fredag, mars 09, 2012

Fredagstema - reklam

Fredag igen och Olgakatt vill att vi idag ska diskutera reklam i dagens Fredagstema. Mitt inlägg i dagens Reklamdiskussion blir nog mitt nyligen skrivna inlägg om "KONY 2012". Ett helt lysande exempel på vilken enorm genomslagskraft smart och välgjord marknadsföring kan ge! Bra eller dåligt? Om det tvistas det nu. Personligen tycker jag det är FANTASTISKT att man lyckats föra fram denna otroligt viktiga fråga till "alla". Framförallt eftersom det startat en diskussion och debatt som är otroligt viktig. Men som alltid när det gäller nyvunnen kunskap så kommer den stora utmaningen EFTER att man fått ta del av informationen - nämligen VAD GÖR VI MED DEN?!


*) Bilden är hämtad från: http://www.slnewsonline.net/childwar2.htm

8 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Det är precis så som du säger. När man når så många på det här sättet som filmen har gjort, fått så många att reagera på många olika sätt, fått igång debatter, diskussioner och allt vad som ingår, då har reklamen haft en enorm genomslagskraft!

Ha en finfin helg alla tre!

Kramar
Karin

Saltistjejen sa...

Pettas,
ja verkligen! Jag fascineras verkligen av hur fort den spridit sig och vilken enorm genomslagskraft den fått!
Kram!!

Charlie sa ... sa...

Agree! Jag tror man måste hitta vägen och formatet som folk "tänder till på" - film, musik, videos...FB o twitter, det är där det händer, det är de formaten vi responderar på. Genomslagskraft maximum och det är det som är målet. I det här fallet, helt enastående effektivt tycker jag!

Kramar!!

Saltistjejen sa...

Lotta,
ja visst är det så! Att hitta rätt nyckel till nyckelhålet! :-)
Men DU jag är SÅ otroligt intresserad av att höra vad DU tycker om KONY 2012-kampanjen?!? Och då menar jag inte ur reklamsyfte utan mer sakfrågan i sig. Just med tanke på det arbete du har.
Du får mer än gärna höra av dig. Om du inte vill göra det i bloggen så är du välkommen att maila eller skicka ett meddelande på FB. :-)
KRAM!

Channal sa...

Det här är inte en dokumentärfilm, det är ren propaganda. De personer som ligger bakom Kony 2012-kampanjen stöder Museveni, som är den sittande presidenten i Uganda. Och detta blir ju vansinnigt bisarrt och underhållande med tanke på att Museveni själv rekryterat barnsoldater, utfört massakrer och godtyckligt avrättat mängder med ugandier utan rättegång. Varför ska inte Museveni arresteras? Läskigt!
Ha en fin helg! Kram Anna

Saltistjejen sa...

Channal,
verkligen är det SÅ pass?!+ DET kände faktiskt inte jag till. Jag förstår att IC har någon support, men jag visste inte detta. Skulle du kunna ge mig ngn länk eller tips på var man kan hitta mer information om detta? Jag skulle gärna vilja läsa lite mer.
Tack!!
Kramar!

olgakatt sa...

Det har pratas mycket i svensk radio om den här filmen och helt övervägande rapporteras är att det är som Channal säger. Kvarstår gör att detta uppenbarligen är en skickligt genomförd reklamkupp!
Tror att jag fortsätter att använda min nypa salt ..

Saltistjejen sa...

olgakatt,
där ser man! Ja jag tycker fortfarande att det är en helt suverän marknadsföring, och jag vidhåller att jag gläds åt att så oerhört många fått upp ögonen för detta problemet i och med filmen. MEN jag tycker också att det är skrämmande att så många inte alls ifrågasatt och tagit reda på mer fakta när de sett filmen, och jag tycker personligen inte heller att just stöd till militären i Uganda verkar vara det bästa sättet att hjälpa till mot dessa fruktansvärda brott som barnsoldatsrekrytering är.
Kram!