söndag, april 29, 2012

Skön söndag med bio och lek

Dagen har varit innehållsrik men ändå skön. Saknaden efter våra vänner har känts, men inte lika påtagligt som igår. Vi tog med oss Lill-Skruttan på bio för första gången. Tidigare har hon endast gått på "biofilmer" som visats här på campus, men hon har aldrig tidigare varit i en riktig biosalong. Innan dagens biobesök hade vi såklart förberett Lill-Skruttan lite. Så att hon inte skulle bli skrämd. Förutom att vi läst boken The Lorax flera gånger innan vi såg filmen, hade vi även visat trailern för just The Lorax ett par gånger innan så att hon skulle veta ungefär vad hon kunde vänta sig. Allt för att hon inte skulle bli rädd av filmen.

Ett tips för er som vill gå på bio med yngre barn: Det gör inget ifall ni är något sena. Istället för att sitta igenom en massa reklam och trailers, kom gärna lite lite sent. Jag vet inte hur det är i Sverige, men här är det en evighet av reklam och trailers innan filmen börjar och flera av de trailers som visades innan The Lorax idag var för betydligt äldre barn. Alltså blev Lill-Skruttan skrämd av en del av dem, och jag trodde ärligt talat ett tag att vi skulle få lämna biosalongen innan "vår" film ens hunnit börja. Men det hela gick ju bra sedan.

Trots att en del av de trailers som visades innan filmen var "läskiga" och även vissa delar av själva filmen "The Lorax", så tyckte hon att det var roligt, spännande och väldigt speciellt. Vi köpte självklart popcorn, vilket jag tror hon uppskattade nästan lika mycket som själva filmen. Och när det var som mest läskigt gömde hon sig bakom min arm. Filmen visades i 3D vilket gjorde hela upplevelsen ännu lite mer speciell.

Jag kan för övrigt även rekommendera boken The Lorax som app till iPad! Vi köpte den idag och den är riktigt bra! Dr Seuss underbara illustrationer, och sedan kan man välja om man vill läsa själv, eller om man vill få den uppläst. Den är även lite interaktiv även om det mest handlar om att man kan peka på figurerna och få veta vilka de är.

Liten biotittare med 3D-brillorna på näsan och popcornpåsen (vi delade på den hela familjen) bredvid sig.

När vi sedan kom hem åt vi lunch och på eftermiddagen gick vi till John Jay Playground. Lill-Skruttans kompis O och hennes pappa hängde med. Vädret var strålande och helt perfekt med ca 17 grader och sol! Underbart! Lill-Skruttan klättrade för första gången uppför hela den klättervägg som finns där och sedan över toppen på den (den är byggd som en "cylinder" och på insidan är det ett gallergolv). Själv fick jag nästan hjärtstopp (småharig mamma.... jag vet....) då hon var nästan uppe eftersom jag då inte alls nådde henne längre och jag bara hoppades att hon inte skulle råka tappa taget och ramla ner. Men det hela gick super! Hon har verkligen blivit stor nu! Och betydligt modigare vad gäller sådana saker som att klättra högt.

På väg till lekparken

Lite tissel och tassel vid övergångsstället.

M tog med kameran och 70 mm objektivet till lekparken idag. Han tog en del riktigt bra bilder. Här är en del av dem:




En pizza slice på intilliggande pizzerian Gotham på vägen hem.

Kvällen har sedan varit riktigt skön. Eftersom vi gick upp i ganska vanlig tid i morse och dagen sedan var innehållsrik blev det tidig* nattning för Lill-Skruttan vilket var skönt. M och jag hann få en riktig kväll och den ägnade vi faktiskt åt lite film. Den senaste "Mission Impossible - Ghost protocol" där svenske Michael Nyqvist spelar ärkeskurken. Underhållande action. Nu blir det nog snart sänggång. Imorgon fyller Lill-Skruttans "Head Teacher" år och jag har lovat att baka något till deras eftermiddagsmellis då vi ska uppvakta Fröken Sprudel.


*) Tidig nattning är inte så jättetidig för de flesta skulle jag tro, men här hemma är vi alla lite av nattugglor med förskjutet dygn, så att Lill-Skruttan nattades vid 21.30-tiden och sov strax innan 21 är här väldigt tidigt. Vissa kvällar sover hon inte förrän runt 23.

17 kommentarer:

Coolaannna sa...

Vilken dag! Minns min första bio; Djungelboken. Det är speciellt att gå på bio. Tyvärr är jag så dålig på att låta det bli av!

Vilken cool bild på lilla Skruttan!

Idag firar vi Valborg! Min kommun har missat där här med att det är klämmdag så vi får minsann gå och jobb!!!

Kram Anna

ExPIAtriate sa...

Vilken underbar dag! Jag tog med Joli pa "Smurfarna" vilket var hennes forsta biobesok (aven det i 3D!). Hon gillade ocksa sin popcornpase och aven Elias tyckte det var roligt aven om han papekade att filmen var for mindre barn!
Maste saga att jag gillade MI- Ghost Protocol och extra roligt med Mikael Nyqvist och att han pratar svenska. Elias gillade ocksa att se Burj Khalifa pa film (vi har ju inte ens vagat oss upp dit for jag ar hojdradd och litar inte pa hissanordningen...)
Skont att hora att Lill-Skruttan ocks ar en nattsuddare, de flesta av vara kompisars barn lagger sig vid halv atta men bada ungarna brukar vara vakna till 9- 9.30 pa kvallen.
Hoppas ni far en harlig start pa veckan! Idag ar det Valborg och jag tanker tillbaka pa champagnefrukost i Carolinabacken i Uppsala!
Kram!

Channal sa...

Verkligen jättebra bilder med en riktig systemkamera! Vilken skärpa! Sötaste modellen också! Jag Får vänta ett år tills jag får en sådan fin kamera!
Mysigt med första biobesöket! Jag har sparat mina döttrars första biobiljetter! Ida var 3 år och såg "Lotta på Bråkmakargatan". Det var så spännande!

Fin måndag till dig! Kram! Anna

Desiree sa...

Jättefina bilder som Mats tog med riktiga kameran. Det är en jättestor skillnad mellan riktiga kameror och mobilkameror. Vilket vackert ljus dessa bilder har.
Oj vad kul med biopremiär för E. Coolt att börja med en äkta 3 D film. Hon ser så söt ut med sina 3 D glasögon och popcorn. Då blir det fler biofilmer framöver då detta gick så bra.
Kram!

Saltistjejen sa...

coolaanna,
ja det var en händelserik dag igår. Och visst är det roligt att gå på bio.
Hoppas ni får en fin Valborg. Just valborg är en helgdag jag alltid glömmer bort eftersom det inte alls firas här.
Kram!!


ExPIAtriate wife,
ja jag tycker ocks att MI -Ghost protocol var riktigt bra! Storyn var enkel för en gångs skull och lätt att följa. Och jag tänkte faktiskt på er när jag såg den och de var just i Dubai!! :-)
Så ni har också små nattugglor. Ja där ser man. Till viss del beror det såklart på att vi går upp senare än de flesta också. Och att Lill-Skruttan ibland sover middag på dagis. De dagar hon inte gör det somnar hon oftast fortare hemma och är inte uppe till halv elva.
Jag har också firat Valborg eller Sista April, i Uppsala och varit på Carolina. Haha! LÄNGE sedan nu!
Kram!!


Channal,
ja de bilderna blir ju verkligen helt annorlunda än med mobilkameran. Roligt att fota med "riktig" kamera ibland. :-) Kul att du funderar på köp! :-)
Kram!!


Desiree,
ja det blir ju verkligen andra bilder med en systemkamera OCH med fasta objektiv. Ett annat ljus helt klart!och bion var skoj att gå på med Lill-Skruttan. Just sådana saker tycker jag är så roligt och har sett fram emot att kunna göra med henne.
Kramar!!

Annika sa...

Härligt.
Precis som Coola Anna minns jag också min första film, och det var Djungelboken det. Jag var tre år!
Karolinas första film minns jag också. Hon var tre år och det var Tarzan, Disneys tecknade.
OCH VI bunkrade med pocorn och M&Ms...
Det gick fint.
Men det är nog smart att komma lite senare, som du säger.
Det blir så fina bilder med systemisen. Det går faktiskt inte att jämföra med en ajfån. Men jag vidhåller att ajfånen är ett finfint komplement till systemis. Det blir ett helt annat djup, och en helt annan skärpa m en SLR. Bilderna är så fina!!

Saltistjejen sa...

Annika,
japp det är kul med bio och extra roligt när ens barn börjar bli såpass stora att de kan gå. Jag tycker endast en sak var jobbig och det är att de har så himla HÖG VOLYM på bion! För E's del tror jag ofta att det är just volymen som gör att hon skräms av fler saker på film där än vad hon skulle göra hemma. Och personligen tycker jag inte att en barnfilm alls behöver ha den volymen som de har. Det är inte fråga om super action, utan en film för barn. Så varför den enorma volymen? Jag fattar det inte.
Vad gäller bilder håller jag helt med dig. Det blir väldigt bra bilder med dagens mobiler men visst är det stor skillnad mor en riktig kamera och bra objektiv!! :-)
Kram!!!

Emma sa...

Här finns mammabio med lägre volym...för att man kommer med en liten bebbe. Att det inte är så på filmer för lite större barn som fortfarande är små!

Men HERREGUD! Låter ni flickan sitta uppe TILL MITT I NATTEN i vanliga fall! ;-)

Skoja bara. Här ser det ofta likadant ut. Fast hon har börjat somna redan vid 21-tiden nu så vi är väldigt nöjda just över att kunna se vuxen-film tillsammans (är lillen vaken får han vara med)

Kul med Micke Nykvist! Skötte han sig?

Saltistjejen sa...

Emma,
ja man önskar ju att biograferna skulle spela barnfilmerna med något lägre volym. Men det verkar vara standard att köra på HÖG voöym. Oj, nu låter jag som en gammal tant, men jag tycker verkligen det är onödigt att de filmerna har så hög voly när det inte alls behövs.
Haha! Ja ni har väl ganska sena vanor ni med. Men att de somnar vid 21-tiden är GULD! Då hinner man verkligen ha lite kvällstid också. Jag hoppas alltid att E ska sova innan 22 för även det gör att man faktiskt får lite mer kväll och vuxentid.
Kram!!

Charlie sa ... sa...

Superfina bilder och väldigt sött motiv ;)

Jag känner mer och mer hur jag vill satsa på något mer än min telefonkamera.

Vilket härligt väder det var igår....oj oj, vill ha det så ett tag!


Kram och hoppas ni haft det skönt idag med!

Saltistjejen sa...

Lotta,
å TCAK! vad gullig du är!
och ja, det ÄR verkligen kul att fota med en riktigt bra kamera! Och då är jag ändå inget superfotograf som Desiree till exempel. Jag går mer på känsla än teknik. Men det vore nog skoj att lära sig mer egentligen.
Förstår om du är sugen på en annan kamera även om dina iPhonebilder är underbara de med!
Kram!!

Millan sa...

Vilken harlig dag! Bio ar sa mysigt tycker jag. Sofia var dock itne riktigt redo i julas nar vi tog med henne. Hon klattrade upp och ner for stolen hela filmen viklet var liiiite stressande. Nils alskar dock bio och jag gar garna sjalv med honom ibland... ;-).

The Lorax maste jag kolla upp for Nils ar inne i en stor Dr Seuss period just nu. Han alskar Green Eggs and Ham sa den har vi last varje kvall i en vecka nu tror jag ... Maste kolla upp Ipad appen.

Kram!

Saltistjejen sa...

Millan,
ja det är så mysigt och roligt att gå på bio och jag hoppas att vi kommer kunna gå fler gånger nu framöver med E. Bara "rätt" filmer kommer. :-)
Om Nils gillar Dr Seuss ska ni absolut se ifall The Lorax visas hos er!! Filmen var himla bra. De har "byggt ut" historien lite eftersom boken inte räckt för en hel film, men det var otroligt bra gjort. Och animationerna var klockrena tycker jag! Efter Dr Seuss illustrationer i boken. :-)
Kram!!

Anonym sa...

Skönt att ni fick en sådan toppenfortsättning på dagen!=) Och vad mycket ni hann med!=)

Jag & brorsan såg Ghost protocol när jag var i Charlotte i julas & man vill ju komma tidigt för att få bra platser. Oss gjorde det inget, men som du skriver, det är inte optimalt att vara i tid med barn... När jag såg The Muppets med syskonbarnen blev de väldigt rastlösa trots att de är relativt "stora" 6 & 8 år (lillkillen hade vi lämnat på dagis).

Gulligt av dig att baka till frökens födelsedag!=)

Saltistjejen sa...

pennysdagar,
ja det var en otroligt fin söndag på flera sätt. :-)
Och nej att gå tidigt innan filmen börjar med barn är INTE optimalt. Iallafall inte SMÅ barn. ;-)
Och rent allmänt skulle jag önska att man även här införde platsbiljetter på biograferna så som man har i Sverige sedan måååånga år tillbaka. Så man slipper komma så tidigt och köa för att vara säker på att få bra platser då man vill se lite nyare filmer.
kram!!

Gnuttan sa...

Visst är det så att popcorna ofta är minst lika populära för de små, hihi. :-) Men ja, visst är reklam/trailer-delen på bio lååång, och så dumt att de inte anpassar vad de visar då i förhållande till åldersgränsen på själva filmen. Samma visa här, tyvär.

Saltistjejen sa...

Gnuttan.
japp jag tror att allt för dem bidrar till själva bioupplevelsen. Och visst är det konstigt att man inte väljer trailers åtminstone LITE efter vilken film man ska se. Eller åtminstone visar de för äldre barn tidigt så att man t ex vet att man kan komma lite senare för att undvika dem.
Kram!