torsdag, april 12, 2012

Nu har jag anmält mig

Efter att vänner hemma i Sverige frågade mig redan förra året ifall jag ville springa detta lopp tillsammans med dem så har jag ju haft gott om tid att fundera. Och det lät onekligen kul. Nu sedan jag kom igång med löpningen i vintras, men sedan haft ett (alldeles för långt) uppehåll sedan i februari eller så, tänkte jag att jag banne mig behöver en ny morot. För att komma igång igen. Detta loppet kändes alldeles lagom och helt perfekt. Dessutom går det i Central Park, och det finns inte många andra ställen jag tycker lika mycket om att springa på som just min Älsklingspark. Alltså anmälde jag mig idag. Häromdagen nämnde jag även för min gamla vapendragare (vi sporrade ju varandra att ta de där tidiga morgonrundorna när det var som allra mörkast) att jag funderade på att anmäla mig till loppet och hon blev sugen hon också. Så nu är vi båda anmälda! Det känns jätteroligt och det finns gott om tid att slipa formen. Loppet är inte förrän i början av juni. Två månader ska man väl kunna hotta upp sin kondis på så att man klarar ett 10-kilometers lopp utan besvär. Faktum är att jag inte tycker att en mil känns särskilt långt. Alls. Men allt däröver känns oändligt. Så jo, jag inser att mycket hänger på det mentala. Att springa en mil är något jag gjort mycket och ofta tidigare. Jag vet hur 10 km känns i kroppen. Både före, under och efter själva löpningen. Men som sagt allt över det känns ungefär som om någon skulle be mig flyga till månen. Så jag håller mig än så länge i min lilla "comfort zone" och tänker att en mil det är alldeles alldeles lagom det.

13 kommentarer:

Channal sa...

Heja dig Saltis! Picknick-korg efter loppet i Central Park är väl ett måste! Själv har jag anmält mig till VårRuset 4 km! Alldeles lagom för mig! KRAM! Anna

Sahra sa...

Milen var standardsträckan. Jag cyklade från innerstan genom Solna till Ursvik. Sprang min mil. Cyklade hem. I princip varje dag. Heeeelt galet. Hur orkade jag? Det här var 90-tal. Innan barnen ska tilläggas. Sedan har det bara gått utför.
För några år sedan sprang jag en skitvinterdag i snöstorm. Halkade. Slog sönder flis i knäet och sedan dess har det inte varit lika lätt och roligt. Runt fem km är lagom tycker jag. Förra sommaren fick jag igång yngste sonen på allvar. Första veckorna höll vi jämnt tempo. Sedan var han förbi mig med hästlängder och därefter skadade jag foten. Resten är historia. Springa kommer jag nog aldrig kunna göra igen. Stor sorg.

Loppet i parken låter fullkomligt underbart. Åh vad roligt. Får försöka peppa dig härifrån.
Kram

Saltistjejen sa...

Channal,
tack!! Och ja picknick låter mysigt, MEN vi har en aktivitet med dagis på förmiddagen samma dag som jag helst inte vill missa, så jag tror jag får skynda hemåt efter loppet. Beroende på NÄR jag får starta och HUR SNABB/LÅNGSAM jag är haha! :-)
Vårruset är jättekul! Men jag trodde det var 5 km?? Det var nog det förr iallafall när jag sprang det i Stockholm tror jag. Lycka till!
Kram!!


Sahra,
ja du jag förstår att det känns trist att du har dragit på dig sådana skador så att löpningen inte fungerar längre. Så trist. Hur är det med foten förresten? Jag har glömt att fråga på ett tag.
Tycker du är så himla duktig ändå som tränar så mycket och har hittat andra former att träna än just löpning!
Kram!!

Coolaannna sa...

Tjooohooo Saltis!!!

Nu vaknar jag ju till!! Är det det loppet som vi säger "Tjejmilen i New York"? Vi är några som skojade om att vi skulle springa först i Stockholm 1 september och sedan i New York nästa juni!! Det måste vara det :))))

Åh, jag ska hålla alla tummarna. Det kommer gå galant och vi har ju varit med dig ute och sprungit en morgon :)

Kram Anna

Saltistjejen sa...

Coolaanna,
japp det kallas nog ofta "Tjejmilen i New York" tror jag. Det är ju för enbart kvinnor och det är en mil! :-)
Ska du springa Tjejmilen i höst Stockholm kanske? Det var länge sedan jag sprang Tjejmilen. Men det var himla kul!!
Kram!

Trillingnöten sa...

Så jäklar kul! Har kikat på det loppet i flera år, men har aldrig kunnat åka till NY så tidigt...slutar ju jobbet runt den 20e juni...Nästa år kanske vi kan springa tillsammans? :)

Fröken Anki sa...

Kul! Det kommer säkert gå bra. Det är ju som sagt en mycket trevlig park. Och en morot för att komma igång är bra, det är samma här. Lycka till med träningen!
Kram

olgakatt sa...

GÅ en mil är en baggis men springa, nej tack. Men om jag får rida kommer jag med....

..eller jag tror att jag nöjer mig med att heja på dig härifrån!

Saltistjejen sa...

Trillingnöten,
japp JÄTTEROLIGT!!! Å nästa år kan vi absolut försöka få till att springa ihop! :-) SKOJ!!
Kram!


Fröken Anki,
ja jag är faktiskt inte ett dugg orolig för att jag inte skulle klara det. Låter kanske kaxigt men jag vet att min grundkondis gör att jag i stort sett klarar av att springa en mil helt otränad, även om tiden skulle bli dålig och jag skulle vara helt slut. Men nu har jag ju 2 månader att träna så nu ska det inte vara några problem. :-)
Hoppas det går bra för dig med med att komma igång!
Kram!


olgakatt,
haha för MIN del får du gärna rida men jag gissar att NYPD och arrangörerna inte riktigt kommer att tillåta det. ;-)
Kram!

Emma sa...

Heja heja! Vem vet, nästa år kanske jag lämnar ungarna med I och kommer och springer med dig och Trillingnöten...

Saltistjejen sa...

Emma,
ååå DET hade varit riktigt KUL!
:-)

Charlie sa ... sa...

You rock!!!! Tufft och roligt att du anmält dig :-)

Kommer heja på dig!

Kramar!!

Saltistjejen sa...

Lotta,
haha tack!!!
:-)