lördag, november 05, 2011

Lördagsutflykt till Central Park Zoo

En underbar utflykt gjorde vi idag till Central Park Zoo. Trots att Lill-Skruttan åkt på ännu en förkylning och därmed sovit oroligt inatt (så även hennes föräldrar eftersom hon vaknade upp mitt i natten med pipig andning och hosta) var hon på sitt allra bästa Solskenshumör. Hon tyckte det skulle bli otroligt kul att gå till Zoo:t eftersom "det var så länge sedan hon träffade djurena sist." och det blev ett sådant där supermysigt besök. Nästan som på film. Allt klaffar. Vädret är perfekt, runt 9-10 grader med en sol som värmer. En superglad tjej som mer skuttar, springer, hoppar och studsar runt än går. Ständigt pratandes, skrattandes och sjungandes. Fika utomhus i solen. Avslutar det hela med ett besök på den lilla bion där man visar Dora och Diego som 4D-film. Ett äventyr även för mig. Jag älskar det! Trots att det handlar omen ca 15 minuter kort film för barn i åldern 3+ så tycker jag det är riktigt roligt. När såpbubblorna svävar emot mig i salongen och jag inser att det är en blandning av filmiska sådana och riktiga blir jag helt fascinerad. När jag sedan får vatten sprejat i ansiktet då då vi "åker genom ett vattenfall i filmen" så är det ännu roligare. För att inte tala om när det plötsligt snöar! Jag tror det bor ett litet barn inne i mig helt klart....!









Inatt ställer vi om klockorna till vintertid. Alltså får vi en timme längre söndag imorgon. Jag tycker det är rätt skönt även om jag egentligen aldrig gillar att ställa om till just vintertid eftersom dagarna därmed blir så korta så snabbt. Jag gillar sommartid. Jag gillar då man maxar ljuset under eftermiddagar och kvällar. Men inser att nu är det vinter. Det är ju ändå november så då "ska" det väl vara mörkt också.

Imorgon är det även New York Maraton! Alltid en fest. Jag hade ju hoppats på att ha Taina här, men tyvärr ställde hon in sitt planerade besök. På grund av att de i Simsbury, Connecticut blev så oerhört illa åtgångna av förra helgens snöoväder. De saknar fortfarande ström. En hel vecka efter ovädrets framfart. Otroligt! Jag fick ett sms från henne igår där hon bad mig hälsa alla! De fryser, de kämpar, de har fått ett jättestort träd som fallit rakt ner på sitt hus, de har blivit sjuka, de åker till härbärgen för att värma sig och för att kunna tvätta sig, de jagar ved och bensin, de stöttar varandra och sina grannar.... Jag blir helt matt när jag läser om deras liv den senaste veckan. Men jag förundras som alltid också över Taina och hennes enorma positiva inställning. Hennes jävlaranamma och hennes Finska Sisu! Och som alltid får hon mig att skratta. Hennes humor. Så underbar! Jag önskar det fanns något vi kunde göra för dem men tyvärr är det väl framförallt elbolagen som just nu borde kämpa hårdare än hårdast. Vi tänker iallafall på er och håller tummarna för att ni snart snart snart ska få ordning i tillvaron igen. Kanske framförallt få värmen tillbaka!

15 kommentarer:

Västmanländskan sa...

En så mysig dag!

Saltistjejen sa...

Västmanländskan,
ja det var det verkligen! fast nu är det lite förkylt här hemma i soffan. Hoppas dock att den här nya förkylningen går över hyfsat fort hos lilla Skruttan.
Kram!

Charlie sa ... sa...

Det bor ett barn i mig med! Och er dag verkar super. Vilket väder det har varit. Perfekt!

Jag blir helt väck när jag läser om Taina. Vilken situation de befinner sig i. Flera kollegor berättar liknande historier...de bor hos andra familjemedlemmar, duschar i skolorna och på gymet, stannat sent på jobbet. Men de har inget träd på huset och de är inte sjuka!!! Herregud.
Hoppas det fixar sig med elen den här helgen och det löser sig med huset och hälsan snarast.
Tur att Taina är av rejält virke.

Ja, hoppas Ella kryar på sig också!!

Kramar

Saltistjejen sa...

Lotta,
haha ja och visst är det rätt kul att ha ett barn inom sig! :-)
Sedan detta med Taina ja. Helt otroligt! Svårt att förstå hur det kan ta så lång tid att få ordning på strömmen, men det var ju många träd som föll i stormen. Att de klarar av att orka hålla humöret och modet uppe är helt fantastiskt tycker jag. Nu hoppas jag bara att de snart snart ska kunna återgå till en normal vardag igen. Med fungerande ström.
Kramar!

Desiree sa...

Oj stackars Taina! Usch det där lät verkligen som om de har de svårt och jobbigt just nu. Jag lovar att hålla tummarn och hoppas att de får tillbaka strömmen snart samt kryar på sig. Men jag är glad att höra att hon ändå lyckas hålla modet uppe. Hon har ju mycket styrka och Finskt Sisu i sig.
Vilken mysig dag ni fick på zoo. Helt perfekt dag. Jag hoppas att lilla E snart kryar på sig och mår bättre. Jag tycker den där fyra D filmen låter underbar. Jag hade nog också gillat den och fascinerats av effekterna.
Vintertid gillar jag inte. Hoppas att Sverige kommer att skippa detta eftersom många andra länder i Europa verkar gå åt det hållet. Mörkret är bland det jobbigaste med den svenska vintern. Ha en fin söndag. Du får hälsa Taina tillbaka att vi tänker på henne och håller tummarna intesivt för att de får strömmen tillbaka.
Kram

Trillingnöten sa...

En sån fin dag! Det där med 4D verkar otroligt häftigt! Skulle gärna testa på det :) "Trots" barnfilm, hahaha....
Tänk vad ett oväder kan ställa till med! Galet!

Katarina sa...

Vilken fin utflyktsdag ni hade tillsammans!

Kram

Steel City Anna sa...

Ser ut som en härlig dag. Vilken blå himmel såhär i november!

Saltistjejen sa...

Desiree,
ja Taina och hennes familj har verkligen drabbats hårt av stormen förra helgen. Jag lider med dem!!
Här har vi dock haft det väldigt mysigt och det var en perfekt dag igår på zoo:t. Jag håller med dig angående vintertiden. Jag föredrar sommartiden. Särskilt i Sverige där det är så mörkt under vinterhalvåret.
Jag ska hälsa Taina!!
Kram!


Trillingnöten,
japp 4D-filmen var jättekul tykc er jag! Gisssar att du och N skulle älska det! :-)
Och ja det här med ovädret har verkligen drabbat en de områden hårt. Då är man glad att man bor i en storstad faktiskt.
Kramar!


Katarina,
tack ja det var en underbar dag igår!
Kram!


Steel City Anna,
ja vädret här har varit underbart den senaste veckan efter förra helgens snöoväder. Fantastiskt vackert med sköna temperaturer.
Kramar!!

Surviving Sweden sa...

Så fint! Tycker det är en jättefin djurpark och en fin höstdag.

Saltistjejen sa...

Surviving Sweden,
tack! Ja det var en superhärlig dag och djurparken där är fin med tanke på hur liten den ändå är.
Kram!

Slow-Eva sa...

Jag vill också gå på zoo! Supermysig dag.

Och vilken grej Taina har varit med om! Skönt att de klarade sig.

Saltistjejen sa...

Evasleva,
du är så välkommen så!! :-)
Och visst är det hemskt att Taina och hennes familj varit utan ström så länge. Vad jag förstått var de fortfarna utan ström igårkväll. Och trädet låg kvar på deras hustak!! Galet!
kramar!

Anna, Fair and True sa...

Visst bor det ett barn i en! Och en tonåring. Och en 25-åring. För inte kan det stämma att jag är 35?! Känns inte så i alla fall :)

Saltistjejen sa...

Anna fair and True,
jo jag tror att man har alla sina åldrar kvar i en. Bara lite olika lätt eller svårt att plocka fram de olika. Beror ofta på andra situationer runtomkring en.
:-)