onsdag, januari 18, 2012

Köpa nytt?

Kanske borde jag ta en runda på stan snart och se om jag ska köpa mig ytterligare en skjorta eller något annat att ha under kavajen? Kanske även ännu en kavaj och ett par byxor till? I höstas när jag skulle på min första intervju skaffade jag ju dessa. Men jag har inget ombyte. Vilket jag ju nog borde ha. Just nu har det ju varit ett relativt frekvent användande av de här biznizkläderna. Och jag hoppas ju såklart att det ska fortsätta just så.

Idag är det faktiskt dags igen. Fast det är ett möte av något annorlunda sort. Ingen anställningsintervju alltså. Dock hoppas jag det ska gå bra. Känner mig otroligt nyfiken inför mötet. Och hoppas såklart att det ska ge något. Inte kännas helt förgäves. Hopp hopp. Såpass mycket hoppas jag på detta att fjärilarna i magen definitivt har vaknat de med. Så nu försöker jag lugna ner dem med lite frukost och en snabb genomläsning av mitt arbetsprov från i höstas. Bara för att liksom komma i rätt stämning. Och för att försöka få fjärilarna att omvandlas från nervöst fladdrande flygfän till något mer energisprakande och kraftgivande istället. Vi får väl se hur det hela går. Lite efter lunchtid är det dags. Då hoppas jag (hur många gånger kan man egentligen använda det ordet utan att det känns alltför tjatigt och/eller patetiskt att läsa...?) att min enda skjorta, min enda kavaj och mitt enda par kostymbyxor sitter där de ska, och att entusiasmen är på topp.

19 kommentarer:

Anna, Fair and True sa...

Ett förutsättningslöst möte som de brukar kalla det :)

Katarina sa...

Klädproblem, det hr vi nog alla lite till mans. Lycka till nu! Jag tänker varma goda tankar för dig nu! Kram

Saltistjejen sa...

Anna Fair and True,
haha japp det BORDE det ju vara. :-)


Katarina,
tack!! :-)
Du är så gullig! Och ja, kädproblem uppkommer lite från och till hela tiden det är sant.
Kram!!

eastcoastmom sa...

Något att mera att välja på vore väl kul. En snygg klänning som passar under en kavaj, eller är du totalt emot klänningar? Ann Taylor kanske?

Saltistjejen sa...

eastcoastmom,
jo klnning vore nyggt! Jag har faktistk en som skulle gå. MEN problemet är bara skor. Jag har inga bra skor till klänning som inte är typ "festskor" eller så. Jo stövlar har jag men de är rätt slitna så just nu passar det bra att "gömma" dem under ett par kostymbyxor haha!
Hm, borde kanske skaffa andra skor. Också. :-)

Victoria sa...

Hoppas att det blir ett bra möte!!
Kramar/Vic

KARLAVAGNEN sa...

Kan nog vara bra att ha lite ombyte. Annars kan man även variera med smycken, skärp, skor, scarves etc. Men hur mycket och vad och vilka färger beror you på i vilken business du rör dig i. I vetenskapens värld så kan det variera väldigt vilka klädkoder som gäller. Men det där vet du säkert bättre än jag! Lycka till!!!

Taina sa...

Saltis, det är inte i kläderna det sitter! Även om jag förstår att du vill ha ombyte ibland. Jag är en nörd vad gäller matcka och mixa olika plagg och blir knäpp om det är ett flera-dagars-möte. Karlarna byter skjorta, typ. Och förhoppningsvis kallingar...

Men en skjorta till eller top och ett par businesstövlar så borde garderoben vara fit! Tycker jag då.

Good luck!!!

Kram kram

SKRIIIIIIIIIV på mailen. Jag går söööööönder snart ;)

Annika sa...

Klart du ska köpa lite nya kläder.
BRA att ha lite att byta med på intervjuerna samt att det är trevligt.
Ann Taylor är en bra affär, som AM säger. Liksom Ann Taylor LOFT. Kolla Banana och sådana också.

ALL lycka IDAG!!!!
Kram!!

Steel City Anna sa...

Jag kör med blusar när jag ska vara extra business :) Gärna lite glansig och enfärgad i fint material. Jag tycker att det sitter ganska mycket i kläderna faktiskt, glömmer aldrig när jag var på fint oväntat advokat-kris-möte i sommarklänning och tajts omringad av Prada och axelvaddar.

Petchie75 sa...

Vad spännande med mötet, hoppas att det gick bra och kanske leder till ngt!?
Ha ha, kanske du ska nga fler blusar iaf som ombyte. Jag har en hel del kostymer i olika storlekar... får väl se om ngn passar nu i vår. Hade lite problem på den senaste intervjun men då var jag ju gravid i typ 5e månaden så kanske inte konstigt att byxorna satt lite tajt (och fick ha kofta ist för kavajen!) ;-)
Titta här: http://blogg.familyliving.se/fingerspitzengefuhl/2012/01/11/husdjur-ii/ en namne åt Lipton!
Kram

Saltistjejen sa...

Vic,
tack!!
:-)


Karlavagnen,
ja det känns som om det ore bra. Visstkan man även fixa med accesoirer också, men skulle nog ändå behöva åtminstone ngn mer blus eller top.
Kram!!


Taina,
nejvisst jag håller med dig, MEN det gör mycket ändå. Och här i detta landet ska man ju alltid klä si upp till tänderna när det gäller jobb och jobbintervjuer. :-)
Och jag loooovar att maila!! Är ledsena men tid eller ork har bara inte funntis där. Ikväll kommer ett mail! Tummis på det!
:-)
Kraaaam!


Annika,
japp. Jag ska ta en titt på stan snart. Det tråkiga med mig är väl att jag inte tycker det är särsilt kul att shoppa kläder och än mindre den här typen av kläder... Men nu känner jag att jag behöver det.
Kram och tack för ditt Lycka till!!


Steel City Anna,
ja jag tror att man ska klä sig ordentligt här. Blusar eller finare "toppar" under kavajen. :-) Hellre lite för överklädd än underklädd. Särskilt i en intervjusituation.
Jag förstår att du minns den gången du var "underklädd" Sådant kan kännas jättejobbigt.


Petra,
ja det var ett bra möte faktiskt. Sedan får vi väl se vart och OM det kan leda ngnstans också... :-)
Ja, du har nog mer den här typen av kläder än vad jag har. Med tanke på din a tidigare yrken och så menar jag. Själv hade jag ju i stort sett aldrig användning för kavajer eller blusar i mina tidigare jobb.
Och DU tack för tipset om Liptons namne! Kollade in! Vilken söt katt, även om jag kanske inte är största fan av "nakenkatter".
Kramis!!

Coolaannna sa...

Härligt! Du verkar ha många strängar på din lyra! Underbart!

Kram Anna

Saltistjejen sa...

Coolaanna,
ja just nu känner jag att det är bra. Och att det verkligen behövs. Annars skulle det gå alldeles för långsamt i jakten på ett jobb.
Kram!!

bettankax sa...

Hoppas det blev ett bra möte! Jag tycker det är kul att shoppa men lite jobbigt att prova. Klart du ska ha några skjortor till och kanske en polotröja i lite tunnare material. Tycker det är så snyggt med polo och kavaj men det kanske inte går hem i NYC?;)
Njuter av inlägget med goseLipton:)
KRAM!!

Saltistjejen sa...

bettankax,
tack! Jo det blev det. Haha jag tycker det är jobbigt att prova jag med. Lite är det därför jag tycker det är jobbigt att shoppa haha! Och så för att jag ofta inte alls hittar något jag gillar eller som jag tycker gillar såpass mycket att det är värt pengarna... ;-)
Polo klarar jag tyvärr inte av. Har nästan aldrig gjort. Jag har lite fobi mot saker som smiter åt om halsen. Hu! Har haft sedan jag var liten faktiskt. Tycker polortöjor är skitsnyggt, men kan bara inte ha det själv... Tyvärr.
Och ja, GoseLipton är bara sååå mysig!
Kramar!

Desiree sa...

Stort lycka till idag. Roligt att du har så mycket på gång just nu. Håller tummarna hårt för att det ska ge något som blir riktigt bra. Förstår att det kan vara både praktiskt och kul att ha något mer. Kanske en till topp eller skjorta av något slag.
Kram!

anna of sweden sa...

Hoppas att det gick bra! Och visst är det REA överallt nu? Ut och shoppa! :)

Kram!

Saltistjejen sa...

Desiree,
tack!! men det var igår jag var på denna "intervjun". Fast jag tar med mig ditt Lycka Till ändå för jag ska iväg snart igen. Nu för att träffa samma företag igen som jag intervjuade för i höstas. Men nya personer där.
:-)
Kram!!


anna of sweden,
tack! Det gjorde det. Inget jobb men det var ett bra möte och det är alltid bra att "visa upp sig lite" skaffa kontakter och att de förhoppningsvis minns en som någon de kan tänka sig att anställla den dagen ett jobb kanske dyker upp.... :-)
Och REA är det. men det är det ju mer eller mindre altid i det här landet haha! Shoppa blir det nog men inte idag.
Kramar!!