så mycket att hon själv knappt minns allt så vi sparar sådant hon och/eller vi tycker är lite extra men resten får tyvärr gå.

Steel City Anna sa...

Vackert päron! Intressant att se hur hon utvecklar sin talang!

Gnuttan sa...

Och jag som trodde det var en hamburgare med lite småläskigt, blått bröd. ;-) Hon är verkligen duktig på att fånga former, som du skriver! Kanske det blir en ritartist av henne, vem vet?! Hon bor i alla fall i rätta staden för en sådan karriär. :-)