torsdag, december 22, 2011

Fredagstema - årskoll

Jag hann inte med Fredagstemat förra veckan, men här kommer det. Det är Annika som håller i det under hela december. Nu såhär i slutet av året är det återigen dags för en titt i backspegeln. Var sjätte månad brukar ju Fredagstemat vara "Halvårskoll" vilket innebär att man ser tillbaka över de senaste 6 månaderna och visar bilder. Jag tycker att detta tema brukar vara väldigt roligt eftersom det visar hur mycket man faktiskt hunnit med, trots att det ofta känns som om tiden sprungit iväg alldeles för fort.

Jag tänkte dock göra en liten variation av temat denna gången. Nämligen bilder från hela året. Detta eftersom jag missade Halvårskollen som var i juni och med tanke på att vi står vid årets slut nu så tyckte jag det kändes lite passande att då titta tillbaka lite på hela det (snart) gångna året. När jag gick igenom mina foton insåg jag att det under vissa månader hände så otroligt mycket att det var tvunget att blir ganska många foton. Så håll i hatten för här kommer en Bildbomb som får sammanfatta 2011.
Januari
Det föll en hel del snö i januari. Vi kollade Superbowl och min Kära vän M hälsade på vilket var helt fantastiskt! Vi hade inte setts på 3 års tid så det blev en hel massa prat under de dygn hon var här.

Februari
Semla semla på bordet där, säg vem som godast i kaféet är...
Jag och M var på Rodeo Bar och lyssnade på den otroliga bluesartisten Chris Bergson (förövrigt en av våra   kompisar här som vi lärt känna eftersom han är pappa till en av Lill-Skruttans dagiskompisar).

Mars
Besök på Bronx Zoo. Baby Shower för vännen J.

Bronx Zoo

Även den månaden jag och M gick för att göra läkarundersökningen för vår Green Cardansökan. Hos en riktigt "hemsk" läkare. Hu! Kolla in vågen i undersökningsskrubben. Ser ut som ett tortyrredskap från 1800-talet... Och hålet i dörren!!!! Som tur var hittades inga fel på oss och våra vaccinationer verkade helt i sin ordning så vi "godkändes".

April
Våren har nu officiellt kommit till staden. Magnoliorna blommar. Vi Skypar med Svägerskan inför deras kommande besök hos oss i slutet av månaden. Vi längtar!!

Svägerskan och Loff är på besök! Underbart roligt!!!

'
Under deras första dagar här i New York går jag en Skrivkurs som hålls av Författarcoachen Ann Ljungberg. En fantastiskt rolig och lärorik kurs. Första kvällen träffas vi på Barnes & Noble vid Union Square där Henning Mankell är inbjuden att prata.

Slutet av april och jag jobbar min allra sista dag på mitt jobb. Ute blommar körsbärsträden för fullt.

Påsken är här med äggmålning och senare "Egg Hunt" för de Fyra små Musketörerna.

Vi får besök av Isoldes Nalle Tristan och tar med honom en tur till Central Park.

Alldeles i slutet av april promenerar jag och vännen K upp till Conservatory Garden i nordöstra delen av Central Park. Det är fantastiskt vackert!

Maj
Våren börjar övergå i sommarvärme. Här firas Mothers Day och jag åker med Lill-Skruttan och Familjen K ut ill Coney Island en fin majdag. I slutet av månaden är det riktigt hett och det blir poolhäng med vänner på campusområdet. Ungarna ÄLSKAR det!

Besök på NY Aquarium

Bloggträff blir det också i maj. Och så firar vi Grannen som fyller jämnt. Ungarna leker med vattnet på gården medan vi grillar, chillar och har det skönt. Sista dagen i maj volontärar jag som lärare på The Biobus för elever i åldern 7-11 år. Roligt, intensivt och hett hett hett (ingen AC i bussen).

Juni
Lill-Skruttan blir 3 år. Firas flera gånger. Först med de närmaste på själva födelsedagen och senare med kalas tillsammans med kompisen R.

Juni fortsätter vara riktigt varm. Det blir mycket vattenlek i parkerna runtom i staden. Lill-Skruttan och kompisen O börjar leka Ballerinor nästan varje gång de ses hemma hos O.

Lill-Skruttan och vännen E leker. Detta är en av de sista dagarna innan våra vänner flyttar till Boston.
Vi kommer sakna dem mycket!

Midsommar firas med Bloggkompisen Anki och hennes fina familj som kommer hit från Pennsylvania där de bodde då. Extra roligt var att få träffa lille E för första gången också! På kvällen kommer även den svenska familjen G som bor i vår hus och som vi just lärt känna ner och fortsätter firandet. (Vi kommer även att fira julafton ihop med Familjen G)
Det blir en otroligt lyckad Midsommar trots att regnet hänger i luften och vi därmed struntade i det stora firandet nere vid Battery Park i år.

Dagen efter träffar vi Anki och hennes familj igen. Denna gång i Central Park.

Juli
"Charlies Änglar"

Jag och M har en härlig utekväll tillsammans innan jag ska åka till Sverige med Lill-Skruttan i en månad.

Efter en nattflygning landar vi på Arlanda jag och Lill-Skruttan. Hon är helt lycklig över att vara i "Svärje". Vi hinner med en frukost på ett fik vid Sergels Torg tillsammans med en av mina underbara vänner som jobbar i närheten. Lill-Skruttan vägrar att byta från pyjamas till vanliga kläder och jag orkar inte bråka. Vi tillbringar sedan större delen av dagen på Kulturhuset ("Rum för Barn") där hon knatar runt i sin Alfons Åberg-pyjamas. Vissa föräldrar tittar lite konstigt på oss, men det orkar jag inte bry mig särskilt mycket om. på eftermdidagen tar vi X2000 ner till Skåne. Jag förundras över ur otroligt oartiga alla är när vi ska komma på tåget. Ingen erbjuder mig någon hjälp trots att jag står med en gråtande liten tjej (iklädd pyjamas) som vägrar släppa min hand, en stor resväska, en bilbarnstol, en ryggsäck samt en ihopfälld sittvagn. Inte förrän jag ber en ung kille om hjälp med väskan kan vi komma på tåget. En klar kulturkrock efter mina år här i artiga USA.

Den stora chocken får vi dock när vi kommer fram till Skåne. Där får vi veta vad som just hänt i Norge. Under kvällen och de kommande dygnen rullas en mardröm upp och man kan inte låta bli att känna djup sorg och ilska över det som skett. (Bilden här är lånad från nätet: http://nathaalypettersson.blogg.se)

Första veckan i Skåne bjuder på både regn och sol. Vi bor hos Svägerskan och Loff i deras nya fina fina hus!

Vi får även lära känna gosiga Max för första gången.

Andra veckan åker vi upp till Stugan.

Här får Lill-Skruttan uppleva Svensk Sommar när den är som allra bäst. Sol, bad, hopp på grannarnas trampolin, ljusa ljumma sommarkvällar, mys, lek och utflykter. Vi träffar Farmor, Olgakatt, grannarna och en del gäster som kommer på besök.

En annan bloggvän Millan från Bristol kom förbi. Detta var helt otroligt egentligen med tanke på att de passerade just Stugan och det slumpade sig så att vi befann oss där just den dagen de skulle köra förbi där. Otroligt roligt att få träffa Millan och hennes familj. Efter en stunds uppvärmning hade Lill-Skruttan väldigt kul ihop med både S och N.

Bärplockning, svamplockning, kanelbullar och kvastflygning....
Vad mer kan man begära?

Lycka - Att tvätta fötterna i en balja på stentrappen en ljummen sommarkväll.

Besök på Wanås.

Efter Skåne tar vi tåget tillbaka upp till Stockholmstrakten igen. Vädret är lite ostadigt men det grävs potatis i mormors potatisland, leks på lekparkerna i närheten, gås till biblioteket, Tom Tits Experiment samt matas änder som simmar i Maren.

Det blir även en tur ut med båten! Härligt tycker jag som saknar den svenska skärgården mest av allt svenskt.

Självklart görs utflykter in till Stockholm också.

Augusti
En del fina varma dagar får vi också. Då utflyktar vi till stranden och till vänner.

Det blir även flera besök på Friluftsmuséet "Torekällberget". Här upptäcker Lill-Skruttan att det är otroligt roligt att rida! Så lycklig och stolt som hon är när hon vågar sitta på Belsebubs rygg har jag nästan inte sett henne tidigare.

Karlbergskanalen en underbar sommarkväll. Vi passerar uppe på St Eriksbron då vi besökt en av mina gamla barndomsvänner. Kvällen känns helt magisk och Kärleken till Stockholm slår emot mig med full kraft. Den tar nästan andan ur mig.

Svärjeresan har varit oerhört bra på så många vis. MEN det har också varit många stunder då det varit enormt jobbigt. Lill-Skruttan har längtat halv ihjäl sig efter sin pappa. Det har visat sig i allt från trots, gråt, ilska och apati. Jag har aldrig känt mig så ensam och otillräcklig som under vissa stunder denna resan. Så när vi äntligen landat på Newark och M möter oss är Lyckan total! Äntligen är hela familjen tillsammans igen!

Foto taget genom fönstret på flygbussen då vi är på väg mot Grand Central.
Jag tittar ut och känner lycka. Jag är Hemma igen!

Här hemma är dagis nu stängt en vecka och vi tillbringar den veckan med att göra olika utflykter, bl a till Coney Island. Korv på Nathans, besök på Nöjesfältet samt stranden. Under denna veckan slutar Lill-Skruttan även med blöja. Det går förvånansvärt fort och lätt. På tio dagar har hon blivit mer eller mindre torr!

Sommaren fortsätter med sol och värme.

September
I september kommer Olgakatt på besök! Det blir en hel del utflykter under hennes ca 10 dagar i staden.

Ett av utflyktsmålen är The Highline Park.

Oktober
Två små ballerinor

På Columbus Day weekend åker vi tillsammans med våra vänner till Connecticut där vi hyr ett hus tillsammans. Det blir tre fantastiska dagar ihop. Ungarna älskar att få vara tillsammans och vi gör en massa olika utflykter men hinner även ta det lugnt och ha det skönt.

Höstfärgerna börjar komma men än är det varmt.

Ända till sista helgen i oktober då det faktiskt blir en snöstorm. New York drabbas inte så farligt, snön smälter bort redan efter ett dygn ungefär, men omgivningarna utanför staden drabbas hårt. Min bloggvän Taina i Simsbury, CT blir utan ström i nära två veckor! Vi i staden trotsar den blöta snön och trampar iväg för att köpa en pumpa till Halloween.

Här är den karvad och klar.

Trick or Treat!! Lill-Skruttan i sin T-Rex-kostym här tillsammans med kompisarna "Angelina Ballerina" och en fjäril.

November
De sprakande färgerna har nu övergått i milda roströda och guldaktiga toner. Men det är fortfarande väldigt milt ute.

Thanksgiving firas med vänner.

I slutet av november går M och jag på bio. På vägen dit njuter jag gränslöst av att bo i New York City.

December
I början av demember träffar jag Annika och Lotta. Vi träffas uppe i baren på Mandarin Oriental. Det blir en fantastiskt mysig kväll med en underbar utsikt!

Lucia och julförberedelser.

Leverans av bl a julmust!!

Julpyntad 5th Avenue

Grannarna flyttar från sin lägenhet intill oss. Vi saknar dem, men är otroligt glada att de "bara" flyttat till Brooklyn. Barnen har dock lite kämpigt med alla känslor som bubblar upp i och med flytten.

Varm choklad med marshmallows, inköpt lutfisk, Glöggfest och bakade lussekatter.
Nu är det snart snart jul.

Trillingnöten sa...

Det händer så otroligt mycke på ett år! Det ser man när man går igenom bilder och annat. Helt galet är det! Lite som "Rent"-sången :) Seasons of love. 525 600 minutes, how do you measure a year in the life... :)
Speciellt när man har barn märker man hur mycket som faktiskt händer under ett år!

Katarina sa...

Underbara bilder som fint sammanfattar er år tillsammans. Kram

ExPIAtriate sa...

Vilken harlig arskronika och perfekt for att minnas aret som gott! Tanker alltid att jag skulle gora en sadan arssammanfattning i bilder men kommer aldrig till skott!

Trillngnöten,
ja visst gör man mycket under ett år ändå. Man tänker ofta inte på allt som händer tycker jag men om man går tillbaka i bilder så inser man. Och ja, när man har barn ser man verkligen även hur mycket de utvecklas under ett år!

Katarina,
tack!
:-)

ExPIAtriate wife,
ja det blev som en årskrönika detta. :-) Det är faktiskt roligt att ha kvar för egen del. Och det var kul att gå igenom årets foton också.
Kram!!

Desiree sa...

Detta vill jag kalla bildbomb. Oj vad mycket ni har hunnit med detta året. Du körde visst hela året istället för vanlig halvårskoll ;-)
Underbart att få se alla fina glimtar och höjdpunkter ni haft under året.

Annika sa...

Du. där knäckte du sidan! DET var en bildbomb DET!
Bara dagens inlägg ligger på din sida nu, hihi!!!
Men, så ska det vara efter ett år!

KUL med årskrönika. Jag tänkte kära ngt liknande efter nyår, som jag brukar.
Det är så roligt för jag minns så många av de händelser du har på bild, som din skrivarkurs, Ellas fina tårta etc...
Jättefint inlägg, Saltis!
Så roligt att läsa och så roligt att titta på bilderna.
KRAMAR!!!!!

Desiree,
hahahaa! Japp jag var medveten om att det skulle bli mååånga bilder. Men jag tog hela året nu eftersom jag ju missade halvårskollen i juni och eftersom det ändå är dags för något slags årskrönika snart så tänkte jag att jag kan göra det nu.
Kram!!

Annika,
japp enadst ett enda inlägg på heeela sidan! ;-) Så kan det gå. Och visst känner man igen flera av bilderna från året. Det är faktiskt riktigt roligt när man går igenom foton såhär för man minns saker man faktiskt glömt bort. Ser fram emot din årskrönika senare!

Josefine sa...

Härligt, härligt låter det som om ni haft!

Gibson slutade också med blöja i augusti! =)

finelinan,
ja det är helt otroligt vad man ändå gör mycket under ett år. Jag tycker detta året gått så fort, men vi har ju faktiskt hunnit med en hel del.
Skönt att Gibson är blöjfri nu! Det är verkligen en befrielse tycker jag! :-)

olgakatt sa...

Vilken härlig kavalkad, rena årsboken!

Olgakatt,
japp så blev det. En tillbakablick över 2011.
:-)

Senchaholic sa...

Har du glömt att du som svensk tros vilja ta hand om dig själv? ;) Be om hjälp, och du kommer i 9 fall av 10 få det.

Senchaholic,
hej! Har inte sett dig kommentera här förut men tycker det är roligt att du vill göra det nu! Välkommen till bloggen! :-)
Och om du menar angående att ingen erbjöd mig hjälp med väskorna eller vagnen så jo, jag bad faktiskt om hjälp. Till slut. Och fick det! Men det känns ändå konstigt att folk inte erbjuder sig och frågar. Själv är jag en person som oftast frågar om jag ser att ngn kanske kan behöva hjälp. Och det även innan jag flyttade till artiga USA. Men just när folk verkligen kan SE själva att man faktiskt inte <KAN klara av en sak själv tycker jag det är så dåligt att de inte frågar. Men alla såg mer ut som om de var glada över att de själva kunde hoppa på tåget fortare eftersom de alla liksom hellre trängde sig före mig som stod där och försökte lite villrådigt med unge och väskor och vagn, istället för att erbjuda hjälp. Jaja, nästa gång ska jag fråga om hjälp direkt! ;-)

Anna, Fair and True sa...

Vilken årskrönika! Jag ska också göra en för jag missade också halvårskollen (och även fredagstemat förra veckan). Jag fick tårar i ögonen när jag läste hur jobbigt det var när ni var i Sverige en hel månad utan M. Ja, ni hade ju det jättebra också men samtidigt var det ju psykiskt påfrestande för både dig och lillskruttan, på olika sätt.

Jag måste kolla upp hur Tristan har det! Sist jag hörde var han i Australien! :)

Anna Fair and True,
hahaha ja den blev lång med en massa bilder. Men jag har svårt att välja, och man har ju gjort rätt mycket under ett helt år ändå. Tänk för er har ju detta varit ett år ni för alltid kommer minnas särskilt väl. Första året med barn är verkligen speciellt. :-)

Vilket år!! :-)

wienerbrödslandet,
ja du som vanligt inser man att man gjort en massa när man går igenom bilder från året som gått. :-)