tisdag, januari 03, 2012

Morgonens springrunda i Central Park

Minus 2 grader. Kyligt. Rök ur munnen. Mörkt men med annalkande gryning. Lugnt nästan ingen trafik. Ett fåtal personer ute. En del på väg till jobbet antar jag. Några med en kaffe i handen. Andra rastar hundar. Staden om morgonen. Så annorlunda mot när det är ljust. Man liksom känner hur den tar sats. Andas in. Lugnet före stormen. Skönt. Jag älskar Gryningstimmen i staden. Verkligen älskar. Och att få springa i Central Park när morgonljuset sakta sipprar in genom grenverket. Att möta den Blå Gryningstimmen där är fantastiskt. Känna att andningen stämmer. Känna rytmen. Se himlen färgas ljust kornblå. Se byggnaderna på avstånd. Möta andra joggare. Eller cyklister. Eller de som är ute med sina hundar. Sprang förbi ett par av mina favoritställen i morse. The Conservatory Water. Metropolitan Museum of Art. Sedan The Reservoir. Som en liten oas i Parken. Öppen himmel som speglar sig i vattenytan. Änder i vattnet. Måsar i luften. Fridfullt är det ord som kommer till mig när jag springer där.

När jag kom in i Parken i morse var det fortfarande rätt mörkt men ljuset var på väg. Jag brukar springa in i Central Park runt 67:e gatan.

Här nedanför ligger "The Conservatory Water" även om man mest skymtar själva "dammen" svagt.

The Reservoir

Helt underbart. Springer här längs med den östra gångvägen runt vattnet.

Söderut ser man hus i morgonsolens första strålar.

Österut

Västerut

Det ljusnar

Här västra sidan. Nu har jag ungefär en tredjedel kvar av varvet runt "sjön". Sedan tillbaka genom Parken och hemåt igen.

Det mesta stämde i morse och jag känner mig nöjd. Min första runda sedan innan jul. Ändå orkade jag springa hela sträckan och tiden var bättre än tidigare. I stort sett en timme prick. Och då är sträckan lite dryga 7 km. Alltså ingen topptid om man jämför med "riktiga" löpare som Taina, Jenny eller Sara, men jag är jättenöjd för min egen del! Jag är definitivt igång igen efter jul- och nyårsupehållet och det känns bra!

21 kommentarer:

Anonym sa...

Det var duktigt Saltis! Härliga bilder!
Kramar, Lisa

Saltistjejen sa...

Lisa,
tack!!!
:-)

Desiree sa...

Jag tycker du är himla duktig som kör på med löpningen. Jag håller så med dig om att det är något nästan magiskt vackert med just gryningstimmen. Väldigt vackra bilder . Det är en speciell känsla att få njuta av skönheten då morgonen gryr och staden börjar vakna upp. En löptur ger en underbar start på dagen. Det är också ett perfekt sätt att rensa huvudet.
God fortsättning på det nya året.
Kram!

Saltistjejen sa...

Desiree,
Tack vännen! Och visst är det så att man får en otrolig Kick-start på dagen efter en löprunda! Just gryningen är fantastisk att få uppleva. I stort sett var som helst tycker jag. Den liksom skymningen är så vacker. Ljuset är så speciellt.
God Fortsättning önskar jag dig också!!!!
Kramar!!

Josefine sa...

Jag orkar inte ens springa/jogga fem minuter utan att bli anfådd och dödstrött... Så jag är imponerad! Däremot kan jag GÅ långt och länge! Det får väl anses vara okej för mig! =)

Steel City Anna sa...

Vilket vackert ljus!

Saltistjejen sa...

finelinan,
att gå är ju jättebra!
:-)


Steel City Anna,
ja morgonljuset är så otroligt vackert tycker jag.
:-)

Annika sa...

Fastän jag inte var i Central Park i morse hade jag samma upplevelse på min pW.
KALLT så det bet i vinden. Minusgrader. Underbart!
OCh precis som du plåtade jag med ifånen (den sprillans nya). Förundrad över morgonljuset.
DU ÄR skitduktig som börjat springa. HATTEN AV!!!!
Kram!!

Saltistjejen sa...

Annika,
ja vi har nog haft samma väder idag du och jag. Kyligt och klart. Vackert! :-)
Morgonljuset ÄR fantastiskt tycker jag. Alltid.
Och tack för uppmuntran Annika! :-) Jag känner mig inte superduktig men väldigt glad över att jag faktiskt kommit igång "for real" nu. Så skönt!!
Kramar!!

Charlie sa ... sa...

Ja hatten av för att du springer på morgonen!

Vackert vacker är det också. Nu går vi ju dessutom mot ljusare tider ;)

Jag har just kommit in, iskallt nu ute vid 9 på kvällen!!!

Kramar!

Livet enligt Jenny sa...

Åh men ännu viktigare än tiden Saltis är upplevelsen och denna rundan har du verkligen förstått!! Heeelt underbart ljuvlig beskrivning och jag njöt så det nästan kändes som jag sprang med dig!! Fortsätt på det spåret och skit i tiden. den kommer per automatik efter ett tag. Bra jobbat och jag ser framemot nästa löparrunda "ihop" genom gatorna i NYC! Kramen

Trillingnöten sa...

Ååååh, ser helt fantastiskt ut :) Härligt jobbat att du kommit igång med löpningen igen! Det är starkt gjort. Ibland kan det vara svårt att starta om igen efter ett uppehåll. Men löpning är ju härligt! :) det ger så mycket energi, man får frisk luft och fina vyer. Inte illa!

ExPIAtriate sa...

Vad duktig du ar! Jag ar tyvarr ingen stor fan av att springa men med sadan omgivning sa forstar jag att det ar en upplevelse! Sa vackert!! Alskar ocksa staden i gryningen, se hur den saktar vaknar till liv!
Kram!

Millan sa...

Hej och Gott Nytt Ar!! Det later himla skont att vara tillbaka pa banan i gen efter jul och nyar. Jag ska borja med boxning och spinning igen pa mandag. Ser fram emot det!!

Att springa i Central Park later valdigt trevligt!!

Tack sa jattemycket for det fina julkortet pa mailen dessutom. Jag har varit i stort sett internet free hela julen i sverige sa jag sag det forst i gar nar jag kom tillbaka till jobbet och darmed datorn :-).

Kram!

bettankax sa...

Vilken härlig springtur du beskriver och så vackert så vackert:)
Underbart när man kommer igång med "sin motion" vad den än är.
Hoppas få följa med fler gånger;):)
KRAM!

Coolaannna sa...

Du är duktig du! Jag vill också hänga med!! Gillar inte att springa i skogen själv just på morgonen. Funkar bättre p åkvällen när det vimlar med andra motionärer! Fast nu vintertid är det lite färre!

Fina kort!

Kram Anna

Saltistjejen sa...

Lotta,
tack! Och vädret är otroligt vackert nu men KYLIGT!! Idag har vi minus 6 grader ute nu! :-)
Kram!!


Jenny,
nej jag bryr mig faktiskt inte om tiden. Tycker som du säger att det är så skönt att fånga KÄNSLAN! Och varvet i Central Park är verkligen otroligt härligt!
Nästa gång du kommer hit )om vi bor kvar då) tar vi ett varv du och jag! :-)
Kram!!


Trillingnöten,
ja det ÄR verkligen härligt! Och så värt att gå upp för även om jag har lite svårt med tidiga morgnar. ;-)
Kram!!


ExPIAtriate Wife,
ja det är ju mycket omgivningarna som gör upplevelsen tycker jag. Oavsett om det gäller löpning eller annat. Och det är härligt att ta sig runt i Central Park oavsett man springer eller promenerar. Och visst är en nyvaken stad alldeles speciell! :-)
Kramar!


Millan,
välkommen tillbaka! :-) Jag visste att du skulle vara internetfri över jul och nyår så det var ingen överraskning att det varit "tyst" från dig. Kul att du är tillbaka nu! God Fortsättning på det nya året!!
Stor Kram!!


bettankax,
ja det är underbart i Central Park och själv tycker jag att just gryning och skymningen där är magisk. :-) Och det känns verkligen fint nu när jag kommit igång och fått regelbundenhet i träningen. Det var på tiden haha!
Kramar!!!


Coolaanna,
jamen du fick ju hänga med lite iallafall väl?!? I inlägget. ;-) Förstår att det inte så rå många som springer på vintern. Här är det ALLTID folk som springer så man ser nästan alltid andra motionärer (alla kategorier) ute året runt vilket är kul. Att du inte springer i skogen när det är mörkt förstår jag. Man kan ju lätt skada sig då också.
Kramar!!

Västmanländskan sa...

Jag är också imponerad av att du kommer iväg på dina rundor. Väldigt bra jobbat. Kram!

Saltistjejen sa...

Västmanländskan,
tack! Men en stor del är att min kompis K springer vilket gör att jag känner att jag "måste" gå upp när hon väntar på mig på morgonen :-)
Kram!

Victoria sa...

Du är verkligen superduktig!!
Kram/V

Saltistjejen sa...

Vic,
tack vännen!!! Vad söt du är!
Kram!!