fredag, januari 13, 2012

Spelkväll

För ett tag sedan diskuterade jag och M att vi borde hitta på något annat om kvällarna än att titta på TV och/eller surfa på nätet. Både gillar vi spel, men det känns som om det var otroligt länge sedan vi faktiskt spelade något tillsammans. De enda spel vi har spelat på sistone är från 3 år och upp, så de är kanske inte så utmanande direkt. Även om det är otroligt roligt att Lill-Skruttan älskar spel. Jag hoppas verkligen att det ska hålla i sig så att vi kan spela en hel del tillsammans när hon blir äldre också. Jag har alltid älskat spel. Och är i stort sett allätare. Gillar det mesta från frågespel à la "Trivial Pursuit" och "Sverigespelet" till roliga ordspel som gamla goda "Rappakalja" och "Pictionary" samt även vanliga hederliga kortspel som "Plump".  Har alltid gjort det. Sedan barnsben och under hela min uppväxt. Som student och även när jag var doktorand var det väldigt vanligt att vi samlades ett par vänner och spelade spel tillsammans en lördagkväll istället för att "gå ut". Men vartefter att fler och fler i vänkretsen fick barn och efter att vi flyttade hit och själva fick barn så blev det allt glesare mellan spelkvällarna. Men nu tyckte alltså både M och jag att vi skulle försöka hitta något som är roligt för två personer. M kollade runt lite och hittade ett som fått bra recensioner, särskilt om man är endast två stycken spelare. Spelet beställdes.

Nu har vi äntligen fått vårt spel. Summoner Wars. M beställde det för ett tag sedan och vi körde en testomgång härom kvällen. Många skulle nog klassa det som ett smått nördigt spel skulle jag tro, men jag tyckte det var himla kul. Det lär ta ett par omgångar att lära sig tror jag. Det bygger en hel del på strategi. Och tur också såklart. Och ja, det är Fantasy så de ryker om det. Det roliga är att de arméer man spelar med är olika sinsemellan så om man lär sig en armé och vad dess olika individer kan utföra, så kan man sedan byta till en annan som har helt andra egenskaper. Roligt eftersom man på detta vis kan få otroligt många olika variationer i spelet och förmodligen inte lär tröttna i första taget. Och det känns verkligen hur kul som helst!

På korten står varje individ i ens armé beskriven och de egenskaper dessa har. Men tärningar används för att avgöra om man vinner eller förlorar en attack ute på slagfältet.

Det blir nog ännu ett parti ikväll tror jag. Igårkväll var jag alldeles för trött och somnade när jag nattade Lill-Skruttan. Men nu känner jag för att få spela lite igen. Lite te och sedan är man redo att gå ut på slagfältet med sin alvarmé igen...

Förresten måste jag tillägga att jag tyckte att filmen "The Girl with the Dragon Tattoo" var jättebra! Jag gillade den verkligen! Precis som med "Let me in" (amerikanska versionen av "Låt den rätte komma in") hade man lyckats otroligt bra både vid casting av skådisar för de olika rollerna, samt miljöskildringen och atmosfären från både bok och den svenska originalfilmen. Jag tycker till och med att huvudpersonerna Blomqvist och Salander båda spelades bättre av Daniel Craig och Rooney Mara. Sedan är det alltid roligt att se svenska miljöer i en stor filmproduktion så som denna var. Man sitter där och riktigt gottar sig i att man känner igen sig. Liksom pöser lite i biostolen och känner sig jädrans svensk. Lite speciellt. På tal om svensk så visades förresten innan filmen en trailer "Extremely Loud & Incredibly Close" med bl a Tom Hanks, Sandra Bullock och även Max von Sydow i rollerna. Max von Sydow måste verkligen vara ett par år nu. Det är roligt att hans Hollywood karriär på något vis tog fart under hans senare del av livet tycker jag. Och trailern då? Tja, jag började givetvis gråta under trailern. Men det kanske egentligen säger mer om mig än om filmen....


19 kommentarer:

Trillingnöten sa...

Spel! Det är roligt tycker jag :) Jag är inte så mycket för de där strategispelen dock. Inte för att det är svårt, men ja...jag vet inte. TP är mitt absoluta favoritspel, all categories :) Och andra frågesportsspel. Ert spel påminner om ett dataspel:)
Jag ska också se The girl with the dragon tattoo och den där Tom Hanks verkar ju bra ;p

Desiree sa...

Vilken bra idé att faktiskt göra något annat ibland som att spela spel. Jag älskar också att spela just spel. Min och C´s favorit typ är nog olika fråge eller geografispel. Jag är övertygad om att Ella kommer att tycka om att spela med er när hon blir lite äldre och ni kan spela spel som är lite utmanande för er alla tre ihop.
Vilken superidé. Istället för att kolla film så skulle man kunna ta sig en spelkväll.
Ha en skön helg.

Annika sa...

ÄLSKAR spel!
Vi har spelat så mkt spel. Roligt.
Ibland har vi spelkvällar. Spelar mkt LIFE, scattegories, balderdash (rappakalja), POKER (Chicago), Klöver 7.
Spel ÄGER!!!

SALTIS, herregud vad bra Dragon Tattoo är!!
Jag har sett den två gånger nu. Skulle vilja se den igen...
Andra ggn var den nog ännu bättre.
Håller med dig till 100 om Craig...SÅÅÅÅ mkt bättre, och jag tycker att MARA är minst lika bra som Rapace...
Hon gör sin roll med full bravur.
WOW.
Jag tycker att vinterscenerna slår den svenska versionen med HÄSTLÄNGDER.
Fasiken vilken stämning de fått till.
Otroligt bra!
KUL med alla svenska skådisar i olika roller också.
OCH alla detaljer i bakgrunden, ICA Sickla etc...
En toppenrulle.

Max von Sydow har nog hållit på i Hollywood väldigt länge. Tror han slog igenom där iom Utvandrarna på tidigt 70-tal. Antar att du sett Exorsisten-fimerna? Där har ju en stor roll. Han har nog spelat många mindre, och större roller i Hollywood genom åren.
Ska ta och googla honom.

Christopher Plummer som spelar Henrik Vanger måste ju också var till åren så det heter duga. SÅ bra han ÄR. Tänker mest på Kapten von Trapp i Sound of Music när jag hör hans namn, men han har ju också gjort SÅÅÅÅ mkt. OCH är så bra, precis som von Sydow.

Den där trailern ser gripande ut, verkligen.
OCH den är förmodligen väldigt bra. Den ska jag se sedan.

Kramar!!!

Saltistjejen sa...

Trillingnöten,
ja jag älskar även frågespel som TP eller andra liknande. Kul eftersom man kan spela i lag också om man är flera. Fast det var jädrigt roligt med strategispel tycker jag!! Haha! Kanske eftersom jag VANN!
:-)
Kul att du också ska se Girl with the dragon tattoo. Hoppas du gillar den du med.
Kramar och ha en fin helg!


Desiree,
ja det kändes som om vi just använder datorn eller TVn lite för mycket den senaste tiden. Det är roligt det med, men vi saknade båda två en annan typ av att socialt umgänge med varandra. Spel är sååå roligt. Och ja, jag ser fram emot att kunna spela spel med Ella också framåt. Alltså mer vuxna spel. Haha!
Kramar!


Annika,
ja ni spelar väl hur mycket som helst särskilt på sommaren när ni är på Skären??? :-)
Hahaha vad roligt att du tyckte filmen var SÅ bra att du skulle vilja se den en tredje gång!! Jag tyckte också att stämningen var bättre i den amerikanska vad gäller just snöandet och vintern. Och visst är det roligt att se svenska detaljer. Jag är så glad att de beslutade att verkligen spela in den i Sverige och inte göra om den som så många amerikanska versioner av utländska originalfilmer gör. T ex "Let me in", som jag ändå tycker var en riktigt bra version men som ju utspelar sig här i USA inte i Abrahamsberg. Eller "insomnia" med Pacino som ju bygger på en norsk originalfilm. Där har man ju flyttat handlingen från Nordnorge till Alaska. Och Vanilla Sky är väl helt flyttad till USA den med väl. Från Spanien? Tror jag om jag minns rätt.
And Max så jo jag har sett Exorsistenfilmerna men även där är han ju "äldre". Alltså jag menar, han slog inte igenom som en ung hunk à la Alexander Skarsgård. Och visst var Plummer BRA!!! Så himla Bra! tycker jag!
KRAM!!!!!!

Annika sa...

BLACKEBERG!!
INTE A-berg :-)
Har inte sett den amerikanska versionen av Låt den rätte, men du gillade den?
Kan tänka mig att den är hemskare än den svenska.
Jag är också så glad att den här filmen, tattoo, filmades i Sverige och att de verkligen syntes i allt!!
SÅ coolt.
Faktum är att jag gillade den ÄNNU bättre andra ggn jag såg den. La märke till detaljer på ett annat sätt, hängde med bättre i deras snack (önskar att den vore textad, fast det önskar jag med alla filmer. I am an old fart).
Googlade M v S, född 1929! Började göra amerikanska filmer 1965, då var han då 36. Så absolut ingen A Skarsgård, som du säger.
Plummer är också född 1929. Vilka gubbar, va!!
Gillar dem mkt!!

Ja jädrar, Saltis, vad de fick till "Girl...". Måste säga att jag är mäkta IMPAD!!!
Har lust att se om den svenska nu, men vet inte om jag orkar. Det tar ju lite på krafterna att se allt det hemska...


Kram på dig än en gång, min vän!!!!

ExPIAtriate sa...

Jag alskar ocksa spel, TP ar min favorit. Pa nyarsafton spelade vi Pictionary och det blev en stor succe! Strategispel har jag lite daligt talamod for tyvarr, eller sa jag helt enkelt inte sa klipsk hahaha!
Kram!

ExPIAtriate sa...

Jag alskar ocksa spel, TP ar min favorit. Pa nyarsafton spelade vi Pictionary och det blev en stor succe! Strategispel har jag lite daligt talamod for tyvarr, eller sa jag helt enkelt inte sa klipsk hahaha!
Kram!

Saltistjejen sa...

Annika,
jamen VISS!!! Blackeberg är det ju!!!!
:-)
Och ja jag trodde nog att von Sydow var i 35-årsåldern ungefär när han var med i Exorsisten. Let me in var BRA! På vissa plan bättre än den svenska tycker jag även om jag såklart gillar den svenska eftersom den har den speciella 80-talet-i-Sverige-känslan. Men som sagt den amerikanska är väldigt bra! Inte alls "läskigare" än den svenska. Jag var beredd på att det ev skulle blivit mer en "splatter-skräckis" eller så, men den är väldigt "finstämd" (om man nu kan kalla den det...?) på samma vis som den svenska filmen.
Kram!


ExPIAtriate wife,
kul att ni spelade Pictionary på nyår!! Och att det uppskattades. Jag har bara spelat Pictionary här ett par gånger och ibland kan det vara lite knepigt tycker jag om man får ett ord som man inte "direkt har koll" på. Men det var ändå roligt.
Kramar!!

Anne sa...

Står högt på listan att se den amerikanska versionen, har hört många (nu även du) hylla den. Av de amerikanska recensioner jag läst i alla fall så har den fått genomgående jättebra kritik, såväl film som skådisar. Bland det enda negativa jag läst är att de önskar Daniel Craig skulle ha lagt till sig en svensk accent...
Christopher Plummer tycker jag varit rätt på g de senare åren. Minns honom i Inside Man t.ex. Förresten har ni inte sett den filmen se den NUUUU. Den har väl 4-5 år på nacken (eller nåt sånt) och är så otroligt bra. Såg även CP nyligen i Beginners (spelar en åldrande man som kommer ut ur garderoben), han tippas tydligen få en Oscars nominering för den filmen.
Vi ser mest film på dvd nuförtiden, biobesök är så svårt få till pga Stella. Vi har fortfarande svårt med barnvakt och hela den biten men förhoppningsvis lossnar det ju äldre hon blir.
Apropå spel. Vi har spelar mycket förut också, men det är många år sen nu... Strategispel är kul, ert spel påminner om nåt vi spelade förr om åren. Men även vanliga kortspel är inte att förakta. Det svåra är tycker jag att hitta spel som funkar bra på två. Många spel kräver ju att man är fler för att det ska bli kul. Monopol spelade vi en del då jag var gravid....
Ha en fortsatt fin helg, kram!

Charlie sa ... sa...

Älskar spel, saknar spel! När jag var liten körde vi klassikerna som Monopol och flera kortspel...oj så kul!

Jag gillade den engelska versionen av Flicka som...
Tjejen som spelar Lisbeth är från Bedford, NY tror jag det var och har pluggat på NYU. Christopher Plummer bor här i CT....;)

Kram och ha en skön lördag!!!

Saltistjejen sa...

Anne,
ja jag tror du kommer gilla den! Och du jag förstår nu varför Rooney Mara hade sådan konstig accent. Hon försökte alltså lägga sig till med en svensk accent haha! Jag tänkte att hon kanske inte var amerikan. ;-)
Tack för filmtips också! Vi ser också det mesta hemma nuförtiden. Mest streaming via Netflix. Vi har inte ens dvd:er därifrån längre trots att de inte har alls lika mycket för instant som de har ifall man har dvd:er från dem. Men det brukar gå bra eftersom vi sedan ibland "hyr" via iTunes också (instant streaming). Det fungerar bra. Tror det kommer kunna bli lättare för er med barnvakt när ni lär känna fler med barn i närheten? Då kan de leka med varandra medan ni gör ngt annat. Samtidigt siom jag känner att den absolut enklaste tiden att vara barnvakt på ETT vis var när de var bebisar eftersom de då är lättare att underhålla. :-)
Om ni gillar strategispel så är vårt att rekommendera! Det är gjort för TVÅ spelare och har fått jättebra recensioner som ett tvåmannaspel. Hittills har vi bara spelat 2 gånger men jag tycker redan det är superkul!!
:-)
Kramar!!

Saltistjejen sa...

Lotta,
jaaa spel är så kul!
och japp jag googlade Rooney Mara och insåg att hon är härifrån och att en av hennes great grandfathers var de som startade dels NY Giants och Pittsburg Steelers, så en riktig football family.... :-) Hennes syster kände jag också igen från t ex American Horror stories där hon spelar Hayden.
KRAM!

Emma sa...

ÅH! Vad glad jag blir att Dragon Tattoo var bra! jag har såna höga förväntningar och nu blir jag bara ännu mer sugen att se den! Kul!

Saltistjejen sa...

Emma,
ja JAG tycker iallafall att den var riktigt bra! :-) Men att ha skyhöga förväntningar om en film kan ju vara lite riskfyllt förstås. Det är lätt att de inte riktigt uppfylls... Hoppas iallafall att du kommer tycka om den!
Kramar!

Bloggblad sa...

Intressant det där med spel. Jag har en kompis som är med i ett spelgäng med olika sällskapsspel. Om nån frågar mig rakt på om jag gillar att spela spel säger jag blankt nej. Men... sen om jag "måste" så går jag in för det med liv och lust.
Bäst är TP och Alfapet, där har jag åtminstone bra chans att vinna. För vinna måste jag om jag är med.

Saltistjejen sa...

Bloggblad,
haha så det är så det är. Du måste vinna?! :-) Hahaha!
Själv tycker jag det oftast är roligt att bara spela, men visst att vinna är såklart det man försöker.
Kramar!

Josefine sa...

Ja, spel är ju jätteroligt! Om jag vinner...=) Men det blir inte så mycket spelande här hemma. Gibson fick ett spel i julklapp, men jag tyckte det var ett konstigt ett. Man var tvungen att spela med alla spelpjäser, trots att man bara var två. Helknasigt och förvirrande både för mig och Gibson...

Har du några bra tips på barnspel så tas de tacksamt emot! =)

Jenny sa...

Åh jag älskar att spela spel också!! Särskilt innan vi fick barn, då hade vi mycket spelkvällar med vänner; Ett spel typ Rapakalja, snacks och lite (och i vissa fall mycket ;-)) dricka - Hur trevligt som helt, vi kunde hålla på in på småtimmarna! Sen vi fick barn har det blivit lite väl mycket Bamse-fyra-i-rad och Chutes and latters :-)! Jag är dock väldigt sugen på att prova "Bezzervisser", tror jag det stavas, har hört mycket kul om det från Sverige, men det är så in i bomben tugnt i resväskan :-). Kram!

Saltistjejen sa...

finelinan,
oj det lät som ett lite konstigt spel ja... Hm Gibson är väl något yngre än E men gissar att han skulle gilla ungefär samma spel med tanke på åldern. E gillar memory i olika former samt nu är henes favorutspel "Busytown - Eye found it" samt "Busy Busy Airport" (båda sopel med karatärer från Richard Scarry's Busytownböcker) . Första spelet hon började spela med oss och med ett par kompisar var dock "Candyland" vilket verkar vara ett traditionellt spel här i USA men som jag aldrig hört talas om innan vi kom hit- Mycket enkelt dock där man i stället för tärningar går framåt med hjälp av kort som har en viss färg.
Hoppas ni kan hitta något som passar Gibson!


Jenny,
hahaha japp känner igen det där! Det är många kvälar o nätter man suttit uppe med spel.... :-)
Och ja, jag hoppas såklart att E ska bli bite hon med så att man framåt kan spela lite mer komplicerade spel tillsammans än de vi spelar just nu.
Bezzervisser lät intresssant. Ska kolla upp det.
Kram!!