måndag, december 13, 2010

Luciakonsert i New York

I lördags var det återigen dags för Svenska Kyrkans årliga Luciakonsert. Vi har gått på den två gånger tidigare och det är verkligen otroligt stämningsfullt. Sådana här gånger är jag så glad att jag bor i den här staden. Varje år organiserar som sagt Svenska Kyrkan en Luciakonsert, eller ett Luciatåg kanske man borde säga rätt och slätt. Eftersom deras egen kyrka här inte är särskilt stor så hålls de här konserterna alltid i en annan kyrka strax nordväst om Central Parks sydvästliga spets. Det är en rätt mäktig kyrka i sten med mycket utsmyckningar och akustiken är väldigt bra.

Väntan utanför kyrkportarna

Inne i kyrkan

Lill-Skruttan roar sig i kyrkbänken och på kyrkgolvet.


Intåg


Lucian med sina tärnor




Lucia


Stämningsfullt


Bilden här är exakt densamma som den ovan men tagen med olika exponering så att det mörka framträder bättre. 


Lill-Skruttan börjar tröttna lite på skönsången.


Här några filmklipp från framträdandet:


Jul, jul strålande jul










Och så är det dags för Lucia med sitt följe att gå ut:


På vägen hem promenerade vi genom Parken. Utanför Zoo:t var det upplyst.
Vi köpte ju även gran på vägen hem men det skrev jag ju om här.


Väl hemma provades Luciakronan.


Nu är det verkligen full julstämning hemma. Dofterna från saffrans- och pepparkaksbak samt även från glöggen och granen sitter fortfarande kvar här hemma vilket gör att julkänslan förstärks ytterligare. Så himla mysigt nu tycker jag!

Sedan vi fick Lill-Skruttan har vi gått på den mer familjevänliga konserten vilken börjar redan klockan 16 på eftermiddagen. Det blir självklart inte lika stämningsfullt och högtidligt som de senare konserterna (man har en klockan 16 en klockan 18 och en klockan 20) eftersom det är ganska mycket ljud från alla barn. Gråt, lite prat, skrik och så som det ju blir med många barn i de lägre åldrarna på en sådan här tillställning. Lill-Skruttan var ändå väldigt duktig hela konserten. Trots att även hon blev lite rastlös redan efter ca 10 minuter. Men hon roade sig ganska väl under resten av konserten genom att rita, leka med sin docka, "viskprata" lite med oss, leka med mitt halsband och bläddra i bibeln. I början då de släckte ner och Lucia med sina tärnor kom in var hon dock väldigt storögd. Det tror jag verkligen hon tyckte var speciellt. Personligen skulle jag nog föredra att man verkligen gjorde den tidiga konserten ännu mer barnvänlig på så vis att den kortades ner. Istället för en hel timme kanske det kunde räcka med ungefär 40 minuter eller så. För det är verkligen lite väl långt för de allra minsta att vara tysta och hänförda i en timmes tid.

Tidigare år vi gått på Luciakonserten kan läsas om här:
2006
2008

Fast för exakt ett år sedan var det ju inte Lucia som gällde utan poolen och doddidajs...!



Eftersom jag lyckats med konststycket att släpa med mig M´s stora kamera till konserten men glömma bort att minneskortet inte satt i så är alla bilder från Luciakonserten här tagna med min iPhone. Därav är en del av bilderna inte av den allra bästa kvaliteten. Men det visar ändå en del av stämningen tycker jag.

13 kommentarer:

Suddrik sa...

Det var ju ett rejält gäng det där! Bra lät det också... *avis*

Saltistjejen sa...

Suddrik,
ja det är verkligen ett jättefint Luciaframträdande de gör här varje år! Jag är glad att jag kan få se och höra det i brist på svenska lussanden.

Trillingnöten sa...

Underbart! Jag fick gratisbiljetter 2006 (kan ju varit så att vi var på samma utan att veta omd et!!) för min vän var med i luciatåget. Det var vackert och jag hade nog inte sett Lucia på flera år då :)
Kul att du också pysslat! Jag skickade kortet igår och det borde komma fram, ja, nån gång innan jul kanske :) Kram!

Saltistjejen sa...

Trillingnöten,
ja det är verkligen ett underbart luciatåg tycker jag! Kul att vi kanske var på samma konsert då 2006! :-)
Haha ja jag hoppas också att kortet till er kommer innan jul.
Kram!

Millan sa...

Ah sa mysigt med ett riktigt luciafirande. Just lucia ar annars valdigt svart att fira nagon annanstans an i Sverige tycker jag. Det gar liksom itne riktigt nar ingen annan firar.. eller fattar vad man pratar om. I Bristol finns tyvarr inget ordentligt luciatag med vi traffade vara svenska vanner igar och fikade med alla barnen. Valdigt trevligt och de sma var sa sota... :-).
Kram

✿Ewa sa...

Så mysigt med Lucia konsert. Det är så stämningsfyllt.

Jag lyckades ju också med konststycket att glömma sätta i minneskortet i min egen kamera när mitt barnbarn för första gången provade på fingerfärg...jag blev så besviken när jag upptäckte det så det blev en större grej av det än myset hon och jag hade haft. Men så kom jag mitt i allt på att kameran har ett eget litet internminne på 25 bilder. :D Allt låg där i och jag blev så glad igen. Haha! Vilken tur!

Kram

Annika sa...

Fint.
Lucia är den tradition jag saknar mest från Sverige av dem alla.
OCH jag tycker det är så svårt att återskapa den här.
Jag gick inte på luciatåget inne i kyrkani DC, och det brukar vara så fint. Det blev inte av, och inte heller kunde jag gå på SWEA bazaren där de hade ett större luciatåg.
Tittade på svtplay igår och njöt av det. Iallafall det mesta av det, det fanns punkter jag tyckte rent illa om däör också, men när körerna sjöng var det som om håret reste sig på armarna. SÅ sanslöst vackert!!!
Ja, de kunde dock korta ner familjeluciaframträndandet hos er. Håller med. Det är lite väl mkt begärt.
KRAMAR!!

Saltistjejen sa...

Millan,
ja det känns väldigt bra att Svenska Kyrkan anordnar detta varje år. Som en gåva till oss svenskar här som saknar Lucia. :-)
Ni verkar ju ha ert svenskgäng vilket ju säkert gör ännu mer för era barn vad gäller Luciatraditionen. Så mysigt!
Kram!!


Ewa,
ja det är så mycket julkänsla för mig just Lucia. Och det där med glömda minneskort eller batterier i kameran är verkligen inte kul! Batteriet brukar jag minnas för kameran är så lätt utan det. men minneskortet är svårare. Tur för dig att du hade ett annat. Men man måste ju kunna njuta även när man gör sådana här saker som du säger. Jag gjorde det fullt ut i lördags. Först blev jag arg på mig själv, men sedan struntade jag i det hela. Och som sagt det fungerar ju med dagens mobiltelefoner också även om kvaliteten inte är densamma. :-)
Kramar!


Annika,
japp jag också. Just för att den är så unik och här är det ingen som alls förstår vad man pratar om ens när man berättar. Jag är nog som du när det gäller luciasången, jag gillar körsången bäst. Och då framförallt de där "klassikerna" som man sjungit själv i så många Luciatåg i livet. :-)
Nu snöar det här!!! Fast bara lite, men ändå! :-D
Kramar!!

Desiree sa...

Vilken underbar upplevelse. Det känns ju verkligen som om du knappt går miste om att inte vara i Sverige under Lucia. Ser otroligt stämningfullt och vackert ut från dina bilder och klipp. Något sådant här skulle jag vilja vara med om. jag får nog ta och boka in biljetter till något Lusse firande i någon kyrka till nästa år.
Vad kul att få se en helbild på eran fina julgran också. Ni har fått till både fin julstämning samt luciafirande. Skulle jag bo i USA igen skulle jag gärna vilja bo i en lite större stad där det finns lite fler svenskar som man kan fira svenska traditioner med som dennna.
Kram!

Anna, Fair and True sa...

Mysigt! Jag har ju själv varit på den en gång (1995!) - trevligt minne!

Saltistjejen sa...

Desiree,
ja det är helt otroligt mysigt! Haha varför inte en New York tripp nästa december så kan jag fixa biljetter till Luciakonserten här!? ;-)
Och ja det är ju stor skillnad att bo i en stor stad jämfört med en liten. Det gäller ju alla länder. New York är dessutom väldigt internationellt vilket gör att man känner sig hemma här på ett sätt som jag gissar att det är svårare att göra på många andra ställen i världen. Särksilt om man bor i mindre städer.
Kramar!!

Anonym sa...

Tusen TACK!!!
Tänk vilken tur jag har...min dotter syns perfekt på dina små filmsnuttar. Var där på sista konserten tillsammans med hennes amerikanske pojkvän som tyckte det var såå fint. Undra om det var sången eller henne han menade:-)

Fint var däremot inte söndagsvädret, som du vet...men julshopping blev det i alla fall.

Är tillbaka i WI här vi fått lite mer snö och just nu kallt som attan, -16C!!!

Julhälsningar från Bea i WI

PS har skickat ett mejl till dig DS

Saltistjejen sa...

Bea,
nämen vad roligt!!! :-) Att det råkade bli så ba när jag filmade alltså! Jag ska kolla min mail också.
och visst var konserten underbar. Du kan ju hälsa din dotter att de i kören är helt fantastiska! Vilket jobb de lagt ner för att göra dessa föreställningar så underbara! Tacka henne!
-16 var KALLT! Här har vi bara ett par minus idag. Härligt tycker jag! :-)
Kram!!