måndag, december 13, 2010

Paket på väg

Idag har varit en småstressig dag. Vi var ju tvungna att få iväg julpaketen till Sverige idag. För att de ska hinna fram i tid till julafton. Så i morse stannade jag hemma och slog in paket och gick till posten. Om man inte MÅSTE gå till Posten såhär års ska man INTE göra det! Det är verkligen fruktansvärt! Jag avskyr det varje gång jag varit där innan jul. Fullständigt packat med folk. Kön ringlade sig som en gigantisk orm eller slalomkö genom nästan hela rummet. Varför har amerikaner ännu inte inrättat kölappssystem?? Det förstår jag inte! Nej, jag kände mig nästan lite som när jag var i f.d Sovjet 1990 och var in i en affär för att handla. Där var det köer i omgångar. Först till disken där man skulle tala om vad man vill köpa. Sedan till en annan disk där man fick sina varor. Och sist kö till kassan där man skulle betala.

På posten idag var det först liten kö till de "bord" som står utställda där man ska ta blanketter och fylla i för att skicka paket. Självklart var det kö dit. Och eftersom jag var korkad nog att inte ta med egen penna blev det även kö till pennorna eftersom 3 av 4 pennor där inte fungerade. Efter detta var det dags att ställa sig längst bak i den gigantiska kön till luckorna. Till slut kom jag fram och som tur var så var kvinnan som expedierade mig jättetrevlig och hjälpsam. Men det tog sin lilla tid ändå. Jag var tvungen att fylla i lite mer samt skulle ha en kartong till vissa saker och den skulle ju då packas. Men till slut var det iallafall avklarat.

Nu kommer det dröja ett bra tag innan jag går till posten igen!

Idag var det ju Lucia också men här har det varit dåligt med Luciastämning. Jag hade dock SVT Plays luciafirande igång när jag slog in paketen vilket var mysigt. Men som sagt, Lucia är verkligen den svenska högtid jag saknar mest. Jul och Midsommar tycker jag går bra att fira här, men just Lucia känns så speciell. Det hade jag nog aldrig trott innan jag flyttade hit. Jag tänkte nog att just jul och midsommar skulle vara de högtider jag skulle sakna mest. Jag hade tänkt att skriva ett inlägg om vår Luciakonsert i lördags och posta idag men jag får se om jag orkar. Det har varit en intensiv dag idag så kanske kommer det inlägget lite senare.

Ett av de paket jag också fick iväg under mitt besök på posten var mitt bidrag till Emmas Julklappsbyte. Jag hoppas det hinner fram i tid till personen som ska få det. Jag var med förra året också och det var jättekul! Verkligen en superidé! Tack Emma!!!

För att göra dagen lite mer Lucialik tog jag iallafall med mig en del av de lussekatter jag bakade igår och bjöd på på jobbet. Det uppskattades. Kul! Det visade sig att en av mina kollegor också varit på Luciakonserten vi var på i lördags. Han var mycket imponerad. Tydligen kände han någon av de som sjöng. Och nu singlar det ner små vita snöfjun utanför fönstret. Härligt!

8 kommentarer:

Millan sa...

Haha, ja har hade du skrivit precis det jag kommenterat i inlagget ovan, dvs att det ar lite svart att riktigt fira Lucia utomlands :-). Jag saknar ocksa de traditionen och blir lite melankolisk nar jag tanker pa alla luciatag man varig med i i skolan osv. Mysigt! Och borjar liksom julen pa nagot satt.
Kram igen

Annika sa...

Har de inte kölappar på posten i nYC??? Det har de haft här så länge jag kan minnas...
Dåligt av NYC, bakläxa.
Jag fick min julklapp från Ewa i lördags, den genom Emmas byte, det var så roligt att få den. HOPPAS innerligt att min kommit fram till emma själv. jag skickade den för två veckor sen då det borde den.
Posten suger, hatar att gå dit, även fast vi har kölappar...
Kram!!

Saltistjejen sa...

Annika,
verklligen?!? KÖLAPPAR! Å vad lyxigt! neeejdå här i staden kör man med köööööööööö. Utan lapp! Inte på den stora posten nära Grand Central. Dä har man kölappssystem om jag minns rätt. Men dit går ju inte jag! Vår närmaste post är ändå inte liten. Utan ungefär som en vanlig post i Sverige var. Så de borde ha kölappar!
haha visst ÄR det träligt att gå till posten! Kul att du fått din julklapp. Jag hopas att den jag skickade igår hinner fram i tid.
Kramar!

Anna, Fair and True sa...

Har alltid tyckt att amerikanska posten ligger lite efter... Fast det är bra mycket billigare att skicka saker. Så då får man kanske ta köerna...

Visst är det kul med julklappsbytet!

Kram!

Saltistjejen sa...

Anna Fair and True,
javisst!!!! och jo det är billigare att skicka paket. Mycket billigare. Tyvärr blev det ändå rätt dyrt för oss igår för vi skickade en hel del....
Julklappsbytet är toppen!

Saltistjejen sa...

Millan,
japp Lucia är definitvt början på julfirandet!
och det saknar jag mycket här. Sången och stämningen.
Kram!

SweFlo sa...

Jag skickade mina svenska paket i lördags och som tur var var det bara två persone ri kön då. Igår skulle jag skicka inrikes, och jag tänkte att det nog kunde vara kö, och eftersom man kan betala och skriva ut portot för inrikes hemme så gjorde jag det, så jag skulel bara lämna av paketen. Och vilken tur! Det fanns knappt parkering, och förklaringen var ju såklart uppenbar när jag såg den enorma kön inne på posten! Gissa om folk var avundsjuka när jag kunde gå förbi hela kön och bara lämpa av mina redan betalda paket...

Saltistjejen sa...

SweFlo,
oj ja det var tur!! Här finns också en "autiomat" däe man kan skicka paketen själv som "Self service" men det gäller enbart inrikes. Gissar att det var ngt liknande du använde för dina inrikespaket?
Kram!