måndag, maj 02, 2011

Enligt vissa källor firas det storligen här just nu

Fast själva märker vi inte av något av det. Gatorna utanför oss är tysta. Och eftersom vi är sådana här lite småtrötta och tråkiga småbarnsföräldrar så befinner vi oss i vårt eget vardagsrum nu och inte på någon bar i staden. Inte heller ute där det rör sig mer folk. Som Times Square eller liknande. Men enligt en av våra kompisar här som är mer "ute i svängen" så att säga (även till vardags) så är det stor fest där ute. Vad som firas? Jo, detta vilket lär bli årets nyhet här i USA iallafall.

21 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Alla tidningars första sidor här prunkar av att Bin Ladin är död...märkligt hur livet kan bli, man gläds över någons död. Fullt förståeligt...
sedan kommer tanken...vad månde bliva efter detta.
Ha det fint!

Kram!

Saltistjejen sa...

Pettas,
javisst känns det ändå lite underligt att man någons död firas på detta viset. Men så har det varit även i historien då det gällt andra "höga mäns" dödsfall. Och frågan om vad som ska hända nu återstår som sagt. Man får hoppas att han inte efterträds av personer som delar hans syn på världen, men tyvärr är nog risken för detta rätt stor.
Kram!!

KARLAVAGNEN sa...

Ja jag har väl funderingar åt samma håll faktiskt. Skönt jag inte är ensam om detta. Ha en bra måndag!

ExPIAtriate sa...

Jag forstar inte heller hur man kan fira att nagon dodats? Men vart ar varlden pa vag? Och detta i ett sa kallat civiliserat och demokratiskt samhalle? Och betyder detta verkligen att all ondska i hela varlden darmed kommer att upphora? Troligen inte. Tycker bara att det ar valdigt sorligt det hela.
Kram!

Desiree sa...

Oj då förstår jag att amrisarna firar. Ja det lär ju bli stort i USA även om det knappast blir tryggare bara för att just han är borta. Det finns så många fler som så gärna går i hans fotspår.
Kram!

olgakatt sa...

Nog hade det varit bättre med en rättegång i Haagdomstolen. Jag tycker det är ett misslyckande att han inte kunde tas levande och verkligen inte något att korka upp champagnen för.

Anna, Fair and True sa...

Ja, alla andra nyheter lär ju drunkna idag och detta lär ju vara på nyheterna ett tag, inte bara idag. Men synd att de inte kunde fångat honom levande.

Saltistjejen sa...

Karlavagnen,
nej jag tror inte du är ensam i dina funderingar.
Kram!


ExPIAtriate wife,
håller med dig. Det man hoppats hade varit att han fått dömas i en rättegång, men jag gissar att han tog livet av sig eller så. Just för att han inte ville fångas levande. Och självklart kommer det sorgligt nog alltid att komma nya "galningar" som hoppas på makt på här på jorden och i det de menar är livet efter detta.
Kram!


Desiree,
ja det är superstort här i USA. jakten på Bin Ladin har ju pågått i vad är det 10 år eller så? Och som sagt, man får se vem som lär "efterträda" honom, för någon lär det väl bli så småningom. Det är skrämmande med så mycken ondska och oförstånd här i världen.
Kramar!


olgakatt,
håller helt med dig! Självklart hade det varit bättre om han hade fått dömas i en rättegång. Jag bara gissar att hans död var självmord just för att komma undan att fångas levande. Men jag vet ju inte. Det är bara en gissning. Att det "firas" här tror jag är en sdan där klasssisk "hämndreaktion". Här har Bin Ladin stått för ondskan och just i NYC står han ju som den högst ansvarige för 11 september.
Kram!!


Anna, Fair and True,
japp gissar att det lär bli väldigt mycket runt detta med Bin Ladin den närmaste tiden nu. Och det var verkligen synd att de inte lyckades ta honom levande.
Kram!!

Annika sa...

Ja, well..
Man kanske borde vara gladare, men jg kan inte låta BLI att tänka på HÄMNDEN! HAN var ju inte precis ensam med sitt nätverk. Tycker allt att det känns skrämmande och läskigt för hämnden lär komma. OCH var kommer det att smälla då? NYC? DC? vem vet?
Tycker nog inte man ska fira så mycket även om ett av jordens värsta avskum är borta. Men nej, jag känner mer oro än glädje...
Kram!!

Saltistjejen sa...

Annika,
ja det kan j komma att bli hämndaktioner efter sådant här. Man vet aldrig. Visst känns det extra osäkert att bo i städer som New York och DC då. Men man kan inte heller gå runt och vara rädd. Och fira känns på något vis fel tycker jag. Med tanke på att jag ändå har svårt att fira någons död. Även om jag förstår att om man personligen drabbades kan man känna en enorm lättnad och kanske även "lycka" över att en person som vållat en privat skada och sorg är död. Du vet, hämndens lättnad. Det sorgliga är väl att det är just den sortens känsla som tyvärr ligger bakom en mängd krig och oroshärder runtom i världen. Både idag och bakåt i tiden.
Kram!!

Katarina sa...

Oj, vilken nyhetsdag det blev på alla kanalerna.

Redan 2 timmarr efter nyheten kom USA med en resevarning till amerikanska medborgare utomlands via eposten, igen! L. fick mailet i morse och vi väntade bra på det, då vi satt och såg morgon nyheterna på Tv:n.

Saltistjejen sa...

Katarina,
japp verkligen. Oj verkligen! Jag visste inte att de varnade på det viset. Jag hoppas verkligen att det inte blir några dåd p g a hämnd nu.

Karin sa...

R frågade precis om jag hört ngt om ni firade over there. Ska läsa lite om vad du har haft för dig de senaste dagarna. Kram!

Marianne sa...

Så skönt att höra att fler har tänkt som jag, att det är konstigt att fira att någon är död, även om han har gjort så mycket ont.

Hörde på tv-nyheterna här i dag när de berättade lite om hans bakgrundshistoria, och det var påfallande många fel! Nu kommer jag inte ihåg vad det var, men det stämmer i alla fall inte med den biografi om familjen Bin Ladin som jag nyligen läste. Ja, ja.

Kramar!

Saltistjejen sa...

Karin,
tänk att det är drygt ett år sedan ni var här!!! Tiden flyger verkligen.
R har väl nyss fyllt år. Början av april??
Stort Lycka Till på nya jobbet imorgon!!!!
KRAM!

Saltistjejen sa...

Marianne,
nej det är ju lite konstigt att "fira" någons död. Visst kan jag förstå om folk som blivit personligt påverkade av honom känner lättnad och kanske t o m glädje och lycka över att höra att han är död, men ändå. Det känns lite skumt. Och helst hade man ju velat att han skulle ställts till svars i domstol.
Kram!

Susanne sa...

Jag tycker två saker:

1) din blogg är mycket fin och alltid läsvärd

2) om Bin Ladin: http://susalull.wordpress.com/2011/05/03/an-eye-for-an-eye/

Ha det så bra därborta i världens bästa stad! :-)

Charlie sa ... sa...

Saltis och alla,

jag håller med er och känner oro också för vad som kommer hända framöver.

Kram

Saltistjejen sa...

Susanna,
å TACk! vad glad jag blir. Jätteroligt att du tycker om min blogg. :-)
Sedan kan jag helt hålla med dig och ditt inlägg! Jättefint skrivet.
Kram!


Lotta,
ja nu får vi se vad som kommer att hända. Hoppas att det inte ska bli några hämndaktioner.
Kram!!

Anne-Marie sa...

Det känns litet osäker tycker jag med detta som hände. Vad kommer att hända? Nu har det utfärdats varningar för amerikanska medborgare som reser utomlands, säkerheten på flygplatserna skärps ännu mer osv. Jag hoppas att det skall gå att flyga som vanligt när jag beger mig till Stockholm om ca 1,5 vecka. Kramar!

Millan sa...

Ja josses, jag sag pa nyheterna hur det firas ute i varlden. Ja inte pa alla stallen da saklart...
Lite laskgit allt det har pa nagot satt. Jag oroar mig for vad som ska handa nu aven om varlden med all sakerhet mar mycket battre utan Bin Laden.
Kram!