tisdag, april 03, 2012

Snart dags!

Japp, idag blir det av. Min biodejt med M. Självklart är det "The Hunger Games" vi ska se. Å vad jag längtat!!! Så om ett par timmar kommer jag att återse Katniss igen. Och Gale. Och Peeta. Och alla andra i Panem. Ser galet mycket fram emot det! Hoppas bara jag inte behöver bli besviken. Det händer ju ibland då man läst böcker man tyckt mycket om och sedan ser filmen. Men alla jag känner som både läst boken och sett filmen gillade filmen så jag hoppas på det. Först blir det dock en tur till dagis.




Bilden är lånad från: http://www.filmofilia.com/the-hunger-games-red-carpet-premiere-live-stream-93418/

12 kommentarer:

Jenny sa...

Åh, ska bli jättekul att höra vad du tyckte! Jag sträckläste hela serien, äntligen, härom veckan och bara ÄLSKADE den. Hade tänkt ta med Mathilda och gå och se den här i veckan, eftersom hon också läst boken, så berätta gärna om du tror att den är ok för barn! Kram!

Trillingnöten sa...

Jag är avis!!!

Saltistjejen sa...

Jenny,
jag sträckläste också hela serien och älskade den verkligen. Så ja, jag har sett ram emot filmen sedan jag fick veta att de SKULLE filma den och ännu mer sedan jag fick veta att Jennifer Lawrence skulle spela Katniss. Kan inte tänka mig ngn bättre till den rollen! :-)
Lovar skriva och berätta vad jag tyckte.
Kram!!


Trillingnöten,
:-) Kanske kan du se den du med? Den går ju även i Sverige. Lite barnvakt en dag eller kväll kanske??
Kram!

Nessan sa...

Åh, jag hade hoppats att jag skulle kunna ägna en del av påskhelgen åt att läsa denna bok. Jag beställde den ju efter att ha läst ditt förra inlägg om Hungergames, men den var tydligen väldigt populär för innan den hann levereras avbeställdes den av bokföretaget då den tagit slut. Nu har jag beställt på nytt, men den hinner inte fram innan påsk tyvärr... :( Hoppas ni får en skön biokväll och en glad påsk! :)

Marie sa...

Hoppas också att du inte blir besviken, det är ju så trist när man blir det! Jag vill också se den filmen! :)

Astrantia sa...

Hoppas du tycker den är bra! Självklart kan man på ett sätt få med mer i böckerna men jag tycker filmen gjorde boken rättvisa.

Saltistjejen sa...

Marie,
å jag blev inte alls besviken. Men är glad att jag läst böckerna (boken) innan filmen.


Astrantia,
tycker som du att man lyckats väldigt bra med filmatiseringen!!

Anonym sa...

Yeah! 24tonaringar som dodar varandra-.just what the world need... Vissa bocker ska inte bli film- mord at lattare att overse med i skriven form. Bah.

Saltistjejen sa...

Anonym,
visst är det en våldsam berättelse. Och mörk. Men jag tycker den är betydligt mycket mer än en historia om 24 tonåringar som ska mörda varandra. Tycker hela handlingen kring Panem och dess 13 distrikt (där endast 12 finns kvar) och hur ojämlikt befolkningen i dessa distrikt lever och behandlas är otroligt skickligt och intressant berättad. Så nej, jag håller inte riktigt med dig här. Jag tror verkligen att världen kan behöva en sådan berättelse. Att diksutera och fundera kring.

Anonym sa...

Allt det dar stammer med boken, nar jag sag filmen var det bara valdet kvar, och en biosalong full med tonaringar som klappade handerna nar nasta person dog. .. Sorgligt hur det har blivit kul med vald.

Saltistjejen sa...

Anonym,
jag upplevde inte filmen riktigt så "illa" alls utan jag tycker man fick med mycket kring hur man levde i distrikt 11 och 12. Jag tyckte t ex att det lilla "upproret" i Distrikt 11 efter Rue's död var väldigt bra och visade på detta. Men när jag såg filmen var biosalongen nästan tom (såg den mitt på dagen här) och inga tonåringar klappade händerna, så min filmupplevelse verkar varit väldigt annorlunda från din. Sedan tycker jag att mer om just "politiken" bakom själva Hungerspelen kommer fram mer i bok 2 och 3. Kanske kommer de filmerna att vara något annorlunda just på grund av detta.

Saltistjejen sa...

Nessan,
ledsen jag missed din kommentar tidigare men vill svara nu. Vad tråkigt att de inte hade den men det blir ju lätt så då något blir väldigt poppis snabbt. Vad roligt att mitt inlägg inspirerade dig till att vilja läsa boken! :-) Den ÄR verkligen bra och den som väntar på något gott.... ;-)
Kram!