torsdag, januari 05, 2012

Årets första sjuka

Nu har den kommit. Årets första "sjuka" har drabbat oss. Magsjuka av alla sjukor. Usch! Det är den värsta av alla vardagssjukor jag vet. Än så länge är det enbart Lill-Skruttan som drabbats. Men jag blir lite paranoid. Känner efter minst en tjugo gånger i minuten. Kniper det inte lite i magen ändå? Mår jag inte liiite illa? Men det sista är svårt att veta om det är beroende på att jag också har smittats, eller om det är orsakat av att det luktar rätt illa när någon annan kräks. Man blir lätt illamående av både ljudet och lukten. Tycker jag. Är ändå glad över att jag i förebyggande syfte bredde ut ett gäng handdukar på golvet nedanför soffan. De tumlar just nu om i tvättmaskinen. Nya är utlagda. Men efter första omgången har det mesta hamnat i hinken. Lättare så. Än på handdukarna menar jag. Och kors i taket så har soffan klarat sig hittills. Nu går vi runt och hoppas att det inte blir värre. Att vi nått toppen (eller botten??) av årets första magsjuka. Att natten ska bli kräkfri. För oss allihop. Det är min högsta önskan just nu. Tätt följd av min andra önskan; att M och jag ska förskonas helt. Och att Lill-Skruttan ska må bättre redan imorgon.


Hämtade tidigare från dagis idag och väl hemma ville Lill-Skruttan titta på "Svenska Dinosaur Train". TACK igen Svägerskan för den julklappen!!



11 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Herregud! Jag ryser så snart jag tänker på magsjuka. Inte att leka med. Jag hoppas innerligt att det blir en snabb variant!

Saltistjejen sa...

Trillingnöten,
Ja detta är verkligen den absolut jobbigaste och värsta sjukdomen av de "vanliga" man drabbas av i sin vardag. Såhär långt har det inte blivit värre. Inte på kräkfronren iallafall. Men hon fick feber nu på natten. Hoppas dock att hon mår bättre imorgon.

Desiree sa...

Stackare. Ja hoppas att E snart mår bättre och att du och M klarar er. Jag förstår dig precis. Hatar magsjuka. De är den värsta av alla vardagsjukor. Men jag håller tummarna för att ni vuxna klarar er.
Kram!

Anne-Marie sa...

Usch och fy för magsjuka. Inte kul. Jag är precis som du - kollar hur jag mår om någon i min omgivning verkar ha haft magsjuka. Hoppas att du och M klarar er. Kramar!

Millan sa...

Usch usch och usch! Hoppas att ni andra klarar er. Oftast brukar det ju i alla fall vara ratt snabbt avklarat. Huva! Stor kram

olgakatt sa...

Mitt allra varmaste deltagande!
Hälsningar från det fd gröna monstret i soffan

Coolaannna sa...

Käka vitpepparkorn! Ge lill-Skruttan en liten fram från mig!

Här kom också årets första sjuka. Agnes kom upp i natt med världens feber och yrade om allt möjligt.

Så nu är det sängläge med max ompyssling!!!

Kram och hoppas att ni klarar er :)

Josefine sa...

Uärk! Hatar magsjukor. Jag kände mig lite illamående häromdagen men som tur var blev det ingen magsjuka av det. Bara en förkylning. Men jag går hellre och snorar i ett par veckor än kräker tre dagar. Avskyr att tvätta nerkärkte sängkläder, kläder osv. Pilla bort eventuelle matrester måste mna ju göra först... Usch...

Hoppas ni slipper bli smittade, och att lill-skruttan blir bättre!

Annika sa...

FY TUSAN!!!
TVI VALE!
Jag har skräck för magsjukor. Fobi för att spy.
Usch, jag mpr dåligt bara av att läsa det du skriver.
Sant är att man blir inbillat illamående då ngn annan är magsjuk.
Stackars er!
Vitpepparkorn ska ju vara bra att vräka i sig.
men det är svårt att få tag på vitpeppar här. Jag brukar köpa blandpeppar och plocka ut de vita kornen. Men, men...
OO vad jag HOPPAS att ni vuxna ska slippa eländet.
Stpra kramar!!

SweFlo sa...

Värst helt klart! Hoppas ni klarar er och att hon blir frisk SNART! Kram!

Saltistjejen sa...

Desiree,
ja magsjuka är INTE roligt alls. Vi har klarat natten bra. Nu får vi se hur det blir under dagen.
Tack för tummarna!
kram!


Anne-Marie,
ja man känner efter hela tiden ju. För att försöka ha koll på hur det känns.
Kram!


Millan,
ja jag hoppas att det ska vara över nu. Lill-Skruttan har inte kräkts på hela natten men hade feber igårkväll. Hon är trött idag men har hittills inte klagat på magsmärtor vilket är bra. Nu hoppas vi att även vi vuxna klarar oss undan.
Kram!


olgakatt,
tack!!
Jadu du vet ju hur det är att ligga magsjuk i vår soffa....
Kram!


Coolaanna,
vitpepparkorn har jag också hört om, men tror tyvärr itne på det. Haha är för mycket naturvetare för det tror jag. ;-)
Hoppas att din tjej blir bra snart också. Jobbigt med feber. Hoppas även att resten av familjen ska klara sig hos er.
Kram!


finelinan,
ja jag är lite som du. Man mår illa bara man fudnerar på det. Nu hoppas jag att detta ska vara över för denna gången iallafall. De närmaste timmarna känns som om de kommer vara lite avgörande?


Annika,
japp minst sagt. Fy Tusan! Jag har också kräksfobi. Många nämner vitpeppar men jag tror inte på det. Tyvärr. För placeboeffekten är ju bra den med. :-)
Nu får vi se hur dagen utvecklar sig. Lilla snorpan har iallafall inte kräkts på hela natten och klagar inte på magont nu efter att ha druckit mjölk på morgonen. Så peppar peppar jag hoppas det går mot bättring.
kramar!!


SweFlo,
tack vännen!!
Kram!