torsdag, april 26, 2012

Besök vid Ground Zero - The 911 Memorial

Igår spenderade vi en heldag tillsammans med våra vänner. Vi hann med otroligt mycket och det blev en riktigt lång dag, så jag kommer att dela upp dagen i flera inlägg. Det första vi gjorde på förmiddagen var att besöka Ground Zero. Varken jag eller M har varit där sedan de öppnade The 911 Memorial så det kändes som ett väldigt bra tillfälle att kunna få göra det nu. Vi mötte Holmskan och Honken utanför entrén. Våra visitor's pass hade vi med oss. Man måste ha dessa för att få komma in till The Memorial och det enklaste är att boka tid online och skriva ut dessa pass i förväg (om ni klickar på länken ovan här i inlägget kommer ni dit). Ta även med legitimation! Vi behövde aldrig visa våra men det kan hända att man måste det. Sedan passerade man såklart en säkerhetskontroll  också innan man var inne i själva "parken".

Jag tycker att man lyckats väldigt bra med 911 Memorial, även om det ju fortfarande är en gigantisk byggarbetsplats runtomkring så man ser och hör lyftkranar och annat utanför själva "parken". Men jag tror att det i framtiden då det hela är färdigt, kommer att kunna bli en något mer rofylld plats ändå. En plats för eftertanke och stillhet, så stilla det nu kan bli på Manhattan. Jag tycker otroligt mycket om att man skapat en park med träd, som när de växer till sig, kommer att kunna erbjuda skugga och grönska här. De två poolerna är fantastiskt vackra och ljudet av vatten är ju bara det i sig ett lugnande och rofyllt ljud.

Jag kände inte till det tidigare, men M berättade att ordningen de har skrivit namnen på de omkomna är lite speciellt. Istället för att sätta dem i bokstavsordning, eller gruppera dem efter arbetsplats etc, så har man använt sig av ett mer komplicerat system där anhöriga, kollegor och vänner fick berätta vad den omkomna personen brukade göra när han eller hon var på plats i WTC och vilka personer han eller hon brukade träffa där. Man kartlade helt enkelt varje enskild person och skapade ett slags komplicerat "nätverk" på det viset.

Säg att den omkomne person Q arbetade tillsammans med de omkomna personerna X, Yoch Z. Men Q brukade även ta en kopp morgonkaffe tillsammans med personerna A och B som inte alls var kollegor med vare sig varandra eller med Q. Men trots att Q "på pappret" enbart hade en koppling till sina kollegor X, Y och Z så kom Q's namn ändå att stå i intill eller i närheten av A och B eftersom de hade en personlig relation. 

Otroligt komplicerat men så fantastiskt tycker jag! Jag gissar att det måste varit något matematikgeni som skapade den matrixen... Det hela gör att själva 911Memorial blir än mer levande på något vis. Just vetskapen att alla personers namn fortfarande är en del av ett sammanhang som liknar det sammanhang den personen var en del av då den fortfarande levde. Det tycker jag är så fint!

M utanför entrén.

Tydlig skylt.


Än så länge är träden inte så lummiga, men jag tror som sagt att det kan bli riktigt fint här framåt i tiden då de växt till sig lite mer och man är färdig med alla byggnationer runtomkring.


Södra Poolen








Detta träd överlevde 9/11. När man hittade det var det mycket illa tilltygat, men det levde. Sedan har man tagit hand om det och nu är det återplanterat här i parken. En fin symbol för liv.

Tydligen fungerar det lite som en önskebrunn för folk slängde mynt, snäckor och andra "skatter" kring stammen.



Jag rekommenderar verkligen alla er som kommer till New York att besöka 911 memorial. Det känns på något vis som en del av vår moderna nutidshistoria. Andra Memorials jag besökt har främst varit i DC, och av alla Memorials där kan jag väl likna min känsla för 911 Memorial mest vid den jag fick då jag läste namnen på de som stupat i Vietnamkriget och som står inristade i "The Memorial Wall" som är rest där.

Efter vårt besök vid Ground Zero och 911 memorial tog vi oss vidare västerut. Men mer om det samt resten av gårdagen kommer senare. Idag är vi alla lite småtrötta. Det blev en lång och rätt intensiv dag igår och det tror jag vi alla känner av lite idag. Honken och Holmskan är ute på egna äventyr nu, men troligen kan vi ses på eftermiddagen och fika lite. Svenska som vi är håller vi ju på våra fikastunder...! Kvällen kommer vi dock spendera på olika håll igen. Vi kommer att vara hemma och ta det lugnt tillsammans med Lill-Skruttan som ju hade "barnvakt" igårkväll. Våra vänner har planer på att gå och äta på något bra Steakhouse. De har en del olika att välja mellan. Vi får väl se vilket de väljer till slut.

13 kommentarer:

olgakatt sa...

Så småningom tänker jag ställa mig i kön till minnesparken, jag också men det var inte riktigt dags när jag senast passerade.
Jag glömmer aldrig när Dam B och jag blev inbjudna att sjunga tillsammans med en grupp förståndshandikappade och deras ledare precis utanför planket och samlade en stor åhörarskara som applåderade. Vi två svenska tanter såg säkert också förståndshandikappade ut och roligt var det.
(Vad är det M brukar säga till mig - det händer så konstiga saker när du är här!)

Trillingnöten sa...

Jag fick gåshud när jag läste om hur de placerat namnen! Vad vackert att de tänkt så! Helt otroligt :) Som en hyllning till världen, vi är alla närmre varandra än vi tror. Det kommer att bli otroligt vackert när allt är klart!

Sahra sa...

Är det alltså ett inhägnat område, den här parken? Vi var ju där dagen innan det öppnade och jag förstod inte att det skulle vara som en inhägnad park och att man måste ha biljett. dit. Jättefin tanke bakom hela monumentet tycker jag.

Kim sa...

hej! jag är ny hos dej och jag tänkte hälsa att jag gillar din blogg :) man blir glad och får massa bra tips! tack :)
Jag ska åka till Bedford (utanför NYC) och bo lite, cirka 2-3 månader hos min "andra" familj :)
Undrar om du har några restaurang- och små bakgårdspub-tips inne i city?
Hälsningar Kim

KARLAVAGNEN sa...

Åååååååååh!

Saltistjejen sa...

olgakatt,
ja jag tror att det ändå var bättre för dig att vänta lite för såpass "ofärdigt" som det var nu ändå, så måste det ju varit ännu mer "ofärdigt" då du var här senast. Kanske kan det passa bättre nästa gång du kommer? Och ja, din och Dam B's upplevelse för ett par år sedan kommer du nog aldrig att slå. :-) DEN var ju helt fantastisk och inget Memorial i världen kan väl återskapa den känslan av liv och gemenskap.
Kram!


Trillingnöten,
javisst är det helt fantastiskt hur väl genomtänkt det är! Jag blev så rörd när jag fick veta det.


Sahra,
jag vet inte riktigt hur det kommer att bli då det är helt färdigt, men jag skulle gissa att man alltid kommer att ha det avspärrat på något vis eftersom man troligen kommer ha fortsatt hög säkerhetskontroll där just för att en sådan minnesplats skulle kunna dra till sig personer som skulle kunna tänkas vilja förstöra. 911 har ju blivit en otroligt stark symbol över hela världen (olika för olika grupper kanske) men dock en symbol, och jag skulle tro att man här inte vill lämna fritt utrymme för någon att återskapa det som hände där och då, igen men med nya byggnader och nya liv.
Tyvärr.


My time,
heeeej Kim och välkommen! Så roligt att du läser och kul att du vill säga hej också här inne! :-) Jag blir väldigt glad. Angående tips så beror det så mycket på vad du gillar att äta och göra. Om du vill kan du väl skicka mig ett email på min mailadress so står häri högerspalten så kanske jag kan försöka att göra någon form av lista. Hojta dock gärna till här inne på bloggen först och säg när du mailat mig eftersom jag inte kollar den mailadressen dagligen!
Kram!


Karlavagnen,
ja visst var det fint.
:-)

Channal sa...

Var där innan invigningen. Så gripande och så stort! Blev rörd till tårar! Måste säga att de lyckats med minnesplatsen med dammarna, vattenfall, träden och namnen! Vackert... Kram! Anna

Saltistjejen sa...

Channal,
ja det är otroligt vackert och visst blir man rörd då man står där och läser namnen. Ser byggnaderna och områdena omkring och tänker tillbaka på den dagen då det skedde. jag tycker de lyckats så otroligt väl med detta Memorial!
Kram!

Lisa sa...

Vilket fint inlägg. Very touching. Kan tänka mig att det är lite samma känsla som man far vid "The Memorial Wall". Kan man bara boka biljetterna online?
Kramar, Lisa

Saltistjejen sa...

Lisa,
tack!!
Ja, man bokar biljetterna online. Du kan kolla in hemsidan via länken här i detta inlägget.
Kram!

Desiree sa...

Kul att få se hur det ser ut nu på Ground Zero. Jag tycker de har gjort ett fantastiskt jobb med denna plats och det har verkligen blivit till något fint. Wow, imponerande hur de gått tillväga med systemet för namnen på de omkomna. Jag antar att det känns väldigt speciellt att besöka denna plats även om man själv inte var med om 9/11. Smart att kunna boka biljetterna online.

Gnuttan sa...

Så var jag tillbaka igen, efter en massiv arbetsperiod. Tack för de praktiska informationerna och historien om namnmatrixen. Det ger ju det hela en helt annan "status" på något sätt och fint att man verkligen tog sig tiden till att verkligen göra personerna till individer.

Saltistjejen sa...

Desiree,
ja de har verkligen gjort ett otroligt jobb med denna plats som är så speciell för så många. Och hur de arrangeraat namnen tycker jag är smått fantastiskt faktsikt.
Kram!


Gnuttan,
välkommen tillbaka! Det verkar ju ha gått bra ändå om jag förstått det hela rät. :-)
Och ja, jag tycker också att just detta med nanmen är otroligt väl genomtänkt och utfört.
Kram!