tisdag, januari 24, 2012

Award

Har fått en fin Award av Coola Anna och Millan. Det är Liebster Blog Award, och den har cirkulerat runt en hel del på de bloggar jag följer. Jätteroligt att jag fick ta del av den jag också! Stort Tack Anna och Millan! 




Såhär skrev Millan om awarden på sin blogg:
Liebster eller käraste, är en utnämning till bloggar med färre än 200 följare/prenumeranter. När man får en liebsterblog ska man gärna göra följande:
- Tacka den som gett utmärkelsen och länka
- Skriva ner de fem bloggar som man vill lämna awarden vidare till, och låta dem veta det genom att lämna en kommentar hos dem.
- Lämna gärna utmärkelsen vidare!

Det verkar som om denna Liebster Blog Award finns i något olika tappningar. Med den från Coola Anna skulle man även svara på tio frågor. Tyvärr var mina senaste veckor så fullspäckade med intervjuer och annat sådant att jag inte riktigt hunnit med att fundera på frågorna som kom med denna award. Men nu ska jag försöka. Dessa frågor cirkulerar dessutom som en separat Utmaning på många bloggar just nu och jag blev utmanad av Anna of Sweden att svara på dessa frågor. Så det passar bra att göra det här och nu då. Dels som en del Liebster Blog Award och dels som svaret på utmaningen.

1. Vad gjorde du för 10 år sedan?
För tio år sedan var det 2002 (herregud!) och då bodde jag i Stockholm och försökte kämpa på med mina experiment på Karolinska. Jag och M hade inte bott tillsammans riktigt ett år i vår lägenhet, vi hade inga barn utan gjorde mest lite vad vi ville på fritiden. På våren det året bjöd min mamma med sig oss till Azorerna då hon fyllde 60. Det var en fantastisk resa till en fantastisk ö!!! 


2. Vad gjorde du för 1 år sedan?
För ett år sedan höll jag på att försöka göra sista slutspurten på mitt jobb. Det skrevs och skrevs och skrevs då. Annars var det väl inte så mycket annorlunda än idag. 


3. Fem snacks som du gillar?
Jag älskar POPCORN!!!!
I övrigt äter jag mycket frukt.
SVENSKT smågodis (om det räknas till snacks?)
Och sa jag POPCORN???
Sedan dricker jag te i tid och otid också, men det räknas kanske inte direkt som snacks...?


4. Fem sånger som du kan hela texten till?
Tja, just nu sjunger man väl mest barnsånger av olika slag. 
Men jag har alltid tyckt texter är otroligt viktigt och jag lyssnar allra mest på svensk musik (och då främst artister som sjunger på svenska). Tyvärr har jag lagt av mig mycket vad gäller ny musik (även från gamla älskade artister) så jag är rätt usel på nyare låtar även från de artister jag tycker om. Men fråga mig om nästan vilken låt som helst med Mauro Scocco (från solodebuten till säg hans Beat hotel), Ratata, Depeche Mode (fram till Ultra), många av Winnerbäcks sånger samt en jädrans massa Taube, en del Cornelis samt en hög med jul- och Luciasånger... så kan jag nog sjunga dem. Åtminstone nästan helt utantill....


5. Fem saker som du skulle göra om du var mångmiljonär?
Oj, leva livet annorlunda är väl det svar jag kan säga på rak arm. 
Troligen resa mer, 
hälsa på vänner och familj ofta oavsett var i världen de bor, 
köpa oss ett eget hem med fler rum än de 2 vi har idag... (gärna en terass också!)
Äta gott både hemma och ute
Sluta oroa mig för pengar


6. Fem dåliga vanor?
Sitter uppe alldeles för länge på nätterna och häckar (läser, surfar, ser på TV, numera även spelar spel...)
Biter på naglarna (främst när jag läser eller kollar på TV)
Blir lätt väldigt ivrig när jag pratar med folk som engagerar mig och då kan det hända att jag inte pausar då jag pratar....
Kan inte sluta pilla och klia på myggbett eller andra plitor...
Den femte får ni kanske fråga de i min närhet. De lär säkert komma på något.


7. Fem saker du gillar att göra?
Umgås med vänner och familj
Läsa böcker, se på film eller bra TV-serier och lyssna på bra radio
Blogga
Fotografera
Träna
Äta och dricka gott
Mysa 
OJ var det FEM saker bara.... well well..... Ni kan ju se att det inte går att välja riktigt...


8. Fem saker du aldrig skulle klä dig i eller köpa?
Riktigt högklackade skor (tycker det är ursnyggt men KAN verkligen inte gå i det för mina fötter skriiiker redan efter 3 minuter och jag klarar inte av det.
Polotröjor (jag har lite fobi mot att ha kläder som sitter åt kring halsen)
Örhängen (inte till mig själv iallafall för jag har inte hål i öronen och gillar absolut inte känslan av att ha något i öronen haha)
Kläder med mycket volang eller spets (jag är tyvärr inte särskilt feminin av mig i min klädstil)
Överdelar som kräver en rejäl hylla med mycket klyfta (av helt förklarliga och naturliga skäl...)


9. Fem favoritleksaker?
Vårt spel: "Summoner Wars"
Sedan vet jag att vissa prylar kan gå under kategorin leksaker fast det ju inte riktigt är det. Men till dem hör väl mobilen, datorn och kanske kameran? 
Om man ska välja riktiga leksaker så har vi ju rätt många som skramlar här hemma. Och av dem är det nog spelen jag gillar bäst. 


10. ÅTTA personer jag  gärna vill se göra denna utmaning!!

Den här sista punkten ändrar jag lite. Detta för att både Liebster Award samt den här utmaningen redan har gått runt i bloggvärlden en del den senaste tiden och många av de bloggar jag följer har därför redan fått den/gjort den. Dit hör flera av mina favoritbloggar.

Så istället för att skicka utmaningen vidare till 8 bloggar så ger jag Liebster Awarden vidare till 5 av de bloggar jag följer dagligen och som förgyller min vardag. Bloggar jag tror inte har fått den tidigare. Men om ni har det eller om ni gjort utmaningen tidigare utan att jag känner till det, så kanske ni bara kan länka till det inlägget eller hoppa över det hela. It's up to you!

Svägerskans blogg - Syster i Söder
I år gissar jag att en hel del fokus kommer att bli på det stundande bröllopet! Det har redan börjat lite....!

Annas blogg - På ett annat sätt
Skriver om sitt liv och sina funderingar kring detta att flytta en hel familj till ett nytt land. Hur det är att lämna en yrkeskarriär och istället ta på sig heltidsjobbet som Hemma-mamma. Att byta det invanda och svenska mot en ny vardag i en ny kultur. Byta identitet. Med underbar humor och väldigt rättframt berättar hon om Vardagslivet just "på ett annat sätt"!

Petchie-Petras blogg - Petchie's Adventures
Jag har följt Petra länge länge och har även fått träffa henne och O flera gånger. Dels ett par gånger här i New York, dels när vi bodde hos dem i Puerto Rico en knapp veckas tid. Nu har de ju även sin lilla juvel V som jag tyvärr fortfarande inte träffat, men som det är så roligt att få följa på bloggen. I övrigt skriver Petra ofta om Kulturskillnader. Gift med en spanjor och numera boende i Bryssel men med svensk (dessutom skånsk!) härkomst är det upplagt för en hel del olika krockar. 

Emma i Montreal (eller över hela världen kanske...?) - Lite överallt
Bor i Montreal men med rötterna i Europa. Pratar jag vet inte hur många språk (jag är avundsjuk!) och skriver så fint om livet både i stort och smått. Tankar och känslor om Familjen, Kulturskillnaderna, Språken. Om vad som egentligen är "Hemma" och hur det är att ha känslor till flera kulturer än en. Även Emma har jag haft glädjen att få träffa på riktigt.

Hur man överlever i Sverige - Surviving in Sweden
En rolig och insiktsfull blogg om kulturkrockarna "åt andra hållet" skrivet av en amerikan som flyttat till Sverige och gift sig med en svensk. Som svensk och utlandsboende är det lite extra roligt att läsa. Men även som Sverige-svensk tror jag att man kan få ut mycket av att läsa denna sköna blogg. Hur är vi svenskar - egentligen??

8 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Det där med polotröja! Ojoj...samma här! Saker som sitter runt halsen...kan inte med det :) Mår illa typ. Det var myckey som vi hade lika men som jag inte skrev! Hade väl hjärnsläpp när det begav sig! Kram!

Desiree sa...

Kul att du också hängde med på denna lista. Hi hi jag är precis som du när det gäller högklackade skor. Så snyggt men jag kan verkligen inte gå i sådana. Fötterna gör ont på nolltid!
Kram!

anna of sweden sa...

Trevlig läsning! Det är alltid lika roligt att läsa sådana listor - och lära känna varandra lite bättre.

Och så fick jag tips på några nya bloggar. Tack!

Kram!

Saltistjejen sa...

Trillingnöten,
haha så du har också polotröjefobi?!? ;-)
Kram!


Desiree,
japp högklackat går bort. Just för satt det gör såååå ont i fötterna! ;-)
Kramis!


anna of sweden,
kul att du gillar att läsa nu när du ju utmanade mig (plus alla andra bloggar du följer) :-)
Visst får man alltid veta något lite mer om bloggaren i sådana här listor och det är alltid roligt.
Kram!

Annika sa...

Roligt att läsa, för listor är ju skitkul.
På klädlistan skiljer vi oss åt en del. jag har bpde polokragar och höööga skor ;-)
Popcorn, där är vi LIIIKA. GUD så gott det är. Igår åt jag popcorn till middag för jag var helt ensam hemma. Why not? liksom.
Stor kram!!!

Saltistjejen sa...

Annika,
haha japp DU klär dig ju ALLTID stilfullt och snyggt! Till skillnad från mig hahahaha! Jag önskar att jag kunde ha både höga klackar och polokragar för jag tycker det är snyggt, men det GÅR bara INTE!
Å popcorn till middag är super tycker jag! Det har jag ätit många gånger när jag varit ensam! :-D
Kraam!

Emma sa...

Oh! Jag har inte mkt bloggtid en jag blev jätteglad!! Inlägg kommer...

Saltistjejen sa...

Emma,
å vad bra! Du behöver inte alls känna stress. Ta det när du får tid! :-) Jag vet ju att ni har fullt upp nu.
Kram!!!