torsdag, oktober 06, 2011

The High Line Park

I söndags gjorde vi en utflykt till The High Line Park. För er som inte känner till så mycket om The High Line så är det det gamla järnvägsspåret som går i nord-sydlig riktning genom i Meatpacking District på West Side. Man byggde The High Line för att minska alla olyckor som skedde i detta industriområde där godstågen ofta krockade med annan trafik samt personer. För att minska antalet olyckor ville man alltså konstruera ett spår som gick högt över marknivå. Järnvägen öppnades 1934 och tågen som körde här fraktade inte passagerare utan råvaror som skulle till och från fabriker och lagerlokaler som låg i industriområdet här. Under 1950- och 60-talet minskade tågtrafiken rent allmänt i hela landet och under 1980-talet körde det sista tåget på The High Line. Efter att man slutat använda The High Line förföll den snabbt. Och inte förrän i slutet av 1990-talet började idén om en Park liknande Promenade Plantée i Paris föras fram. Ungefär 5-6 år senare hade idén fått fäste även politiskt och man började restaurera The High Line. Tanken var att göra detta till ett rekreationsområde. I juni 2009 öppnade den första (sydligare) delen av The High Line för allmänheten. Och nu i somras öppnade den andra delen som går mellan 20th - 30th street. Jag har tidigare besökt den första delen ett par gånger och Olgakatt var där med oss för ca 2 år sedan. Nu var vi alla nyfikna på den nyöppnade delen.

Den ursprungliga The High Line sträcker sig från Gansevoort Street i Meatpacking District till 34th Street, mellan 10:e och 11:e avenyerna, men man har endast restaurerat fram till 30th street eftersom den sista delen av The High Line fortfarande inte ägs av staden utan av CSX Railroad Company. Om ni är mer intresserade av att läsa om den ursprungliga The High Line kan ni titta här och här. Och vill ni får mera information om den nya High Line Park kan ni kolla här.

På väg västerut såg vi de här fina skulpturerna vid ena tunnelbanestationen. Flera finns på olika tunnelbanestationer runtom i staden. Bl a här (längst ner i det inlägget).



Ett stopp i Apple Store blir det såklart när man har två Äppelnördar med sig i sällskapet. Lill-Skruttan var dock mer imponerad av pingvinerna i skyltfönstret till någon berömd designer (som jag såklart redan har glömt bort vilken...)

Här har vi just kommit upp på The High Line vid 14:e gatan.

Jag gillar att man verkligen hela tiden kan följa de ursprungliga spåren. ibland döljs de, men de dyker alltid upp i någon form lite här och var längs med promenaden.

Otroligt vackra fönster i en av byggnaderna som välver sig över The High Line. Detta är ett konstverk kallat "The river that flows both ways" av Spencer Finch. Varje färgad glasruta har fått sin unika färg från Hudson River. Det är helt otroligt hur man skapat detta konstverk och för er som vill läsa mer om det kan göra det här.



Jag älskar att man planterat gräset så att det ser ut som om det spränger upp genom stenen.

En av de "läktare" som finns där man kan sitta och studera staden och trafiken som kör där nere.




Man ser en hel del speciella hus runtomkring.




Här slutade The high Line förut (fotot är taget så man ser söderut). Men nu kan man fortsätta gå vidare norrut.

Konstprojekt som ska symbolisera "The habitat".

Spåren skymtar som sagt fram lite då och då.



Vid den här nyare delen av The High Line var det många moderna hus som byggts. Flera i lite mer spektakulär design.

Detta hade en fasad av rutor i "plåt" och glas.

Plåten hade olika mönster.

För den som vill vila lite.

Ytterligare en sådan här "läktare". Olgakatt och Lill-Skruttan kollade in ett vägarbete som pågick nedanför.



Här är slutet av The High Line Park. Här viker de gamla spåren av österut men den delen ägs som sagt fortfarande av CSX Railroad Company så här har man inte restaurerat än.

Det blev verkligen en perfekt dag och vädret var sådär lagom. Solen sken men det var inte för varmt. Lite småkrispig höstluft men ändå med värme skulle man kunna säga. Efter The High Line blev det en sen lunch och efter det en lekpaus i en närliggande lekpark.






Till alla er som ska besöka New York city rekommenderar jag verkligen en promenad på The High Line! Det är mycket speciellt, och om man har möjlighet att gå en vardag så man slipper trängas med alltför mycket folk är det att föredra.


11 kommentarer:

Petchie75 sa...

Åh, vad fint det är, jag älskar verkligen Highline Park! I Bryssel har vi vår egen "highline park" som heter Promenade verte och ligger också på ett gammalt förhöjt järnvägsspår. Tyvärr har jag inte promenerat där än, men min syster testade att springa den i somras och min mor promenerade - och i november när vi flyttar tillbaka till samma lägenhet som i somras så ska jag ta barnvagnspromenader där ovanför marken tänkte jag!
Stor kram¨
PS Lill-Skruttan är så söt på bilderna!

Saltistjejen sa...

Petra,
ja den är jättemysig och fin att promenera på! Jag tycker det är fantastiskt vilket jobb de lagt ner på den och hur lyckat det blivit med allt från arkitektur, historik, växtval samt konst! Vad fint att ni har en i Bryssel också!!!! :-) Det blir bra barnvagnspromenader sedan. Bara det finns hissar! :-) Här finns ju hissar vid vissa uppgångar men inte alla.
Kramar!!

Charlie sa ... sa...

Fina High Line! Trevligt ni verkar ha haft....nice!

Jag såg att ni ska till CT....skulle vara så roligt att fika någonstans men jag förstår om ni har fullt program.

Jag kommer iallfall till NYC inom snart framtid så jag hojtar till då.

Kram!!!!

Trillingnöten sa...

Riktigt coolt! Hade ingen aning om detta så jag måste ta och besöka när vi flyttar tillbaka :)

Saltistjejen sa...

Lotta,
ja det var superhärligt!
tror det kan bli svår att få till en träff i helgen. Vi är 4 barnfamiljer som ska försöka få ihop schemat hahahaaa! Men du när du kommer till NYC så säg till innan så vi kan bestämma träff! bara MÅSTE ses! :-)
KRAAM!


Trillngnöten,
oj, kände du inte till The Highline!?? Wow! DÅ har du något att se fram emot nästa gång du kommer hit! :-)
Kram!!!

Millan sa...

Vad kul att se foton fran er utflykt. Jag har definitivt 'lart mig' mycket mer om NY sedan jag larde kanna dig! Jag maste erkanna att jag inte hade nagon koll alls innan. Kul aven att fa se de har omradena som man inte alltid hor om. Kram

Desiree sa...

Jag ska absolut ta och besöka High Line Park då jag kommer till NY. Ser jättefint ut och väldigt coolt. Häftigt med de där riktigt moderna byggnaderna. Spännande arkitektur. Det är kul att de har behållt de gamla spåren så att man kan se att de finns kvar. En mycket bra idé att göra om detta område till en park för allmänheten. Tack för alla fina bilder.
Kram!

Syster i söder sa...

Såg ett inslag på svensk teve om The high line och var väldigt förvånad att jag inte ens hört talas om det tidigare. Tror jag såg det precis när vi kom hem från NYC förra gången. Jag tänkte fråga er om det varför vi inte åkt dit men sen blev jag aldrig färdig till det. Men nästa gång vill jag verkligen se dessa fräcka spår och promenera längs allt fint. kram!!

Taina sa...

Himmelens läckert med High Line. Ja vi gick ju den första delen men nu skulle jag verkligen vilja se resten! Underbara bilder Saltis!

Ha en fin helg här i CT. Det ska bli superväder!!!

KRAMAR!

Annika sa...

Fint.
Det står på listan. Nästa ggn vi kommer till NYC ska vi absolut se High line park, bland mkt annat.
NU sk jag K prompt söka till NYU, eller till Tisch drama school som lyder under NYU. GISSA om vi ska besöka det stället i höst...
Kramar!

Saltistjejen sa...

Millan,
vad roligt att du tycker du lärt känna NYC bättre genom bloggen! Hoppas ju att du och B kommer hit så småningom också! :-)
Kramar!


Desiree,
ja du skulle älska det tror jag. Mycket att fota. Och jag älskar blandningen av de nya moderna husen och de gamla fabriks- och lagerbyggnaderna! Mycket industriell känsla. Och ås är det roligt för sin historiska bakgrund tycker jag. Just detta att det faktiskt VAR en nyttojärnväg under en lång period.
Kram!!!


syster i söder,
oj jag har inte ens tänkt tanken att ni inte kände till High Line! Vi var ju där med Monica när hon och Bodil hälsade på oss för ett par år sedan. Sedan har jag varit där ett antal ggr me andra kompisar också. Så jag har definitivt skrivit om den ett par gånger här på bloggen. Jag har nog mest tänkt att ni kanske inte var så intresserade av att se den?? :-) Du vet, ingen shopping och ingen sport....! ;-)
Nästa gång ni kommer ska ni (och vi?) absolut gå och kolla in den!
Hoppas så att du mår bättre nu också!!!!
KRAM!!


Taina,
ja nästa gång ni besöker staden ska ni ta en promenad där igen tycker jag! :-)
Kramar!!!


Annika,
ja GÖR det!! K skulle gilla att fota där tror jag Ja, DU med! :-)
AHA, så det blir många resor hit! Låter BRA! :-D Hoppas så att K tycker det verkar bra på Tisch och att hon kommer in.
KRAM!