fredag, oktober 14, 2011

Columbus Day Weekend - lördagens "apple picking"

Första inlägget från i lördags kan läsas här. Nu kommer fortsättningen.
På eftermiddagen tog vi en tur till Bishop´s Orchards där vi tänkte plocka äpplen. Jag har velat åka på s.k "Apple Picking" länge, men detta var första gången. När vi kom fram visade sig att man kunde få åka efter en traktor ut till äppelträden som låg en bit längre bort, och det ville de flesta ungarna göra. Lill-Skruttan var lite fundersam och ville först inte eftersom hon tyckte det verkade lite läskigt, men när hon insåg att alla hennes kompisar ville åka så ville även hon. M och jag kollade in träden och i jämförelse med de svenska äppelodlingar jag sett verkade man inte alls ympa träden här. Hemma är det väl väldigt vanligt med just ympning. Här kändes det som om det var ett enda träd som gav just den specifika äppelsorten. Men jag har ingen aning om ifall detta endast gäller den äppelodlingen vi besökte, eller om det gäller i USA i stort?  Kanske någon mer äppelkunnig därute som vet? Det blev en härlig eftermiddag! Sol som värmde, doft av äpple i näsborrarna,  Nedan är ytterligare en Bildbomb.

Hand i hand på väg från parkeringsplatsen

Höstgodis

Åka traktor





Liten Skrutta med äppelplockarpåse.
















I väntan på traktorn som ska ta oss tillbaka



Efteråt körde vi till en utomhusrestaurang i Guilford "The Place" där allt på menyn (utom desserterna) grillades på stora grillar. Ett bra ställe för oss med småbarn eftersom ungarna kunde rumla runt en del. Det var dessutom ett BYOB så vi tog med både öl och vin. Kvällen blev lite kylig men det var ändå en väldigt fin kväll och varm för att vara oktober.
middag



De grillade majskolvarna var jättegoda!

Väl hemma var alla rätt slut. Det blev nog en av de tidigaste kvällarna på länge. De flesta av oss somnade då vi nattade våra trötta barn. Självhöll jag mig vaken men när jag kom upp igen efter att ha lagt Lill-Skruttan fann jag endast M och vår granne J uppe. Resten sov. Vi satt dock uppe en liten stund. Drack ett glas vin och åt en av J´s goda ostar han hade haft med sig och pratade en stund. Men även vi gick till sängs ganska tidigt. Det hade varit en lång och innehållsrik dag.

10 kommentarer:

Fröken Anki sa...

Vilken härlig helg ni verkar ha haft. Och sån tur med vädret! Det där att hyra ett enormt hus tillsammans tycker jag verkar toppen. Då får man tid att umgås och så hjälps man åt med allt praktiskt också. Ungarna lär ju ha tyckt det var toppen att vara så nära varann. Speciellt som de inte alla sett varann på ett bra tag.

Att kunna åka till en odling och plocka bär och frukt är nåt som jag saknar med USA. Det var rätt förmånligt också vad jag minns. Och så är det ju trevligt att plocka ner frukten själv innan man äter den. Inte bara köpa den!

Jättefina bilder som vanligt! E har blivit så stor.
Hälsa så gott från oss. Och hoppas ni får ännu en fin helg.
Kram

Saltistjejen sa...

Fröken Anki,
ja det var det verkligen!! :-)
och ja att hyra ett hus ihop är suveränt. Så länge man klarar av att bo lite trångt och så, men det är ju iallafall vi vana med härifrån hahaha! ;-) Det var jättekul att plocka "självplock" men vi har inte alls gjort det tidigare här eftersom det är knepigt när man inte har egen bil. Det blir mer av ett stort projekt då. Men hopas vi kan göra det lite mera framöver iallafall!
Ha nu en riktigt fin helg ni med!
Kramar!!

Västmanländskan sa...

Härliga bilder! Vi pratade hela sommaren om att åka till något självplockställe, men det blev aldrig av.

Saltistjejen sa...

Västmanländskan,
tack! Ja det kan ju bli så tycker jag. Man vill mycket men tiden springer liksom ifrån en och man hinner inte riktigt med. Hoppas ni kan åka nästa sommar! :-)
Kram!

Trillingnöten sa...

Nåt sånt vill jag också åka på! En perfekt utflykt är det ju :) Jag upptäckte att det finns ett äppelträd bredvid stora lekparken i stan! Det var lite spännande :)

Desiree sa...

Vilka fina bilder från äppelodlingen. En kanonmysig dag. Åka traktor är något som känns som man gör ofta i USA på sådana här Pick your own, både på Pumkin patches och nu som denna äppelodling som ni besökte. Jag känner att jag inte har någon koll på det där med ympning eller inte. Det var ju perfekt att träden inte var så höga så att även de små kunde plocka direkt från träden. Nere i södern så såg man aldrig några äppelodlningar jag antar att det var för varmt klimat för äpplen där nere kanske.
Kram!

Saltistjejen sa...

Trillingnöten,
ja det var så himla mysigt! Roligt och gott!
Kram!!


Desiree,
tack! Ja det var en härlig dag! Ja, jag gissar att det är för varmt klimat nere i Södern för äpplen. Eller iallafall för sådana här stora odlingar. Vi har aldrig varit på någon Pumkin Patch än, men borde väl egentligen åka nu då antar jag. Men det kanske får bli nästa höst.
Kramar!!

Fröken fräken sa...

Vilka underbara bilder, det syns verkligen där att ni hade det bra. Stället ser ju också helt underbart ut. Härligt med en semester med underbara vänner

Kram

Katarina sa...

Ni verkar ha haft en underbar helg och fina bilder du bjuder på! Nu ska jag läsa ikapp lite mer på din blogg.

Kram

Saltistjejen sa...

Fröken Fräken,
tack!! Ja det var himla härligt både att få komma ifrån staden samt att få umgås med vännerna och varandra!
Kramar!


Katarina,
ja det var verkligen en riktigt fin helg vi fick!
Kramar!