fredag, april 20, 2012

Bloggträff och lite annat

Igår eftermiddag träffade jag som sagt en annan svensk Bloggare som bor här i staden. Petra i Queens som har bloggen Petra Mitt i Livet. Vi hade bestämt att ses vid The Boathouse i Central Park, men eftersom vi båda var sjukt kaffesugna och det på uteserveringen där såg ut att bara finnas alkoholhaltiga icke-kaffe-drycker, promenerade vi till Le Pain Quotidien en bit därifrån. Och redan under promenaden dit tjattrade vi för fullt. För jo, vi klickade verkligen super! Petra är en så himla gullig tjej och ja, jag tycker det är synd att vi inte träffats tidigare trots att vi ju faktiskt bott i samma stad sedan augusti förra året då hon och hennes familj flyttade hit. Men jag hoppas att det inte dröjer alltför länge innan vi kan ta en fika igen. Tiden bara rann iväg och plötsligt hade vi fikat och pratat i drygt två timmar. Men då var jag tvungen att gå hemåt för att hämta Lill-Skruttan så vi sa hejdå och på återseende. TACK Petra för den otroligt mysiga fikastunden!!

Korsar Park Avenue på väg västerut mot Central Park.

Riktiga ängs- och sommarblommor verkar börjat blomma i Parken nu.




Får det lov att vara en Såpbubbla?

The Boathouse

Kanske ska man ta och skaffa sig en sådan där liten diskret hatt?


The Great Lawn

Folk lapade sol.

Syrénerna har precis slagit ut och det doftade underbart när jag gick förbi de här buskarna.

På kvällen gick jag och M tillsammans och hämtade Lill-Skruttan. Sedan gick vi och åt varsin god burgare på "Jackson Hole". Lill-Skruttan valde American Pancakes, och undrade senare varför det fanns så många konstiga saker som snöskor, gamla träskidor, hästsadlar och grimmor på en restaurang? "Där ska man ju äta MAT!" 

Här är min. Svårt att fota en hamburgare så den ser god ut, men jag kan försäkra att det var den!

Idag, fredag var vädret något varmare men nu under eftermiddagen mulet. Men egentligen helt perfekt temperaturmässigt tycker jag. Just nu runt 18 grader. Efter att jag lämnat Lill-Skruttan på dagis tog jag hissen ett par våningar upp här i huset (där Olgakatt har hyrt ett rum ett par gånger då hon varit här och hälsat på). De som bor där är nämligen bortresta men vi är kattvakter åt deras lilla söta PJ. Så hon fick mat och sedan lekte vi en bra stund och så satt jag där och läste ytterligare ett tag för att hon skulle få lite sällskap. Den lilla Gosekissen var såå kel- och sällskapssjuk. Det märks att hon inte är så van att vara ensam. Tur de kommer tillbaka på söndag. Vi går dit två gånger om dagen för att mata henne och igårkväll fick Lill-Skruttan ge henne lite skivad kalkon vilket är PJ's "favoritgodis". Jag vet inte riktigt vem av dem som var mest exalterad, PJ själv eller Lill-Skruttan som fick ge henne kalkonbitarna? Lill-Skruttan var dock lite smått oroad och ledsen över att PJ skulle tillbringa natten helt ensam, men vi förklarade för henne att det skulle gå bra.

Bild från i morse på dagis då barnen fick baka. Här hjälps Lill-Skruttan och hennes kompis E åt att röra smeten.

Här är utsikten från PJ´s lägenhet. Nästan densamma som från våra vänner Familjen K.

Och här är den lilla sötnosen själv! 

Vi lekte länge med det här snöret.

Vid lunchtid idag var jag åter på Lill-Skruttans dagis men denna gången för en Parent Discussion Group. Dagiset har anlitat en barnpsykolog som kommer en gång i veckan och finns till hands för lärare och/eller föräldrar. För att hjälpa och komma med råd. Jag vet att lärarna tycker detta är otroligt bra eftersom det kan vara nyttigt och viktigt med någon som de kan prata och diskutera med och som inte jobbar på dagiset. Det ger nya perspektiv plus att psykologen har andra erfarenheter och kunskap. Som förälder tycker jag också att detta är otroligt bra eftersom allt extra "stöd" till de fantastiska lärarna är super, men också för att det är en enorm tillgång även för oss föräldrar ifall vi har frågor eller saker vi skulle vilja diskutera med psykologen. 

Eftermiddagen avslutades med en springrunda. Idag kändes det tungt och segt. Benen var tunga och motivationen inte alls lika hög. Men vädret var perfekt löparväder och runt kom jag. Fort gick det INTE, men jag är glad att jag kom iväg och att jag kämpade såpass bra som jag ändå gjorde. Det blev en kortare runda. Kanske runt dryga 4 miles eller så skulle jag gissa. Alltså ca 6-7 km. Men ändå helt okej tycker jag. Särskilt som det gick så tungt.

Nu ser jag fram emot kvällen. Fredagkväll.
Och imorgon anländer våra kära kära kära vänner!!!!!!! M har hyrt en bil och ska hämta upp dem från flygplatsen. Åååå, jag längtar!!!


18 kommentarer:

SINTAS VÄRLD sa...

Vad mysig eran träff låter. Och vilka fina bilder :) Ha en underbar helg med vännerna! Kram Sinta

Annika sa...

Petra!! Hon jar precis kommenterat hos mig! HON verkar verkligen gullig!
Hade en känsla av att det var hon du träffade. KUL!
OCH ni bor ju nära varandra också!
Ha ni en fin helg. Imorrn ska det bli bra väder, söndag ser bedrövlig ut här i DC. REGN och 8 grader.
Nåja, sörjer inte för det :-)
Nu sk jag klicka mig in hos Petra :-)
KRAMAR!!!

Petra Mitt i Livet sa...

Jaa, TACK SJÄLV!! Snart gör vi om 'et!

Men HUR kunde jag GLÖMMA att gå och dofta lite närmare på syrenerna?? :-S

Kram!!

Charlie sa ... sa...

Vilken fin dag i vår park!!

Kul med bloggträff...jag hoppas också ha en date snart med en viss person som har ett namn som börjar på A ;)

Ha en skön kväll!!

KRAM!!

Saltistjejen sa...

Sinta,
Hej och välkommen hit! Tack för att du vill lämna en kommentar här. Jag blir jötteglad! Hoppas att även du får en riktigt fin helg!
Kramar!


Annika,
Ja Petra var så himla gullig och det var verkligen roligt att träffas! Tiden gick så fort bara. Man hann liksom knappt börja prata kändes det som, så hade det gått drygt två timmar jahaja!
Kram!


Petra,
Hahahaa sp du luktade alltså aldrig på syrenerna då?!? ;-) Hoppas du springer förbi flera snart då? Och vi måste verkligen få till en träff igen om inte alltför länge! Det var sååå roligt att ses!
Ha nu super med ERT Sverigebesök!
Kramar!


Lotta,
Goa-Du! Jag vill sååå gärna träffas snart. Kanske kan vi försöka få ihop en träff efter att vårt besök har åkt tillbaka hem. För den kommande veckan nu kommer vi såklart att vara upptagna med att prata, prata och åter prata med dem, ;-)
Kramen!

Katarina sa...

Vad roligt att träffa en annan blogare! Det är som att man känner varandra rätt bra efter allt blogande. Jag kan bli lite avunds att du har så många omkring dig, som man kan träfa någongång. Tyvärr är det långt till mina bloggare i denna del av världen.

Saltis, du vann! Grattis. Jag vill att du skickar mig din adress till sodkt@hotmail.com. Ett paket kommer.

Kram

Saltistjejen sa...

Katarina,
Ja det är verkligen roligt att ha fått möjligheten att träffa så många bloggare på riktigt. Alltså då menar jag såklart de bloggar jag själv läser och följer. Jag skulle så väldigt gärna vilja träffa dig också Katarina. Det hade varit så kul! Synd att vi bor så långt ifrån varandra.
Och vad ROLIGT att jag vann!!! Jag skickar sig ett mail imorgon. Nu måste jag nog sova för klockan är mycket här.
Kramar!!

Liz sa...

Fina bilder och vad jag nu saknar syrenerna!! Syren doft ar verkligen var for mig, jag vaxte upp med stora hoga syrenhackar runt hela staketen och hela tradgarden var omringad av dessa stora hoga tata buskar. Vi brukade bygga koja i dom som barn, sa stora var dom! Sen hade vi nu en buske i tradgarden i Kansas...men har ar det val bara att konstatera att det inte vaxer nagra syrener..

Sa roligt med bloggtraff! Hoppas ni far chansen att traffas fler ganger.
Ha en fin helg, stor kram!

Coolaannna sa...

Vad mycket du hunnit med :) Och bara roliga saker!!!

Bloggträff! Så roligt. Det finns många man skulle vilja träffa i verkligheten!

Kram och ha en fin lördag!

✿Ewa sa...

Vilken härlig dag! Det är härligt att möta personer som man klickar med utan att "egentligen" känna varandra. Fina bilder, längtar tills det blommar även här! Så bra med föräldrasamtal på skrutits fsk. Det är liknande som jag har börjat med på min. Verkligen givande samtal. Ha en härlig helg. Kram!

Desiree sa...

Kul att du träffat ytterligare en svensk bloggare som bor i samma stad. Det låter som ni fick en supermysig stund tillsammans som förhoppningvis leder till en djupare vänskap och fler trevliga träffar.
Just nu är det så otroligt vackert i NY med den blomsterprakt ni har. Det är precis så vackert som man vill att våren ska vara.
Kram och ha en skön fortsättning på helgen.

Västmanländskan sa...

Så trevligt med bloggträff och de där träden är ju bara så vackra! Hoppas ni får riktigt härliga dagar med vännerna. Kram!

Saltistjejen sa...

Liz,
Ja syren är verkligen underbart och doften av syren är för mig
G förknippat med svensk vår och försommar. Kanske lite skolavslutning också. :-)
Kram!


Coolaanna,
Ja det är så roligt när man får träffa personen bakom en blogg!
Hoppas även du år en riktigt fin helg!


Ewa,
Ja det var en bra dag! Kul att ni har liknande verksamhet på din förskola. Otroligt bra för både lärare och föräldrar.
Hoppas nu att våren snart kommer till er också.
Kramar!


Desiree,
Ja NYC är som vackrast på våren helt klart. Även om jag egentligen gillar hösten härvännu mer, men april och maj är helt klart de vackraste månaderna.
Bloggträffen var jätteroligt!
Ha nu en fin helg!
Kram!


Västmanländskan,
Tack! Jag tror det ska bli en riktigt härlig vecka med våra vänner.
Kramar!

Steel City Anna sa...

Härliga bilder!

Mikaela i San Francisco sa...

Mysigt med bloggträff :) Vi har tillbringat hela dagen i fina Central Park. Om jag hade haft några dagar till här i NY hade jag förslagit en träff :) Men det får bli nästa gång! Kram.

Trillingnöten sa...

Åh vad kul! :) Bloggträff är alltid roligt!! Och speciellt när det klickar! Bra med psykolog som kommer till förskolan och pratar. Det är bevisat ett fantastisk stöd för lärare! Håller på att skriva uppsats om ämnet just nu :)

Saltistjejen sa...

Steel City Anna,
tack!
:-)


Mikaela,
härligt att ni fick en så bra vistelse här. Som du säger vore det roligt att kunna träffas nästa gång ni kommer hit. :-)
Kram!


Trillingnöten,
ja bloggträffar är så roligt när man känner att man klickar. Vad roligt att du skriver uppsats om just det ämnet med en psykolog på skola/förskola också! Jag tycker det är otroligt bra att både lärare och föräldrar kan få det extra stödet och input från någon som kommer "utifrån" och kan se saker lite annorlunda. Bra att ha ngn som är oberoende av verksamheten tycker jag,
Kram!!

Saltistjejen sa...

Steel City Anna,
tack!
:-)


Mikaela,
härligt att ni fick en så bra vistelse här. Som du säger vore det roligt att kunna träffas nästa gång ni kommer hit. :-)
Kram!


Trillingnöten,
ja bloggträffar är så roligt när man känner att man klickar. Vad roligt att du skriver uppsats om just det ämnet med en psykolog på skola/förskola också! Jag tycker det är otroligt bra att både lärare och föräldrar kan få det extra stödet och input från någon som kommer "utifrån" och kan se saker lite annorlunda. Bra att ha ngn som är oberoende av verksamheten tycker jag,
Kram!!