fredag, april 13, 2012

Runt The Reservoir

Här kommer fortsättningen på min promenad i Central Park. Denna del vid The Reservoir, en av mina favoritplatser i Parken. Om ni inte promenerat runt The Reservoir rekommenderar jag det varmt! Första delen av promenaden kan ni se här.

En liten fågel på en gren

Här syns den bättre.

San Remo-byggnaden med sina karakteristiska två torn på Upper West Side.

Här är gångvägen längs östra sidan.






Här syns Kwanza Cherry Blossom Trees som förra veckan inte var helt utslagna, men under min springrunda idag (fredag en vecka senare) var de fullt utslagna och sagolikt vackra!

Jag promenerade inte runt hela The Reservoir utan gick faktiskt ut ur Parken strax norr om Guggenheim Museum (vid 90th Street). Så jag ljuger faktiskt lite i min rubrik till detta inlägget....

Vid 90th Street kan man ta sig upp från 5th Avenue till promenadstråket runt The Reservoir.

Vackra eldfärgade tulpaner.

Från andra (östra) sidan av 5th Avenue ser denna "entré" till Central Park och The Reservoir ut såhär.


Guggenheim som ligger mellan 88th och 89th Street längs "The Museum Mile" på 5th Avenue.

Idag sprang jag runt The Reservoir och det är just nu (fredag 13 april 2012) helt fantastiskt vackert där eftersom många av träden med Kwanza Cherry Blossom och crab apple (Paradisäpple) har slagit ut och blommar för fullt! Så om ni råkar befinna er i New York City just nu - ta er till Central Park och promenera gärna runt The Reservoir!

9 kommentarer:

Desiree sa...

Vad kul att få en liten glimt av vår i NY igen. Att ha en vacker slinga att springa betyder så mycket. Här förstår jag att du får mycket spring i benen. Så vackert med alla körbärsblommorna som slagit ut. De där brandgula tulpanerna var ju otroligt fina. Vilken läcker färg. Hur långt brukar du springa då du är ute på en runda? Have a good one!

Trillingnöten sa...

Helt fantastiskt vackert! Central Park är otrolig :)

Anonym sa...

Finaste bilderna har vi när jag står lutad mot räcket med de kända byggnaderna som speglar sig i vattnet och get läcker dubveleffekt. Älskade cykelturen runt. Hur lång tid tar det att gå? Kändes det bra då? Att springa med nya skorna. Kände du dig som en gasell?
Kram Sahra

Channal sa...

Instämmer! Helt fantastiskt vackert!
Gillar Guggenheim... ett skönt museum! Jag skulle lätt kunna bo i New York! Min morbror flyttade dit på 30-talet. Tyvärr dog han på 80-talet och han fick aldrig några barn. Hade varit kul att ha haft kusiner där! Men nu har jag ju dig som bjuder på så MÅNGA fina bilder! Tack för att du delar med dig! Ha en lovely lördag med din fina lilla familj. KRAM! Anna

✿Ewa sa...

Så fantastiskt fina bilder! Jag förstår att det här är en av dina favoritplatser, det är fint att ha dig som guide i NY. På så sätt få jag se det allra bästa guldkornen. Måste vara härligt att ha löprundan precis här. :)

Tänk så härligt med blommande träd och klarblå himmel...här SNÖAR det idag!

Lördags kramar!

Martina sa...

Vilken härlig och motiverande miljö att springa i! Och inte bara att springa i förstas! Jag blev verkligen förälskad i NY när jag var där för snart 3 ar sen. Hoppas verkligen att jag kommer tillbaka dit en dag.
Kramar

Saltistjejen sa...

Desiree,
Ja det är en otroligt härlig och inspirerande runda att springa. Sträckan kan variera lite beroende på om jag springer till Central Park eller ej samt HUR jag stortingen där. Men kortaste sträckan är nog ca 4 km (då springer jag bara längs East River och inte till Central Park) och ca 8-9 km (om jag springer en längre sträcka i Central Park samt tillbaka hem).
Igår blev det nog ca 8 km eller så.
Kram!


Trillingnöten,
Ja den är helt otrolig!
:-)


Sahra,
Ja det kändes super!! Men jag märkte helt klart att jag inte sprungit på länge för kroppen var lite småsej sista biten...
Snart får du promenera eller cykla runt här igen! Jag vet inte riktigt hur lång tid deltar att gå runt The Reservoir. Beror så mkt på hur många andra som går där. Ibland kan det vara väldigt mkt folk där och då tar det såklart längre tid. Tror själva sträckan är drygt 2 km eller så.
Kram!


Chansar,
Tack vad du är gullig! Ja det var ju synd att du inte har kusiner här för det hade ju varit lite extra roligt. Vad gjorde din morbror som flyttade hit? Lite nyfiken...
Kramar!


Ewa,
Tack tack! Vad glad jag blir. Roligt att dubrycker om att följa med runt i staden. Och ja, Central Park är verkligen underbar!
Hoppas ni får lite sol o värme snart.
Kramar!


Martina,
Ja det hoppas jag du gör. Kommer tillbaka hit snart igen alltså. :-)
Det är en fantastisk stad på många vis, men du bor nog vackrare. Få Tällberg är så vackra som franska Rivieran.
Kramar!

Steel City Anna sa...

Vad jag saknar havet när jag ser dina bilder!

Saltistjejen sa...

Steel City Anna,
oj, men detta är ju ändå bara som en liten sjö eller en stor damm... Fast visst kan man få känslan av hav eller snarare som du beskriver saknaden av just havet när man ser dem.
:-)