onsdag, juli 11, 2012

Mitt huvud surrar av siffror

Just nu surrar det i huvudet. igen. Ja, jag ber om ursäkt om jag är tjatig men just nu är det ett konstant surr och snurr i min hjärna. Idag tog M och jag och åkte ut till Bay Ridge, Brooklyn för att besöka ytterligare ett par olika bilhandlare. Ett par timmar där ute. Och lite blandad kompott blev det.

Först ut blev Ford. Där träffade vi Howie som var trevlig och som besvarade våra frågor. Han visade upp sin blå Fusion och plitade sedan ner alla aktuella siffror på ett papper till oss. En redig karl i mörkblå skjorta men kanske inte så mycket mer än så. Ingen glöd. Ingen direkt entusiasm. Ingen extra information. Jag fick lite känslan av att Ford-Howie mest räknade dagarna fram till sin pension. Inget ont i det. Alls. Men kanske var hans bästa dagar som engagerad säljare över för ett par år sedan. Dessutom var han verkligen inte ett dugg imponerad av våra svenska körkort....

Efter Ford blev det Mazda. Där höll nog både jag och M på att tappa hakan lite. För när vi är på väg in genom dörren öppnas den av en man i 25+ eller så. Iklädd mörkröd (lite åt det vinröda hållet fast ljusare) skjorta, uppknäppt åtminstone en eller ett par knappar "för mycket". Mörka pilotsolglasögon som vänds mot oss under det mycket mycket välkammade (och välgeléade) svarta håret, ett stort leende och såklart "Can I help you?".  En bilföräljare som tagen ur en film. Eller kanske ihopplockad av delar från alla fördomar man har om just denna yrkeskategorin. Det visade sig dock att denna säljaren inte hade så mycket säljartakter han heller. Det var få saker han visade sig veta. Och han gav noll extra information alls. Själva dealen han kunde ge oss var även den något vi inte kände oss särskilt intresserade av eftersom det var ett mycket långt leasingavtal. Men vi tackade artigt för hans tid och åkte vidare.

Nu till Nissan. Samma företag som vi redan förhandlat med och fått en bra deal av här på Manhattan. Men vi tänkte se ifall de här ute i Brooklyn kanske kunde matcha den dealen och ge oss en ännu bättre. Här möttes vi av en ung säljare. Mycket trevlig, och otroligt kunnig. Han tog oss runt bilen "bumper to bumper" och kunde berätta en massa om dess egenskaper. Bra! Sedan fick vi prata med en sales manager för att höra lite mer om vilken deal de skulle kunna ge oss. Här hade vi däremot en mer luttrad säljarpersonlighet. Smidig som en oljad räv kunde han parera våra frågor med svar som ofta liknade de som politiker ger i kniviga situationer. Alltså, man undviker själva svaret och glider mest omkring själva kärnfrågan. När vi fick höra sifforna han kunde ge oss trillade vi nästan av våra stolar. En oerhört bra deal!! Såpass bra att man nästan inte tror det. På vägen hem diskuterade vi fram och tillbaka om det verkligen kunde vara så och HUR en försäljare kan ge en deal som de går back på.

Väl hemma ringde jag upp den försäljaren vi redan träffat och pratat med på Nissan of Manhattan. Nissan-Mike. En man vi verkligen känner att vi både gillar och faktiskt litar på (såpass mycket man nu kan lita på någon som ska försöka "sälja" en bil till en...). Jag berättade om vårt nya bud som vi fått ute i Brooklyn. Men vår Nissan-Mike berättade då att han tyckte vi skulle vara mycket försiktiga med en sådan deal eftersom många bilhandlare gärna strör bra "dealer" omkring sig men sedan tar igen förlorade pengar i olika avgifter som de inte lika villigt pratar om. Nissan-Mike sa att han själv inte sålde bilar på det viset, utan ville vara ärlig och öppen mot sina kunder och därmed tala om innan man skriver kontrakt, exakt vilka kostnader som tillkommer.

Jag och M vet såklart att även Nissan-Mike är en säljare. Och han vill inget hellre än att slutföra detta nu. Få oss att skriva på leasingavtalet och gå hem och korka upp en flaska vin. MEN det ligger säkert något i vad han berättade. Jag skulle inte bli ett dugg överraskad om Brooklyn-Nissan helt enkelt valde att inte direkt prata om deras avgifter i nuläget. Och jag skulle inte bli det minsta förvånad om det skulle dyka upp sådana vid ett eventuellt kontrakt. Efter att man skrivit på. Lite sådär bara by the way...

Så just nu är frågan. Ska man gå på magkänslan? Vilket skulle vara den mycket bra deal vi redan har med Nissan-Mike. Eller ska man pressa Brooklyn-Nissan lite mer och försöka få svart på vitt vilka avgifter som kan tillkomma. Här snackar vi alltså avgifter som kan sluta på runt 2000-3000 dollar. Så det är inte småpotatis. Som sagt, huvudet surrar av siffror...


*) Bilderna är lånade från:
http://theexpiredmeter.com/2012/04/chicago-speed-cameras-traffic-safety-by-the-numbers/
http://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-image-sleazy-guy-sunglasses-image12424996 **
http://yiptel.com/2012/02/17/3-critical-reasons-to-upgrade-your-business-phone-system/

**) Mannen på bilden i inlägget har inget att göra med ovan nämnda bilförsäljare!


10 kommentarer:

Coolaannna sa...

oj oj oj...vilket svårt val ni står inför! Magkänslan brukar vara den bästa.

Bilar är ett kapitel för sig.

Men det låter onekligen som ni haft en spännande dag med riktiga coolingar!!

Kram och Lycka till i erat svåra val!

Saltistjejen sa...

Coolaanna,
hm, jovars lite extra i vardagen har man ju helt klart fått nu den senaste tiden. Men ärligt talat ser jag fram emot när allt lugnat ner sig lite mer och man kan få mer ordning och reda. Det är lite för många lösa trådar just nu för att jag ska tycka livet är optimalt... ;-)
Kram!

eastcoastmom sa...

Ny eller begagnad bil? Vi har alltid köpt begagnad bil. Min Subaru Forester som jag hade i fem år, två år gammal när vi köpte den, var superbra! Sen hade jag en Toyota Highlander, också två år när vi köpte den, fantastisk bil men kanske stor för NYC.

Charlie sa ... sa...

Är det 2,000-3,000 mer (eller mindre) som skiljer alternativen åt? Är alla avgifter inluderade, dvs har ni jämfört dem?

Trillingnöten sa...

Sånt där är ju jättesvårt, vem kan man lita på? Kan man kolla upp olika avgifter på nåt sätt liksom? Är det inte raka rör som gäller där med? Innan man skriver på nåt slutgiltigt. Annars kanske man kan stämma nån :) Det är ju populärt! haha

Desiree sa...

Det är ju inte lätt det där med att handla bil. Mycket att tänka på så jag har full förståelse för att det snurrar i huvudet. Jag tror att just med bilhandlare så kan det ofta vara så att man måste ställa specifika frågor för att få svar. Det kan lätt bli så att det man inte frågar inte kommer fram. Jag är rätt säker på att bilhandlare ser nog aldrig till att de går back på att sälja något. Jag skulle personligen nog lita på Nissan-Mike på Manhattan. Svårt ändå att veta kanske.
Kram!

olgakatt sa...

Med bilhandlargener i bagaget genomskådar nog M en hel del. Tydligen måste man be om pris inklusive alla avgifter för att begripa vad det kostar.
Nog saknar jag min gamle pålitlige bilförsäljare i mer än ett avseende! Håller tummarna för en bra deal!
Bra synd att Saab inte är ett alternativ....

Syster i söder sa...

Gå på säljaren som ni känner er tryggast med, tycker jag. Men ställ också den säljaren med den bra dealen mot väggen och kräv att få veta avgifterna. kram!

Millan sa...

Ah hjalp... jag kanner igen det dar fran nar jag och Ben kopte var andra bil for lange sedan. Vi var pa en massa olika stallen och valde till slut att kopa fran en liten firma just darfor att saljaren inte var sa typiskt pushig som andra utan verkade reko!

Jag hade helt klart gatt pa magkanslan i en sa stor affar som det har!!

Spannand anda att kopa bil :-).

Kram

Saltistjejen sa...

Ja ni, tack ALLA för era råd!!
Magkänslan känns ju bäst men det kan handla om mycket pengar så vi måste ta reda på lite mer. Idag ska jag ringa och kolla vilka avgifter som tillkommer på den billigare dealen. På den dyrare vet vi att inga andra avgifter kommer att överraska oss.