onsdag, oktober 05, 2011

Dagens citat

Okej, idag har varit en sjukdag. Inte för mig, men den började ju med att jag tog Lipton till veterinären i morse. Fem minuter innan vi skulle iväg Lipton och jag, hörde jag M utbrista "Men vad är det här?!". Han stod då böjd över Lill-Skruttan och tittade på hennes ena ben. Snabb koll. Blåsor. Två stycken. Små men vätskefyllda. Strax ovanför ankeln på vänster ben. Okej, det måste vara coxsackieviruset som går på dagis just nu. FAN!

Jag var tvungen att gå iväg för att hinna till veterinären i tid och M ringde dagis. När jag kom tillbaka med Lipton satt en rätt nöjd Lill-Skrutta och åt cheerios med mjölk. Hemmadag. Ingen feber. Inga andra direkta tecken på sjukdom. Endast de där två små ettriga blåsorna.

När jag senare pratar med Lill-Skruttan om varför hon inte kunde gå på dagis idag och förklarade att det berodde på att hon kunde smitta sina kompisar. Att hon kunde sprida viruset så att de också blir sjuka, tittade hon misstroget på mig. Jag sa att hon hade fått det från någon kompis som varit på dagis trots att han eller hon varit sjuk. Då tittar hon på mig och säger: "Neeeej, så ÄR det INTE mamma! Jag har inte fått blåsorna från en kompis. Jag har fått dem från en BLÅSFISK!" Vad svarar man på det?! Haha! Naturligtvis har blåsorna kommit från en blåsfisk. Hon är inte dum den ungen!


 Bild från: http://www.kalle.mbps.se/Fiske/piggsvinsfisk,%20igelkottsfisk.htm

17 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Hahahaha! Härligt! Jag ska minsann se till att N aktar sig för blåsfiskar :) På hennes dagis går löss!! Ve och fasa!!

Saltistjejen sa...

Trillingnöten,
japp det är nog bäst du ser till att N inte träffar en massa blåsfiskar! :-)

KARLAVAGNEN sa...

Nej dum är hon verkligen inte!!! Hur gick det med Lipton förresten?

Millan sa...

Haha, ja Ellas version var ju om inte annat roligare att tro pa!! :-)

Hoppas att det gar over snart. Ar det nagot liknande vattenkoppor eller?

Loppan flyttar västerut... sa...

Men vad gulligt! Blåsfisk, jag gillar!

Kram

Annika sa...

Gullbellan!!
Hon har ju rätt.
Vad tror DU?
Klart det var en blåsfisk. Allt annat är trams.
Kramar!!!!

Desiree sa...

Ha ha roligt med blåsfisken. Är det vattkoppor hon har fått eller är det några andra sorts blåsor?
Skönt att hon inte känner sig hängig iallafall.
Kram!

Emmelie sa...

Hej!
Jag har en liten fråga som är av stor vikt.
Jag jobbar med ett fotoprojekt inom mitt företag och letar efter möjligheter att ställa ut mina foton i NYC.

Därför undrar jag om du som bor där vet vart man kan ställa ut, samt vart man bör vända sig?

Tack på förhand! :)

Saltistjejen sa...

Karlavagnen,
haha nej inte alls. Logiken är ju glasklar! :-)


Millan,
japp det måste man ju säga. Det är inte vattkoppor utan vad man i Sverie ofta kallar "höstblåsor" (tror jag). Ett virus som ger "Hand-foot- and mouth disease" inte att förväxla med mul-o-klöv-sjukan då! ;-) Det ger ofta blåsor på händer, fötter samt i mun och svalg. Ibland hög feber också. Men E måste fått en väldigt lätt släng för än så länge har vi endast sett 2 små blåsor på hennes ena ben. Ingen feber och inga andra blåsor. Nu hoppas vi att det inte blir värre än såhär.
Går nästan alltid på dagishär under hösten men detta år är första gången vi fått det i "vårt rum". Kanske har ni inte denna sjukan i England?
Kramar!!


Loppan,
:-)
Kram!



Annika,
ja du jag tror säkert det var en blåsfisk som kom och gosade lite för närgånget med henne och gav henne blåsor! ;-)
Kram!!


Desiree,
nej det är inte vattkoppor. Hon är vaccinerad mot vattkoppor. Detta är ett virus som ofta dyker upp på höstarna här. kan ge lite influensaliknande symptom med hög feber men det stora är väl att barnen ofta får blåsor på händer, fötter och i mun och svalg. inte kul med det sista när man äter. TURSAMT nog så verkar E inte ha några blåsor mer än de två vi såg på hennes ena ben. Hoppas hon slipper resten. Hon har heller ingen feber och äter med god aprit och är annars "normal" så det känns som en mild släng bara.
Kram!!


Emmeli,
hej roligt att du tittar in här! Tyvärr har jag inga konkreta tips till dig. Jag gissar att du måste ta kontakt med olika gallerister här och höra om de är intresserade av att ställa ut.
Eventuellt kanske du kan kontakta Scandinavian House. De kanske kan ge dig några råd??? Och så finns ju SVEA som är en organisation för utlandsboende svenska kvinnor. De har eventuellt några bra tips?
Ledsen för mitt intetsägande svar men jag har tyvärr inga kontakter inom konstvärlden.
LYCKA TILL!!!
Ps om du får napp och ska ställa ut får du gärna höra av dig så man kan komma och se!!!
:-)

Petchie75 sa...

Ha ha, kul kommentar! Men jag är mest imponerad över att hon vet att det finns något som heter blåsfisk!!!
Hade aldrig hört talas om det viruset men man lär sig något nytt varje dag! Och hoppas att det inte blir värre än de två små blåsorna.
KRAM!

Saltistjejen sa...

Petra,
ja jag vet inte riktigt varifrån hon har fångat upp just det ordet faktiskt. Vi brukar inte prata så mycket om blåsfiskar här... ;-) Men kanske har vi pratat om det någongång. Kanske när vi besökt akvariet eller om vi översatt ngt från t ex Dora eller Diego....?
Hon verkar mycket bättre nu så jag tror det är över faktiskt. Jätteskönt!
Kram!

Västmanländskan sa...

Har hört talas om höstblåsor, men lilla T har klarat sig tack och lov. Hoppas E kryar på sig snabbt och att det inte blir mer än de två små. Kram!

Saltistjejen sa...

Västmanländskan,
tack! Ja det ser faktiskt riktigt bra ut nu. De två vi upptäckte igår har redan torkat ut och inga fler verkar ha uppenbarat sig. Idag var hon dessutom pigg och på ett helt underbart strålande humör! :-) Så jag tror hon är friskförklarad nu. Skönt!!!
Kramar!

Millan sa...

Jo det kanenr jag igen! Vi har hostblasor har ocksa men det kalas foot and mouth disease. Valdigt vanligt bland barnen pa dagis. Kram

Saltistjejen sa...

Millan,
japp det kallas det här också.

Bejla sa...

Så är det ju så klart. Hon är en smart liten tjej. ;-)

Saltistjejen sa...

Bejla,
japp eller hur?!? ;-)
Kram!