lördag, oktober 15, 2011

Legolördag

Vi hade en lugn lördagmorgon. Efter ett tag kom W förbi och lekte med Lill-Skruttan en stund. Sedan tog vi en promenad i staden. M ville gå till Legoaffären intill Rockefeller Center för att titta på en av deras "modeller" som han blivit lite förälskad i. Ja, det handlade alltså om en legomodell av en Folkvagnsbuss! Så det blev ett besök i Legoaffären. Lite roligt att se tycker jag. Lill-Skruttan ville väldigt gärna ha en modell av Lightning McQueen (från filmen "Cars") och eftersom hennes pappas Legohjärta är väldigt mjukt och blödigt så blev det så. Väl hemma satt de och byggde ihop den tillsammans! Så söta var de! När W kom och ville leka med Lill-Skruttan igen nere på gården så tog hon självklart med sig sin Lightning McQueen ner dit så nu har han både gungat, åkt rutschkana och varit högst upp i klätterställningen....

Inne i legoaffären har de bl a byggt en enorm drake som går genom rummen.

Här är bl a Folvagnsbussmodellen som M så gärna ville se. Själv gillade jag Ninjamodellen med draken ännu mer.

Man kan även köpa lösa legobitar i olika kulörer och storlekar. De finns att plocka från ena väggen.

Tyckte den här legomdellen var lite rolig. Inte alls som man tänker på legomodeller, utan en uppbyggd liten park med legoduvor och en legogumma som sitter på parkbänken. 

Man hade börjat att göra i ordning isrinken på Rockefeller Center nu. Ingen is längre men jag gissar attde kommer att spola den snart. Det ser lite underligt ut på fotot ovan eftersom rinken var så vit att man nästan inte ser den. 


Top of the Rock



Här ska byggas!




Färdig! Här är han Lightning McQueen

4 kommentarer:

The Hanssons sa...

Underbar filmsnutt........

Saltistjejen sa...

nika,
å tack!!
:-)
Hoppas du har en fin helg!

olgakatt sa...

Tittade in genom fönstret på Legobutiken när jag var ute och vandrade häromveckan. Lego är en fantastisk företeelse. Bara litet synd att det är så bundet numera till byggsatser. De flesta ungar jag ser bygga med lego gör bara de förutbestämda figurerna, sällan egna fantasier, tyvärr.
När jag för många år sen gav en liten flicka en ask legobitar tog föräldrarna dessutom undan den för att spara till lillebror som var baby då!Mina protester möttes med höjda ögonbryn. Fortfarande verkar det mest vara "pojkleksak", förfärliga uppdelning.

Saltistjejen sa...

olgakatt,
trist att folk fortfarande kör medden könsuppdelningen. Jag är glad att E gillar lego. Själv lekte jag rätt mycket med lego också som liten! Och visst är det många färdiga modeller nu, men man KAN ju även köpa mycket "lösa bitar" och bygga fritt. På E´s dagis gör barnen det mycket.