torsdag, januari 26, 2012

Januaripromenad i Central Park

För ett tag sedan påbörjade jag detta inlägg, men postade det aldrig. Minns inte riktigt varför men det var säkert för att alla intervjuer kom igång runt denna tiden och tiden och bloggandet gick till andra saker. Dock tycker jag att jag kan posta det nu eftersom det faktiskt fortfarande är ett par dagar kvar på januari månad, och vädret just nu är ungefär som den dagen jag skrev inlägget. Här kommer det alltså:

Vintermånad men ändå milt. Idag runt 6 grader ungefär. Sol. Svag vind. Att promenera genom Central Park en dag som denna är skönt. Såhär års kan man känna att Parken vilar. Visst är det folk ute. En vardag som denna är det främst turister. Och en och annan hundägare också såklart. Plus ett par som är som jag själv. Lediga mitt på dagen en vanlig onsdag. Men det är ändå relativt glest bland Parkens flanörer. Däremot ser man en hel del cykeltaxis som kör runt eller står parkerade lite varstans med sina "cykelchaufförer". Såhär års kan man se dem på långt håll då de lyser som klara fläckar i rött och gult mellan trädstammar och grenar. Inget bladverk som skymmer dem nu. Vinter i Parken. Väntan i Parken. Vila i Parken.


Ett av mina favoritställen i Parken - Bethesda Fountain, eller "Angel of the Waters" som står på Bethesda Terrace. Alltid lika vackert här oavsett årstid eller väder tycker jag.

Små stånd som är strödda runtom i Parken där man kan köpa korv, glass och såklart pretzels!

Cykeltaxi

Dammen i sydvästra hörnet av Parken. Idag var vattnet nästan spegelblankt.

Mitt mål med promenaden var ju mataffären Trader Joe's på Upper West Side. Det blev storhandling så jag känner av armar och axlar lite nu. Som vanligt släpade jag hem allt i ryggsäck och kassar samt en rullväska som återigen gick sönder. Ingen vidare kvalitet på den inte! Men jag ser det som ett träningspass.

Tillbaka i östra delen av Parken igen. Söderut skymtar husen. Jag tycker verkligen om det med Central Park. Att man är i en lugn oas men ändå kan ana storstaden där i utkanten.

Så det var det gamla inlägget det. Med bilder från Central Park i mild januarivila. Idag är vädret också ganska grått men milt. Runt fem grader nu i skrivande stund. Inget regn än. Gårdagen gick i städandets och hemmafixandets tecken vilket jag njuter av idag. Det var ett tag sedan vår lägenhet var såhär pass ren och "undanplockad". Skönt! Middagen med min gamla kompis var supertrevlig! Så roligt att träffa henne nu. Senaste gången vi sågs var jag gravid med Lill-Skruttan så det var ett tag sedan... 

Ikväll blir det faktiskt barnfritt för mig och M. Hans chef bjuder labbet på den årliga "Middagen" så vi kommer att åka härifrån vid 18-tiden. Samma restaurang som vanligt - Alias nere i SoHo. det brukar vara god mat och hela labbet (både nuvarande samt f d labbmedlemmar är alltid bjudna) har den lilla mysiga restaurangen för sig själva. Det ska bli roligt. Lill-Skruttan får därför följa med familjen K hem efter dagis idag, och sedan kommer jag och hämtar henne efter middagen. Men innan dess tänkte jag försöka hinna med att kolla upp ytterligare några företag för jobbsökning.


18 kommentarer:

Annika sa...

Vad kul att du besöker Trader Joes så ofta. De har ju en del roliga grejjer.
Jag är där förs sällan trots att vi har en Trader J här i Reston.
Underbar prommis du har genom parken också.
Angel of the water är nog en av de vackraste statyer jag vet!
SÅ mäktig!
MILT som tusan här också...Runt 10 grader...
Roligt att ditt kompismöte var så lyckat igår.
Ha så roligt ikväll också!
Kram!!

Saltistjejen sa...

Annika,
ja jag gillar Trader Joe's faktiskt. Nu har vi ju fått en bra Fairway här på UES också vilket är närmare och enklare för mig att ta mig till, men ibland är det roligt att promenera genom Parken också. Plus att jag tycker att vissa saker är bättre på Trader Joe's än på Fairway.
Och ja det ska bli kul att komma ut lite ikväll. :-)
Kramar i mildvädret!

Sahra sa...

Hittat dig via Annika. Har läst dig i smyg ett tag, men kommenterar för första gången.
Jag var i NY för första gången i sept förra året. Bedrövligt att det skulle ta så lång tid för mig att ta mig dit, men anyway. Det var inte sista gången. Jag fick mersmak. Den dagen vi var i parken var fantastisk. Vi hyrde egna cyklar. Jag slogs av var hur många det var som joggade. ALLA joggade. Alla stilar fanns. Jag dog nästan av skratt när det kom en mamma/barnvagns-grupp som leddes av en armyliknande gastande brutta. Det måste vara heeelt fantastiskt att bo i NY. Är din man amerikan? Eller har ni flyttat dit pga jobb. Har du jobbat någon gång i USA? Är du mammaledig? Hope u don't mind me asking.

Saltistjejen sa...

Sahra,
heeej! Vad roligt att du hittat hit! Jag har sett dig kommentera hos Annika också. :-) Hoppas du vill fortsätta titta in här ibland också. :-)
Och du får gärna fråga. Det är bara skoj!
Jag är gift med en svensk man och vi flyttade hit tillsammans. Fast då levde vi fortfarande i synd... ;-) Vi kom hit p g a jobb båda två så jag har jobbat här fram till slutet av april förra året då jag blev arbetslös. Nu söker jag nya jobb. Jag hann under våra år hittills med två olika arbetsplatser. Båda på labb dock. Ett i Bronx och ett här på Manhattan. Maken jobbar dock kvar på sitt "gamla" jobb. Vi har en dotter men nej jag är inte mammaledig. Det finns nästan ingen mammaledighet i detta landet, men visst nu som arbetslös skulle jag kunnat ha henne hemma. Men det vill vi inte. Dels för att hon älskar sitt dagis och behöver kontakten med sina kompisar där. Dels för att jag då omöjligt skulle kunna söka nytt jobb. Och jag hoppas verkligen att jag ska få ett nytt jobb hyfsat snart, men men vi får se....
Vill du veta mer så fråga på bara! :-)
Och hoppas du kommer tillbaka hit för staden är verkligen fantastisk på så många vis!
Kramar!

Sahra sa...

När flyttade ni? Är dottern född i Sve eller i USA? Som arbetslös får du ingen ersättning som i Sve eller? Har ni kvar boende i Sve? Hyr ut? Förlåt min nyfikenhet, men jag är så imponerad av familjer som vågar bryta upp och ta steget. Att flytta innan barn, absolut. Det hade jag också kunnat göra om jag ville. Men nu. Vi talar om det fram o tillbaka. Min man jobbar i Köpenhamn i veckorna och pendlar. Ibland blir det Indien o USA. Lite överallt faktiskt och utlandsflytt är alltid på tapeten. Klart jag kommer tillbaka till NY. Nästa gång ska killarna med. De vill till Nintendobutiken som jag var inne och tömde halva reskassan på.

Charlie sa ... sa...

Central Park....love love love.

Härligt Saltis att du tar på din runda!


Nu sitter ni nog och har en trevlig kväll på den årliga "middagen"....själv har det blivit kokta makaroner här!!


Kramar!

Saltistjejen sa...

Lotta,
ja Parken är en av mina absoluta favoritställen här! :-)
Nu är jag hemma. Det var supertrevligt och gott men det är inte fel att kommahem och få gosa med sin favorit heller!! :-) M är dock ute fortfarande. De gör nog en barrunda nu! :-) Det brukar det bli efter middagen för de som vill och kan.
Kram!

Livet enligt Jenny sa...

Ååååååååååååhhhhhhh JAG VILL OCKSÅ STROSA I CENTRAL PARK!!!!!! =(
Längtar något galet tillbaks... Kanske borde flytta... =)
Underbara bilder och så himla mysigt att gå genom parken, för att inte tala om att springa...
Kramen

Millan sa...

Ah nu har jag last ikapp veckans inlagg :-).

Vilka harliga foton fran parken. Jag hoppas verkligen fa uppleva den i verkligheten nagon gang!
Visst ar det skont att det borjat ljusna lite pa mornarna. Det ar fortfrande morkt nar jag aker till jobbet vid 6.30 men nu vid 8 ar det i stort sett helt ljust. Aven pa kvallen borjar det bli battre. Skont!!

Jag skrattade at er middagskonversation. Precis sa ser det ut hemma hos oss ocksa. Sofia ar KASS pa at sitta still och ata. Hon far upp och ner som en skottspole och det stressar oss andra nagot enromt. Allt ar for ovrigt NEJ fran henne just nu. Skojigt varre ... ;-).

Hoppas middagen i gar kvall var trevlig!?

Vilken saga med ditt grona kort. Jag hade blivit galen tror jag! Hoppas nu det loser sig snart sa du kan slappa det har.

Kram!

Desiree sa...

Ser väldigt vårlikt och vackert ut. Jag får defintivt vårkänslor då jag ser dina kort. Inte kul det där med att kassar och vagnen inte håller när du ska få allt med dig hem. Kanske du skulle överväga att använda lilla E´s gamla barnvagn om ni har den kvar eller skaffa en begagnad barnvagn som du kan lasta allt i istället i. Ja ni skulle förstås behöva en vagn som inte tar allt för mycket plats eller som går att fälla ihop eftersom ni inte har så mycket yta till förvaring. Annars kan det ju nästan vara värt att ta cykeltaxin på tillbaka vägen då du har handlat. Coolt med cykeltaxis.
Ha en skön helg.
Kram!

Saltistjejen sa...

Jenny,
haha ja du får komma tillbaka! :-) Så du kan både strosa och springa i Parken.
Kram!!


Millan,
ja jag hoppas också att du och Ben kan resa hit någongång framåt! Det hade varit himla kul om ni kommit medan vi fortfarande bor kvar här. :-) Och visst är det skönt nu när man börjar märka att ljuset återvänder.
Middagskonversationen ja. Ofta nu går det bra när vi äter, men inte alltid. Och Gröna kortet hoppas jag nu snart ska fixa sig. Det var tur att vi kontaktade advokaten iallafall känner jag och fick en bra handlingsplan.
Kramar!


Desiree,
ja vissa dagar känns det nästan som vår för det är så milt. Och vagnen var skräp. Nu har jag skaffat en nt. Hoppas den är bättre. Köpte den faktiskt på Ikea så vi får se. :-)
Kramar!!

Saltistjejen sa...

Sahra,
vi flyttade hit 2005 på hösten och då hade vi inga barn. Dottern föddes på sommaren 2008. Vi har än så länge kvar vår lägenhet i Stockholm och vi hyr ut den men jag vet inte hur länge vi får ha det. Vi har ju hela tiden haft för avseende att flytta tillbaka hem. Men allt har dragit ut längre på tiden än vi från början tänkte. Här har jag kvalificerat mig för en ersättning som arbetslös men den gäller endast 6 ca månader. Jag började ta ut den i oktober så snart har det halva året gått och jag hoppas innerligt att jag ska ha fått ett jobberbjudande innan dess. För att leva på en lön här är tungt. Iallafall en lön som inte är från typ Nasdaq eller så. ;-) Vi klarar oss på M's lön, det levde vi på första halvåret då jag var arbetslös, men det är nästan precis jäms med rumpan om man säger så... Just för att hyra och dagis här är såpass dyrt. Även matkostnader är dyrt på Manhattan.
Om ni har funderingar på att flytta utomlands tycker jag verkligen att ni ska fortsätta att fundera på detta och inte lägga det på hyllan. Visst är det mycket krångligare att flytta med barn än utan, men det går. Om rätt tillfälle dyker upp. :-)
Kram!!

Emmama sa...

Härliga bilder, får som vanligt NYC-längtan! :) Hoppas det blev en trevlig middag!

KRAM.

Saltistjejen sa...

Emmama,
tack!! Ja det var en väldigt trevlig kväll igår.
:-)
Kram och hoppas ni får en fin helg!

Steel City Anna sa...

Att januari kan vara en så vacker månad, det har jag inte upptäckt förrän nu! Fina bilder, det ser sådär klart och krispigt ut.

Saltistjejen sa...

Steel City Anna,
javisst har det varit vackert. Fast jag hade föredragit mer vinter ändå såhär års. Med snö. Eller åtminstone rimfrost. Om man kunnat välja ;-)
Kram!

Fru Sederblad sa...

Låter häftigt med Central Park. Själv var jag där i somras och nu blir det återbesök (från Sverige) i helgen. Ska bli jättespännade!

Vilken fin blogg du har förresten. Jag får försöka läsa ikapp innan jag åker för att se om jag hittar några bra tips ;-).

Saltistjejen sa...

Fru Sederblad,
välkommen till bloggen! Har inte sett dig kommentera här tidigare men blir alltid så glad av nya "ansikten"!!! Hoppas du vill fortsätta läsa. :-)
Kul att du ska komma tillbaka hit. Hur länge stannar du då?
Tack för dina vänliga ord om min blogg också!
Kram!