lördag, oktober 22, 2011

Torrlagd

Häromdagen skrev jag om Lill-Skruttans pendlande humör och att hon sedan en tid tillbaka varit mer känslig än vanligt. Stort TACK till alla era fina, stöttande och insiktsfulla kommentarer till det inlägget! Jag blir verkligen otroligt glad för all feedback jag får här på bloggen. Jag hoppas och tror som sagt att hennes ökade känslighet till viss del handlar om en utvecklingsfas. En hel del har hänt under hösten och en av de här s.k milstolparna som Lill-Skruttan passerat nu i höst är att hon blivit helt blöjfri. Vi provade ju ett par gånger under försommaren, men då ville hon helt enkelt inte. Hon sa "Nej, jag vill kissa i min blöja." Och så var det med det. Ett par gånger ibland kissade hon på sin potta, men det var bara om andan föll på. Under sommaren kom ju sedan vår resa till Sverige och då kände jag själv att jag inte ville trassla med just potträning innan och under denna resan. Det skulle bara göra allt mer komplicerat, både under själva resandet samt då vi vistades i Sverige. Alltså sköt vi på detta tills vi var tillbaka. Veckan efter att vi kommit tillbaka hem hit igen var dagis stängt för alla familjer (work week) och då passade vi på. Vi bestämde helt enkelt att ta bort blöjan under dagtid, men behöll den på nätterna. Detta trots att Lill-Skruttan faktiskt varit torr på nätterna länge. Säkert redan under ett halvår då i september. Vi var beredda på att detta skulle kunna ta sin tid. Särskilt som hon varit så motvillig till att gå på pottan tidigare. Men till vår häpnad gick det otroligt fort och lätt. Ett par små olyckor skedde de första dagarna, oftast när hon var uppslukad av att leka och då glömde bort att känna efter om hon var kissnödig, eller då vi var ute på utflykt och inte hann till en toalett i tid. Men det tog verkligen inte mer än den där veckan då vi var hemma från dagis. Sedan var hon helt torr och ville inte alls ha blöja längre. Detta var alltså sista veckan i augusti. Sedan slutet av september är även nattblöjan väck. Det kändes inte lönt att ha den eftersom hon som sagt varit torr sedan i våras då hon sover. Hon sade till och med själv till på dagis att hon minsann inte behövde någon blöja när de sover middag.

Numera säger hon alltid till i tid. Jag litar helt på henne om hon säger att hon inte behöver gå och kissa. Det gjorde jag inte de första säg tio dagarna, men efter det har hon verkligen haft stenkoll. De bråk vi har kring potteriet just nu handlar nästan uteslutande om att vi vill att hon ska gå och kissa på morgonen innan vi går till dagis, men det brukar hon minsann inte alls vilja. Här tror jag det mest är rent mentalt så att hon vet att när hon gått på pottan är det dags för påklädning. Något hon gärna vill skjuta upp så länge det bara går på morgnarna.

Det är verkligen en befriande känsla detta när ens barn har slutat med blöja. Tycker jag. Det gör även att barnet med en gång plötsligt känns så stort. Vuxet. Ingen blöjbak som putar längre. Nästa steg på den här milstolpevägen blir att plocka bort nappen. Sedan i våras har hon den endast på nätterna när hon sover. Och det fungerar bra. Jag känner ingen stor stress med just nattnappen faktiskt. Vet att vissa säger att tänderna kan ta lite stryk, men jag har även hört att tänderna inte ska ta någon direkt skada om man begränsat nappanvändandet till enbart nattetid. Vet också hur mycket nappen betyder för henne och hur lugnande den är för henne, så nej än får hon behålla den ett tag till. Det känns okej. Min Lilla Stora tjej får vara lite Liten på vissa plan ännu ett tag. Skynda långsamt. Jag vet att särskilt amerikaner är mycket för att barnen ska bli stora och "duktiga" väldigt snabbt. Men jag vet inte jag. Tids nog blir hon väl en tweenie innan man hunnit stava till ordet n-a-p-p...

18 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Det är så härligt när den där blöjan är borta! :) Grattis! Det ÄR verkligen en milstolpe för hela familjen :) Plötsligt en dag bara händer det känns det som! De är liksom redo, och vi med, vi föräldrar. Så var det med nattblöjan. Vi kämpade i två veckor och hon kissade varje natt. Sen gav vi upp och tre veckor senare slutade hon självmant. Galet! Lycka till med nappen, den har jag hört är ännu värre så jag är glad att N aldrig hade nån (trots att vi försökte, hehe)...

Desiree sa...

Vad duktigt hon är som är helt blöjfri nu! Det är ju toppen. Skönt både för henne och för er. Befriande på många sätt. Jag tror också på att skynda långsamt så nog kan hon få behålla nappen ett tag till speciellt nattnappen. Om hon nu också befinner sig i en lite känsligare period så kan det vara viktigt att ha en trösten av nappen med sig ett tag till. Jag läste inlägget om E som du skrivit nedan. Jättefint skrivet. Nog kan det mycket väl vara så att hon är inne i en ny utvecklingsfas. Vi är ju också alla olika personligheter och jag har full försåelse för att man även som liten kan behöva privacy och egen tid till att smälta saker som hon säger att hon vill ha. så fina bilder på E du hade med i inlägget också. Hon är en jättefin liten/stor tjej :-)
Kram!

eastcoastmom sa...

Napp, ja... Sonen var en extrem nappoman. Men från tre ungefär begränsade vi nappen (eller det var ju många hela tiden!) till när han skulle sova. Det funkade.

Strax innan han fyllde fem tyckte han själv en kväll att han inte behövde napp längre. Jag är stor nu, sa han.

Och det var han. Frågade aldrig efter napp efter den kvällen. Konstigt. Och bra.

Dottern däremot var aldrig minsta intresserad av napp (eller gosefilt/gosedjur heller för den delen). Barn är olika.

Taina sa...

Heja Lill-Skruttan!!! Du det med nappen är ju inte lika "farligt" som att suga på tummen. Liisa sög på tummen till hon var 4 och alla (de flesta) sa HUR FARLIGT DET VAR FÖR TÄNDERNA och blabla. Nä låt det ta sin tid. Ni är ju så medvetna om allt vad gäller E och att skynda långsamt är min melodi. Liisa har inga problem med sina tänder pga tummsugeriet.

Ingen blöjputande bak längre, suck, tiden går alldeles för fort....

KRAMAR!!!

PS. Finns det en sovplats för en person under NYC-mara-helgen?

The Hanssons sa...

Härligt med "torrisar" och dom små liven blir ju så stolta över sig själva. Vi brukade fira med tårta när dom blev "torrisar". Håller med dig om att skynda långsamt allt kommer inom sin tid när dom är redo.

Saltistjejen sa...

Trillingnöten,
ja det är skönt att blöjan är borta nu och vi är förvånade över hur fort det verkligen gick! :-)
Nappen känns inte så farligt heller. Troligen låter vi henne ha nappen ett bra tag till eftersom hon bara har den på natten så kanske hon själv tycker det är ok att sluta senare.
Kram!!


Desiree,
ja jag känner mig inte så stressad med nappen faktiskt. och som du säger så är det en enorm tröst för henne under jobbiga perioder också.
Tack för din fina kommentar!
Kramar!


eastcoastmom,
aha vad skönt att höra om er son! Att han självmant valde bort nappen sedan. Jag känner mig inte särskilt stressad med just den faktiskt eftersom hon bara har den nattetid när hon sover nu.
Kram!


Taina,
äsch tumme eller napp jag tror i ärlighetens namn inte att ngt av det är särskilt "farligt". OM man får tänder so står lite ut så får de väl ha tandställning senare i livet. Det är ju jättevanligt oavsett. och jag tror dessutom att det härmed tänder och napp eller tumsugning är överdrivet. Som du säger är det många som har haft det ena eller det andra länge utan att deras tänder påverkats mycket när de blivit äldre.
och du JAAA! Självklart får du bo hos oss!!!! bara KUL!
:-)
Kramar!!!!


nika,
ja det känns himla skönt nu. Kanske borde även vi fira lite. Här vet jag vissa som lockar med presenter till sina barn. Vi har inte gjort det, men lite tårta låter ju fint.
Kram!

Annika sa...

Det var duktigt, Saltis. K var nog nästan fyra då hon slutade med nattblöja.Ingen press från vår sida där heller.
Det kommer då det kommer.
Nappen kan du väl vänta ett tag med, eller? Känner du att du vill bli av med den?
K slutade med sin vid 4, och det inte utan knot....Men det gick bra det med då hon var redo hon också, vid kanske 4 och ett halft. Skräcken för henne själv var nog att ha napp då hon började KG, men se då hade hon slutat :-)
duktiga Ellan! som är torr!!!
Kram!

Saltistjejen sa...

Annika,
ja nattblöjan var som sagt det vi först märkte att hon inte alls behövde egentligen. Men vi lät den sitta kvar för det kändes så konstigt att sluta med den INNAN potträningen ens. :-)
Napen känner jag ingen stress med alls just för att hon sedan ungefär ett halvår sedan har den endast nattetid. Så den får hon behålla ett tag till.
Kram!!

Emm sa...

Härligt. Stora lilla tjejen som utvecklas i rasande takt. Bilden på henne är så fin: kaxig och stor tjej. Och sen finns ju den där lilla också, som du skrev så fint om tidigare. Det är kanske hon som vill ha nattnappen.

Hon är en lycklig liten stor tjej som har för¨ladrar som ni, som bryr er så himla mycket om henne!

Tack för bloggtipset nedan f.ö

Hälsningar Emma-Lost in Translation-mitt i natten i Barcelona.

Saltistjejen sa...

Emma,
tack!! Vad gullig du är. och ja, hoppas ni har det bra i Barcelona nu! :-) Men det vet jag j att ni har.
Stor Kram!!

KARLAVAGNEN sa...

Finaste lillskruttan!!! Grattis till hela familjen, men speciellt till lilla söta fröken som begåvats med special-fina föräldrar!

Västmanländskan sa...

Så duktigt hon är! Fina stor tjejen. Det var bra jobbat.
Lilla T har fortfarande blöja på natten, men vill gärna ta bort den. Men vi vågar inte ännu eftersom det har hänt lite fler olyckor på sistone på dagarna. Det känns iofs som det hänger ihop med sämre väder och mer kläder. Hon hinner inte in och av med allt när det är galonisar och overall-väder.
Nappen väntar vi också med.
Kram!

Saltistjejen sa...

Västmanländskan,
nej jag förstår att det blir lite krångligare när vädret är kallare och det är mer kläder. Vi har ju inte kommit dit än eftersom det fortfarande är rätt varmt här (jmfrt med Sverige). Vi får se hur det blir när kylan kommer och det blir mer kläder även här.
Jag tror dock att OM Lilla T är mer eller mindre torr under natten så går det fint att ta bort blöjan då även om det händer lite olyckor dagtid. Vi hade ju olyckor dagtid här i början men ingen olycka alls nattetid eftersom Lill-Skruttan var torr sedan i våras vad gäller nätterna.
Kram!!

Saltistjejen sa...

Karlavagnen,
tack!! Vad gullig du är! :-D
Kramar!!

Jenny sa...

Vi har också nappen kvar, men bara när Sven sover. Han vill gärna bära runt på dem annars också, men efter att ha "tappat bort dem" under dagtid och därför inte haft någon när han skulle sova (trauma trauma :-)) så låter han dem faktiskt ligga kvar i sängen numera för det mesta. Jag köper inga nya nappar heller, utan de tre han har kvar nu får väl hålla så länge de gör och sen får det vara bra med det och konstigt nog verkar Sven ha fattat det. Vi får väl se :-). Ja visst är det lite konstigt när de slutar med blöja, de känns verkligen jättestora! Särskilt med Sven, eftersom han är vår siste, så då gav vi bort alla resterande blöjor, slängde skötborsunderlägg etc och det kändes väldigt definitiv. Och konstigt - Då hade vi ju haft blöjbarn i 8 år konstant! Galet skönt att slippa faktiskt!! KRAM!!

Saltistjejen sa...

Jenny,
ja jag har inte heller köpt några nya nappar utan de vi har har vi. Så får vi se hur det blir och hur länge de kommer finnas i okej skick. Det måste vara härligt för er att kunna ge bort blöjorna! Vi har ju ett nästan fullt paket kvar, men det har jag tänkt ge till vänner. Men nu tror jag de pottränar sin son och det går ok så kanske får jag ge dem till ngn annan behövande. :-)
Kram!

Anna, Fair and True sa...

Å vad kul, vad duktig hon är! Man kan ju uppmuntra och hjälpa dem på traven men så måste de vara mogna och redo också. Förstår att det känns som hon är så stor plötsligt! Håller med dig om sedan växer de upp så fort ändå!

Saltistjejen sa...

Anna Fair and True,
ja det är så skönt!!!
:-)