tisdag, oktober 11, 2011

Lite småsjukt

Förra veckan var Lill-Skruttan hemma för sina blåsor. Coxsackievirus. Höstblåsor kallade i Sverige. Här kallas det Hand- Foot and Mouth disease eftersom man ofta utvecklar blåsor i handflator, på fotsulor samt i mun och svalg. Nu hade Lill-Skruttan sådan tur att hon endast fick två små blåsor och de var bara längst ner på hennes ena ben. Just ovanför foten. Under helgen fick dock hennes kompis E blåsor i mun och på händer och fötter vilket kändes hemskt att se eftersom man förstod hur ont hon hade. E kan dock inte ha smittats av Lill-Skruttan eftersom inkubationstiden är mycket längre utan måste ha smittats av något annat barn tidigare.

Redan innan vi åkte till Connecticut var Lill-Skruttans blåsor mer eller mindre ett minne blott. De torkade ut redan under Dag 2. Men under helgen fick Lill-Skruttan en rejäl förkylning. Ingen feber tack och lov, men en konstant rinnande näsa och under sista natten hosta. Lite sitter fortfarande i även om hon är klart bättre idag än vad hon var igår. Men det blir ändå en hemmadag för henne idag. Inte för att man måste, hennes dagis kräver att barnen är feberfria minst en dag innan man kommer tillbaka men hon har ju inte haft feber nu så hon skulle kunnat gått, men jag tyckte ändå det kändes bra att hon får en vilodag hemma. Helgen har ju inte varit så vilsam direkt, om än rolig. Och kanske gjorde inte besöken på stränderna det allra bästa för förkylningen men nu blev det så. Och kanske hade hon ändå blivit supersnuvig och hostig iallafall.

Som sagt, hon är klart bättre idag, men det blir iallafall inget Green Room. Med hennes hosta och snuva tror jag att en hemmadag kan göra stor skillnad. Särskilt för humöret som varit lite vingligt under de här förkylningsdagarna. Enda kruxet är att jag ska till tandläkaren idag mitt på dagen. Så M måste komma hem en stund från jobbet då. Men jag hoppas det går bra. Nu gäller det mest att hitta på lagom mycket och bra aktiviteter under dagen. Det är oftast det svåraste tycker jag när man är hemma med en liten sjukling.

11 kommentarer:

Fröken fräken sa...

Kul med en helg utanför stan, ni såg ut att ha haft roligt på bilderna nedan.
Synd bara att det blev en förkylning på det. Det känns som att oktober är en riktig förkylningsmånad för många. Hoppas hon kryar på sig snart

Kram!

Victoria sa...

Det är skönt att ha en extradag hemma när ungarna varit skruttiga, det är så lätt att de blir sjuka igen om de inte fått vila upp sig ordentligt. Kramar//Vic

Saltistjejen sa...

Fröken Fräken,
ja helgen var bra trots en del sjukdomar som bröt ut. Men på det hela taget var det en väldigt bra helg och "minisemester" tillsammans med våra vänner.
Nu hoppas jag bara att förkylningen går över snart och att jag och M slipper få den.
Kram!


Vic,
ja jag tycker att det känns bättre att ha henne hemma när hon är så grinig och känslig som hon är när hon inte mår riktigt bra. Kan vara lite jobbigt för ens egna humör ibland haha, men tror som sagt att hon får lite mer vila här än en aktiv dag på dagis.
Kraaam!

Desiree sa...

Trist att höra att E har blivit förkyld men skönt att höra att hon blivit av med blåsorna och att de inte orsakade allt för mycket smärta. Jag tror det var jättebra att ge henne en lugn hemma dag. Även om man inte har feber så kan man bli rejält hängig av en förkylning och då mår man ju bäst av vila. Då kryar man på sig snabbare. Jag brukar mycket sällan få feber själv då jag är förkyld men nog kan jag känna mig riktigt dålig och trött ändå. Känner att man kurerar sig bättre och snabbare som sagt om man får någon vilodag. Hoppas att E mår bättre imorgon.
KRam!

Saltistjejen sa...

Desiree,
ja det är som det är med förkylningar och annat. Det känns som om höst och vinter oftast är värst vad gäller sjukdomar när man har småbarn...
Imorgon kan hon nog gå till dagis iallafall vilket känns bra eftersom hon varit därifrån i en hel vecka nu och det är bra för henne med rutiner. Hon har trots sin snuva varit rätt pigg hemma idag ändå så det blir nog bra med lite mer aktivitet imorgon.
Kram!

Taina sa...

Lillskruttan då! Det är inte lätt att vara liten och ha en massa baciller som kompisar. För barn är ju ena riktiga jättebaciller på ben. Så tänker jag när Liisa bär hem den ena bacillpolaren efter den andra.

Hoppas hon mår bättre nu.

PS. Vi var till Mystic vi med!!!

KRAM

Saltistjejen sa...

Taina,
nej visst är det så att det är hur mycket virus och skit som sprids mellan ungarna. Särskilt under höst- och vintertid tycker jag. TÄNK att NI var i Mystic ni med!! Hade varit superroligt om vi setts, men vi får försöka träffas om ett tag "på riktigt" istället.
KRAMAR!

Charlie sa ... sa...

Å, trist! Hoppas hon piggar på sig. Bra att ni här hemma :)

Kramar!!

Saltistjejen sa...

Lotta,
ja det är som det är. Men imorgon blir det dagis igen. Hon är fortfarande snuvig och hostar en del, men har varit väldigt rastlös under eftermiddagen vilket vittnar om understimulans och kompislängtan. :-)
Så jag tror hon är redo för dagis imorgon.
Kramar!

Västmanländskan sa...

Krya på lillskruttan!

Saltistjejen sa...

Västmanländskan,
tack!! hon mår bättre nu även om det fortfarande är lite snuvigt o hostigt.