tisdag, april 10, 2012

ÄNTLIGEN kom det!

Igår kom ett efterlängtat brev! Visst, vi har ju redan fått vår ansökan godkänd, men igår kom äntligen själva KORTET! Mitt Green Card! Så skönt!!! Jag har ju haft en del problem eftersom jag efter att vi fick vårt godkännande i slutet av förra sommaren, aldrig fick mitt riktiga kort. M fick sitt redan 2 veckor (eller kanske ännu kortare) efter att vi fick brevet om att vår ansökan var godkänd, men själv har jag ju spenderat åtskilliga timmar med att ringa Immigration under hösten och vintern, och sedan till slut ta mig till det lokala kontoret här på Manhattan för att få ett temporärt Green Card (stämpel i passet). Där skickade man ett email till de som är ansvariga för att skicka ut just Green Cards och berättade att mitt aldrig blivit skickat. Sedan sa man till mig att vänta ca 2 månader och om jag inte fått något kort då skulle jag komma tillbaka. Häromdagen började jag fundera på att boka en ny tid för detta men tänkte att jag skulle vänta till mitten av april. Men nu behöver jag inte det längre! Och det känns fantastiskt skönt!!! Alla som någongång varit tvungna att prata med just Immigration här kan säkert förstå lättnaden att slippa.

Jag visar av säkerhetsskäl ingen bild av själva kortert, utan endast en del av de brev som följde med.

Även om jag vetat sedan i höstas att jag faktiskt är BEVILJAD ett Green Card känns det riktigt bra att ha det fysiska kortert i min ägo nu. Om inte annat för att jag kan släppa funderingarna kring detta nu och det är så skönt. Det är tillräckligt med alla andra funderingar och tankar jag har kring mitt liv just nu. Alltid skönt att kunna lägga en del av sin packning åt sidan tycker jag. Igår firade vi med lite vin till middagen. Något bubbel hade vi inte hemma.

33 kommentarer:

SweFlo sa...

Äntligen! Måste kännas skönt att få det fixat till slut. De är ju inte lätta att tas med, de där amerikanska byråkraterna...

Kram!

Äventyret framtiden sa...

Stort grattis!:)

Saltistjejen sa...

SweFlo,
ja det känns jätteskönt! Det har varit så himla mycket ringande och trixande och fixande för att försöka få hit det här kortet att jag är övertrött på att kontakta Immigration. Så det känns sååå bra att det är över nu! Åtminstone för denna gången. ;-)
Kram!!


Pettas,
tack!!!!
:-)

KARLAVAGNEN sa...

Häääääärligt! Stort Grattis!!!

Saltistjejen sa...

Karlavagnen,
TACK!!

Lisa sa...

Vad kul! Maste kännas superskönt att det äntligen är avklarat. Grattis!
Kramar, Lisa

eastcoastmom sa...

Hurra va bra!!!! Har tänkt på dig, nu har du en sak mindre att oroa dig för.
Kramar i massor

Saltistjejen sa...

Lisa,
ja det känns otroligt skönt att slippa fundera över detta mer. Tack!!
Kram!


eastcoastmom,
TACK vad söt du är! :-)
Och ja, det känns otroligt skönt!!!
Kram!!

matte sa...

Grattis vad skönt, testar att kommentera...

matte sa...

Det var från Christel, ett av mina alias på Google är naturligtvis matte <3

Saltistjejen sa...

matte,
men heeej!!!! Christel! Kul att det fungerade att kommentera när du gör det som matte!! :-)TACK också! Det är verkligen skönt att detta är över för denna gången och jag slipper ringa och ringa och ringa och sedan besöka Immigration för detta.
Kram!!

Annika sa...

YESSS!! SO NAJS!!
Äntligen!!
OCH numera är ju kortet grönt också. Det såg jag hos en kvinna på båten :-)
Vi pratade om det, äntligen är kortet GRÖNT. Mitt kort är smutsvitt.
HAHA!
Härligt Saltis. Skönt att du kan släppa detta nu!!
Kramar!!

Saltistjejen sa...

Annika,
jaaaa det är så SKÖNT!!! Det har ju verkligen varit en jobbig följetong för mig att hela tiden ringa Immigration. Äntligen är det över och det känns så bra! Aha! Var kortet VITT förut??? Hm, varför kallas det Green Card då? Och jo, både M's och mitt kort är ju GRÖNA! :-) Det trodde jag att de varit tidigare också. Men man lär sig alltid något nytt.
:-)
KRAM!

Therese sa...

Åh vad härligt! Stort Grattis!
Kramar

✿Ewa sa...

GRATTIS fina du! Så skönt att ha det i handen, nu äntligen!

Stor varm kram till dig

Saltistjejen sa...

Therese,
Tack!! Det känns verkligen bra!
Kram!


Ewa,
Ja det är en speciell känsla måste jag säga. :-)
Tack!!
Kramar!!

Petra Mitt i Livet sa...

Vilken LÄTTNAD!! Den amerikanska byråkratin är ju inte att leka med... Wow, det är ju HÄFTIGT att ni fått Green Card, grattis!! Kommer osökt att tänka på feelgoodfilmen Green Card, eller "Gifta på låtsas" som den fick heta i Sverige, med Gerard Depardieu och Andie Mc Dowell. Härlig film! Fast där gick det ju lite annorlunda till... :)

Petra Mitt i Livet sa...

By the way... Det skulle vara väldigt trevligt att ses över en fika någon gång, om du vill o hinner? //Petra

Saltistjejen sa...

Petra mitt i livet,
ja det ÄR det verkligen!! Det är hemskt med amerikansk byråkrati måste jag säga. Jag vet att man klagade i Sverige men det är verkligen inget jämfört med detta. I Sverige är byråkraterna ju KUNNIGA och PROFSIGA! Här tycker jag mest man slussas runt mellan olika personer som inte vet vad som gjorts och inte heller vad som behöver göras.
Och ja skenäktenskap förekommer ju även nu. Faktiskt. Inte lika gulligt IRL säkert som i filmen. ;-)
Och DU det vore SUPERKUL att ses på en fika!!! Maila mig gärna så kan vi bestämma en tid och en plats!
Kramar!!

Millan sa...

Förr var korten gröna. Min mammas var i alla fall grönt (mitten av sextiotalet), men det kan ju ha ändrats många gånger om!

Saltistjejen sa...

Millan,
jaså! Så det var kanske därför det kallas Green Card för att de VAR gröna från början. Sedan ändrades färgen och nu är de gröna igen! :-)
Där ser man.
Så din mamma hade Green Card alltså?! Det hade jag ingen aning om.
Kram!

Emma sa...

Grattis här också! Det är så himla skönt när man har alla papper i ordning. Vi håller på med en massa pappersgöra vi också,suck och stön

Saltistjejen sa...

Emma,
tack!!! :-) Javisst är det underbart när man känner att man har alla dokument i ordning och inte längre behöver fundera på detta aktivt. För visst tar det mycket tid! Och energi.
Lycka till med ert pappersarbete också!!!
Kram!

Petra Mitt i Livet sa...

You've got mail!! :)
...för att spinna vidare på filmtemat, hih!

Saltistjejen sa...

Petra mitt i livet,
tack!! Å ska genast kolla inboxen!
:-)

Västmanländskan sa...

Så fantastiskt bra! STORT grattis!!!!

Saltistjejen sa...

Västmanländskan,
tack!!!!
:-)

Channal sa...

Stort GRATTIS! Måste verkligen vara en lättnad att ha apa mindre på axeln :-) Vet inte riktigt vad det innebär men nu kan du väl söka jobb? Minns en film från 90-talet som hette Green Card med Gerard Depadieu och hon McDowell (tror det stavas så). En kul film var det! Lycka till med allt nu! KRAM... Anna

Saltistjejen sa...

Channal,
tack tack!! Det känns så skönt. MEN vi fick godkänt på vår ansökan redan förra året så jag har kunnat söka jobb i drygt ett halvår. Men jag fick aldrig själva kortet förrän nu. Det har varit ett ständigt ringande till Immigration för att försöka få dem att skicka kortet men de verkar inte haft riktig koll på vad som gick snett. Men nu äntligen. Efter mitt besök hos det lokala Immigration Office verkar det äntligen ha blivit rätt!
Och ja, jag minns filmen. "Gifta på Låtsas" är den svenska titeln. :-)
Kram!

Katarina sa...

Åhh vad skönt att du äntligen fått det! Grattis och nu kan du lägga detta bakom dig, för det suger verkligen att ha kontakt med dem.. Kram

Saltistjejen sa...

Katarina,
tack! och Ja det känns otroligt befriande att slipa ringa dem så ofta so jag gjorde under hösten och vintern. :-)
Kram!!

ExPIAtriate sa...

Grattis! Vad skont att antligen ha alla handlingar/kort i sin hand!
Kram!

Saltistjejen sa...

ExPIAtriate wife,
TACK! Ja det känns verkligen skönt!!!
:-)
kram!