söndag, april 14, 2013

Äntligen riktig vår i New York!

Idag har vi haft helt perfekt vårväder. Inte för kallt inte för varmt, soligt med små bomullsmoln på en blå blå himmel. Efter en lugn söndagsmorgon hemma begav vi oss ut i den blommande staden runt lunchtid. Vi hade ett par ärenden. Att köpa en vit enfärgad t-shirt till Lill-Skruttan som hon ska ha med sig till dagis imorgon. Samt att försöka hitta en riktig fotboll. Jag hade med mig "riktiga" kameran idag vilket var himla kul (oftast orkar jag ju inte ta med den utan tar mest bilder med min iPhone) och nedan en bildbomb från vår promenad. Häng med!

Full fart på scootern

Tulpanerna blommar nu

Lill-Skruttan och jag gissade på att de bl a bakade pretzels i fönstret här

Uteserveringarna var igång

Hög tid för lunch

Lunchen intogs på Uno´s Grill

Vårvespa

Carl Schurz Park strax öster om East End

Har jag sagt att staden blommar?

Gyllengult


Vet någon vad detta är för blommor?


Lägg märke till den röda ballongen som Lill-Skruttan fick på restaurangen

Plötsligt lösgjorde den sig från skotern (inte så bra knut...) och flög upp upp upp. Fastnade i ett träd en stund för att sedan glida iväg uppåt och utåt över East River


Tur vi hade en ny fotboll att trösta oss med!

Hur roligt som helst

Målvaktsmoves

Fotbollen var verkligen ett bra inköp! Något vi funderat på ett bra tag men som bara inte blivit av. Kanske kan Loff hjälpa till att lära Lill-Skruttan några tricks när han, Svägerskan och Farmor kommer hit i början av maj?! Senare anslöt ett par kompisar och det lektes hela eftermiddagen. Vi vuxna njöt av vårvärmen och solen. Fler bilder från resten av söndagen kommer senare eftersom det skulle blivit alldeles för många här annars. Hemma var vi inte förrän runt 18-tiden och då var vi alla ganska trötta men mycket nöjda och glada. Det har varit en riktigt fin helg. Imorgon jobbar jag hemifrån och jag kommer även att gå en sväng till dagis eftersom de ska ha ett särskilt event där innan lunch vilket jag ser fram emot. Men nu kväll och det fina i kråksången är att det trots den fina vårdagen inte är hett. Alls. Så ett öppet fönster betyder att sval kvällsluft kommer in. Ljuvligt!


16 kommentarer:

Charlie sa ... sa...

Halloj!! Ja nu blommor det! Vi var inne en snabbis i förmiddags, så läckert! Älskar den här känslan. Stan är så speciell då.

Härliga bilder du tagit Saltis och jag kan förstå att fotbollen var ett lyckat köp. Måste var världens bästa form ;) Vad roligt att ni får besök! Alex kommer hit också, efter över fyra månader uppe i Jukkasjärvi på ICEHOTEL.

Ha en fin vecka!!!

KRAM!

Saltistjejen sa...

Lotta,
Tack Lotta! Och vad kul att ni var in en stund i staden förmiddags! Staden är så vacker nu!! och det är härligt att se alla glada människor på gatorna också. En annan atmosfär än vintern.
Så underbart att du får besök av sonen! Gissar att du längtar...! :-)
Kram!!!

Channal sa...

Livet känns underbart när våren kommer! Nu skulle min ida o jag vara där! Fast vi hade det bra i januari och då hade de ju rea överallt!

Lovely pics Saltis❤

KRAMAR!!

Sahra sa...

Åh så ljuvligt. Sådär skirt och ömtåligt älskar jag

Sahra sa...

Är det inte forsynthia förresten
Kram

Josefine sa...

Jaha, och då var det dags att sluta läsa den här bloggen... I alla fall tills det börjar blomma och grönska här. =)

För att slippa bli så avundsjuk vareviga dag alltså!

Desiree sa...

Otroligt vackert med alla träd som blommar för fullt. Här har det också börjat blomma för fullt. Kul med fotbollen! Att E är en sådan fotbollstjej :-)
Det kan nog bli många kul stunder i parken med bollen.
Väldigt fina bilder. Gillar den på tulpanerna lite extra mycket och också den där du fotat E som kollar in när de bakar Bretzles.
Kram!

Syster i söder sa...

Loff kommer blir lycklig av att äntligen ha ett bollfreak till i släkten :) Räkna med trixande i Central Park. Ska bli så kul att komma till er! Tack för mailet. Alltid skönt att ha det i god tid. Kram

Saltistjejen sa...

Channal,
ja det är som om energin återvänder med ljuset och värmen. Denna tiden är staden som vackrast även om jag älskar hösten här också.
Kram!


Sahra,
ja det är som vackrast nu innan det exploderat helt. Den skira grönskan och träd som blommar på bar kvist är så vackert!
Forsynthia är det kanske ja! Tack!
Kram!


finelinan,
hahaha
:-)
Jag hoppas dock att blommorna, grönskan och värmen kommer till er snart också!


Desiree,
härligt att ni fått vår ni med. tror ni har lite varmare än vi nu. Våren är verkligen en årstid att njuta av! Och bollen ja, vi köpte en riktig fotboll till E eftersom hon är galen i bollar och älskar att leka med bollar på olika vis. Det har hon gjort sedan hon var liten bebis faktiskt.
Kram!


syster i söder,
hahaha japp han kommer tycka det är kul tror jag. Och E också!! Vi får hänga med fotbollen i parken mycket när ni är här!!
Längtar så nu!
KRAM!!

Annika sa...

Det är en forsythia på bilden.
Den har nu blommat samtidigt som körsbären här. Annars är den tidig.
Men allt är ju en månad senare iår än det var i fjol.
KUL med riktiga kameran som fick luftas.
SÅ ska det vara då staden blommar. Det ska fångas på bästa sätt.
ABSOLUT!!
Fint i NYC nu. Jag skulle såga att ni ligger en knapp vecka efter oss.
NU väntar vi på dogwood och crab apple...
ÅÅÅ...
KRAMAR!!!!

Saltistjejen sa...

Annika,
tack för att du konfirmerar om forsythsian!! :-) Ska försöka lägga det på minnet.
Ja det är så roligt att ibland fota med en riktigt bra kamera! Men eftersom den är så stor och klumpig får den oftast stanna hemma... :-/
Och ja vi ligger lite efter er som alltid. Ofta brukar det väl vara ca 2 veckor give or take några dagar så det stämmer nog bra i år också.
Den vackraste tiden är helt klart nu! Men så försvinnande fort går det....
Kram!!

Träningsglädje sa...

carl schurz park stod på min lista men hanns tyvärr aldrig med. jag hade tänkt springa längs med east river upp och ner. next time!

Saltistjejen sa...

Träningsglädje,
Det är svårt att hinna med allt man vill när man besöker en stad som NYC. Nästa gång låter väl bra. Då har du en del kvar att upptäcka här! :-)
Carl Schurz Park är vackert men allra bäst såhär års när allt blommar.

Anne-Marie sa...

Ser underbart vårlikt ut. Vi hade snö och +2 i morse!
Har bara varit i NYC under sommaren men kan tänka mig att det är väldigt fint med all grönska och alla blommor som är på gång. Kram!

Emma sa...

Härligt, härligt! Och jättefina bilder! Kul att spatsera runt med riktiga kameran - och som det märks! Det bara spritter i en av vårkänslor när man tittar. Roligt. Det var ju dags liksom! även här i Portugal klagade de på den långa vintern även om allt sannerligen är relativt!! Igår var det den första rikriga vårdagen enligt dem vilket var detsamma som bikiniväder.

Saltistjejen sa...

Anne-Marie,
ja det är verkligen fint här nu. Och jag gillar att det inte är alltför varmt än heller.
:-)
Oj +2 grader och snö lät kyligt! Hoppas alla era blommor klarade sig!
Kramar!


Emma,
Tack! ja det är roligt att promenera runt med kameran. Särskilt när man har så mycket vackert omkring en att fota.
Haha roligt att ert vårväder i Portugal är lika med bikini! DET kan man inte säga här. Men jag njuter av att det inte är så varmt utan mer "lagom" som vårväder i april. Hettan lär komma som ett brev på posten ändå så småningom.
Kram!