onsdag, april 24, 2013

Veterinärbesöket

Det gick bra hos veterinären. Fast både Lipton och Tazo var verkligen inte nöjda. Alls. Det västes och morrades mest hela tiden. Tazo som normalt alltid är väldigt lugn och inte direkt hetsar upp sig i ondan var nästan värre än Lipton . Han brukar nästan aldrig väsa men nu väste han mer eller mindre hela tiden och försökte bita veterinären då han skulle kolla Tazos tänder. Sedan bet han även M (inte hårt bara "markeringsbett") när han fick en av sina två sprutor. Men på det hela taget gick det bra. Båda brorsorna mår prima. Fast skulle behöva få en ordentlig tandrengöring. Lipton mer än Tazo, så vi bokade en tid för honom i maj. Tazos tänder tror jag får vänta till senare.

Vem vill dricka ur toaletten?

Det är alltid lite intressant att gå till veterinären tycker jag. Vår veterinär är väldigt bra. Den lugnaste person jag träffat tror jag. Hans fru står i receptionen och tar hand om telefonen samt alla som väntar på sin tur. Hon är desto snackigare. Det roliga är att hon faktiskt verkar minnas alla namn på de hundar och katter som jag sett där. Hon berättade tidigare att hon minns djuren men har svårt att minnas vad alla ägarna heter.

Väl hemma var katterna lite lojare ett tag. Tazo sov en stund inne i sin väska. Och Lipton som brukar gå igång på kvällarna har varit mycket lugnare än normalt. Kanske har dagens intryck tröttat ut dem. Vaccinationerna kanske också spelar in lite? Dock verkade båda två mycket nöjda över att vara tillbaka i sina egna domäner igen.


8 kommentarer:

Sahra sa...

Jag försökte få iväg Katt till veterinären för ett tag sedan. Det gick så där. Eller inte alls. Hon freakade ut totalt och vi fick vända hem. Inte prat om lite väsande och markeringsbett. Det var en kamp på liv och död för henne. Sedan var hon helt slut hela kvällen. Tänderna? Antar att det är vanligare att man gör något åt innekatters tänder än ute. Vi har aldrig fått rådet att kolla dem
Skönt att ha det gjort ialafall. Kram

Saltistjejen sa...

Sahra,
oj det låter jobbigt med Katt och hennes besök. Eller icke-besök. Hoppas att det går bättre nästa gång. Men det är ju så att det är dömt att misslyckas att tvinga en katt att göra ngt den inte vill.... :-/
Tandproblem tror jag är vanligare bland raskatter. Olika raser har olika problem och jag vet att t ex siameser också kan ha tandproblem. Abyssinier (som våra är) kan också få problem med tänderna och det är därför det är bra att rengöra dem ibland. ;Men detta är såklart även individuellt (som för oss människor där vissa har mer problem med sina tänder än andra) för Lipton har vi redan rengjort tänderna på en gång för ett par år sedan, men Tazo har vi aldrig gjort rent tänderna på. Och hans var ändå i bättre skick än Liptons....
Bra att ni slipper!
Kram!

Annika sa...

Jag förstår att det är mkt stressande för djur att gå till veterinären.
DET är stressande för mig som människa också, att gå till doktorn.
HAHA!!
Så jag förstår dem.
Skönt att allt gick väl.
Men att rengöra tänderna måste vara skitsvårt. Söver de djuren då?
Jag gissar det.
Kan tro att ALLA var trötta igår.
Kramar!

olgakatt sa...

Olga flörtar alltid belåtet med veterinären och låter sig skrapas på tänderna utan protester. Sonja försöker ha ihjäl alla i rummet innan något öht har påbörjats. Det är verkligen olika hur de reagerar, de små vilddjuren.
Av alla katter vi haft är det bara Sonja som burit sig illa åt men riktigt så positivt inställda som Olga har de övriga kanske inte varit. Mera att de stoiskt "stått ut".

Saltistjejen sa...

Annika,
ja det är ju alltid stressande för djur (och människor) i en ny och främmande miljö. För våra katter som ju är innekatter är nog nästan transporten TILL veterinären det de tycker är värst. Alla ljud och dofter och synintryck de får på vägen till veterinären är ju otroligt mycket mer än vad de är vana vid här hemma i vår lilla lägenhet. Så de är redan otroligt uppstressade när de kommer fram. Men det hela gick ju bra till slut. Att göra rent tänderna på katterna kräver sövning ja. Så man lämnar in katten på morgonen till veterinären och sedan hämtar man den på eftermiddagen.
Kram!!


olgakatt,
hahaha ja du Olga flörtar hon! Vad bra. Lipton var lite lustig för han morrade och väste SAMTIDIGT som han försökte att liksom "gosa" med veterinären. Ungefär som om han inte riktigt bestämt sig för vad han skulle tycka och tänka om situationen....! ;-)
Men som Sonja var ingen av dem varken Lipton eller Tazo. Stackars lilla Sonja, Detkan inte vara lätt att vara så rädd. För jag gissar att det är det som gör henne så aggressiv hos veterinären? Man hoppas ju att de ska vänja sig men med tanke på hur sällan de ändå går dit så gissar jag att det inte kommer att ske. Kanske lugnar de ner sig lite med åren dock??

Desiree sa...

Skönt att det gick bra hos veterinären idag. Kan tänka mig att det alltid är lite traumatiskt för alla husdjur att gå till doktorn. Ja man blir ju själv alltid lite nervös över läkarbesök. Det är otroligt ensamt utan fina Emil här hemma hos mina föräldrar men grannarna är så gulliga, speciellt barnen på gatan som kommer med teckningar och bakat kakor till mina föräldrar och kommer förbi och beklagar sorgen. Otroligt fint och det värmer så i hjärtat.
Kul att de inte alls är långt kvar tills familjen kommer på besök så att ni får fira M´s mamma tillsammans hela gänget.
Kram!

Emma sa...

Jag fylls alltid av sån respekt för veterinäryrket. De är allmänläkare och kirurger och jag vet inte vad för flera olika sorters arter. Och så psykologer till de mänskliga hussarna och mattarna. Det är något rörande med det hela. Här i Sverige ser man inte allt för sällan Djurambulansen på STHLMs vägar...

Gulligt att hon minns djuren!

Skönt att det är över för den här gången

Saltistjejen sa...

Desiree,
ja det är alltid skönt när det går bra hos veterinär eller läkare. Det svåra med djur är ju att man liksom inte kan förklara för dem varför de måste göra sådana här saker. Som med bebisar ungefär...
Vad FINT av era grannbarn att rita teckningar och baka kakor till dina föräldrar! Så sött! Men jag förstår att det känns otroligt tomt utan Emil. :-(
Kramar!!!!


Emma,
ja jag också! TÄNK att kunna så mycket om så HELT OLIKA djur också! jag menar, en huynd är ju itne direkt som en fågel vare sig i yttre eller intre anatomin!! Att sedan kunna konversera med djuren och inge lugn (försöka iallafall) utan att man kan använda ord på det sätt man kan med människor. Det är en konst! Och som du säger, de måste även vara bra med människor eftersom det är människor som kommer med sina djur!!