måndag, april 16, 2012

Söndagslek

Innan det blir fler bilder från vår utflykt till Coney Island i lördags vill jag visa några från gårdagen, söndag. Då var vi kvar här och tog det lugnt. En ganska slö dag med lek, TV, läsning, bak (muffins) och annat pyssel. M jobbade ett par timmar också. Plus att vi hann med att skypa med Svägerskan och Loff vilket var himla roligt som alltid. På eftermiddagen gick vi till John Jay Playground där Lill-Skruttans kompis O anslöt och sedan hade de två tjejerna hur kul som helst i ett par timmar. Det är riktigt roligt att se dem nu. Ofta springer de omkring mer eller mindre själva och vare sig vill eller behöver någon assistans från oss föräldrar. Man kan se på avstånd hur de pratar, gestikulerar, klättrar, hoppar och skuttar. Vilken skillnad på bara ett år ändå!

Kamelridning




Avsmakning av våra nybakade muffins.

Lek lek lek!


Senare blev det mer mellis i form av äppelklyftor.


Klättra klättra klättra!

Två hungriga tjejer fick varsin bit pizza på hemvägen.

Och de körde scooter hela vägen tillbaka hem!
Lill-Skruttan har blivit så otroligt mycket bättre på att köra sin scooter och det känns superroligt att hon tycker så mycket om att använda den. Det körs scooter till och från dagis nästan varenda dag nu. men man får vara försiktig när vi är ute på gatorna. Hon vet att hon inte får korsa några gator själv, men innan varje korsning ropar jag att hon "måste stanna intill soptunnan!" (det sår nämligen papperskorgar på trottoarerna invid varje korsning, på lagom avstånd från själva vägen). 

Det är som jag redan sagt, varmt här nu. Idag när jag gick och handlade var kändes det som om det var högsommar. Närmare 30 grader var det då även om det verkar ha sjunkit lite nu och är "endast" runt 24. Vilket är skönt! Än kan man sitta inne utan luftkonditioneringen på. Jag hoppas verkligen att vi ska slippa dra igång den. Helst ett bra tag till. Ikväll ska vi dock ta vara på den sköna temperaturen och det blir återigen lite "picknick-häng" intill barnens Trädgårdsland. På tal om det ska jag fixa mackor nu att ta med till den. 

11 kommentarer:

Miss Marie sa...

Det är ju verkligen sommarvärme hos er! Härligt! Men ja, förstår att det kan kännas lite för varmt i april... Superfina bilder! :)

Saltistjejen sa...

Miss Marie,
TACK! Och ja nu idag är det sommarvärme.
Det ska bli lite valare senare i veckan men ändå ligga runt 20 tror jag. Vilket jag tycker är en perfekt temperatur, 30 är lite högt för mig om man inte är någonstans där man kan bada ute haha!
kram!

Charlie sa ... sa...

Skrev långt inlägg som försvann!!

Nåja...det var något så här: vad skönt det ser ut, gott med pizza (blir sugen!), äppelbitar och vad härligt det låter med picnic-häng!

Jag som knappt varit utanför dörren idag!!! Det kommer väl fler soliga och varma dagar ;)

Kram!!

Saltistjejen sa...

Lotta,
åneeej vad irriterande! Att din långa kommentar försvann menar jag. Och jo, det lär komma fler varma och soliga dagar. ;-)
Hoppas du kan vara ute lite mer då.
Kram!!!

pilla sa...

Vilken härlig blogg! Har själv varit utlandssvensk och saknar expat livet massor!

Desiree sa...

Kul att de använder sina scooters så flitigt. Bra också att E alltid ser till att stanna ordentligt innan varje korsning. Hi hi kamelen ser rolig ut och den förstår jag inbjuder till lek.
Usch inte kul att det är en sådan hetta redan så här tidigt innan sommaren ens dragit igång. Man tycker att det kunde vara mer lagom. Vi har kallare än normalt här och ni har väldigt mycket varmare än normalt hos er. En ynka plusgrad imorse då jag cyklade till jobbet, brrrr.
Kram!

Träningsglädje sa...

hej! ja nu är vi i din stad! den är varm och fantastisk! jag vill springa dels i central park men också längs med hudson river. bilder från min löptur i central park från förrförra året har jag haft som omslagsbild på min kalender för 2011 och det var en grym bild!! nyfiken på coney island också, måste kanske ta oss en tur... kram!!! ps. fler måste-tips?

Saltistjejen sa...

Desiree,
ja scootern körs nästan dagligen vilket är himla kul. Hon gillar den verkligen och när de är fler så har de väldigt kul med dem. Det är lite för varmt här inne nu tycker jag men jag hoppas det ska bli lite svalare ett tag igen. Innan det sätter igång på riktigt...
Haha just NU låter en plus grad rätt skönt, men jag vet att jag skulle tycka det kändes väldigt kallt om det blev det nu. ;-) Någonstans mitt emellan våra 30 igår och era plus en idag hade väl varit lagom för oss båda om man kunnat välja. :-)
Kram!!


Träningsglädje,
haha ja det är den verkligen! :-) KUL att du har planer på Central Park och Hudson River. Själv har jag faktiskt aldrig sprungit vid Hudson. Men gissar det är fint. Coney Island är absolut ett måste! Vi var där alldeles nyss (i lördags) och tja, vad mer. Jag ska fundera lite.
Kram!

Josefine sa...

Ååh... VÄRME! Här står jag varje morgon och funderar över om jag ska ta vinterjackan eller inte. För det är så satans kallt på morgnarna! På dagarna blir det väl uppemot en 8-10 grader skulle jag gissa. Också blåser det... Brr...

Saltistjejen sa...

finelinan,
ja morgnarna kan vara väldigt kalla under tidig vår hemma i Sverige. Här är de nästan den skönaste tiden på dygnet då värmen kommit.
Hoppas ni får lite varmare snart!
Kram!

Saltistjejen sa...

pilla,
å tCAK! Vad roligt att du gillar min blogg! Och ja, det är ju ett ganska speciellt liv man lever som utlandssvensk/invandrare och jag kan förstå att du kan sakna en del av det livet. Var bodde du?
Kanske kan du få chansen att bo utomlands igen senare i livet?
Kram!!