onsdag, april 18, 2012

Arbetslöshetsverkstad

Idag har jag verkstad här hemma. Eller kanske mer finsnickeri. Det filas och putsas. Sandpapper No 1. Min resumé ska få ett litet lyft igen är det tänkt. Jag var nämligen på en "Resumé-skrivar Workshop" igår och fick en del nya tips. Hur man skriver en "Business Resumé" (till skillnad från en CV då alltså). Helt klart gäller en del andra grepp. Främst ordvridar- och ordvändargrepp. Att beskriva en och samma sak, men på ett helt annat vis än vad man är van. Att tänka i andra banor. Se sina erfarenheter med Businessglasögonen på. Något jag aldrig tidigare gjort och därför är rätt usel på. Men nu försöker jag iallafall. Kollar på mig själv och min erfarenhet och försöker använda mina nya Businessglasögon. Se genom dessa och applicera de här nya trixen på mig själv. Det känns onekligen lite "udda" att skriva om sig själv och sina åtaganden i de här "businesstermerna", men men. Jag hoppas såklart det ska ge framtida resultat.

Kan även meddela att det är betydligt svalare väder vi har här nu idag. SKÖNT! Morgonen kändes nästan sådär lite sommarkripsig med ca 14 grader och milt solsken. Nu har det mulnat på och jag tror det är ca 16 grader ute. Men jag njuter. Det är skönt. Jag gillar den här temperaturen. Även om gårdagen var den ultimata sett ur väderperspektiv. Enligt mig då alltså. Då var det 26 grader, svag vind, sol och TORR luft. Som en perfekt svensk sommardag med andra ord. Då blev det en promenad till Carl Schurtz Park där jag fikade på en av gräsmattorna ihop med min vän U. Jättetrevligt och mysigt att ses. Sedan promenerade jag längs East River tillbaka.

Det blommar så vackert i Carl Schurtz Park nu.

Kwanzaträden sjunger dock på sista versen. Men än är de sagolikt vackra.

Allt har i ett slag blivit så grönt så grönt!

Som sagt sagolikt vackra...

Här är trappan ned till promenadstråket längs med East River.

På floden kom några körande på sådana här vattenscootrar. Det såg väldigt somrigt ut.

Här är jag på väg hemåt (söderut). Som ni kan se går detta promenadstråk TYVÄRR längs med FDR Drive, vilket tar bort mycket av charmen med det. Lite som att ha ett gångstråk längs med E4:an...

Hemma! Såhär ser vårt hus ut när man kommer från East River-sidan. Vi bor i det lite lägre huset till höger, men vår lägenhet är mot väst så man kan inte se våra fönster här. Huset är byggt i 90-graders vinkel. Det man ser på denna bilden är alltså norrsidan på båda byggnaderna. Lill-Skruttans vän R (Familjen K) bor i det höga huset till vänster men deras lägenhet syns inte heller då den är i sydlig riktning. Deras hus är faktiskt byggt ÖVER självaste FDR Drive. Den vita bron är en gångbro som går från York Avenue över FDR Drive ner till East River. 

På kvällen när jag hämtade Lill-Skruttan på dagis gick vi och köpte glass på Baskin Robbins (Dunkin Donuts). Familjen K hängde på så det blev en mysig liten kvällsutflykt i det sköna vädret. Jag älskar verkligen den här årstiden när man kan göra sådana här saker efter dagis. Nu är det ju ljust länge och eftersom det varit varmt ett par dagar är det så skönt att inte gå hem direkt. Stackars M spelade squash så han fick ingen glass men han verkade ganska nöjd  ändå när han kom hem till dukat bord och kyckling (gjord i slowcookern såklart...!) till middag. Ikväll äter vi nog resterna av den tror jag. och avslutar The Killing. Endast ett avsnitt kvar av den otroligt BRA serien! Bygger på en dansk TV-serie "Forbrydelsen", men man har omarbetat den och i den amerikanska är allt förlagt till Seattle. Om ni gillar kriminalserier med lite mer djup och "karaktärsbygge", och ännu inte sett den så rekommenderar jag den varmt!! Jag har inte sett den danska originalserien men har förstått att de skrivit om den amerikanska såpass mycket att det inte är samma mördare. Allt för att man inte ska kunna veta vem som är mördaren i The Killing, även om man sett eller läst om "Forbrydelsen". Faktiskt rätt smart tycker jag.

26 kommentarer:

Miss Marie sa...

Smart! Hoppas de nya tipsen gör underverk med ditt cv! Vilka härliga bilder du visar, NY är verkligen en härlig stad, nån gång måste jag åka dit! :) Jag kollade på The Killing, men så missade jag sista avsnittet så jag vet inte vem mördaren är! katastrof! Måste köpa serien så jag får se slutet... :) Vet du förresten att Holder spelas av svenska Joel Kinnaman? Coolt, tycker jag! :)

Channal sa...

Håller tummarna att ditt nya CV ger jobb!! Oj vilket högt hus! Vilken våning? Kram! Anna

Saltistjejen sa...

Miss Marie,
ja det är verkligen en härlig stad! Hoppas du någongång för tillfälle att uppleva den! :-)Jo, jag kände till att Holder spelas av Joel Kinnaman. Han är bra, men jag måste erkänna att hans svenska brytning (som JAG kan höra men som tydligen många amerikaner inte alls hör!!) stör mig lite. Trots att den är väldigt svag, så tycker jag att mitt svenska öra uppfattar den ganska tydligt ändå. Konstigt, men kanske är de för att man själv som svensk känner igen den svenska språkmelodin samt vissa uttal så otroligt väl, att vi uppfattar dem bättre än icke-svenskar??
Hoppas du kan se det sista avsnittet, men det kanske inte är värt att köpa en hel box för det??? Kolla om du kan se det på nätet??!! Kanske AMC visar säsongens avsnitt! Kolla där! Min länk här tror jag går till deras hemsida. :-)
Kram!!

Martina sa...

Vilka bra kurser du gar pa lite da och da! Jag förstar verkligen att det inte är helt lätt att skriva ett bra CV, för mig känns det verkligen läskigt! Hoppas det gar bra för dig och lycka till!

Verkligen kul med alla fina bilder du visar fran NY! Jag blir inte alls avis, inte alls! Kul att se huset där ni bor ocksa.

Du maste berätta om slowcookern, hur fungerar den? Som en angkokare, eller? Jag har en angkokare som jag använder till vissa saker, borde använda den till en massa saker egentligen. Det jag gör; ris, potatis, grönsaker blir i alla fall väldigt gott och man känner verkligen att sakerna behaller mer smak än när man kokar dem i kastrull med vatten.

Kramar

Monica sa...

Härlig sommargrönska på dina foton:-), lycka till med CV-skrivandet, inte så lätt att veta vilka banor "de" helst vill veta om och helst faller för, du får komma på något riktigt fiffigt om dig själv som sticker ut.

Annika sa...

Håller såklart ALLA tummar för din CV! Nog ska det ordna sig.
Du ligger i bra vad gäller allt det där, Saltis. Snart ska du se att det ger frukt.
Idag har vi haft regn och 11 grader hela dagen. INTE mig emot. Tycker det är himla skönt. Hellre det än 32 grader i april.
Imorrn ska det bli sol och runt 23, perfekt.
KRAM!!!

Saltistjejen sa...

Channal,
tack!! Vi får hoppas på det.Vi bor på 18:e våningen av 26, men det högsta huset (till vänster) har 38 våningar. Högst upp ligger bl a gymmet. Det är rätt fin utsikt från löpbandet där. :-)
Kram!!


Martina,
ja detta var en bra workshop som anordnades av Rockefeller University och Sloan-Kettering. För doktorander och post-docs.
Slowcookern är super. Det är som en vanlig gryta men som kan pluggas in och värmen drivs med ström. Vi har ju gasspis så det jag gillar med slowcookern är att man kan ha den igång fast man inte är i närheten för det är ju ingen öppen låga. Jag gör grytor där, hel kyckling, chili etc etc. Man kan göra soppor också men det har jag inte gjort. Maten står på låg värm länge så jag sätter ofta igång den på morgon/förmiddag och så är det klart lagom till middagstid! I love it!!!
:-)
Kram!!


Monica,
ja det är verkligen grönt och fint här nu. Tack för Lycka-Tillet. Det behövs... ;-)
Kramar!!

Saltistjejen sa...

Annika,
tack vännen!!!!
Ja här har regnet inte riktigt börjat men tror det kommer ikväll. Oc visst är det SKÖNT att slippa ha ACn igång haha! Igårkvll körde vi den en stund i sovrummet. Men ikväll slipper vi jehoooo! :-)
Kramar!!

Charlie sa ... sa...

Vad duktig du är som ständigt tittar på nya sätt att skriva din CV och söka arbete. Jag håller verkligen tummarna! Kan du inte berätta vilka businesstermer och "glasögon" du använder?

Härliga bilder från ett svalare NY men ändå skönt!

Kramar!!

Katarina sa...

Vad aktiv du är i ditt arbetssökande! Det är faktiskt ett heltids arbete att söka jobb, allt från att lsa annonser, skirva breven, ändra beven, gå på intervjuver och följa upp.. Därefter omstart eller nystart,, Det vt jag från ett tidigare jobb jag haft, att alltför många tror att jobben kommer till dem...

Intressant att få ta del av någons ideer om hur en business ansökan ska se ut. Dock kan det ibland bli lite mode i detta med hur ansökningar se ut.

Precis som Lotta skrev, skulle det vara intressant att ta del av vilka buisness termer som du bör använda.

När vi bodde i USA och svenskar frågade på forumet " Svenskar i världen" om feedbck på deras CV, så jag lät vid något tillfälle L. läsa deras CV (eftersom jag själv ville lära mig att bli bättre på CV skrivning). Det var främst män inom IT branschen´s CV. L´s kommentarer var oftast att de inte kunde sälja sig själva på ett intressant sätt.. Vid ett tillfälle anställde han faktiskt en svensk kille efter just en "filning av hans CV".. Ja, ett intressant ämne för min del personligen, eftersom jag själv arbetat med detta och nu från andra sidan då vi anställer personal..

Saltistjejen sa...

Lotta,
tack!! Jag måste försöka på alla vis känner jag.Och när man får praktiska råd är det bra att börja använda dem innan man glömmer bort dem haha! Jag kanske ska berätta lite mer sedan. Men det är inte så märkvärdiga saker egentligen, men visst är det nyttigt.
Kram!!


Katarina,
ja det är ju annorlunda att sitta på "din" sida. Det märkte jag ju då jag satt i kommittén för sommarprogrammet för universitetstudenterna nyligen. Man lär sig en del, men för min del som söker jobb utanför universitetet så är det just det här "nya språket och tänket" som jag inte kan eller känner till sedan tidigare. Det är väligt annorlunda vilket du och din man säkert vet. Vad snällt av honom att gå igenom en del CVn också!
Och visst, har du rätt i att det säkert går mode även i CV-skrivande och jobbsökande.
Kram!!!

Trillingnöten sa...

Bra ändå att gå på nåt sånt där för att utveckla sig. Det är lätt att man harvar på i samma spår och då är det skönt att få nytt perspektiv! :)

Saltistjejen sa...

Trillingnöten,
ja det var faktiskt riktigt bra! Jag är glad för att jag gick och för de råd jag fick.
:-)

Anne sa...

Som sagt, du är jätteduktig som kämpar på och gör det med modet i behåll och med positiv energi och humör. Visst, det går ju inte att ge upp, det är bara att fortsätta för det måste man men det är inte helt lätt att inte tappa sugen och förlora självaförtroendet. Det är så lätt hänt tycker jag. Nu har du ju jobbat här i USA och även om du kanske letar dig mot nya områden och inget där du är super hemma i så hoppas och tror jag att alla dina år här i USA ändå gett dig mycket självförtroende och erfarenheter du kan ta med dig. Själv har jag, då jag sökt jobb här, känt mig väldigt vilsen och osäker då jag aldrig jobbat här.
Du är som sagt jätteframåt och beundransvärd!
Förresten, är det jobb i NYC eller har du börjat kika åt andra håll också? Hur är det med din M? Är han anställd på tidsbundet kontrakt/projekt eller har han fast anställning?

The Killing ja, åh så bra den är. Jättekul höra att ni också tycker det. Som du säger, den suger sig fast och är bara så bra. Jag tycker Joel K är så bra också, det märks han är tvåspråkig (som du säkert vet har han amerikansk pappa) för hans engelska/amerikanska är ju felfri.
Och ja, nog rätt smart att ha ändrat så pass mycket att det inte är samma mördare utan gjort serien lite annorlunda på det sättet.

KRAM

Saltistjejen sa...

Anne,
tack vad gullig du är som peppar! Jo, till viss del är det kanske en fördel att jag har jobbat här flera år, men jag känner jag ändå väldigt mycket som en "rookie" eftersom det är en helt annan värld där "ute" jämfört med akademiska världen. Lite som ett annat land med nytt språk och ny kultur. ;-)
The Killing var super verkligen! Men allvarligt talat, tycker du inte alls att man hör Kinnamans svenska slå igenom i hans engelska???? jag tycker det gör det otroligt tydligt och trodde det kanske kunde bero på att mina öron är så otroligt fininstllda även på mycket små nyanser i just svenska språkmelodin och vissa uttal/ljud. Hans engelska är väldigt BRA det är inte det, men jag skulle lätt kunna säga att han är svensk bara genom att höra honom prata. Jag vet att hans ena förälder är engelsktalande, men som sagt jag tycker det hörs väldigt tydligt ändå att han har svenskt "språkpåbrå". :-)
Kollar ni säsong 2 nu??? Jag blev sugen eftersom denna säsongen slutade så "spännande"!
Kramar och tack igen för dina fina peppningsord till mig!

ExPIAtriate sa...

Vad duktig du ar som filar pa CV:n, jag har alldeles for lite talamod plus svart att ta till mig av konstruktiv kritik ibland :) utan later det helt enkelt vara. Att se sig sjalv med business glasogon later lattare sagt an gjort, vi svenskar ar ju lite daliga pa det, som vi disktuerat tidigare! Jag haller tummarna att det gar bra och allt ditt jobb ger resultat. Jag gick en gang pa en CV-kurs och larde mig jattemycket, sma knep som man kanske ibland forbiser och sa beror det pa vilka yrkeskategorier man vander sig till.
Nu har jag borjar lasa "Hunger games"! Roligt du namner "The killing of Rosie Larsen", jag och maken satt och tittade pa den pa Netflix haromdagen och jag tyckte den var lite seg i borjan men den vaxte. Extra roligt ocksa med Joel Kinnaman!
Kram!

Desiree sa...

Det är så vackert nu hos dig med alla blommande träden. Älskar våren med ljuset och allt vackert som slår ut. Låter perfekt och helt lagom med 26 grader.
Den där Resumé-skrivar Workshop låter ju toppen. Är det universitetet som anordnar den? Är det något som man betalar för eller som anordnas och sponsras på annat sätt. Något sådant känner jag att både jag och C skulle behöva gå på. C skriver nu och skickar in ansökningar för fullt. Jag försöker hjälpa honom lite här och där med ett och annat. Försöker hitta saker han kan söka som passar för bara det tar ju tid.
Glad att du fick njuta av en härlig och vacker vårdag som denna.
Kram!

Josefine sa...

Ååhh, det ser så underbart härligt ut med alla blommor och allt det gröna!

Millan sa...

Ah en san dar CV skrivarkurs later valdigt bra! Det skulle jag vilja ga i framtiden om jag ska soka jobb for jag har inte skrivit nagot pa snart 11 (!!) ar och mitt gamla skulle nog inte ge mig nagra speciellt intressanta jobb direkt.

Har du span pa nagot jobb du vill soka just nu?

The Killing har gatt bade i orginalversion och den amerikanska pa engelsk tv. Jag missade bada .. men horde av kompisar har att de tyckte den danska var battre.

Har du sett det har:
http://www.youtube.com/watch?v=Q9oFxntxSQE

En sketch om Wallander, The Killing, Midsummer Murders etc. Min favorit!! Skrattar ihjal mig nar jag ser den!

Kram

Saltistjejen sa...

ExPIAtriate wife,
tack! jag tror att jag varje gång hoppas att det ska bli bättre så att jag ska ha större chans att någon ska tycka att jag är såpass intressant att de ska höra av sig. men jag vet inte. Det är iallafall bra att få tips för som du säger så handlar det ju lite olika sätt att skriva beroende på yrkeskategori etc.
Kul att du gillar Hunger Games och även The Killing. Just detta med att den är "seg" i böejan kan ofta vara ett bra tecken på TV-serier tycker jag. Då har man "oftast!) tänkt att man ska bygga en serie mycket på karaktärerna och inte enbart på att föra själva handlinge framåt i motrovägsfart. Jag gillar det. Att man bryr sig om karaktärerna och inte enbart själva "fallet". :-)
Kram!!


Desiree,
ja här är det vackert, men snart har nog de flesta träden blommat färdigt tyvärr. Och i tisdags då det var 26 grader och sol va det ljuvligt ute!
Resumé-workshopen var bra och den var gratis. Det var två universitet som bjudit in ett företag som gav den. Så deras råd handlade såklart främst om hur djust DE på DET företaget ville att man skulle skriva sin resume, men jag tyckte att det var en del bra råd ändå som man kan fundera över även då man söker till andra företag. Självklart får man ändra lite men en del tips tror jag fungerar på flera företag.
Kramar!!


finelinan,
ja det är vackert, men snart har nog träden blommat över. tyvärr.
Men än njuter jag!
:-)


Millan,
ja det var väldigt bra hjälp! Även om denna var väldigt specifik till det här företaget som höll i workshopen. Jag försöker söka så många jobb som möjligt där det skulle finnas en chans för mig att få något napp. Men det är svårt. Nu hoppas jag att de här tipsen ska hjälpa mig att skriva min resume lite "bättre" också.
Haha ska kolla Youtubeklippet senare också!
Kramar!!!!

anna of sweden sa...

Tack för filmtipset! Jag tyckte om Forbrydelsen så jag ska nog se the Killing också.

Det där med att söka jobb är verkligen en konst. Så bra att gå på en workshop och få nya tips och idéer. Nu kommer det att gå som en dans för dig. :)

Kram!

Sahra sa...

Åh vad jag hoppas att ny vinkel på ditt resumé ska bära frukt. Hoppas hoppas hoppas. Kram

Saltistjejen sa...

Sahra,
å TACK vännen!
Jag är nyfiken på hur DIN första dag på jobbet var!! :-)
Kram!

Saltistjejen sa...

anna of sweden,
ja du gillar nog The Killing också. Själv känner jag mig sugen på att se den danska serien nu haha! :-)
Och ja att söka jobb är verkligen en konst. Vi får se, en dans tror jag knappast det blir men förhoppningsvis kan jag kasta bort rullstolen?!? ;-)
Kram!

Saltistjejen sa...

anna of sweden,
ja du gillar nog The Killing också. Själv känner jag mig sugen på att se den danska serien nu haha! :-)
Och ja att söka jobb är verkligen en konst. Vi får se, en dans tror jag knappast det blir men förhoppningsvis kan jag kasta bort rullstolen?!? ;-)
Kram!

Anne sa...

Sorry jag inte skrev tillbaka förrän nu, kom så mycket annat emellan.
I alla fal, det här med Joel K och engelskan. Vet du, jag har nog inte hört det du säger du tycker är så tydligt. Men nu när du tar upp det så blir jag osäker och börjar undra om jag kanske ger honom lite fripass bara för att jag VET att han är engelska och istället ser på hans engelska från hållet "han är svensk och oj vad bra han pratar", bedömer honom så istället. Du förstår vad jag menar. Men hade jag inte vetat han var svensk så hade jag kanske reagerat på att hans engelska inte var helt ren. Äh, jag vet inte.
Men han pratar ju väldigt bra, det tycker jag. Såvitt jag vet ska han väl föreställa en amerikan också. Annars spelar ju alltid svenskar i utländska filmer skurkar med brytning för deras engelska är ju så taskig. Men Alexander Skarsgård pratar ju perfekt (är han uppväxt delvis i USA pga sin pappa?) och jag tycker som sagt JK har en jättebra engelska också, men visst att ha en jättebra engelska och en som klingar felfritt och ut i spetsarna låter som ett modersmål är ju förstås skillnad.
Jag tror du är bättre på att bedöma dessa saker, haha jag blir ju impad av alla som pratar bättre än min knaggliga inga from sweden...

Japp, kollar säsong två. Den finns på on demand så kollar den i efterhand utan reklamavbrott och så. Men har man inte tv och AMC så tror jag serien finns på nätet. Kanske de lägger ut avsnitten gratis då de visats eller så tror jag man kan köpa dem för 1 dollar/styck eller så. På nåt sätt finns de tillgängliga i alla fall.
Som du säger, säsong 1 slutade ju snarare med att fler frågetecken restes än gav svar. Jag förstod det som att de fick mycket kritik för detta då de i viss mån marknadsfört serien i fjol som en who killed rose larsen serie där plotten skulle avslöjas efter säsongen. Men sen ändrade de sig? Själva påstår de att det hela tiden var planen att avslöja historien först inne i säsong två då det inte gick knyta ihop säcken på bara en säsong. MEdan kritiker och andra säger att de ändrade sig under säsong 1 då den blev sån succé och ville mjölka så mycket som möjligt ur framgången och dra det vidare till en säsong 2.
Nu ska det tydligen sys ihop en bit in i säsong 2, för att sen ska en ny gåta presenteras och antagligen blir den delar av säsong 2+3 då (om jag fattat skvallret rätt). Tror det är 3-4 avsnitt som visats av säsong 2 nu, och som det känns just nu är det mycket nära slutet på rosie larsen historien. Men vi får väl se... Men de har sagt det SKA bli ett slut i säsong två, det ska inte bli nåt larvigt nytt Twin peaks...

Oj, nu blev det långt.
Ha en riktigt fin helg.

Och så ska jag spetsa öronen och kritiskt lyssna på JK nästa avsnitt :)