tisdag, april 03, 2012

The Hunger Games

äntligen fick jag se den då. Hunger Games. Eller Hungerspelen som den väl heter på svenska. Filmen. Och jo, jag tyckte mycket om den. Inte lika mycket som boken, men det är de ju väldigt sällan (om ens någonsin) man gör. Men den var bra! Otroligt bra castad. Och Jennifer Lawrence VAR verkligen Katniss Everdeen! Helt och fullt tycker jag. Ingen kunde spelat rollen bättre än hon kändes det som. Även om M tyckte att hon kändes mycket äldre än sina medspelare, men själv tycker jag hon hade lyckats otroligt bra med Katniss styrka. Hennes kompromisslösa inställning till så mycket. Samt lojaliteten. Och så den där speciella truligheten. Att inte vilja vara tillags. Inte behaga. Utan bara få vara. Sig själv. Fri. Hårdheten men med en ödmjukhet och en omtanke om sina medmänniskor. Just som i boken.

Visst hade de ändrat en del i manus. Så som man väl nästan alltid gör med filmmanus. Man förkortar lite här, förenklar lite där. Fixar. Trixar. Vissa saker kunde jag sakna. Sådant jag tyckte känts viktigt när jag läste boken. Men på det hela så var det en riktigt bra förvandling av bok till film. Men, jag säger det igen - läs helst boken innan ni ser filmen! Man kan då följa filmen med en större förståelse. Berättelsen får ett annat djup.


Sedan är ju de senaste nyheterna angående rasistiska kommentarer som twittrare och bloggare har gett kring The Hunger Games enbart sorgligt och tragiskt. Twitterkommentarer såsom "Awkward moment when Rue is some black girl and not the innocent blonde girl you picture," och  "Kk call me racist but when i found out rue was black her death wasn't as sad.gör mig både ledsen och heligt förbannad.


Jag måste säga att jag blev förvånad dock, för själv då jag läste boken föreställde jag mig faktiskt både Rue och Thresh som just "svarta". Men jag har förstått nu i efterhand att författaren Suzanne Collins tydligen lämnade mycket mer åt läsarens fantasi att tolka hur de olika personerna i historien ser ut. Lite kuriosa för oss skandinaver är förresten att Amandla Stenberg som spelar Rue faktiskt har en dansk pappa.

Den andra större diskussionen är visst åldersgränserna till filmen. Här måste jag säga att jag aldrig i livet skulle ta med mig en 7-åring för att se denna filmen. Kanske inte ens en 11-åring? Det känns dessutom som om de enda föräldrar jag skulle kunna tänka mig göra det, vore föräldrar som inte själva läst boken eller inte alls har någon som helst koll på vad den handlar om. Jag tycker i det här fallet att det inte enbart handlar om själva våldet utan om att historien för en såpass ung person ändå kan vara ganska komplex. Den har flera bottnar och personligen är detta en typ av bok (eller snarare hela serien) som jag själv hoppas och önskar att min egen dotter ska läsa om ett antal år och som man sedan ska kunna prata om och diskutera. För mig handlar hela serien om Katniss och Panem om demokrati, frihet och rättvisa. Och om vad som kan hända då man förtrycker människor och länder. Då man fråntar dem deras egen rätt till att styra sina egna liv. En betydligt mer komplicerad, men också mycket mer intressant diskussion än vem som ska överleva den dödliga TV-showen.

Nu ser jag fram emot nästa film som bygger på "Catching Fire".


*) Bilderna här är lånade från:
http://www.badhaven.com/books/book-features/sasha-looks-at-the-hunger-games-and-the-comparisons-with-twilight-and-battle-royale/
http://thehungergames.wikia.com/wiki/The_Hunger_Games_Wiki
http://mockingjay.net/

21 kommentarer:

Katarina sa...

Nu har du lyckats få mjig intresserad av filmen! Jag är ingen film person, men denna film blev jag nyfiken på. Kul att du tyckte om filmen, annars är det ibland svårt med att ha läst boken.

Kram

Saltistjejen sa...

Katarina,
Filmen var riktigt bra men jag rekommenderar dig att först läsa boken! Där får man hela berättelsen vilken har fler bottnar än filmen.
Kram!

ExPIAtriate sa...

Nu ska jag springa ivag och kopa boken!!! Har precis som Kattis blivit nyfiken tack vare dig men vill lasa boken fore. Det ar ju ofta sa att bocker ar battre, valdigt fa filmer gar att mata sig med bockerna. Men det ar val forstaeligt och jag alskar att lata den egna fantasin skena ivag och forestalla sig platser och personer. Det gor mig ont och ledsen nar du namner om de rasistiska kommentarerna, trodde vi hade kommit langre i samhallet dar hudfarg och etnicitet inte spelar nagon roll men tydligen inte. Fy!!! Men nu ser jag fram emot trevlig lasning istallet!
Kram!

Emma sa...

Oj vad sugen jag blir på att läsa nar du skriver så...och se filmen, men det känns som om jag ser filmen så läser jag aldrig boken. Brukar det inte bli så? Boken känns nAstan alltid bäst, men ser man filmen först så hoppar man över boken. Inte tvärtom

Trillingnöten sa...

Herregud vilka idioter det finns! Jag blir så arg på okunniga människor. Själv har jag väldigt öppna tankar kring vad de olika karaktärerna kan tänkas se ut :) Jag hade inte tänkt Rue som nåt speciellt åt nåt håll. Kanske just för att författaren var ganska sparsam med detaljer ändå. Ska bli så spännande att se den!

Desiree sa...

Vad kul att du också gillade både filmen och boken. Jag har precis köpt boken och tänkte att jag ska läsa den på flyget på vägen hem och sedan se filmen. Har förstått att det är väl värt att läsa boken innan man ser filmen. Jag ser fram emot båda.

Västmanländskan sa...

Ja, visst hade de lyckats bra med den? jag var lite orolig för ajg älskade böckerna, men jag blev inte besviken. Visst saknar man lite av djupet och nyanserna i boken, men på det hela tagaet väldigt bra. Jag blir chockad av att läsa om de rasistiska kommentarerna. Jag tänkte överhuvuttaget inte på vad Rue hade för etnicitet vare sig när jag läste boken eller såg filmen. Det har ju ingen som helst betydelse!
Jag avrådde en kollega från att gå och se filmen min sin son som är under 11. Det känns inte lämpligt att ta med yngra barn på den.

Gnuttan sa...

Själv har jag varken läst böckerna eller sett filmen, men visst blir man intresserad när du talar så gott om dem. Vad jag har gjort, är dock att följa debatten lite sedan filmen kom upp, och förvånats över hur olika tonerna går i Danmark och Sverige. Här har detta med åldersgränsen t.ex inte alls varit något som blåsts upp vad jag har sett. Sedan kan jag ju konstatera att detta helt klart inte är en film för min son inte; han får vackert vänta en del år ännu. Och sedan de rasistiska kommentarerna; rakt igenom sorgligt! Kan inte förstå att detta med hudfärg och ursprung fortfarande ska vara ett issue i 2012...!!

Anonym sa...

Jag blir verkligen nyfiken på böckerna men tyvärr tror jag inte att det finns tid för mig att sitta och läsa i lugn och ro. Det blir i s f att sitta vaken hela natten och vara zombie om dagarna och det går inte.. :-)
MEN jag ska nog se till att läsa dom såsmåningom.

Vet inte om du har sett Twilight filmerna/läst böckerna men jag skulle ge dom en changs men TRÖTTNADE på att kolla efter 10 minuter. Alltså, dessa böckerna är väl inte tonårsböcker eller?
Jag kan inte med sånt..ha,ha..

Kram!

Saltistjejen sa...

ExPIAtriate wife,
haha vad kul! Ja böckerna är väldigt bra!! Och du ska helt klart läsa böckerna innan du ser filmen. Tycker jag. Oh visst är det otroligt sorgligt och ja upprörande att folk fortfarande har så snäv världsbild att de lämnat sådana kommentarer.
Kram!!


Emma,
jaså du med! Ja du ska läsa innan du ser filmen tycker jag. Och böckerna ÄR otroligt bra! Dock ska man vara medveten om att detta är ungdomsböcker. Alltså är målgruppen från nedre tonåren ungefär. Vilket självklart gör storyn lite annorlunda än om den varit skrivna för vuxna. Vissa saker kan därför kanske uppfattas som lite ja vad ska man säga "tonårsaktiga" kanske? ;-) Men som sagt, jag älskade den trots att detta!
Kram!


Trillingnöten,
ja visst blir man blir arg och ledsen!!! Men visst är det intressant att du inte tänkte på något särskilt utseende, medan jag t ex verkligen tänkte mig Rue som mörk. Även Thresh. Intressant eftersom det betyder att Suzanne Collins lyckats himla bra med berättandet tycker jag. Att alla kunnat skapa sina egna bilder av personerna utan att ens vara riktigt medvetna om det. :-)
Kram!!


Desiree,
ja du kommer få en bra flygning hem med de böckerna som sällskap! :-)
Kram!


Västmanländskan,
japp jag kände lit som du. Man VET aldrig med filmade böcker, men denna hade de verkligen lyckats med. Jag kände lite som med första Sagan om Ringen filmen som jag var galet "nervös" inför. Eftersom jag älskat de böckerna och läst de många gånger så var jag rädd för att de skulle förstört" dem, men även där blev jag ju väldigt glatt överraskad. Att man lyckas behålla en atmosfär, ha riktigt bra skådespelare till de olika karaktärerna är så härligt! Även om en film aldrig kan innehålla samma mängd information som en bok, så älskar jag när man kan få till just skälva känslan sådär bra som jag ändå tycker att de gjort här. Och trovärdheten vad gäller karaktärer och miljö.
Håller helt med dig om att etniciteten för de olika karaktärerna inte alls spelar någon som helst roll för berättelsen. Dock är det fascinerande att olika personer tänkt så olika, vilket betyder att författaren verkligen lyckats med att få oss alla läsare att "se" de olika personerna framför oss. :-)
Kram!!


Gnuttan,
ja åldersgränsen har kanske mest debatterats i Sverige och i UK?? Själv tycker jag att även 11 känns som ett gränsfall. Gissar att det kan vara individuellt beroende på vilken sorts barn man har men de ska absolut ha läst boken innan tycker jag. OCH ha pratat om den med föräldrarna eller andra vuxna. För att få ett bättre perspektiv över handlingen. Särskilt om barnen är yngre.
Kram!!

Saltistjejen sa...

Jess,
det ÄR ungdomsböcker även dessa! MEN jag tycker ändå det är stor skillnad mot Twighlightserien. Jag har läst de tv första böckerna i Twilghlight och nu kände jag att jag inte riktigt orkade med mer. Kanske läser jag e andra senare, men så kände jag inte alls med Hunger Games. Det är en mycket mörkare historia och det finns en yttre handling som handlar mer om landet de bor i, om politiken och människosynen där. Visst finns det inslag av en hel del "vem är jag egentligen kär i??" funderingar även i Hunger Games (detta på tonårsnivå) men det är ändå en mycket mer "vuxen" berättelse i stort. Mer våldsam och mycket mörkare än Twighlight. Tycker verkligen att du ska försöka läsa den senare. Visst förstår jag att det finns noll tid för dig just nu, men kanske om ett tag. PLUS att böckerna i Hunger Games serien är rätt tunna och mycket lättlästa. :-)
Jag hoppas verkligen att du kan få tid till att läsa dem så småningom för det är de väl värda.
Kram!!

Anonym sa...

Jag har faktiskt hittat ett exemplar att läsa, på datorn, så jag är redan inne på 3 kapitlet nu. ;-)
Och precis som du säger så är det än så länge lätt men helt okej läsning.
Jag får småläsa lite då och då under dagen när tillfällen finns.
Detta ska bli spännande. :-D
KRAM!

Saltistjejen sa...

Jesus,
Å vad kul! Hoppas du kommer gilla den.
:-)

Victoria sa...

Jag vill minnas att jag "såg" Rue som färgad, vet inte varför riktigt...
Angående det här med åldersgränsen så tycker jag inte filmen är så farlig - Elias är ju elva och han tyckte inte den var otäck alls (i och för sig är han härdad av alla TV-spel men ändå). Jag tycker att man som förälder får ta sitt ansvar, man väl ju vad ens barn "tål" och inte. Jag är övertygad om att det finns nioåringar som kan se filmen utan problem samtidigt som det finns tolvåringar som inte skulle kunna somna efter att ha sett den.
Min Isak skulle nog ha kunnat se filmen när han var typ åtta (om han kunnat engelska då förstås), han blir aldrig rädd och kan skilja på verklighet och "hitte-på". Han har sett hela Sagan Om Ringen själv och inte tyckt att det varit otäckt alls.
Men som sagt, alla barn är inte så. Man får ta sitt ansvar som förälder och avgöra vad barnet ska titta på för filmer.

Det var fasen vad jag hetsade upp mig nu då! ;o)
Kramar//Vic

anna of sweden sa...

Så roligt att läsa. Jag tycker ju också att filmen var så väldigt bra. Och jag är glad att jag läste böckerna först. Inbillar att jag uppskattade filmen ännu mer på grund av det.

Det där med de rasistiska kommentarerna ... Ja, vad ska man säga. Jag blir också både arg och ledsen. Och matt. Och förundrad. Över människors ofantliga och farliga dumhet.

Stor kram!

eastcoastmom sa...

Har läst boken, efter 12-årige sonen, och gillade den. Precis som du föreställde jag mig Rue och Thresh som färgade, det står så i boken, med lite fantasi förstår man. Folk är inte kloka...

Saltistjejen sa...

Vic,
Jag håller faktiskt helt med dig om att det är helt upp till föräldrarna om vilken ålder se tycker det är ok att deras barn ser en film. Man känner sina barn bäst. I Hunger Games känner jag själv att det inte handlar så mycket om våldet i sig utan snarare om att jag skulle vilja ha pratat igenom storyn först innan man såg filmen med ett barn. För historien är så mycket mer komplex än bara "döda eller dödas".
Kram!!!


Anna of Sweden,
Javisst var den bra! Och visst blir man så ledsen o arg över sådana rasistiska kommentarer. Fruktansvärt!
Kram!


Eastcoastmom,
Jamen vad roligt att även du "såg" Rue ochThresh som färgade du med. Då var jag inte helt ute och cyklade när jag läste boken. ;-)
Kram!

Astrantia sa...

Folk måste läsa slarvigt för jag tror faktiskt att Rue beskrivs som mörk i boken. Jag blir bara så deprimerad av det finns folk med sådana åsikter.

Jag håller helt med om att hela Hungerspelstrilogin handlar mer om makt, förtryck och komplexietetn när det gäller vad som är rätt och fel snarare än själva de tv-sända gladiatorspelen. De är bara ett av många sätt att visa var makten ligger och hålla folk i schack.

Saltistjejen sa...

Astrantia,
å så du tolkade henne också så. :-)
Och ja, visst är berättelsen mycket mer komplex än bara själva spelen.

Anne sa...

Fasen vad bra du skriver. Håller helt med om det du säger om att filmen/serien är ju så mycket mer än bara en tävling om vem som ska överleva. Mer botten och mycket djupare och komplex än så.
Sen att det är en kvinnlig hjältinna som inte är en bimbo utan besitter andra egenskaper tycker jag är uppfriskande och så skönt. Bra förebild för kidsen.

Kul du gillade filmen och tycker den är bra. Nu blir jag ännu mer ivrig se den. Jag ska försöka se filmen i helgen, läste ut boken nyligen och längtar massor efter att få möjlighet se filmen nu. Håller helt med dig (utan att ha sett filmen så sticker jag ut nosen) att man ska läsa boken först.

Det här med åldersgräns, jag tycker nog (utan att ha sett filmen, bara läst boken än så länge) att det vore bättre med en högre åldersgräns. Håller med dig och Victoria om att det är upp till föräldrarna att bedöma vad ens barn klarar av, ta det ansvaret. Det sorgliga är ju bara det att det finns så många föräldrar som inte har den känslan, inte känner sina barn, inte tar det ansvaret och på det sättet ser en massa ungar som inte är redo eller kan hantera det här filmen ändå. Därför tycker jag det vore bättre med högre åldersgräns, 7 år...det är ju rena rama bebisåldern....

Annars är ju det här med åldergräns och hur dubbelmoralen härjar vad gäller det sättande. Sen blir en annan film, som alla småttingar borde se istället R-rated bara för att det sägs F-ordet i den. Du kanske hört om den omtalade filmen Bully och debatten kring åldersgräns. Buly är en dokumentär som skildrar just mobbing och som verkligen skulle kunna göra skillnad om många barn fick se den. Den uppmuntras visas i skolorna men det går ju inte med åldersgränsen den nu fått. nu har den fått så hög åldersgräns att det går bort.
Lång utläggning och parentes om det här med åldersgränser men det känns ju helt vridet hur de sätts, svårt förstå.

I alla fall, jag är så glad jag började läsa dessa böcker som jag inte trodde jag skulle tycka om. Jag blev ju inspirerad efter att ha läst dig och Annika "prata" om böckerna/filmen i blogg och kommentarer. Som jag tror du sa i nåt skede, det är faktiskt så man blir lite avis på de som fortfarande har kvar läsupplevelsen. Jag är på bok nr 2 nu så jag har ju ganska mycket gott kvar :)
kram

Saltistjejen sa...

Anne,
tack vad glad jag blir! :-)
Och vad roligt att du också tyckte om boken trots att du kände tvekan inför den först. Sedan angående åldersgränser så visst håller jag med dig om att många föräldrar inte tar sitt ansvar. Ändå tror jag knappt att åldersgränser i de fallen kanske hjälper så mycket? Men jag vet inte. Att barn från 7 år kan se den i Sverige är våld för att åldersgränsen där är satt till 11 år, men detta innebär att barn då får gå och se filmen i målsmans sällskap om de är från 7 år och upp. Tror jag.
Sedan till detta med dubbelmoralen här i landet. Ja, vad ska man säga...?!? Sorgligt. Att barn och ungdomar som verkligen skulle kunna dra nytta av att se filmen Bully inte får se den p g a en svordom är ju katastrofdåligt!!!! Jag kan inte förstå detta? lika lite som att det finns vuxna och kanske främst föräldrar som hellre låter sina barn se någon döda en annan person (på TV och film) än låta barnen se en sexscen. Så konstigt i mina ögon. Hur kan sex vara värre och mer skadligt än våld och faktiskt mord?! Nej. jag kommer aldrig att kunna förstå det tänket.
Hoppas du tycker bok 2 och 3 är lika bra som den första. Jag tror nästan jag gillade 1:an och 3:an bäst. Men mellanboken behövs också såklart. Äsch, jag tror jag har svårt att ens dela upp berättelsen i tre böcker. För mig är de "trilogin" helt enkelt. :-)
Kramar!