tisdag, november 29, 2011

Fredagstema - Advent (reflektioner av en utlandssvensk)

Återigen är jag sen med Fredagstemat. Det hände så mycket här i slutet av förra veckan då det var Thanksgiving och Black Friday att Fredagstemat fick vänta lite. Förra fredagens tema var Advent, och jag kommer här att skriva inlägget från mitt perspektiv som utlandssvensk. Detta var det sista temat i november och därmed Pettas-Karins sista Fredagstema för denna gången. TACK Karin för jättefina och roliga teman! Nu i december tar Annika över.

Ja, advent ja. Det är verkligen en av de där speciella traditionerna som jag har så svårt att få till här borta. Just under adventstider kan jag sakna Sverige mycket. Det kan vara svårt att förklara det här för en icke-svensk, och när jag i söndags försökte förklara för våra amerikanska vänner som var här och drack glögg vad advent är och hur man "firar" det i Sverige, så tyckte de alla att det ju måste gå ganska bra att återskapa här. De menade att jag ju hade skaffat adventsljusstaken med de fyra obligatoriska stearinljusen. Jag har detta året även införskaffat en elektrisk ljusstake som står i fönstret. Och som vanligt har vi fått upp ljusslingan också som sprider sitt sköna sken. Så visst vår lilla lägenhet ser ju lite pyntad ut nu det gör den. Alltså förstår jag hur de tänker. Och de har rätt. Till viss del. Vad gäller det "praktiska", det materiella så går det naturligtvis att återskapa advent även här. MEN, det jag menar när jag säger att jag saknar Sverige och att jag här har svårt att få till just advent, har inte med själva pyntet i sig att göra. Eller jo, det har det, men inte mitt eget pynt så mycket, utan mer andras. Jag ska försöka förklara hur jag menar.

Känslan av advent handlar för min del mycket om att vara en del av något större. Att mysa med andra. Att se alla ljusstakar och stjärnor brinna i fönstren när man går på en promenad. Att bli inbjuden till adventsfika eller glögg hos vänner eller familj. Att alla på något vis har som gemensam sak att strida mot mörkret. Tillsammans. Jag vet att det kan låta lite väl pretto, men så känner jag. Att alla tillsammans kan mysa bort det. Mörkret. Att jag oavsett vilket hem jag kommer till, kan få ta del av just adventskänslan. Den där gemensamma. Just DET saknar jag. Den där gemenskapen som man bara får när man delar sina traditioner med andra som har samma referensramar. Att utan att direkt prata om eller förklara det hela, kunna känna att man delar just detta.

Alla har vi minnen från advent. Alla försöker vi återskapa vår barndoms adventstradition, men med den där lilla tvisten som gör att det känns nytt igen. För oss. För vår familj. Nyskapande tätt sammanflätat med återskapande. Att på så vis generera nya minnen för våra barn. Ge dem en del av vår egen historia.  Att dela en kultur. Både bakåt och framåt. Att länka samman dåtid med nutid och framtid. Det saknar jag mycket. Just under advent. Och Lucia. Samt även Midsommar. Jag tror att det är de här svenska högtiderna då jag saknar Sverige allra mest. Då känner jag att jag längtar efter att få vara med andra som bara är. Som liksom bara vilar i de här traditionerna. Helt naturligt. Och att på ett lika naturligt sätt kunna föra de vidare till Lill-Skruttan.

Ljusslingan var en av de första juldekorationerna jag fick. Första året vi bodde här hade vi s.k "Secret Santa" på mitt jobb och jag fick då slingan samt ett par till juldekorationer av en kollega. Var vi placerar ljusslingan brukar variera lite år från år. I år har vi slingan runt fönstret. 

Men de år jag inte riktigt orkat trixa upp den runt fönstret har jag helt enkelt knölat ner den i en vas. Det fungerar faktiskt riktigt bra och jag gillar det.

För ett par år sedan lät jag ljusslingan fortsätta från vasen och runt våra fyrkantiga vägghyllor

Ett år testade vi även att tejpa upp en ljusslinga i vår öppning mellan kök och vardagsrum. Men den ville inte riktigt sitta kvar där så det blev rätt kortvarigt.

Det nya för året är den här elektriska adventssljusstaken vi köpte på Svenska Kyrkans Julbasar för ett par helger sedan.

Det enda pyntet i sovrummet just nu är att jag lagt ut röda "pärlor" runt ljusfatet. Och satt dit ett litet ullhjärta. Vi får se om det eventuellt blir mer pynt där inne så småningom.

Även ute pyntar man staden nu. Ett kvarter från oss finns denna gård med träd som varje vinter lyser upp i mörkret. Just de här fotona är tagna för exakt ett år sedan, men det ser likadant ut där nu.

Och självklart har startskottet gått för Glöggen också!

Just idag är adventskänslan verkligen på noll. Ute regnar det. Både på härsan och tvärsan. Termometern visar på 16 grader. Och temperaturen ska gå upp ytterligare någon grad enligt prognosen. Inget adventsväder med andra ord. Och jag tänker nog försöka ägna mig åt inomhusaktiviteter under dagen. Bland annat få färdigt min ansökan om förnyat körkort eftersom mitt körkort går ut nu. Och så måste jag börja ta tag i jobbarsökarbiten igen. Detta eftersom jag är helt inställd på att det inte blev något av min första intervju, och den andra skulle ju inte ge något besked än på ett tag, så det är bäst att fortsätta söka, söka söka.

17 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Fastän jag inte är utlandssvensk:) så förstår jag din känsla väldigt bra. Man kan nog inte förklara vad de här helgerna innehåller på ett riktigt bra sätt för det handlar så mycket om just känslan som fyller en inombords.
Du har ändå skapat advent i ert hem...tycker
Karin
Kram!

Annika sa...

Nej, inte sjutton kan man direkt uppbringa ngn adventskänsla i detta evinnerliga milda väder.
USCH!!
Advent är en mysig tid (lyssna gärna på Karlavagnen på P4 från i fredags där de hade advent som tema).
Visst, det är svårt att återbygga sådant spm endast firas hemma utomlands. Advent firas ju inte alls hör, om man inte går i kyrkan.
Tycker du gjort det så fint hemma. Älskar dina röda pärlor och filthjärtan. SÅ FINT!
Sedan pyntar ju folk (mig själv inkluderad) upp till jul nu. Tycker det är en fröjd att titta ut och se allt glam och glitter i mörkret.
Glögg har jag inte smakat än. Ska göra lite på fredag. MUMS!!
Kram!!

Saltistjejen sa...

Pettas,
nej visst är det svårt att förklara sådana här kulturella och traditionella helger eller högtider för de som inte är uppväxta med det.
Tack för dina fina ord också!
Kram!!


Annika,
nej nu är det bara för varmt tycker jag! För årstiden. Idag har vi dessutom haft hällregn nästan hela dagen. Tack för tipset om Karlavagnen. Ska ladda ner det till mobilen. :-)
Vad gullig du är som tycker jag har pyntat fint här. Vi kan ju inte ha så jättemycket pynt eftersom vi har så lite plats men det blir ändå lite. Framförallt vill jag ha ljuskällor!!! Viktigt nu i mörkret. Och visst pyntas det en del ute, men det är nog stor skillnad på att bo som u gör i förorten mot här i staden. Här är det mest juldekorationer i affärerna. Men det blir ju itne riktigt som när man går i ett bostadsområde där folk pyntat inne och ute. Här i NYC är dessutom så stor del av befolkningen inte kristen vilket gör att många många många inte juldekorerar alls. Jag gillar däremot judarnas ljusstakar som räknar ned till Channuka eftersom de påminner om våra adventsljusstakar. :-)
Hoppas glöggen blir bra på fredag!
Kram!!

olgakatt sa...

Kanske svensk TV:s adventskalender som börjar på torsdag kan få upp känslan en grad till? Här lyser det i alla fönster nu och av massor av slingor i trädgårdarna. Och Gammomommo har fått ett fint litet Luciatåg i ett av sina fönster.

Steel City Anna sa...

Mysiga bilder! Mest saknar jag just det där med andras pynt som du säger, en radhuslänga där det lyser i alla fönster, sånt :)

Annika sa...

Haha, jag har fått förfrågningar mer än en ggn om de sjuarmade elljustakarna jag har i fönstret är menorhor. Jag kan förstå hur man kan tro det.

Taina sa...

Visst finns det stunder jag saknar "hemma", men det är inte så mycket platsen utan mer nära och kära. Kände redan i Sverige att det fanns en viss saknad efter Lilla jul som vi säger i Finland om advent. Men det var också längtan efter barndomsminnen med mamma, pappa och syskon och doft av nybakade pepparkakor och julstjärnor (sånt som mamma bakade). Så för mig handlar längtan efter minnen och att få återuppleva dem.

Jag försöker så mycket det går att berätta för Liisa om mina barndoms minnen om advent och längtan efter julen. Hon älskar att höra hur min mamma, hennes mormor bakade, städade och fejade under denna period.

Jag är övertygad om att du och M redan skapat ER adventstradition, den moderna, som E kommer att minnas och sakna när hon blir stor. Var hon än befinner sig.

KRAMAR!!

Petra Mitt i Livet sa...

Hejsan! Här kommer några rader från mig, en "NYC-svensk" sedan i augusti. Har läst din och andra USA-svenskars bloggar ett tag för att få lite koll på hur det är att bo här innan vi skulle flytta hit. Tack för det du har bjussat på! :) Så fint ni har det i lägenheten, någon ljusslinga här och var är så mysigt! Jag hade helt glömt att jag också brukade lägga en ljusslinga i en vas - tack för att du påminde mig om det - det ska jag nog göra här också! Förra veckan åkte jag glad i hågen till Target för att köpa några pappersstjärnor att hänga i fönstren. Jag tog inte med några hemifrån för jag tänkte att det skulle vara kul att köpa här och ta med hem till Sverige sen... Men det fanns ju inga!! Inte på Macys heller!! De hänvisade till Ikea, haha! Vi kom hem med en gran och en ljusslinga med röda o vita lampor istället. Lite "amerika-färgglatt" kan vi ju ha det medan vi är här! Lite lagom iallafall... :) Fniss!
Mysig advent på dig,
Petra

Charlie sa ... sa...

Saltis! Jag känner som du!
Du satte ord på allt.
Det är minnen, det är att alla som du skriver "alla på något vis har som gemnsam sak att strid mot mörkret. TIllsammans".

Jag minns hur det kändes i skolan, att gå hem och se hur det lyste i fönstrena och det var mysigt att komma hem. På arbetsplatser pyntas det med ljusstakar, dricks glögg och peppisar, på helgen fortsätter det med vänner och familj.

Men så är det säkert så skulle man vara någon annan stans igen skulle man väl längta efter den "svensk-amerikanska-adventen" och säkert tycka att man fick till det ganska bra ändå.

Men jag skulle trots allt vilja vara hemma i Sverige lite under den här perioden också. Vill ha både och.
The story of my life ;)

Kramar!!

Trillingnöten sa...

Advent tycker jag verkligen är en viktig del av julkänslan! Det blir helt annorlunda att se fram emot julen i fyra veckor. Advent är ju familjen i fokus tycker jag också. Man myser, umgås, bakar...härliga tider!

Saltistjejen sa...

olgakatt,
ja vi får hoppas att det går att se svenska kalendern på TV här. Vissa kanaler är ju spärrade för oss utlandssvenskar. :-(
Vad fint att Gammommo har fått Luciatågsstaken!


Steel city Anna,
tack!
Javisst saknar man att gå förbi och se alla fina fönster med ljusstakar och stjärnor.


Annika,
jag kan förstå att du fått förfrågningar om dem!
:-)


Taina,
visst är det så att en stor del av längtan är just minnen och personer och/eller händelser förknippade med dem. Men jag kan som sagt även sakna känslan att vara del av något större, inte enbart med mina vänner och min familj i Sverige. Känslan av att alla bara vet och känner ungefär som jag för en tradition, utan frågor eller förklaringar. :-)
Sedan försöker även vi berätta, men jag vet inte ifall E fortfarande är lite liten för väldigt mycket är hon inte alls så intresserad av. Jag hoppas det blir bättre med åren. :-)
Kramar!!!

Petra Mitt i Livet,
aha välkommen till staden!!! :-) Jag tror mig minnas att du kommenterat här någongång innan du flyttade? Kul att du fortsätter följa min blogg! :-)
Haha så du brukar också köra vastricket med ljusslingan! :-) tycker faktiskt det blir riktigt bra. Fast i år har jag inte gjort det. Än.
Och nej, adventsstjärnor går inte att få tag på här tyvärr. Jag minns att jag kollat Ikea också förr men utan att hitta ngt. Men kanske var jag bara ute för sent...? Här ska man ju helst köpa julsakerna kring Halloween och Halloweenkostymerna kring Labor Day... ;-)
Hoppas ni trivs bra iallafall! Hojta till om du vill ses på en fika eller så.
Kram!


Lotta,
tack vad fint att höra att du känner igen dig du också!
Och ja visst är det så att man skapar nya traditioner också, och du som bott och levt så många år här har ju redan din USA-svenska adventstradition gissar jag. :-)
Men visst, om jag kunde skulle jag vilja åka till Sverige lite nu och då under året. Lite under advent och Lucia, lite till Midsommar och så en tur även under högsommaren. Men det går ju inte tyvärr.
Kramar!!


Trillingnöten,
jamen eller hur! Det är en stor del av hela julkänslan tycker jag. Den här upptakten till julen. jag minns just adventstiden som mysig och väldigt speciell från det jag växte upp. Man pysslade mycket då både i skolan och hemma.
:-)

Desiree sa...

Jag förstår precis hur du menar att advent inte alls bara handlar om att pynta utan det krävs mycket mer för att få till den där riktiga känslan och stämningen. Just att man är del av något större och firar gemensamt fast på sitt håll är nog det som utgör den där rätta känslan hos en hel del traditioner och firande. Det är e speciell känsla att se alla ljusstakarna i vart och vartannat fönster och julstjärnor. Känna glöggdoft och se lussekatter då man åker och handlar och då man passerar bagerier. Allt sådant bidrar till den rätta stämningen. Men jag tycker ni har pyntat himla fint. Ser jättemysigt ut.
Hoppas att det kanske ändå blir något av det där stället där du var på intevjuv men ändå helt rätt i att ta tag i jobbsöket igen eftersom det var rätt osäkert om när de skulle höra av sig och när de kunde ge dig något konkret.
Kram!

anna of sweden sa...

Jag skulle gärna ha ert varma adventsväder. ;) Men Skåne är ju också varmt för årstiden och det gillar jag.

Lycka till i den fortsatta jobbjakten!

Kram!

anna of sweden sa...

Jag skulle gärna ha ert varma adventsväder. ;) Men Skåne är ju också varmt för årstiden och det gillar jag.

Lycka till i den fortsatta jobbjakten!

Kram!

Saltistjejen sa...

Desiree,
ja att kunna gå runt på stan och se och liksom KÄNNA att alla är i samma adventstämning som man själv är något jag verkligen saknar här. Och ja, ang jobb så hoppas jag med, men jag måste nog ta tag i det igen nu ändå.
Kramar!!


anna of sweden,
ja vädret är ju skönt på ett sätt, men jag tycker det är dags för lite vinter nu. Vill helst inte ha en varm Lucia och en varm jul utan gärna lite frost åtminstone och att känna att man får äppelkinder när man går ut :-)
Tack för ditt Lycka Till!
Kram!

Cecilia/svengland sa...

Tjenixen! Ja jag har också lite svårt för Advent men nu har jag i alla fall satt upp ett par ljusstakar! Förresten - vad har du för mobiltelefon Saltis? Tomten undrar....:-)

Saltistjejen sa...

cecilia,
ja det är helt klart svårare att uppbringa den rätta stämningen här utanför Sverige tycker jag.
Å förlåt också, jag har en iPhone. Jag ska svara dig på FB också. Kom på nu att du frågat mig där. Sorry! Glömde helt bort det.
Kram!!