lördag, april 06, 2013

Gårdagen

Igår var det fredag. En av veckans skönaste dagar tycker jag. I stort sett varje vecka kan jag arbeta hemifrån på fredagarna. Skönt! Och så ligger ju vetskapen om den stundande helgen som ett skimmer över hela dagen. Klockan tickar fram mot fredagskvällen och helgens början. Den där sköna fredagskänslan som infinner sig när man avslutar det sista av arbetsveckans uppgifter och slår igen butiken, den är så härlig!

Telefonkonferens. Självklart ville Tazo vara med på den....!

Medan Lipton hellre sov bort det nesta av dagen. Finns det något mer rofyllt än en sovande katt? Här ligger han ungefär på samma vis som Lill-Skruttan oftast sov då hon var en liten bebis.

Jag hämtade Lill-Skruttan lite tidigare från dagis eftersom hon sa att hon gärna ville det på morgonen då jag lämnade henne. Men när jag kom så ville hon inte alls gå hem. Haha! Det händer nästan alltid när jag ska hämta henne lite tidigare. Det positiva med det är väl att man vet att hon verkligen trivs på dagis. Till slut beslöt hon sig ändå för att följa med. Och vi tog en omväg förbi vår "vending machine" utanför hissarna och så fick hon köpa något gott därifrån. Det är inte något vi brukar göra särskilt ofta, men ibland får hon det och hon tycker detta är något väldigt speciellt. Att få välja. Att få stoppa in mynten. Och att få trycka in numret på det hon valt och se det falla ner till facket där hon kan ta det. Den här gången blev det små mini chocolate chip cookies. 

Väl hemma fikade vi lite. Hon fick ett par av sina kakor och ett glas mjölk, medan jag åt finncrisp med manchego. Lill-Skruttan övergick sedan till knäckebröd med manchego. Under tiden berättade hon glatt och stolt om att de under dagen på dagis "haft besök av en som pratade om the brain!" Så fick jag veta att "The brain har rynkor och ligger inne i huvudet och den säger åt handen att lyfta sig om man ska lyfta handen och så gör handen det" Hon berättade även att de "ritat av sin ena lärare i helfigur och barnen fick sedan rita sakerna som var inuti henne, som the brain och the ribs och något långt som var som en highway från hjärnan och ner i kroppen." Jag tror att det senare var ryggmärgen. 

När jag berättade för henne att hennes pappa faktiskt arbetar just med hjärnan blev hon väldigt förvånad. Jag sa att jag tyckte hon skulle berätta allt hon lärt sig om hjärnan för honom för det skulle nog kunna hjälpa honom i hans jobb. Det tyckte hon var en jättebra idé och när M kom hem berättade hon glatt om det hon lärt sig om hjärnan för honom.

Ett stort paket väntade även på henne här hemma. Från kompisen E som åkte tillbaka till Boston igårförmiddags. Lill-Skruttan blev överförtjust över presenten. Lego! Sedan byggde hon och M med Legot i stort sett hela kvällen efter middagen. Ändå har de en hel del kvar att bygga klart idag. M berättade att hon nu blivit så duktig på att själv bygga. Följa beskrivningarna noga och sätta rätt bitar på rätt plats i rätt ordning. Och hon älskar det verkligen!




Stort TACK till E och Bostonfamiljen 
för den fina presenten!!!

När jag skriver detta är det lördag. Hela helgen ligger framför oss och det är en skön känsla. Vädret ser riktigt bra ut också. Det ska bli sol och idag runt 10 grader som mest, och imorgon upp till 15-16. Om det nu stämmer. Men jag hoppas verkligen att våren är på väg nu. Vi har väntat länge nog. Önskar alla er som läser detta en riktigt fin helg!

4 kommentarer:

olgakatt sa...

Bra att pappa M kan få litet undervisning om de senaste rönen om hjärnans rynkor! Hos ungar tycks den dessutom vara svampartad och suga åt sig ....
Måtte nyfikenheten hos Ella vara LÄNGE! Själv blir jag då och då undervisad av Karl om olika dinosauriers dieter och andra detaljer i deras liv. Han är just nu väldigt intresserad av siffror och räkning men inte bokstäver.

Saltistjejen sa...

olgakatt,
jamenvisst var det bra att M fick veta lite mer om hjärnan! :-)
Och vi hoppas också att nyfikenheten håller i sig. Härligt med Karls kunskaper om dinosaurier.
:-)

Martina sa...

Haha, Tazo ser inte helt nöjd ut med att du sitter i telefonkonferens!
Kram

Saltistjejen sa...

Martina,
hahaha njae han ville helst gosa hela tiden men det är lite svårt när man sitter med hörlurar och ska försöka hänga med på ett möte.... :-)
Kram!!