fredag, december 03, 2010

Fredagstema - julsånger

Idag är det fredag igen. Igår kom kylan och den mer vintriga känslan. Nu är det bara lite vitt som saknas. I form av snö eller frost. Men jag är glad ändå så länge det är klart och kallt och torrt! Det enda jobbiga med den torra luften är att mina händer blir som sandpapper. Jag smörjer och smörjer och smörjer. Ibland känner jag mig nästan som "Farbror Barbro" när jag står eller sitter och smörjer in händerna med hur mycket handkräm som helst. Ja, jag har till och med testat olivolja! För just sandpapperskänslan är hemsk!




Idag är det som sagt fredag och därmed är det Fredagstema. Ny värd för december månad är Erica. Dagens tema är Julsånger. Jag är ingen julsångsfantast. Iallafall inte på det viset att jag har en mängd julskivor hemma. Ni vet sådana med julsånger från diverse olika artister. Det känns som om de flesta något välkända artister har gjort åtminstone en eller ett par julskivor var. Men som sagt, jag har nästan aldrig köpt några. När jag var yngre minns jag att jag spelade av en LP med Håkan Hagegård som sjöng julsånger. Det var till min mamma som älskade Håkan Hagegård. Jag älskar hans version av "O Helga natt", eller "Adams julsång" som den väl egentligen heter? Detta är nog min favoritjulsång av alla om jag måste välja en enda. Den får jag verkligen julkänsla av! Men den bör ju framföras av någon som har tillräckliga röstresurser. Under mitt andra år på universitetet var det vår årskulls tur att ordna Luciatåg. Då bestämde vi att ha med just den här sången och en av mina kursare skulle sjunga den. Jag tror vi alla blev helt tagna på sängen när han öppnade munnen och sjöng den för första gången. Vilken stämma! Otroligt! Det hade nog ingen riktigt trott.




När jag gick på mellanstadiet hade jag även en julskiva med Carola Häggkvist. Den spelades mycket den julen kan jag lova. Ett par år senare var jag Rick Astley frälst som så många jämnåriga med mig. Sista låten på hans skiva Whenever you need somebody var en cover på "When I fall in love", vilket ju inte alls är någon julsång, men jag spelade den otroligt mycket just under sena hösten och innan jul det året. Så för mig är den fortfarande en låt som ger mig julassociationer.




I vuxen ålder har jag bara köpt 3 julskivor. Det är de vi har nu jag och M. En är en jul- och luciaskiva med körer från Adolf Fredrik. En är en "Absolute Christmas" med blandade artister. Och en är en julskiva med Jill Johnsson som jag köpte till M första julen här. Tyckte det passade bra med  Sveriges största Countrystjärna när vi just flyttat hit. Men vi lyssnar väldigt lite på de här skivorna. Lite under glöggfesterna vi haft, under första advent när vi tänder ljuset, eventuellt lite under Luciadagen, de två jular vi tillbringat här. Men inte mycket mer.

Lucia är annars den "julhögtid" som känns allra viktigast för mig vad gäller julstämning. Just Luciasångerna och att få se och höra Luciaframträdande ÄR jul för mig. Säkert för att detta är något man vuxit upp med. Sedan man var Lucia på dagis till att öva Luciasånger i skolan. Jag var dessutom med i kören på gymnasiet och då övades det Luciasånger under hela höstterminen nästan. Underbart!  När jag simmade aktivt hade vi alltid även Luciaframträdande i simklubben. Då med luciatåg samt fackelbärare längs med bassängkanten i vattnet. Det var även alltid en liten roddbåt som två simmare simmade runt med i mitten av bassängen. I den satt en liten Lucia och en liten tomte. Alla coola simmare ville såklart vara fackelbärare. Själv var jag sugen men å andra sidan älskade jag att sjunga så det blev ändå alltid själva tåget som lockade med mig.

Det är också denna högtid jag saknar mest här i USA. Visst kan man se Luciafirande i efterhand online nu, men det är ändå inte riktigt samma sak. Jag kan sakna att vara DÄR det händer NÄR det händer. Att vakna upp en kolsvart luciamorgon. Kyla som biter i näsan. Doften av sterinljus. Lite småpirrig känsla när man drar på sig det nystrukna linnet. Nästan lite frasigt. Stelt. Kyligt mot huden först. Fixa glittret. Sjunga upp. Sedan tystnaden som lägger sig innan första ackorden tas i "Sancta Lucia". Eller alla de gånger man inte deltagit själv men suttit i spänd förväntan tuggandes en pepparkaka och väntat in Lucian i mörkret. Det är för mig helt oslagbart juligt. Och jag önskar även att någongång som mamma få se Lill-Skruttan i lite för stor krona sjunga i ett luciatåg. Men det vet jag inte om det någongång kommer att ske? I år ska vi dock återigen på Svenska Kyrkans  årliga Luciakonsert här och det ser jag mycket fram emot.


För att försöka knyta ihop det här Fredagstemat lite avslutar jag med ett Luciaklipp där Farbror Barbro gör egen entré. Inte speciellt högtidligt men väl roligt. Om man har tillräckligt stark mage för att tycka om den här typen av elak humor.




Nu är det snart helg igen och imorgon har Lill-Skruttans dagis en Book Fair på Barnes & Nobles. Då blir det en konsert med deras sånglärare Bari och vi kommer givietvis gå dit och lyssna och även handla för att stödja dagiset. Men mer om detta senare.

25 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Så bra du alltid skriver; det är en fröjd att läsa dina inlägg.
Du påminde mig om någonting:). För mig börjar egentligen jultiden med Lucia; det är då jag får känslan av att den är på gång.
Håkan Hagegård är också en av dem som jag gärna lyssnar på när han sjunger O helga Natt. Har den Lp-skivan hemma, men det är så sällan vi tar fram våra gamla skivor och lyssnar på dem. Måste nog bli bättring på det området.

En varm kram
till Dig och din familj!
Trevlig helg, njut den fullt ut!

Saltistjejen sa...

Pettas,
å TACK vad GLAD jag blir! och lite rörd och generad mitt i allt. :-)
Ja jag tycker också att lucia verkligen är början till själva julen. Det är ju då bara en dryg vekla kvar till julafton och man känner på ngt vis hela stämningen runtomkring sig. Jag gillar det!
Kramar!!!

Anonym sa...

Vad fint du skriver om Lucia! Att fa se Luciaframträdande är ocksa jul för mig, även om jag mest upplevt Lucia utomlands.
Ha en trevlig helg!
Kram, Lisa

Saltistjejen sa...

Lisa,
tack!!! Ja Lucia är ju verkligen lite speciellt. och det känns som om få som inte är vana med luciafirandet riktigt kan förstå hur mycket det betyder för oss som faktiskt växt upp med den traditionen sedan vi var små.
Kramar!!

olgakatt sa...

Visst är Lucia speciellt. I år ska jag få se Karl gå i Luciatåg som pepparkaksgubbe...

Ang dina sandpappershänder: Gå inte EN ENDA MINUT utan vantar eller handskar utomhus! För mig räcker det med slarv en kort stund, sen tar det en vecka innan händerna blir riktiga igen trots ivrig smörjning.

Har mejlat mitt enda bokönskemål!

Saltistjejen sa...

Olgakatt,
å vad skoj att Karl ska vara pepparkaksgubbe i luciatåget! :-)
aha så DET är tipset för att slippa torra händer. Oj! Jag går ju alltid utan handskar ute. Nästan jämnt... Får bättremig där då. Tror även att jobbet är en del i boen. Mycket användande av latexhandskar här samt mycket handtvätt gör ju inte saken bättre. Tyvärr. Jag såg mailet! Tack! Vi ska kolla!
Kramar!!

Fritt ur hjärtat sa...

Fint skrivet, för mig börjar alltid jul vid kyrkobesöket första advent då jag får sjunag hosianna. Annars har jag nog de du så väl beskriver, en skivsamling med lite av varje:-)

Saltistjejen sa...

Fritt ur Hjärtat,
tack!!!
Ja Du har ju en imponerande julskivesamling!!!! :-)
Kram!

Annika sa...

Visst saknar man lucia här. Så är det...
Och det är inte samma sak att se det på SVT play. Men visst är man glad att få se det där också.
Det är så mkt annat bakom lucia som man går miste om här.
OCH vi som har gått med i många luciatåg vet precis hur det är...fnissigt, nervöst, nystrukna linnen och sen sången...
Absolut saknar man det.
Jag har nog ngt fler skivor än vad du har i julkategorin, men jsut ny lyssnar jag ändå mest på Pandora radio och gör listor där...
KRAMAR!!

Saltistjejen sa...

Annika,
hahaha ja du har ju en hel del fler julsamlingar du! :-)
Ang Lucia, gjorde du ngn sorts tradition med K och Luciafirande? Typ i ngn svenskföreäning eller liknande??
Kram!

Annika sa...

Saltis, det har varit lite dåligt med det, tyvärr...Ett tag gick hon i svenska skolan i Washington på lördagarna. DE har stort lussefirande varje ¨år,och då var hon med. Men jag tog henne ur den skolan eftersom det var mest engelska, trots allt. Lektionerna fick i princip hållas på eng eftersom det var så många ungar som kune dålig svenska. DET trots att en av fldrarna var svensk. Bedrövligt.
Sen har jag tagit henne på luciafirande i en av kyrkorna här som kör luciatåg varje år. OCH ibland har vi varit hos kompisar och lussat, men då har det bara varit vi svennar.
Ärligt, det är en ganska svår tradition att hålla vid liv. Så tråkigt är det...
Men, det är bra att ni går t sve kyrkan, tycker jag!!
DET är säkert jättefint!!!
Kramar igen!!

Saltistjejen sa...

Annika,
ja jag inser ju att detta är en jättesvår tradition att upprätthålla. Det handlar om så mycket mer än att bara se ngt under en dag. OM man verkligen vill ha den där riktiga LUCIAKÄNSLAN. Som liten fick man ju själv hålla på med sånger och sådant ett bra tag innan själva Luciadagen och det firades ju verkligen runtom. men detta var ju mycket en skol- eller dagisaktivtet så det inser jag inte går att få in på samma vis här. Jag köpte en liten krona till Lil-Skruttan iallafall och tänkte att vi alltid kan lussa lite här hemma!
Kramar!

Annika sa...

Oh, Rick Astley. Vad han ser töntig ut! Men det tyckte man inte då det begav sig =) Kram!

Trillingnöten sa...

Vad kul att du tog upp Farbror Barbro också :) En gammal favorit som man inte ser så ofta längre! Jag älskar julsånger och har några best of med både engelska oxh svenska. Förra året köpte maken nån Sting-skiva med vintermusik och den var helt ok! Ett tips kanske :) Kram

Anonym sa...

@ Annika,
vad trist att det blev mest engelska i svenska skolan! Man är ju där för att lära sig det svenska spraket eller halla det vid liv! Luciafirande i svenska kyrkan hör till mina barndomsminnen & sa lussade mamma för mig förstas. Jag var med i olika luciatag när jag blev större och det var stämmningsfullt. Nu pa äldre dagar har det blivit lite daligt med luciafirandet...fast en och annan saffransbulle slinker alltid ner ;-)
Kramar

Saltistjejen sa...

Annika,
hahaha ja visst GÖR han!!!! men som du säger så tyckte man ju inte alls det då! :-)
kramar!

Trillingnöten,
haha ja det var ett tag sedan. Men varje vinter får jag såhär supertorra händer och då kallar M mig alltid för Farbror Barbro när jag går runt och smörjer mig. ;-)
Kram!


Anonym,
ja det lät inte så bra med engelska i svenska skolan!!! Jag håller med dig och Annika ang Annikas kommentar om detta. Kul att du har fina minnen av Lucia från din barndom. Det ÄR ju en väldigt vacker tradition tycker jag.
Kram!

✿Ewa sa...

Hej, jag tänker på dig nu när det är dags för "Emmas" julklappar igen. Jag minns med glädje förra året och vill bara säga (återigen) att jag blev så glad så glad förra året över det fina paketet ifrån dig. Bland annat den flytande tvålen som jag inte ville skulle ta slut.
Ha det bäst min vän och varma adventskramar till dig

✿Ewa sa...

Just det, jag glömde en sak. Angående torra händer och olivolja. Jag jobbade som massör för några år sedan och använde då mandelolja och även olivolja. Mina hände blev ändå torra. Så jag minns att jag då tänkte att det nog behövs något annat än olja för att det ska funka bra mot torra händer. Däremot var sheaolja jättebra och köper du någon produkt med sheasmör i så blir du nog nöjd (hoppas jag)Jag hade en läppbalsam med det i och det var absolut bäst av alla jag har provat.Tyvärr så slutade de att tillverka den.

Ja det var allt för nu :D

Saltistjejen sa...

Ewa,
å tack vad gullig du är!!! :-)
Ja i år är det dags igen. är du med i bytet i år också? Jag är det men har ännu inte hunnit handla min klapp än. Hoppas göra det i veckan så jag kan skicka det snart.
Tack också för tipset om händerna! Jag ska kolla upp det.
Kramar!!

✿Ewa sa...

Jomen visst är jag med! :D Vill inte missa något så kul. Trots att jag ju är alldeles väldigt vuxen och till och med säger när någon frågar mig vad jag vill ha i julklapp. -Inte behöver jag, jag har ju allt jag kan önska mig.

Så tycker jag att det här är en så kul idé och den gör mig så glad både för att jag får hitta på något att ge och spänningen när något landar i min brevlåda.

Kramar till dig

Saltistjejen sa...

Ewa,
ja jag älskar idén och att Emma genomför den iår igen! :-)
Kram!

HeLena sa...

Jag älskar också lucia men även julen! Jag saknar också den där förväntas fulla känslan när man står färdig och väntar på "tonen" från körledaren för att sätta igång... för att inte tala om hur det sen klingar...

Jag har också problem med mina händer, jag använder idomin (ger fula grönsvarta avlagringar under ringarna, någon slags kemisk reaktion??) men är jättebra, ialla fall för mig... den är så "fet" men håller sig bra på plats. Och torkar fort in om man smörjer ordentligt (dvs gnider runt händerna). Kanske svårt att få tag i däröver...? Hoppas det blir bättre!

Saltistjejen sa...

HeLena,
ja det är just DEN känslan tillsammans med förberedelserna jag menar. Att man liksom gradvis förbereder sig fram till en viss "pukt" när DET ska SKE! åååå det saknar jag.
Idominsalva låter bra men det har jag inte sett här. Av svenska produkter har jag hittills gillat fenuril bäst men här har jag inte hittat ngt lika bra än.
Ska leta vidare.

Anna, Fair and True sa...

Det där sista Farbror Barbro-klippet hade jag missat! :)

Jag tyckte alltid om att titta på Luciafirandet på TV som gick på mornarna när man var liten (ja, det går väl fortfarande) men ofta missade man ju det pga att man själv skulle iväg på något firande. Men om det hanns med så tyckte jag det var så mysigt att titta på det och äta lussebulle.

Hoppas du får se lilltjejen i ett Luciatåg någon gång!

Kram!

Saltistjejen sa...

Anna Fair and True,
ja jag gillade också Luciamorgnarna på TV. men som sagt jag såg dem oftast när de gick i repris på kvällen eftersom man själv ofta var ute på egna "tåg" på morgonen.
Kram!