söndag, mars 03, 2013

Skolbesöket - Del 2

I fredags morse var vi på besök i skolan där Lill-Skruttan kommer att gå nästa höst. Eller i allafall den skola vi hoppas och tror att hon kommer att gå. Här i New york City är staden uppdelad i olika skoldistrikt. Varje distrikt är sedan uppdelat i olika zoner. Vilken skola man tillhör är alltså helt beroende av den adress man bor på. Detta gäller såklart inte privatskolor, utan s.k Public Schools. Skolorna tar i första hand emot barn i deras respektive zon i skoldistriktet. Syskon har förtur. Det här med distrikt och zoner är såpass viktigt att många som bor i ett sämre skoldistrikt flyttar till ett bättre om de kan. Tyvärr är också boendepriserna (hyror och priser) på bostäder i bra skoldistrikt mycket högre än i de sämre distrikten så det kan vara ekonomiskt svårt eller omöjligt att göra denna flytt. Vi har tur som redan bor i ett mycket bra skoldistrikt här på Manhattan. Men vi har vänner med barn på vårt dagis som har flyttat till andra ställen av staden just på grund av skoldistrikten. En familj flyttade t ex hit till grannhuset nu i helgen från Roosevelt Island just för att skolan där inte är särskilt bra.

Här pratas det alltså mycket om bra respektive dåliga skoldistrikt. Det handlar såklart till stor del om statistik. Hur bra resultat har eleverna på olika tester och prov? Siffror. Bra eller dåliga. Allt finns i svart och vitt att läsa och ta del av för den intresserade. Men det kan även handla om andra saker såklart. Sådant som inte direkt mäts i akademiska resultat. Detta med trygghet till exempel. Eller resurser (både vad gäller material och personal).

Hur var vårt besök då? Jo, för det första var det väldigt roligt och spännande att få ta del av skolan både vad gäller deras filosofi och deras lokaler. Få mer information om undervisningen och klasserna. Luncher, aktiviteter. Tankar kring pedagogiken med mera. Jag skrev ju en lite kortare summering här redan i fredags. Här nedan kommer (väldigt många) bilder och lite tankar från rundturen.

Alla föräldrar samlades först här i det som kallades "The multi-activity Room". Stolar var utställda och det var bara att sätta sig. 


När rummet var fyllt av föräldrar och klockan var strax efter nio så började rektorn att berätta om skolan. Hon informerade mest om hur de arbetade med barnen. Pedagogiken och tanken bakom t ex läsning, skrivande och annat. Väldigt intressant var det. Och imponerande.


Rektorn berättade även mer om rummet vi satt i. Att det verkligen var ett rum som användes till många olika aktiviteter. Här hade man ibland konstutställningar, eller dans eller andra aktiviteter som krävde lite mer utrymme. Runt om längs väggarna satt teckningar och målningar som jag själv tyckte var helt otroliga! Jag blev mycket glad över att se att de verkar ha ett så bra "art program" eftersom Lill-Skruttan är så intresserad av just konst och de ju har otroligt bra bildlärare på hennes dagis nu.


Efter den allmänna informationen och frågestunden var det dags att gå på rundtur. Vi blev indelade i grupper som fick följa med en förälder som redan har ett eller flera barn i skolan som guide. 


Kindergartenklasserna låg i korridorerna längst ner på andra våningen. I korridorerna satt många olika målningar och andra projekt uppe. 

Jag gillade verkligen att man hade så många av barnens alster och projekt på väggarna i korridoren. Det är något jag tycker man är bra på även på vårt dagis. Att verkligen visa upp vad barnen gjort på ett fint vis. Jag tycker om det för det ger signaler till barnen över att de ska vara stolta över sina verk.


Utanför varje klassrumsdörr satt ett sådant här schema så man skulle kunna se vad klassen är och vilka aktiviteter de gör då man kommer. Det är väl särskilt bra om barnen inte är i sina klassrum utan har andra aktiviteter. Jag tyckte dessutom att det var roligt att se eftersom det gav en liten överblick av vilka aktiviteter som barnen ägnar sig åt.


Vi hälsade också på inne i ett kindergartenklassrum. Här är ena hörnan av klassrummet. Med mer lek men även en del "vetenskap". De hade haft en science fair under morgonen och därför var det en del olika science projekt på bänkarna.

Här var tydligen en liten läshörna men man kunde även se "blocks".


Längs en annan vägg var mattehörnan.

Varje klassrumsdörr hade olika teman och bilder där barnens namn stod.

Härliga pappersgubbar


I ett av klassrummen satt den här uppsatt. Det tyckte jag var lite sött.

Jag gillade också att alla klassrum hade stora höga fösnter. Visserligen var gardinerna nere nu på grund av solljuset, men jag tycker det är bra att de kan få in ordentligt med ljus om de vill.

Det här skulle man kanske införa hemma. Problem solving!


Sälvklart fanns även sådana här rum


Här är musikrummet. 

Böcker i musikrummet


Detta är som sagt en skola med väldigt många internationella elever. Skoj! Här är en plansch som visar hur många språk som talas i skolan. Rätt många!!!

Man har även undervisning i schack! Vi fick besöka en klass mitt i deras schacklektion. Mannen som undervisade är inte en "vanlig" lärare utan han är verkligen proffesionell schackinstruktör. Helt otroligt och jag tror alla föräldrarna var helt fascinerade av schackproblemet och hur barnen skulle försöka lösa detta...! Schack fanns tydligen också som en "after school activity" om man gillade det.

Vi fick veta att det inte är skolan själv som betalar för schackinstruktören utan han bekostas helt av PTA. Alltså från pengar som PTA samlat in. Detta gäller även olika lärarassistenter i kindergarten- och 1st grade klasserna.


Detta är i en korridor för 4th graders. Man kunde gissa att det var äldre barn här eftersom väggarna täcktes av de här väldigt sofistikerade självporträtten. Jag älskade dem!


Visst är de fina?!


Något man också såg runtom i korridorerna var kakel som målats av elever under tidigare år. 


Det kan man även se på blomlådorna som står utanför skolan


Rektorn berättade att man detta året satsade på tekniken i skolan. Man hade köpt in särskilda skärmar till varje klassrum (istället för white boards och over head apparater). Här är en mattelektion och ni kan se skärmen som läraren skriver på.


Här var vi in i skolans dataklassrum där en 1st Grade klass hade lektion.
Skolan var i år i full gång med att samla pengar till fler tekniska hjälpmedel som laptops, iPads etc. Dessa skulle användas mycket just som redskap i undervisningen, och inte enbart som en "egen lektion".

Det kom en del frågor på detta med satsningen på tekniken i skolan och man frågade vad syftet var. Självklart en fråga man kan fundera över, men jag måste säga att jag tycker det är otroligt bra att man tar in sådana saker i undervisningen tidigt. Vi lever ju idag i ett samhälle som nästan kräver att vi ska ha vana vid datorer och annan teknik. Så det är ju utmärkt om barnen kan få detta redan i tidig ålder på ett sådant vis så att de  kan lära sig att en dator eller en iPad inte enbart handlar om att spela roliga spel utan att det finns en mängd andra saker man kan göra med dem.


Detta fotot är lite suddigt men jag tyckte ändå det var roligt. Kanske skulle jag ta och vara med på någon lektion här?? (kolla in den vänstra lappen!)

På det hela var det ett väldigt bra besök. Vi fick svar på en massa frågor (som vi knappt ens formulerat för oss själva ännu) och jag kände kanske framförallt att jag tyckte mycket om atmosfären i skolan. Den kändes otroligt varm och mysig. Ett enormt engagemang från både lärare och föräldrar. Om jag jämför med de rapporter jag ibland får höra från svenska skolor med bristande resurser, växande klasser och neddrag av personal (inte enbart lärare utan också all den där extrapersonalen som fritidsledare etc vilket ofta gör stor skillnad för barnen vad gäller just trygghet och atmosfär utanför lektionerna) så känner jag att det verkar finnas helt andra resurser här. Detta trots att det nu det kommande budgetåret (fr o m i mars) kommer att sparas rejält på just skolorna. Kanske är den stora skillnaden att här försöker man uppväga detta mycket med just engagemang och fundraising från föräldrarna? För här läggs som sagt ett stort ekonomiskt ansvar på föräldrarna även i icke-privata skolor. Donationer. Bidrag. Auktioner. Frivilliga hjälpverksamheter. Detta bidrar säkert också till att skolor i bättre skoldistrikt får mer resurser eftersom familjer i dessa områden har det bättre ekonomiskt än många i de sämre skoldistrikten.

Efter vårt besök i skolan känner både M och jag att vi är mer än nöjda. En del undrar över hur vi kommer göra OM Lill-Skruttan skulle komma inpå ett "Gifted & Talented program" (det testet som hon gjorde i början av året). Men som det känns nu skulle det inte vara aktuellt. För det första tvivlar jag mycket starkt på att hon ens skulle komma in. Man bedömer först resultatet på provet, sedan har de barn med syskon som redan är i ett sådant program förtur. De senaste åren har dessutom fler barn klarat av att få tillräckligt höga resultat för att komma in på dessa program och då sker lottning eftersom det endast finns ett visst antal platser. OM hon ändå mot alla odds skulle bli antagen känner vi ändå att vi inte vill att hon ska behöva åka skolbuss (eller att vi skulle ta henne) till en skola som ligger på andra sidan staden*. Inte när hon har en så otroligt bra skola som den här i vårt kvarter. Fem minuters promenad från oss. Dessutom känner både M och jag snarare att vi tycker att den "vanliga skolan" redan som den är, ställer mycket högre krav på barnen än vad vi är vana vid (med svenska mått mätt). Så att skippa en ännu mer "elitistisk" skolgång i så unga år känns inte alls dåligt utan snarare ganska bra. Vi pratar ju alltså här om 5-åringar! 

Summa summarum är iallafall att vi nu inte alls känner oss särskilt oroliga inför hösten. Grundkänslan känns braJag ser till och med fram emot hösten nu! Jag tror att detta kommer att bli ett fantastiskt roligt och spännande nytt steg för oss alla. 



*) Gifted & Talented program är undervisning speciellt för mycket begåvade barn. Barnet gör ett inträdesprov (det vi gjorde i början av året) och de som har resultat som är tillräckligt bra kan bli antagna. Dock har det de senare åren varit fler barn som har fått resultat "över cut off" än vad man har platser och därför har man lottat ut platserna bland alla barn som har klarat inträdeskraven. 
Eftersom Gifted & Talented program är en del av Public School så kostar dessa inte extra, utan ofta går de här klasserna i vanliga skolor. Men alla skolor har inte dessa program utan endast viss runtom i staden- Här hos oss finns inga vad vi känner till och därmed skulle det bli fråga om skoltransport om man väljer detta alternativ. 










16 kommentarer:

Josefine sa...

Oj! Det där låter och ser verkligen jättebra ut! Sådär ser det verkligen inte ut i någon skola jag känner till här hemma...

eastcoastmom sa...

Ja, amerikanska public schools i bra områden, just love them!

Annika sa...

Japp, i bra områden är amerikanska skolor top of the line.
Jag har inget, inget att klaga på.
JO;M för mkt läxor.
Men ungarna klagar inte direkt, så då gör inte jag det heller.
Du kommer att märka av läxor direkt i KG, men why not?
Det funkar ju så och de vänjer sig direkt.
Kram!!

Taina sa...

Ser ju bar ut! Kul att ni fått vara med och se skolan såpass mycket. Viktigt innan valet såklart.

Ser verkligen ut som i Liisas skola. Mycket prylar överallt. Men så är det ju en arbetsplats för barn ;)

Oj vad spännande det här kommer att bli. För er alla!

Kram kram

Saltistjejen sa...

Finelinan,
ja det kändes otroligt BRA måste jag säga!
:-)


eastcoastmom,
ja ni har ju erfarenhet och jag har hört det av andra också. Men man blir ändå ganska överrumplad över HUR hög standard man tycker det verkar vara.


Annika,
ja det var verkligen super tycker jag! Och läxor frågade de om på mötet och rektorn sa att barnen i K-garten nog inte kommer få läxor förrän i januari, alltså vårterminen. Det tyckte jag lät rätt bra. Men sedan är det väl upp till läararen gissar jag så vi får se hur det blir i höst.
Kram!!


Taina,
hahaha jodå saker är det överallt. Det är inte direkt så att man har mycket utrymme här i staden (inte i skolorna heller) och det märks. Men jag gillade det ändå för det kändes som väldigt bra och relevanta saker de har. För undervisning och för utveckling. Jag gillar också att de faktiskt har lite leksaker i K-garten klassrummen också och jag hoppas att barnen ibland kan få leka också. De är ju ändå bara runt 5 år. Och spännande känns det. Bra att jag har fått höra lite om olika skolor av andra så jag har några föraningar.
Kramar!!

Liz sa...

Vilken harlig skola det ser ut att vara! Du namnde att du kanner till ett gifted program nara er. Lower Lab School ligger pa Third Ave och 96th sa det ar inte sa langt borta. Just thought I would share!

Saltistjejen sa...

Liz,
ja det var den känslan vi också fick! TACK ockås för att du tipsade om Lower Lab. Jag kände till den dock för det var där vi var med E när hon gjorde inträdesprovet till just Gifted & Talented. Dock är det ganska långt härifrån med tanke på hennes ålder för hon måste ju antingen dit med skolbuss eller så måste ngn av oss ta oss dit med henne vilket är säkerligen minst en halvtimme dit och sedan en halvtimme hem igen vilket då skulle vara 1 timme om dagen enkel väg, alltså två timmar per dag. Lite för mycket. Och även om hon skulle kunna få skolskjuts (sådant beror på avstånd samt skola) så skulle det ändå läggas på en till en och en halv timmes extra tid till hennes skoldag vilket jag tycker är alldeles för mycket när man är så liten. Hon kommer att få långa dagar ändå. Säkert runt 8-5 vilket är långt nog för en 5-åring.
Men tack för att du vlle tipsa!!! :-)
Kram!

Liz sa...

Vilken bra skola ni har hittat, eller har turen att bo i dess distrikt. Det ser ut att vara en jattebra skola och forsta intrycket ar ju sa viktigt. Trevligt, fargglatt, ljust och luftigt, barnvanligt, och den ger intrycket att vara en mindre skola, men det kan ju verkligen vara annorlunda, men storre skolor har ofta trista korridorer, och mer standard och inte sa individuellt inrett och sa, men det ar ju ocksa lite speciellt med Kindergarten, dar ar det ofta mysigt, rofyllt, lite lekhornor etc. Sa som det ska vara for 5 aringar tycker jag. Cassie alskade K och larde sig massor. Laxor hade dom ocksa fran borjan, det var att skriva ord, rattstavning, trana att skriva bokstaver och siffror etc. Lekfullt men larorikt.

Sen finns det ju massor att skriva om det, men jag ville ocksa saga att det verkar finnas bra after school aktiviteter! Sa skont att hon inte behover ta buss eller bli forflyttad till ett annat stalle pa eftermiddagarna, att hon har mycket att valja bland. Maste det vara samma varje dag eller kan ni gora ett schem med nagra olika aktiviteter i veckan, sport, art, musik etc? Det ar ju jattespannande med sa stort urval.

Skont att det kanns sa bra! Det ar sa mycket nytt iallafall med allt och det ar skont nar man kan vara lugn inombords, och da man sjalv ar lugn och ser fram emot skolan sa kommer det bli lattare for E att bli intresserad och tycka det ar roligt ocksa. Hur ni kanner for nagot, avspeglar sig ju direkt hur hon kommer kanna infor starten.

Det kommer bli jattebra tror jag!
Stor kram

bettankax sa...

Jättebra inlägg. Tacktack!! Läser med stort intresse. Låter och ser verkligen kanonbra ut. Skönt att ha en bra känsla inför en så pass stor förändring som det är att börja skolan. Inte klokt att fina lilla Lill-Skruttan är en stor skoltjej snart.
KRAM!!
Kul att hänga med på promenaden i West Village:)

Saltistjejen sa...

Liz,
ja det är jätteskönt att ha en bra skola i närheten. Och som du säger så är nog detta en lite mindre skola (med Manhattanmått mätt). Det är från K-garten till 5th Grade och jag har för mig att det är de lägsta klasserna som är flest med ca 4 till 5 klasser K-garten och liknande i 1st grade. Men 5th grader hade de färre klasser.
Och nej vi vill helst undvika skoltransport om det går eftersom det skulle göra hennes dagar alltför långa.
Kram!!!


bettankax,
tack! Roligt att du tyckte det var intressant också. Du är ju proffs i Sverige så jag förstår om du tycker det är lite roligt att få se lite mer från en skola over here. :-)
Och ja visst går tiden rasande fort!!
Kram!

Steel City Anna sa...

Man blir ju nästan sugen på att börja skolan själv :) I have a tricky problem - affischen skulle jag behöva till min personal :)

Saltistjejen sa...

Steel City Anna,
hahahaha ja så kände både jag och M också efter vårt besök där!
Och ang affischen. kanske får ni göra en sådan på ert jobb då?! :-)

Cecilia/svengland sa...

Det kommer säkert att gå jättebra och skolan ser fin ut! Det låter ungefär som det Engelska skolsystemet! Kram!

Anne sa...

Oj, vad intressant. Roligt att du illustrerade texten med så mycket bilder från skolan. Mycket intressant läsning och information.
Jag förstår grundkänslan känns helt rätt, det här är ju helt klart en fantastisk skola och jag skulle resonera precis som ni, dvs oavsett hur det går med den andra skolan så är det denna som gäller. Den verkar helt suverän och alla de fördelar du räknar upp (som närheten till hemmet, de redan höga kraven, atmostfäen med mera) gör att det känns helt klockrent. Vad roligt det här kommer att bli.

Apropå det där du skrev om engagemang och budgetnedskärningar, jag tycker mig också se hur mycket driv och eldsjälar det finns i skolan, trots att de publika skolorna får tampas med vad det verkar ständiga nedskärningar så verkar det ändå finnas mer resurser än hemma.
Jag tycker det går lite hand i hand med den amerikanska andan, man anpassar sig till det man har, ja det suger och man blir besviken men skolpersonal och föräldrar hjälps åt, många eldsjälar finns det och man är helt enkelt väldigt engagerad och mån om att göra det bra. Den där glöden, det där engagemanget finns det så mycket av här tycker jag (mindre gnäll), visst finns det passionerade personal i svenska skolor också men inte i samma utsträckning som här tycker jag mig se.
Förskolan vi besökte och bestämde för vår tjej hade just den här glöden, det här engagemanget, den här passionen (eller som föreståndaren sa, vi som jobbar här brinner verkligen för den här branschen). Föräldrar är ju måna om att hjälpa till också, om man inte kan ekonomiskt finns det alltid nåt man kan hjälpa till med och som man är bra på.

Det blev en parentes och utanför röda tråden men det bara slog mig när jag läste ditt inlägg, hur det här engagenmanget finns och hur bra man är på att ta tillvara på de resurser man faktiskt har också.
Väldigt kreativa tycker jag man kan vara. En kompis med barn i skolåldern berättade att de dragit ner rejält i budgeten för nån science-undervisning, nåt särskilt moment där. Vad gör då PTA, jo de samlar ihop och tar reda på om nån av föräldrarna besitter kunskapen, om det finns någon som skulle kunna tillföra nåt i det här särskilda ämnet de inte längre hade pengar till. PTA hittar flera föräldrar med passande bakgrund, så nu var det nån pappa som var ingenjör som var intresserad och ställde upp och höll nåt experiment som han med hjälp av PTA fixat ihop. Snacka om att dra åt samma håll, skola och föräldrar. Samarbeta och brinna för bra undervisning för barnen.

Jättekul att läsa och se bilder från ert skolbesök. Jag tror lilla damen kommer trivas utmärkt där och få det jättebra.
KRAMAR

Suzesan sa...

OJ så fint inlägg med bilder och allt. SÅ FIN skola. Hemtrevlig och jag gillar alla färgerna. Kommer nog bli hur bra som helst.

Väldigt roligt att läsa om.

Har de bra pedagoger så kanske de kan få jobba på snabbare om de vill?? Jag tänker på Lill-Skrutta som är snabbtänkt och lär sig snabbt.

Min dotter läste så. Ettan gick snabbt för henne så hon fick börja med tvåans böcker och hon har haft bra lärare som hängt med i hennes takt.
Men i femman tog det stopp. Där gick hon i takt sina jämnåriga en del. Men hon började ju så som vanligt då på åttiotalet. När de blir sju år.

Tänk snart så läser din lilla flicka sagor för er.

Kram
/Susanne

Saltistjejen sa...

Cecilia,
tack! Ja vi känner oss mer än nöjda och ser fram emot skolstarten i höst.
Kram!!


Anne,
ja det känns verkligen bra och vi är oerhört positiva till det vi fått veta om skolan. Sedan ÄR det verkligen intressant det här med hur olika skolor och daghem drivs här. Visst alla dagis före pre-school är ju privata, och sedan finns både public och privata alternativ. De kan säkert skilja lite men jag tycker verkligen att det verkar som om engagemanget är väldigt stort även i allmänna skolor här. Föräldrar engagerar sig otroligt mycket och lärarna likaså. Ofta finns lärarna tillgängliga för frågor eller hjälp även på kvällarna om man skulle behöva som elev. Och sådant engagemang som du beskriver här med föräldrar som ställer upp med undervisning etc låter väldigt amerikanskt. Just att man gärna hjälper till och ger av sin tid.
Kram!


Suzesan,
tack! Ja skolan känns toppen! Verkligen.Och det där med olika fart i skolan pratade de om. Särskilt när det gäller läsning i de yngre klasserna så har de individuella "program". Det vill säga alla elever får liksom läsa och skriva utifrån sin egen nivå. Så de som behöver mer hjälp och stöd får det medan de som kanske ligger före får läsa lite svårare böcker för att utvecklas och stimuleras. Det gillade jag. Bra att din dotter fick samma typ av stöd och stimulans!
Kram!