tisdag, juni 22, 2010

Så var det lite sjukt igen då

I morse när jag smorde Lill-Skruttan med solskyddskräm upptäckte jag att hon hade hela bröstet och magen fullt av små små små utslag. Yttepyttesmå är de och ser närmast ut som värmeutslag. Men eftersom vi igår fick ett email från dagisets föreståndare där det stod att man just nu upptäckt barn med både Coxsackie samt roseola virus så antog jag att det var något av dessa. Öppnade därför upp detta email för att läsa om symptomen för dessa två virus (för de mindes jag intemer än att jag läst något om just blåsor och utlsag) och det verkade vara roseola. När jag googlade dettta visade det sig att roseola kallas "3-dagars febeer" på svenska medan coxsackie virus är det man i Sverige kallar "höstblåsor".

Lill-Skruttan har ju inte haft feber vad vi kunnat se de senaste dagarna men var däremot lite tröttare och lite mer hängig med något mindre tålamod än vanligt under helgen. Aptiten var inte heller på topp och nu med de är utslagen på bröstet idag så gissar man ju att hon inte varit helt frisk de senaste dagarna heller. Det har alltså blivit en hemmadag idag. Hon verkar dock inte ha någon feber idag heller och har inte verkat direkt hängig. Utslagen verkar inte heller vara något som stör. Varken klia eller göra ont på något vis. När jag pratade med en av lärarna på dagis sa hon att hon skulle höra med föreståndaren om hur länge man ska ha sitt barn hemma efter det att de uppvisat utslag orsakade av roseola. Eventuellt får Lill-Skruttan komma tillbaka redan imorgon eller så blir det kanske ytterligare en dag hemma. Vi får se.

Jag hoppas dock att hon får komma till dagis eftersom hon uppenbarligen är såpass frisk att hon blir rätt uttråkad här hemma. Hon pratar om dagis och om alla sina kompisar där hela tiden. Vi har ändå varit ute lite på lekplatsen en stund, samt lekt mycket här hemma men jag tror verkligen att hon saknar interaktionen med andra barn. Just nu sover hon middag och snart kommer M hem för att byta av mig så jag kan gå till jobbet en stund nu på eftermiddagen.
Sedan får vi som sagt se hur kvällen och morgondagen blir.
Nu vaknade hon visst.

8 kommentarer:

Desiree sa...

Aj då synd att lilla E är sjuk men det är ju iallfall bra att hon verkar pigg och ivrig att komma tillbaka till dagis. Förhoppningsvis så blir det inte långvarig karantän hemma. Det är iallfall bra att du och M är så bra på att pussla ihop dagarna och att ni båda jobba nära hemmet så att man kan köra halvdagar. Håller tummarna för att hon kryar på sig snabbt och får komma till dagis snart igen.
Kram

Saltistjejen sa...

Desiree,
ja det är bra att vi båda har sådana flexiblla jobb och att vi jobbar nära. Det underlättar mycket.
Kram!

Fröken Anki sa...

Ojdå, hoppas att hon snart mår bättre.

kram

Saltistjejen sa...

Fröken Anki,
ja det tror jag nog hon gör snart.
Jag såg ditt mail också Ska svara på det ikväll!

Anna, Fair and True sa...

Hoppas lilltjejen kryar på sig snart!

Saltistjejen sa...

Anna Fair and True,
tackt! Har just pratat med dagis och det blir dagis imorgon för henne! :-)

Livet enligt Jenny sa...

Skönt att hon inte är så påverkad men det är lite jobbigt när det kommer så mycket på en å samma gång... Klar fördel nu när barnen är stora och de dessutom "klarar sig själva" när de e sjuka(de skulle inte säga emot om man var hemma och passade upp dem nu heller men.. :) )
Hoppas det går över snabbt och att det sedan blir en sjukfri sommar. Kramen

Saltistjejen sa...

Jenny,
tack! Ja hon är bra och kommer gå på dagis imorgon!
kram!