fredag, mars 18, 2011

Fredagstema - Lycka

Återigen fredag. En betydligt skönare sådan för min del än förra fredagen. Här är vädret just nu helt fantastiskt! Igår var det 15 grader och sol och idag spår väderprognosen att det ska bli hela 20 grader eller mer! Och SOL! Rena rama sommaren. Tyvärr ska det bli både regn och kyligare väder till helgen, men de här "sommardagarna" som kommer i mars gör att man har god förhoppning om att våren är på gång på riktigt!

Fredag betyder också Fredagstema. Ewa har valt att vi idag ska skriva och berätta lite om Lycka. Det är ett stort ord. Lycka. Och lite svårt också kanske. Kanske främst för att det är såpass stort att det nästan kan kännas som om dett inflation i ordet ibland. Vad betyder det egentligen? Vad står det för?  Precis som med andra  stora ord i samma "kategori" som till exempel Kärlek och Hat så tror jag ordens betydelse och definition kan skifta lite. Beroende på person, tid och sammanhang.

För mig just nu är Lycka detta:


Varm sovtung kropp som lindar sina armar och ben runt mig hårt hårt medan jag bär henne tätt tätt intill. Liten näsa gnuggar mot min hals. Mjuka hårslingor som kittlar mot min kind. 
Älskade Ungen Min!



Värme som sprider sig över kinden en av de där första vårdagarna då solen faktiskt känns varm mot huden. När jag vänder ansiktet mot värmekällan ser jag orangerött bakom ögonlocken. I öronen hör jag fågeltjatter. Att andas går lätt.



Att komma hem efter en lång arbetsdag. Till familjen. Mina Älsklingar. Alla fyra. Mina tvåbeningar som mina fyrbeningar. Leka, gosa prata, busa. Och att senare få ta det lugnt i soffan innan det är dags för sängen. Med en bok, datorn eller lite TV. Och en spinnande kisse.


För att återgå till min följetong på jobbet så har jag fått tillbaka artikeln igen. Den senaste versionen är riktigt bra förutom att det nya stycke som en av medförfattarna skrivit inte känns klockrent. Jag kommer sitta lite och fila på det idag. Sedan skicka det vidare till Chefen som har magiska fingrar vad gäller sådana här saker. Efter ett samtal med Chefen igår kom vi fram till att det bästa vore att jag försöker göra något åt den biten av texten först och sedan tar Chefen själv över under helgen. Sedan skickar Chefen det till mig som skickar det igen till alla medförfattare. Jag tror att det efter den rundan kommer att bli inskick till tidningen sedan. I början av nästa vecka alltså. Det känns riktigt bra. Och nu är det snart helg. Så skönt!



*) Foto #2 är lånat från nätet:
Xenia Elisabeth´s photostream (http://www.flickr.com/photos/xenializ/4399102806)

17 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Perfelt beskrivning av lyckan tycker jag :) Jag tycker samma sak! Så klart!
Vilken härlig sommardag! Det är så fantastiskt med våren, Plötsligt är den bara där. Det känns som ganska plötsligt fast man väntat och väntat :) Kommer ihåg när jag åkte till Florida första helgen i april 2006 och lämnade ett Manhattan utan blomster och ganska grått. När jag kom hem två dagar senare hade allt slagit ut! Fantastiskt :)
Hoppas du får en fin fredag! Kram

Saltistjejen sa...

Trillingnöten,
hahaha så vi tycker lika! :-)
Och ja när våren slår till här kan den ibland nästan hoppa över sig själv. Och bli försommar direkt... ;-)
Stor kram!

✿Ewa sa...

Så härligt att artikeln snart är helt klar. Då kan du nog pusta ut ordentligt!

Så fina bilder på lycka, mmm det är ett ord som det nästan gått inflation i. Men ett ord att ta vara på och lyfta för sig själv. Jag tänker också att ordet lycka betyder väldigt olika för olika personer.

Varm kram!!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Ju äldre jag blir desto mer tycker jag lycka är just närhet till dem jag älskar. jag blir inte lyckligare än när jag håller en älskad baby i min famn eller byter blickar av samförstånd och kärlek med mina barn.

Millan sa...

ja jag kan skriva under pa alla dina beskrivningar av lycka. Underbart att fa komma hem till familjen efter en dag pa jobbet - och bara vara! Och det dar med varsolen som varmer upp den frusna vinterkroppen... harligt och alldeles runt knuten :-).

Skont att artikeln snart verkar vra fardig! Njut av fredagen och helgen. Kram!!

Desiree sa...

Åh vilket underbart vårväder. Jag blir himla avis. Du får ut och njuta innan det sämre vädret kommer in. Jättefint skrivt om lycka med fina bilder till.
Du får ha en trevlig helg och underbart att du börjar se slutet på artikelskrivandet.
Kram!

Äventyret framtiden sa...

Undrar om det kan finnas någonting så härligt som en varm liten barnkropp som trycker sig tryggt intill en? Det är absolut en alldeles speciell lycka!

Lycklig helg!
Kram!

Annika sa...

Jag tycker också att lycka är det du har skrivit om. Lycka!!
Just det där med familjen och närheten.
Lycka är att idag ska det bli 25 grader varmt!!
OOO vad härligt. OCH ni ska få detsamma.
Vårlycka!!
Kram!!

Västmanländskan sa...

Härliga tankar och foton om lycka! Glad fredag!

Saltistjejen sa...

Ewa,
ja det känns bra. Lite mer "pill" idag sedan så.
Och visst ska vi ta vara på lyckan, Både ordet och själva känslan.
Kram!!!


Evas värld,
ja det samt att man själv och de som står en nära får vara friska tycker jag är en oerhörd lycka som man kanske inte tänkte lika mycket på när man var yngre.



Millan,
ja men vi har fortfarande inte lika mycket vår som ni. Men visst är det härligt. Idag ska det vara superfint ute!! Hopas jag kan vara ute en del under dagen.
Och att få vara nära familjen och mysa efter en lång arbetsdag är himla härligt!
Kram!!


Desiree,
ja jag ska försöka hinna. Vi får se hur det går.
Och att detta är slutet på skrivandet med denna artikeln känns så himla skönt!
Kram!


Pettas,
nej visst är det en alldeles alldeles speciell lyckokänsla. :-)
Kram och hoppas ni får en gin helg!


Annika,
ja det är ju ändå det som betyder allra mest för en här i livet.
Och ja idag kommer det bli en "sommardag" hahaha! Trist att det inte fortsätter i helgen, men man får försöka ta vara på dagen idag trots att det är jobbdag.
Kram!!


Västmanländskan,
tack!
Kram!!

Pettas,

Livet enligt Jenny sa...

Åh jag gillar verkligen hur du beskriver din familj! Jag blir alldeles varm om hjärtat... Håller med dig, att komma hem till de sina är underbart! Ha en toppenhelg och njut av familjen. Kramen

Saltistjejen sa...

Jenny,
tack! Vad glad jag blir.
Och ja att ha en familj man älskar är lycka för mig.
Kram!!!

HeLena sa...

Jag förstår din lycka och håller med! En gosig barnkropp kan lindra det mesta! Lycka!!
Kram!

Bejla sa...

Visst är lycka ett stort ord, vars innebörd helt beror på när och i vilken situation man "plockar ner det" och tolkar det till sin vardag. Det är några härliga "lyckor" du sätter värde på just nu. Det är ju verkligen viktigt att komma ihåg allt det härliga man har runt omkring sig här och nu, som man lätt glömmer.

Saltistjejen sa...

Bejla,
det är ju så att lycka kan vara så många olika saker och det handlar väl om vilken "sorts" lycka man tänker på. Stora lyckorus eller de där vardagliga lyckokänslorna som kan komma över "små" saker.
Kram!!

Anna, Fair and True sa...

Har inte hunnit med mitt inlägg ännu men just nu är det mycket familjen också :)

Saltistjejen sa...

Anna Fair and True,
du det förstår jag att det är!